خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاسیس یک بیمارستان درمان بنیادگرایی در عربستان

موج روزافزون بنیادگرایی در منطقه دولت‌های عرب را هم کم‌کم متوجه کرده که گرایش‌های مذهبی افراطی در درازمدت بزرگ‌ترین خطر برای آنهاست.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از پیام نو، به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، در حومه شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ساختمان مجهز و پرتجملی وجود دارد که ظاهرا با هتل‌های لوکس خلیج فارس چندان تفاوتی ندارد. این محل که “مرکز محمد بن نایف” (وزیر کشور کنونی) نام دارد و از سال ٢٠١٣ کار خود را شروع کرده و کارش “به راه راست بازگرداندن” جهادی‌های محلی، اعضاء پیشین القاعده  و کسانی است که حین عملیات تروریستی دستگیر شده‌اند.
گفته شده، ساکنان این مرکز که چیزی میان آسایشگاه و ندامتگاه است، معمولاً بعد از دوران زندان به آنجا آورده می‌شوند. علاوه بر حق ملاقات با خانواده، این افراد می‌توانند در کلاس‌های دین‌شناسی و همچنین جلسات روان‌درمانی، کارگاه نقاشی و البته فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند.
 ژنرال منصور الترکی، سخنگوی پلیس سعودی، گفته است: «در دو سال، سه‌ هزار تروریست بنیادگرای قدیمی از زندان‌های ما بیرون آمده‌ و فقط ۱۰ درصد آنها دوباره به راه قبلی بازگشته‌اند… ما توانسته‌ایم عوامل اجتماعی، روانی یا مذهبی را که به افراطی‌گری می‌کشاند، شناسایی و واسازی کنیم.”
به نوشتۀ لوموند، دولت عربستان به داشتن چنین مرکزی افتخار می‌کند. در عین حال این روزنامه از قول برخی وبلاگ‌نویسان سعودی می‌نویسد که ریشۀ مشکل در این کشور، آموزش و پرورش است و مقابله با افکار رادیکال را باید از مدرسه شروع کرد. ژنرال منصور الترکی با لحنی تأسف‌بار به خبرنگار لوموند گفته است: «یک روز پسر ده ساله‌ام از مدرسه به خانه آمد و گفت که موسیقی حرام است.این فکرها را یکی از معلم‌ها در کلۀ او فرو کرده بود.»
گزارش لوموند درباره گام‌های عملی و البته فرهنگی عربستان برای مقابله با بنیاگرایی در حالی منتشر شده که چندی پیش نیز سایت المانتیور در گزارشی به دلایلی که عربستان را به صرافت مقابله با بنیادگرایی انداخته پرداخته بود. در این گزارش آمده، سه عامل در پشت پرده تلاش‌های رهبران سعودی برای جلوگیری از گسترش بنیادگرایی و به ویژه مقابله با گروه‌هایی چون داعش وجود دارد. اول اینکه از آنجایی که این گروه‌ها بر پایه همان منابع مذهبی که دولت عربستان سعودی بر اساس آن بنا شده شکل گرفته‌اند، خطری ایدئولوژیک و امنیتی برای این کشور محسوب می‌شوند. علاوه بر این تاریخ رابطه بین دولت عربستان سعودی و این گروه‌ها سرشار از درگیری و تقابل است، به خصوص پس از ۲۰۰۱. آنها سال‌هاست که خطری دائم محسوب می‌شوند.
نکته دوم اینکه، رسانه‌ها و منتقدان سیاسی‌ که عربستان را برای گسترش و قدرت گرفتن این گروه‌ها سرزنش می‌کنند باعث می‌شوند که عکس استدلالشان ثابت شود. بهترین راه برای مقابله با چنین اتهاماتی پیشگامی در مقابله با گروه‌های جهادی در منطقه و ایفای نقشی محوری در جنگ با تروریسم در سطح جهانی است.
نکته سوم اینکه، رها کردن نقش رهبری در مبارزه با گروه‌های جهادی سلفی فرصتی برای ایران به وجود می‌آورد تا نفوذش را گسترش دهد. ایران در تلاش است تا قابلیتش برای مقابله با گروه‌های جهادی سنی را به کار بگیرد و همزمان با غرب بر سر نفوذ بیشتر در منطقه چانه‌زنی کند. به خصوص از زمانی که غرب و مشخصا آمریکا ایران را عاملی کلیدی در منطقه در مبارزه با تروریسم خوانده‌اند.
چالش اصلی این است که عربستان سعودی چگونه همزمان با گروه‌های جهادی و نفوذ ایران در سوریه و عراق مقابله می‌کند. به این دو باید تقابل نرم عربستان با اسلام سیاسی که توسط اخوان المسلمین را نمایندگی می‌کند را نیز افزود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا