خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا تصمیم جنجالی فغانی اشتباه بود؟

صبح نو نوشت:

بسیاری از کارشناسان تصمیم فغانی را قانونی و درست تشخیص داده‌اند، حتی مجری شبکه چهار تلویزیون عراق هم گفته تصمیم فغانی درست بوده و ایمن چندین‌بار به تذکرات او بی‌توجهی کرد و باز هم شادی خودش را ادامه داد. شادی تحریک‌کننده علیه تماشاگران تیم رقیب، یا اتلاف وقت و طولانی کردن شادی علی‌رغم تذکر داور، هر دو می‌تواند دلیل معقولی برای دادن اخطار به بازیکن عراق باشد.

عراقی که در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا با یک گل از اردن عقب افتاده بود، در کمال ناباوری و طی چند دقیقه به بازی برگشت، ابتدا گل خورده را جبران کرد و پس از آن در دقیقه ۷۴ به گل برتری رسید تا در مقابل حریفی سختکوش به یک پیروزی شیرین نزدیک شود. قهرمان سال ۲۰۰۷ آسیا که در دور گروهی، ژاپن همیشه مدعی را شکست داده و اولین شگفتی جام را رقم زده بود؛ اما در پایان خودش اسیر شگفتی‌ها شد و با دریافت دو گل دیگر از اردن زیرک و زهردار در نهایت شکست خورد. حالا یکی از مدعیان جدی جام از رقابت‌ها کنار رفته با هوادارانی پرشور، متعصب و البته خشمگین که تنها یک نفر را مقصر می‌دانند؛ «علیرضا فغانی»

طلسم عراق با حضور فغانی

داور مشهور ایرانی که تمامی مدارج پیشرفت و ترقی تا قضاوت در جام جهانی و المپیک را طی کرد و البته یکباره تصمیم گرفت با ترک فوتبال ایران به نام کشور استرالیا قضاوت کند؛ اما در فوتبال آسیا و حداقل در میان هواداران تیم‌ها همچنان به‌عنوان داور ایرانی شناخته می‌شود. فغانی بعد از گل ایمن حسین در دقیقه ۷۴ مسابقه کارت زرد دوم را به مهاجم تیم ملی عراق نشان داد، ایمن در دقیقه ۷۶ از زمین بیرون رفت، عراق ۱۰ نفره شد و در ۱۴ دقیقه باقی‌مانده با دریافت دو گل از جام کنار رفت و حالا طرفداران اسود الرافدین (شیرهای بین‌النهرین) داور ایرانی زیر پرچم استرالیا را تنها عامل این ناکامی می‌دانند. حملات از همان لحظه پایان بازی آغاز شد، از مصاحبه سرمربی عراق، بازیکنان و خصوصا ایمن حسین و شکایت رسمی فدراسیون فوتبال عراق به AFC. اتفاقا آمار هم نشان می‌دهد فغانی هر گاه داور مسابقات تیم ملی عراق بوده، نتیجه به ضرر آنها رقم خورده و رسانه‌های عراقی با استدلال به همین موضوع ادعا می‌کنند داور مسابقه عامدانه به دنبال شکست عراق بود. سال ۲۰۱۴ عراق در آخرین بازی مرحله مقدماتی جام جهانی به مصاف استرالیا رفت و یک بر صفر با قضاوت فغانی شکست خورد، در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ با نتیجه مشابهی باز هم با حضور فغانی و پنالتی اعلام شده از سوی داور ایرانی به ژاپن باخت. در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ استرالیا بار دیگر با قضاوت فغانی و این‌بار دو بر صفر از سد عراق گذشت و اینبار هم درحالی‌که عراقی‌ها فاصله‌ای تا کسب پیروزی و صعود نداشتند، طلسم علیرضا فغانی برایشان پابرجا ماند و سه بر دو به اردن باختند. برخی کاربران عراقی در فضای مجازی اینگونه مدعی می‌شوند که فغانی از عراق کینه دارد! و با بغض و نیت شخصی علیه این تیم سوت می‌زند؛ اما در دنیای فوتبال، برد و باخت مسأله عجیب و پیچیدهای نیست و شکست تیم ملی عراق برابر تیم‌هایی همچون ژاپن و استرالیا هم دور از ذهن نبوده که بتوانند فغانی را عامل ثبت چنین نتایجی بدانند.

ادعای کرار جاسم علیه فغانی

کرار جاسم، هافبک سابق تیم ملی عراق که سابقه حضور در لیگ ایران و بازی در استقلال، تراکتورسازی و صنعت نفت آبادان را نیز داشته، از این فرصت استفاده کرد و با یک توئیت جنجالی تلاش کرد فوتبال‌دوستان عراقی را بیشتر علیه فغانی تحریک کند.  او در این متن کوتاه نوشت: «زمانی که در باشگاه استقلال بازی می‌کردم، فغانی دو بار من را از زمین اخراج کرد، به‌خاطر کینه‌ای که از عراق و بازیکنان عراقی دارد. او ما را از یک شادی محروم کرد و خداوند در برابر هر ظالمی! برای ما بهترین وکیل است.»
کرار جاسم البته در فوتبال ایران چهره شناخته شده‌ای است، بازیکنی بداخلاق و همیشه جنجالی که نه‌تنها توسط فغانی، بلکه توسط داوران مختلف بارها با  دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. ماه‌ها به دلیل محرومیت، امکان حضور در بازی‌ها را نداشت و البته بارها به دلیل بدعهدی و بی‌نظمی در تمرینات تیم‌ها حاضر نمی‌شد. حالا چنین بازیکنی سعی می‌کند از فرصت پیش آمده برای تسویه حساب با فغانی استفاده کند.

صحنه جنجالی
ایمن حسین بعد از گشودن دروازه اردن، شادی طولانی خودش را آغاز کرد، فغانی چندین‌بار به او تذکر داد؛ اما این خوشحالی نزدیک به یک دقیقه به طول انجامید. دو بار به داخل زمین بازگشت و در مقابل هواداران، صحنه خوردن لقمه غذایی را نشسته روی چمن ورزشگاه اجرا کرد، زمانی که دیگر صبر فغانی لبریز شده بود، پس از دو بار تذکر به مهاجم عراق به سراغ او رفت و این‌بار با کارت زرد دوم، ایمن حسین را از زمین اخراج کرد تا عراق در ۱۴ دقیقه پایانی، ۱۰ نفره به بازی ادامه بدهد، ابتدا گل تساوی و پس از آن گل دوم را دریافت کند. اردنی‌ها در دقایق ۹۵ و ۹۷ دو بار به گل رسیدند تا تراژدی باورنکردنی عراق ۱۰ نفره تکمیل شود.
بسیاری از کارشناسان در نهایت تصمیم فغانی را قانونی و درست تشخیص داده‌اند، حتی مجری شبکه چهار تلویزیون عراق هم گفته تصمیم فغانی درست بوده و ایمن چندین‌بار به تذکرات او بی‌توجهی کرد و باز هم شادی خودش را ادامه داد. شادی تحریک‌کننده علیه تماشاگران تیم رقیب، یا اتلاف وقت و طولانی کردن شادی علی‌رغم تذکر داور، هر دو می‌تواند دلیل معقولی برای دادن اخطار به بازیکن عراق باشد؛ اما منتقدان این تصمیم می‌گویند فغانی می‌توانست نسبت به این موضوع در چنین بازی حساسی چشم‌پوشی کند و با اخراج بازیکن عراق آن هم با کارت زردی به دلیل شادی پس از گل، زمینه‌ساز شکست آنها در این بازی یا تغییر سرنوشت مسابقه نشود تا بازی بدون حرف و حدیث ادامه پیدا کند.
اکنون تعدادی از فوتبال‌دوستان عراقی با امضای طوماری از فیفا و AFC درخواست کرده‌اند تا زمان مشخص شدن صحت یا نادرستی تصمیم فغانی، این داور را معلق کنند.
در نهایت باید دید تبعات تصمیم فغانی در این مسابقه چه تأثیری در آینده کاری این داور خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا