خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سیدحسن نصرالله به اعتراضات لبنان

«سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اعتراضات لبنان گفت: در بحران آتش‌سوزی‌ها همه دولت را محکوم کردند، اما چه کسی چه کسی را محکوم کرد؟ همه مسئولیت را بر دوش دیگری گذاشتند و نتیجه آن هیچ‌چیز نبود. رو راست باشید، وضعیت مالی و اقتصادی کنونی ما برای الان و نه امسال و نه دوره جدید و نه حتی برای دولت فعلی است بلکه نتیجه انباشته شدن مشکلات در سال‌های متولای تقریبا از ۳۰ سال قبل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، سخنرانی امروز (شنبه)  سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت اربعین حسینی در شهر بعلبک آغاز شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان سخنرانی خود را به تحولات و اعتراضات روزهای اخیر در بیروت و لبنان اختصاص داده است.

سید حسن نصرالله در این سخنرانی با اشاره به اینکه حضور میلیونی در کربلا در تاریخ بی‌نظیر است، گفت: راهپیمایی میلیونی در شهر مقدس کربلا بار دیگر امام حسین علیه‌السلام را برای تمامی جهان معرفی کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: آمریکا، صهیونیست‌ها، مستکبران و ظالمان جهان با مشاهده راهپیمایی‌های میلیونی زیارت اربعین احساس نگرانی می‌کنند. تمامی ایام عزای امام حسین علیه‌السلام روزهای پذیرش صادقانه و شجاعانه مسئولیت هستند. همه در لبنان چه آنها که در دستگاه دولت هستند و چه غیر آنها باید در برابر وضعیت خطرناکی که کشور با آن مواجه است، مسئولیت‌پذیر باشند.

وی افزود: برخی رهبران و احزاب سیاسی در لبنان اقداماتی انجام می‌دهند و بعد تنها به تماشا ایستاده و از هر گونه مسئولیت در گذشته و حال حاضر شانه خالی می‌کنند و در نهایت پیامدهای آن را برای دیگران می‌گذارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: در بحران آتش‌سوزی‌ها همه دولت را محکوم کردند، اما چه کسی چه کسی را محکوم کرد؟ همه مسئولیت را بر دوش دیگری گذاشتند و نتیجه آن هیچ‌چیز نبود. رو راست باشید، وضعیت مالی و اقتصادی کنونی ما برای الان و نه امسال و نه دوره جدید و نه حتی برای دولت فعلی است بلکه نتیجه انباشته شدن مشکلات در سال‌های متولای تقریبا از ۳۰ سال قبل است.

وی افزود: درست نیست که مسئولی از آنچه رخ داده سلب مسئولیت کند، به ویژه تمامی کسانی که در دولت‌های قبلی در طول ۳۰ سال گذشته حضور داشته‌اند. همه باید مسئولیت رسیدگی به وضعیت فعلی را برعهده گرفته و درگیر تسویه حساب‌های شخصی با هیچ کسی نشوند زیرا پیامد سیاسی و امنیتی نامعلومی خواهد داشت.

نصرالله تصریح کرد: خطر انفجار اعتراضات مردمی وجود دارد، در واقع زمانی که مالیات‌ها برای گروه‌های فقیر جامعه افزایش یافتند، کشور در معرض خطر انفجار قرار گرفت. ما می‌توانیم بدون اینکه انفجار مردمی در کشور رخ دهد، مانع از فروپاشی مالی و اقتصادی شویم و این امر به اراده، تصمیم، فداکاری و اخلاص نیاز دارد. تا این لحظه در دولت تصمیمی درباره مالیات‌ها اتخاذ نشده است.

او خطاب به مسئولان لبنان گفت: مهم‌ترین نتیجه‌ای که باید از این جنبش مردمی گرفت این است که مردم دیگر نمی‌توانند مالیات‌های جدیدی را تحمل کنند. برخی در دولت تصور می‌کنند که با تعیین و اعمال مالیات‌های جدید مشکلی به وجود نمی‌آید. برخی اصرار دارند که اجرای اصلاحات به معنای تعیین مالیات‌های جدید است اما این اقدامات تنها به یک انفجار و بن‌بست واقعی منجر می‌شود. ما کشور فقیری نداریم و این درست نیست که دولت راهی بجز تعیین مالیات و عوارض نداشته باشد، بلکه راه‌های بسیاری وجود دارند. ما می‌توانیم کشور، مردم و اقتصادمان را نجات دهیم. عموم مردم لبنان باید راضی باشند، مشکل ما در شیوه کار است. ما باید اقداماتی را در پیش بگیرم که بر اساس آنها همه فداکاری کنند نه اینکه تنها فقرا فدا شوند.

نصرالله در ادامه تصریح کرد: ما برای هیچ تظاهراتی برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. اگر دولت اقداماتی برای بازگرداندن اعتماد مردم در پیش بگیرد، لبنانی‌ها قبول خواهند کرد. مردم به مقاومت اعتماد دارند و می‌دانند پول‌هایی که به مقاومت اختصاص می‌یابند، به سرقت نمی‌روند. در واقع یک بحران اعتماد بسیار بسیار جدی میان مردم و دولت وجود دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین تاکید کرد: ما استعفای دولت فعلی را تایید نمی‌کنیم. اگر دولت استعفا کند یعنی دولتی که تشکیل آن دو سال طول کشید دیگر وجود نخواهد داشت. گروه‌های سیاسی پس از استفای دولت به همین شکل باقی خواهند ماند و تغییر اسامی چیزی را تغییر نخواهد داد. این دولت باید با شیوه‌ای جدید به کار خود ادامه دهد و از اتفاقات دو سال گذشته درس عبرت بگیرد. پیشنهاد اجرای انتخابات زودهنگام پارلمانی و تشکیل دولتی جدید یا تکنوکرات تنها زمان را از بین می‌برد. دستیابی به دولت جدیدی که بتواند به این وضعیت رسیدگی کند، دشوار است.

او خطاب به تظاهرکنندگان لبنانی گفت: پیام شما به تمامی مسئولین رسید، اهمیت جنبش مردمی شما در این است که خودجوش و صادقانه است. جنبش شما فرا طایفه‌ای و مذهبی است.

نصرالله افزود: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی نیست نه احزاب و نه سفارتخانه‌ها. اگر از روز اول حزب‌الله به خیابان‌ها می‌آمد، جنبش اکنون در نقطه دیگری بود. قدرت جنبش مردمی در اینست که به دور از احزاب سیاسی است. اگر می‌خواهید ادامه دهید باید جنبش‌تان را از حزب‌های سیاسی که می‌خواهند بر روی موج‌ اعتراضات سوار شوند، جدا کنید. دستاوردهای شما در طول دو روز گذشته بسیار مهم هستند. شما نباید به نیروهای امنیتی آسیبی بزنید.

وی افزود: زمانی که مقابله با مالیات‌ها به راهپیمایی نیاز داشته باشد، ما به خیابان‌ها خواهیم آمد. اما زمانیکه حزب‌الله به خیابان‌ها بیاید، نمی‌تواند بازگردد مگر اینکه خواسته‌ها محقق شوند. وزرای ما در کابینه مخالفت خود را با تمامی مالیات‌ها و عوارض برای گروه‌های فقیر جامعه اعلام کردند. ما با مالیات‌ها در بودجه سال ۲۰۱۹ مخالفت کردیم.

نصرالله ادامه داد: دوستان باید بدانند که جنبش ما ساده نیست و حضور ما در خیابان‌ها و راهپیمایی حرکت ساده‌ای نیست. ما خواستار همکاری میان تمامی تشکل‌های دولت، همبستگی و عدم فرار از مسئولیت هستیم. هر کسی که از مسئولیت فرار می‌کند باید محاکمه شود، به ویژه آنهایی که کشور را به این وضعیت دشوار رسانده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله در خاتمه گفت: ما در حزب‌الله هرگز کشور و مردم‌مان را رها نخواهیم کرد و هرگز اجازه نخواهیم داد کشور به سوی نابودی برود. افق‌های گسترده و گام‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند کشور را از این بحران خارج کنند. ما بار دیگر پایبندی خودمان را به تمامی مسایل به حق در فلسطین، یمن، بحرین و سوریه اعلام می‌کنیم‌، ما مردمی هستیم که حسین علیه‌السلام را رها نمی‌کنیم و به ندای یاری او پاسخ می‌دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. همه را مقصر کرد که از مسئوليت ها شانه خالي ميکنند، بجز خودشان را!!! و تازه گفت که ما هنوز نظاره گريم و اگر بيائيم وسط که ديگر واويلاست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا