خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تقدیر شفقنا از علی اصغر شفیعیان

شفقنا رسانه در گزارشی با عنوان «قاب های ماندگار/ تقدیر شفقنا از علی اصغر شفیعیان ، فعال رسانه ای» نوشت:

شنیدن خاطرات اصحاب رسانه از زمان ورودشان به عرصه خبررسانی علاوه بر بازتابی از چالش‌ها و مسائل آنان در زمان خود، می‌تواند تجربه‌ای وزین برای نسل جدید خبرنگاران باشد تا از زوایای دیگری به کار رسانه‌ای نگاه کنند و آن را به کار بگیرند. این تجربه علاوه بر بهره گیری خبرنگاران، می‌تواند برای مدیران رسانه‌ای هم کاربرد داشته باشد تا با نگاهی به نقاط ضعف و قوت رسانه خود، در راستای اصلاح و انتشار مطالب اثرگذار قدم بردارند.

این بار شفقنا میزبان علی‌اصغر شفیعیان از فعالان رسانه‌ای بود. شفیعیان که در سال ۷۸ در علی اباد کتول  فعال دانشجویی بود، در ترم آخر دانشگاه آگهی جذب خبرنگار افتخاری خبرگزاری دانشجویان ایران نظرش را جلب می کند. این آگهی باعث می شود تا به تهران بیاید و ثبت نام کند. در یک سال اول به صورت افتخاری و بر اساس علاقه برای این خبرگزاری کار می کند. او می گوید: وقتی در دانشگاه فعال دانشجویی بودم، دوست داشتم با بیرون از دانشگاه ارتباط برقرار کنم و صدایم را به بیرون از دانشگاه برسانم. در اوایل کار در ایسنا آموزشی وجود نداشت و از تنظیم خبر چیزی نمی دانستم. اخبار را می نوشتیم و از طریق اداره پست یا فکسِ دیگران به خبرگزاری می رساندم. البته این کار از روی علاقه بود و پولی دریافت نمی کردم، حتی هزینه ارسال مطلب هم از جیب خودم بود. در اوایل چون اینترنت نداشتم اصلا متوجه نمی شدم که خبرم منتشر شده است یا خیر.

بعد از یک سال فعالیت به صورت افتخاری اواخر سال ۷۹ از دفتر مرکزی خبرگزاری دانشجویان ایران به او پیشنهاد شروع فعالیت در داخل خبرگزاری را می دهند و از سال ۸۰ به صورت رسمی در سرویس سیاسی ایسنا شروع به فعالیت می کند.

اگرچه در ۵ سال اول در سرویس های سیاسی، پارلمانی، گردشگری، IT و … کار می کند ولی همواره بیشترین فعالیتش در بخش دانشجویی سرویس سیاسی بوده است. او می گوید: در ابتدای سال ۸۵ یعنی زمانی که آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور شده بود، فضای خوبی نبود و فشارها زیاد بود و از نهادهای خاصی به ایسنا پیام می دادند که چرا فلان خبرنگارتان این کار را می کند. به همین دلیل در ابتدای سال ۸۵ از من خواستند تا در سرویس استان ها فعالیت کنم و این با تجارب و علایق من سازگار نبود، به همین دلیل از ایسنا استعفا دادم.

شفیعیان از ۸۵ تا ۹۲ به صورت تمام وقت در هیچ رسانه ای کار نمی کند. با این حال گاهی در برخی از رسانه ها مطلب می نویسد. او می گوید: در آن سال ها نشریه ای با نام «پیام ام اس» منتشر می شد که مخاطبانش بیماران، خانواده های آن ها و پزشکان آن حوزه بودند که در اوایل خیلی از مطالبش کپی پیست بود و ما آن را به یک نشریه حرفه ای و کاملا تولیدی تبدیل کردیم. چون سعی کردیم از خبرنگارانی استفاده کنیم که خودشان هم بیماری ام اس دارند. این مسئله سبب شد  تا بخش مربوط به ام اس تقویت شود.

او در مقطعی [سال ۸۸] هم در سایت «قلم» فعالیت می‌کند. اواخر سال ۹۱ که با پایگاه خبری شفقنا همکاری می‌کرد، کم کم به فکر راه اندازی رسانه‌ای می‌افتد تا علاوه بر توجه به مسائل بین المللی، مسائل و مشکلات داخل کشور را هم بازتاب و تحلیل کند. به همین خاطر سایت«انصاف نیوز» را تاسیس می‌کند. این مدیر مسوول سایت «انصاف نیوز» تعریف می‌کند: این سایت را در ابتدا به نیت یک رسانه عمومی راه اندازی نکردیم. ما در سال ۹۱ پویشی راه انداخته بودیم و قصد داشتیم از مسعود پزشکیان در انتخابات ۹۲ حمایت کنیم. به واسطه این پویش، می‌خواستیم یک مرجعی رسمی برای خبرهای پزشکیان باشیم و شایعات کمتری درباره او منتشر شود. در واقع «انصاف نیوز» را به این دلیل راه اندازی کردیم و بعد از مدتی که از انتخابات گذشت به تدریج در طول چند سال به یک رسانه تبدیل شد.

علی اصغر شفیعیان
علی اصغر شفیعیان / عکس از حسین شهلایی
علی اصغر شفیعیان / عکس از حسین شهلایی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جناب شفيعيان
    مبارك اين انشاءالله ، من نيز برايتان آرزوى توفيق و سلامتى دارم.
    ارادتمند سپهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا