خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفی ترور

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی واکنش‌ها به حادثه‌ی تروریستی در حرم شاهچراغ نوشت:

چنانچه اقدامی از پیش طراحی شده با هدف کشتن مخالفان، ترساندن و ایجاد وحشت و ستاندن جان شهروندان اتفاق بیفتد، ترور است. در ماجرای نفرت‌آور عملیات تروریستی در شاهچراغ شاهد دو اتفاق دیگر نیز در فضای کشور بودیم، اول تردید شماری از شهروندان در محکومت ترور؛ دوم عدم اطمینان به روایت صدا و سیما.

اول: حادثه غم‌انگیز ترور شهروندان در حرم شاهچراغ شیراز بدون شک اقدام تروریستی بوده است. حمله مسلحانه به شهروندانی که برای زیارت در مکان مقدس جمع شده و در حال راز و نیاز بوده‌اند، در دسته ترورهای بی‌هدف و کور قرار می‌گیرد. در تعریف اشکال مختلف ترور، به ترور کور که معمولاً عملیات‌های انتحاری است می‌توان اشاره کرد. اینگونه ترورها کشته شدن جمعیت بیشتر مورد توجه تروریست‌ها است و براساس آنچه در کشورهایی مانند افغانستان،‌ عراق، سوریه و سایر نقاط جهان رخ می‌دهد، حامیان این شکل از ترور فقط به شمار قابل توجه کشته‌ها نظر دارند تا بتوانند با ایجاد ترس و وحشت در میان شهروندان و اهل قدرت از آنان امتیاز بگیرند و یا ساختار امنیتی آن را با اشکال روبرو کنند. ترورهای دولتی نیز نوعی دیگری از تروریسم هستند که توسط بخش‌هایی از نهادهای دولتی انجام می‌شود و به عنوان نمونه می‌توان به ترورهایی اشاره کرد که توسط سازمان‌های جاسوسی صورت می‌گیرد، خبرهای منتشر شده درباره ترور مقامات دولتی، کشته شدن جاسوسان دوجانبه و یا ترور برادر رهبر کره‌شمالی در فرودگاه مالزی در دسته ترورهای دولتی قرار می‌گیرند، ترور سردار سلیمانی نیز در همین دسته بندی قرار می‌گیرد. نوع دیگری از ترور نیز وجود دارد که ترور هدفمند خوانده می‌شود،‌ در اینگونه ترور هدف به صورت مشخص و توسط یک تیم شناسایی و هدف‌گذاری می‌شود، در این مورد از ترورها فقط یک فرد مورد هدف است، ترور شهید فخری‌زاده مشخصات کامل یک ترور هدفمند را دارد. انجام عملیات ترور شهید فخری‌زاده از سوی هیچکدام از کشورها و سایر گروه‌هایی که تحرکات تروریستی انجام می‌دهد پذیرفته نشد.

دوم: همانگونه که در یادداشت «مرگ بغدادی و حیات تروریسم» نوشته‌ام؛ نه تنها مرگ ابوبکر بغدادی باعث از بین رفتن داعش نخواهد شد، بلکه این جریان تکفیری که عمده تحرکات خود را از طریق ترور و با رویکردهای کاملاً متفاوت از سایر گروه‌های بنیادگرا در جهان انجام می‌دهند، از حالتی به حالت دیگر تغییر می‌کند، اما نمی‌میرد. آنگونه که همچنان شاهد فعالیت‌های گروه القاعده، گروه‌های تروریستی در فیلیپین، نیجریه، افغانستان و کشورهای دیگر هستیم. این گروه‌ها تا سال‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، خصوصاً گروه‌هایی که در بازه‌های زمانی مختلف موفق به جذب منابع مالی از کشورهای دیگر شده باشند و یا دسترسی به فروش نفت، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و کالاهای عتیقه داشته باشند، در مورد داعش این مسئله بسیار قابل توجه است. نکته دیگر آنکه، انجام تبلیغات گسترده در صدا و سیما و برخی رسانه‌های داخل کشور مبنی بر مرگ داعش، نابودی کامل داعشی‌ها و تشیع جنازه داعش به مخاطب این باور را القا می‌کرد که امکان حیات دوباره این گروه تروریستی در آینده وجود ندارد، در صورتی که طی تمام این سال‌ها مرگ داعش با توجه به تحرکات آن به صورت کامل رقم نخورده است. بنابراین بخشی از ناباوری شهروندان نسبت به حضور و فعالیت تروریستی داعش در شهر شیراز به این مسئله ارتباط پیدا می‌کند.

سوم: واکنش بخش گسترده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی و تردید و حتی انکار انجام عملیات ترور از سوی داعش و جستجو در متن بیانیه و کشف تناقضات در تصاویر پخش شده از سوی صدا و سیما، بیش از هر مسئله‌ای به بحران اطلاع‌رسانی در کشور باز می‌گردد. واقعیت آنکه اعمال محدودیت به رسانه‌های داخلی و تعریف خطوط قرمز بیشتر و بیشتر برای فعالیت‌های خبری و تحلیلی باعث شده مرجعیت کسب اخبار، سنجش صحت رویدادها و حتی تحلیل‌ها در اختیار رسانه‌های بیرون از کشور قرار بگیرد. وقتی رسانه‌های داخل کشور از قبیل سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و نشریات به بولتن‌های تبلیغاتی مدیران ریز و درشت دولتی و غیر دولتی تبدیل می‌شوند و به غیر از اخبار رویدادهای بی‌حاشیه، نشر یادداشت درباره زیبایی خودرو، گران شدن مسکن و اجاره بهاء و آینده قیمت دلار و بورس و مبلغ دقیق سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور می‌پردازند و امکان فعالیت پژوهشی و تحقیق محور درباره چنین وقایعی را پیدا نمی‌کنند لاجرم روایت رسانه‌های خارجی در میان شهروندان رواج پیدا می‌کند. تردیدی نیست که یکی از مهمترین اصلاحاتی که امروز نیاز به آن هستیم، به سامان کردن و امکان حضور رسانه‌های خبری و پژوهش محور در کشورمان است، رسانه‌هایی که اعتماد شهروندان را با انجام کار حرفه‌ای و به دور از حب و بغض گسترش بدهند و آن را به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای تمام کشور حفظ کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا