خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادب مرد به زدولت اوست

«سپیده سعیدی» روزنامه نگار در یادداشتی با عنوان «ادب مرد به زدولت اوست» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

مناظره‌ زنده بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پایان یافت و هم اکنون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم از آخرین فرصت های خود در گفتگوهای رادیویی و تلویزیونی استفاده می کنند. فرصت هایی که سبب می شود تا بار دیگر خود و توانمندی خود را در اداره کشور به ملت ثابت کنند. در این فضای متلاطم و خروش انتخابانی که که همه جا را در بر گرفته است شاید گاه این جمله معروف از ذهن بسیاری ازما خطور کرده باشد «ادب مرد به زدولت اوست».

آخرین مناظره نامزدهای دور دوازدهم ریاست جمهوری معرکه‌ای در معرکه بود. براستی کدامیک راهکار ارائه دادند؟ کدامیک امید دادند؟ کدامیک سیاه نمایی کردند؟ کدامیک مصلحت نظام را نادیده گرفتند و بالاخره کدامیک ادب را رعایت کردند و هتک حرمت نکردند؟

براستی انسجام ملی و دوری از انشقاق تاچه اندازه در این مناظره‌ها مد نظر نامزدها بود؟

گرچه شیوه برگزاری مناظره‌ها، طرح پرسش‌ها، انفعال وخنثی‌بودن تنها مجری حرفه‌ای سیما در حد یک زمان‌سنج نقد‌های بسیاری مطرح بود اما همین بس که نمایانگر یک نقصان بزرگ در رفتار برخی نامزدها و آن عدم پایبندی به اخلاق بود.

شاید بتوان مناظره را تنها فرصتی دانست که نامزدهای انتخاباتی می توانستند رودرروی هم نقدها و پرسش‌های خود را نسبت به عملکرد یکدیگر مطرح کرده و برای شفاف‌شدن موضوع مورد نظر تلاش کنند.

مناظره جمعه 22 اردیبهشت 96 تا چه اندازه سرمایه اجتماعی را حفظ کرد؟ جایی که انتظار می‌رفت سرمایه اجتماعی احیا شود؛ اخلاق و قانون نادیده گرفته شد، پوزخند و بی احترامی به رقیب در بدترین شکل ممکن و بدتر از همه سیاه نمایی و گرفتن امید از مردم؛ تاجایی که متاسفانه نقل محافل عمومی می شود زمزمه هایی مبنی بر «همه سر و ته یک کرباسند»، «انتخاب بین بد و بدتر» و شاید عباراتی از این تاسف بار تر را شنید.

در مناظره اخیر برخی از نامزدها یادشان رفت که ما مردمی مسلمان و با ایمان هستیم. اصول و فروع دین را هم نادیده گرفتند. برای دستیازی به قدرت تهمت زدن و فحاشی کردن و زحمات چهارساله رییس جمهور فعلی را که ویرانه ای را تحویل گرفته بود نادیده گرفتند.

جایی که دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس درباره آن می‌گوید: «انتخابات، با چنین وضعیتی، هر چهار سال یکبار به عوض آن‌که جایگاهی برای طرح اصلی‌ترین مسائل کشور باشد، جایگاهی برای بر باد دادن اعتماد، سرمایه اجتماعی و باور مردم به پیشرفت کشورشان است.»

یکی از جملاتی که در این مناظره‌ها از یکی از نامزدهای انتخاباتی بسیار شنیدیم این جمله بود که «شما دروغ می‌گویید» یا «شما جلوی دوربین به مردم دروغ می‌گویید». این عبارت شاید در بین عوام و در مراوده‌های عادی بسیار رد و بدل شده باشد اما از رسانه ملی کشور و در حالی که میلیون‌ها بیننده شاهد آن بودند جای تعجب و تأمل دوچندان داردو این سوال مطرح است که صدا و سیما تریبون کدام نامزد است؟

مقام معظم رهبری در بیانات خود در باره‌ی انتخابات فرمودند: آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است، رقابت بدون تهمت زنی و بدگویی به یکدیگر است».

متاسفانه مناظره اخیر و رفتار برخی نامزدهایادآور فردی بی صلاحیت است که چنین شیوه‌ای را در سیاست پیش گرفت و با واژه «بگم بگم» بر مسند قدرت نشست.

چندسال قبل برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بارها و بارها اظهارکرد فهرست مفسدان اقتصادی در جیب‌‌اش است ولی هیچ‌گاه آن فهرست را منتشر نکرد تا دادگاه و مقام صالح قضایی درباره آن اقدامی صورت دهد. اینکه صرفاً ادعایی مطرح کنیم و از عهده اثبات آن برنیاییم جز دامن زدن به جو بی‌اعتمادی و گستراندن روش تخریب کاری از پیش نبرده‌ایم و وقتی رسانه ملی این روش را در جامعه منتشر کند خود به خود کمک به تخریب سرمایه اجتماعی کرده‌است.

البته دور از انتظار است که رسانه ملی با تعیین یک مجری مسلط جلوی چنین رفتارهایی را بگیرد یا مناظره‌ها را به سمت شفاف‌کردن هدایت کند.

ما ۸ سال شیوه‌ای را در مدیریت عالی کشور تجربه کردیم که برای حرف‌ها و ادعاهایشان هیچ سند و مدرکی رو نکردند و این مدل به «بگم بگم‌» منجر شد تا آنجا که رییس‌مجلس شورای اسلامی مجبور شد در تقبیح آن بگوید «شما شئونات نظام جمهوری اسلامی را رعایت نکردید».

در مناظره‌ها شاهد بودیم که یکی از نامزدها چندبار تأکید کرد «من گفته‌ام شما خلاف گفتید ولی شما به خودتان اجازه می‌دهید که به من بگویید دروغ می‌گویی».

اینجاست که قدر آدم‌ها و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی آن‌ها شناخته می‌شود.

اینجاست که مشخص می‌شود‌ آدم‌ها تا چه اندازه از بار کلماتی که در گفتگوهای روزمره‌شان استفاده می‌کنند آگاهی دارند و می‌فهمند «خلاف واقع» و «دروغ» چه تفاوتی با هم دارد و معنا و بار هر کلمه چقدر است.

اینجاست که مشخص می‌شود تاچه اندازه نامزدها با حقوق آشنایی دارند و به حقوق دیگران و حقوق خود احترام می‌گذارند.

در چنین شرایطی وقتی افراد بی‌آنکه بار معنایی کلمات را نمی‌دانند و نمی‌فهمند ولی به دفعات و به استمرار از کلمه‌هایی با بار منفی و آثار مخرب استفاده می‌کنند این نگرانی به وجود می‌آید که چنین افرادی در صورتی که رییس‌جمهور شوند در جایگاهی بزرگ‌تر و کلان‌تر از عبارات و مفاهیمی استفاده کنند که فرهنگ عمومی جامعه را مخدوش و جز به تخریب سرمایه اجتماعی دستاورد دیگری نداشته باشد و این روند جایگاه بین المللی ما را نیز به اضمحلال خواهد کشاند.

ما به شدت نیازمند احیای مولفه‌های اخلاقی و برجسته‌تر شدن مولفه‌های حقوق شهروندی هستیم تا بتوانیم در میان‌مدت و بلند مدت به رشد و تعالی برسیم وگرنه صرف به دست آوردن قدرت و جابه‌جایی قدرت از یک فرد به فرد دیگر و از جریانی به جریان دیگر چه چیز را تغییر داده‌ایم؟ اندیشه کنیم برای چهار سال بعد براستی چگونه مناظره کنیم، آرام باشیم، امید دهیم و حرمت نگه داریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یک بار مراد شما چیز حسین موسوی این شعر را گفت و بعد معلوم شد که چقدر ادب دارند… کلاً شما اصلاح طلبان به گفته ی آقای دکتر قالیباف خیلی پر رو تشریف دارید

    2
    8
    1. جناب تاجيک، بيشتر بگو و بگوئيد که هرچه بيشتر مردم با ماهيت و هويت حقيقي و راستين شماها آشناتر شوند!

    2. همون نقل قول شما از سرهنگ گویای همه چیزه. ایران مصر نیست و رئیس جمهور ژنرال هم نمی خواد والا ادب عزیز!

  2. حالا شد ادبیات سخیف روحانی … واقعا عجبه قبلنا که می گفتید احمدی نژاد مثل شیر بود توی مناظره ها حالا که یکی اونهم بعد از اونهمه حرکات زشت و ادبیات زشت تر جواب گرفت روحانی شد بی اخلاق .. یک نفر نه احترام سن و جایگاه طرف رو به عنوان یکی از قدیمی ترین انقلابیون و مسوولان نظام نگه نمی داره نه حرمت جایگاه حقوقیش رو و به مدد حمایت های آشکار پشت و روی پرده پرده دری می کنه و در نهایت جوابی می شنوه که بعد از کلی تحمل بهش گفته میشه … امیدوارم فقط یک بار شاهد باشیم عدالت اجرا بشه.

  3. بیخود گفته اند که ادب مرد به ز دولت اوست ، با صد من ادب هم میتوان یک بستنی 400 هزار تومنی یا همبرگر 250 هزار تومنی خورد ، کشور اسلامی است عزیز دل !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا