خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حادثه نطنز از طریق اخلال سایبری اتفاق افتاد»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثهٔ دیروز نطنز گفت: حادثه که از طریق اخلال سایبری در تأسیسات برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حادثه دیروز رخ داده در تأسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: این حادثه که از طریق اخلال سایبری در تأسیسات برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن اتفاق افتاد، از چند منظر قابل بررسی است؛ نخست اینکه این حادثه باعث ایراد خسارت و از کار افتادن برخی از سانتریفیوژهای نسل اول IR1 شد که البته ظرفیت این ماشین‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم در کمترین حد ممکن است که سالانه ۸۰۰ گرم تا حداکثر یک کیلو و ۲۰۰ گرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کند و اگر هزار دستگاه از این نسل سانتریفیوژها موجود باشد، در یکسال حداکثر می‌توانیم یک تن اورانیوم غنی‌شده تولید کنیم.

وی افزود: ‌این اخلال در تأسیسات برق مجتمع شهید احمدی‌روشن باعث شده است که تعدادی از این سانتریفیوژها از کار بیفتند و از آنجا که ماشین‌های غنی‌سازی باید یکسره کار کنند و در مدار باشند، توقف آنها باعث این آسیب شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: دومین نکته این است که تلاش دشمن بر این راهبرد متمرکز شده که دست ما را در مذاکراتی که هم اکنون بین ایران و 1+4 در جریان است خالی کند و به خیال خودش با آسیب به زیرساخت‌های هسته‌ای قدرت چانه‌زنی ما را پایین بیاورد؛ سومین نکته در خصوص این حادثه هم اوج خصومت و دروغگویی طرف‌های مقابل ماست، چرا که ما می‌دانیم رژیم صهیونیستی به عنوان سگ زنجیری نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل در این حادثه دست داشته و دامن آمریکا را هم پاک نمی‌دانیم.

ذوالنور تصریح کرد: لذا خوب است که آقای روحانی بداند که توبه آمریکایی‌ها یعنی چه و لذا نه خودش فریب بخورد و نه مردم را ساده فرض کند؛ از تیر ماه ۹۹ که سالن مونتاژ سانتریفیوژهای ما را منفجر کردند ظاهرا آمریکا تا امروز در حال توبه بوده تا ضربات کاری‌تر وارد کند.

وی افزود: لذا رئیس‌جمهور محترم مراقب ذکر توبه آمریکایی‌ها در شب‌های قدر باشد که جنایت دیگری در حق ملت ایران مرتکب نشوند! به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ما از این خوش‌بینی عجیب و غریب نسبت به آمریکایی‌ها باید توبه کند.

ماشین‌های IR1 به تدریج باید از رده خارج می‌شد/ سانتریفیوژهای IR6 جایگزین می‌شوند

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید با جدیت و قاطعیت مسیر توانمندسازی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهیم گفت:‌ باید تلاش کنیم نسل پیشرفته ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم از جمله سانتریفیوژهای IR6 را که سالانه حدود ۶ تا ۷ تن ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم دارد، راه‌اندازی کنیم و در آینده نیز نسل جدیدتر سانتریفیوژها را که همان ماشین‌های IR9 هستند تست کرده و جایگزین سانتریفیوژهای از بین رفته کنیم.

ذوالنور با تأکید بر اینکه حادثه رخ داده آسیب جدی به صنعت هسته‌ای کشور وارد نکرده، خاطرنشان کرد: از مدت‌ها پیش سیاست سازمان انرژی اتمی این بوده است که به تدریج ماشین‌های IR1 را از دور خارج کنند؛ چرا که کِرَش این دستگاه‌ها بالا و ظرفیت غنی‌سازی آنها پایین است و اگر در یک محیط هزار متر مربعی هزار دستگاه سانتریفیوژ IR1 داشته باشیم سالانه حداکثر یک تن اورانیوم غنی‌شده از آنها به دست می‌آید، اما اگر در همین محیط هزار دستگاه IR6 مشغول به کار باشند سالانه حداقل 6 تن اورانیوم غنی‌شده استحصال می‌شود.

پاسخ ما به دشمن، قطعی و پشیمان‌کننده و متناسب با منافع ملی خواهد بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در خصوص پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این اقدام خرابکارانه اظهار داشت: ما در جای خودش پاسخ می‌دهیم و برای پاسخ به دشمن با تدبیر عمل خواهیم کرد؛ یقینا مسؤولان وضعیت را رصد خواهند کرد و در موقع مناسب ضربه پشیمان‌کننده‌ای به دشمن وارد خواهد شد اما انتخاب زمان، مکان و نوع اقدام به عهده جمهوری اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه پاسخ ما به دشمن متناسب با منافع ملی و به موقع خواهد بود، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات تحریک‌آمیز دشمن این است که ما را وادار به اقدامات عجولانه و نسنجیده کند اما باید بدانند که ما فریب رفتارهای آنها را نخواهیم خورد و اقدام قطعی ما سنجیده خواهد بود.

بررسی ابعاد حادثه نطنز در جلسه فردا با مسئولان سازمان انرژی اتمی/ علت حادثه رخ داده برای «کمالوندی»

ذوالنور با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون با حضور وزیر امور خارجه گفت: در جلسه امروز با حضور آقای ظریف علاوه بر بررسی ابعادی از سند جامع همکاری ایران و چین و نیز مذاکرات کنونی وین، بخش‌هایی از حادثه نطنز نیز بررسی شد اما چون مسؤولان سازمان انرژی اتمی درگیر بررسی میدانی حادثه رخ داده هستند، احتمالاً فردا با حضور مسؤولان این سازمان به بررسی جزئی‌تر ابعاد حادثه خواهیم پرداخت؛ همچنین کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی نیز مأمور بررسی ریشه‌ها و علل حادثه از طریق بازدید میدانی شده است که به زودی این اقدام صورت خواهد گرفت و چنانچه افرادی هم قصور یا تقصیر داشته باشند، قاطعانه پیگیری می‌کنیم که با آنها برخورد قانونی شود.

وی در پایان با اشاره به بازدید رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی از محل حادثه نطنز گفت: آقای کمالوندی سخنگوی سازمان، در این بازدید در گودالی که با کاربری معین بوده و درپوش آن به صورت ناپایدار و غیرتنظیم شده قرار گرفته بود، سقوط می‌کند که برای ایشان آرزوی سلامتی داریم؛ البته در این حادثه به شخص دیگری آسیبی وارد نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا