خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لغزش زبانی خطرناک روحانی

داوود حشمتی، روزنامه‌نگار در “امتداد” نوشت: می‌شود گفت روحانی امروز تمام دستاوردهای 40 پروژه‌ای که با سرمایه 6 هزار میلیارد تومان در استان هرمزگان افتتاح کرد را با یک جمله به باد داد. جایی که گفت: «دلیل قاچاق اجناس به خارج از کشور گرانی نیست، ارزانی است. بروید در کشورهای همسایه و ببینید که گوشت در آنجا چند دلار است.»

ابتدا از او می‌توان از او پرسید: آیا درآمد مردم را هم به دلار محاسبه و بعد با همانجا مقایسه کردید؟ به باور من مهمتر از این موضوع این است که او دچار یک خطای بیانی شد که می‌تواند علامت خطر باشد.

روحانی در واقع باید این جمله را می‌گفت: «دلیل قاچاق اجناس به خارج تفاوت قیمت است.» دو جمله تنها اختلافشان در به کاربردن واژه «تفاوت» به جای «ارزان» است. طبیعتا هر فردی در چنین جایگاهی می‌داند هر واژه‌ای که استفاده می‌کند تا چه اندازه با اهمیت است. خاصه اینکه این فرد روحانی باشد که طبیعتا تسلطش بر کلام را در تمام این سالها دیده‌ایم. اما چه می شود که روحانی به اینجا می‌رسد که به همین سادگی نمی‌تواند متوجه شود، استفاده از عبارت «ارزانی» برای جامعه‌ای که صبح تا شب از «گرانی» نالان هستند، نوعی «فحش رکیک» محسوب می‌شود؟

دو تحلیل در این‌باره وجود دارد: تحلیل اول این است که روحانی تعمدا این کار را می‌کند تا مردم را عصبانی تر کند. (این تحلیلی است که بسیار مطلوب تئوری پردازان توهم توطئه و اصولگرایان است)

اما تحلیل دوم با وجود آنکه تحلیل اول را رد می‌کند، اما در عمل خطرناک‌تر بودن اوضاع را بیشتر نشان می‌دهد. به اعتقاد من وقتی روحانی دچار چنین لغزش زبانی می شود نشان می‌دهد که تا چه اندازه ذهن و سیستم عصبی‌اش تحت فشار و خطا‌پذیر شده است. این نکته بسیار مهم است. او امروز به مانند فردی می‌ماند که در وسط یک دعوای بزرگ خود را تنها حس می‌کند. این چنین افرادی طبیعتا دچار لغزش‌های فاحش در بیان می‌شود.

به اعتقاد من خطر اصلی همینجاست. روحانی با چنین سطحی از فشار آیا می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های موفق عمل کند؟ با این وضعیت او برای تداوم دولتش نیاز به بازسازی اساسی شخصی خودش دارد. بازسازی‌ که قبلا هم شاهد آن بودیم. روحانی در ابتدای رقابت‌های انتخاباتی سال 96 با همین وضعیت روبه‌رو بود. او درست بعد از آنکه در معدن یورت با حمله فیزیکی مخالفان روبه‌رو شد متوجه وخامت اوضاع شد و خود را بازسازی کرد. طرح موضوع عدم کفایت او از سوی پایداری‌های مجلس و همچنین فرستادن شدن پرونده برادرش به دادگاه، در کنار فشار افکارعمومی در مورد این خطای بزرگ زبانی، شاید بتواند او را وادار به بازسازی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بله! بجای آنکه تغییرلات بنیادین در وزارت کشاورزی را جهت برون رفت از وضعیت موجودو استفاده از ذخیره دانایی برای حل مسایل مختلف این حوزه در پیش بگیرد متاسفانه نگاه سیاسی و امنیتی به مسایل دارد. مثل موضوع دلار که به بهانه افزایش صادرات افزایشش دادند و بعد اعتراف کردند. حالا موضوع افزایش قیمت گوشت را هم بزودی اعتراف می کنند.

  2. من الان هرچقدر بخودم بد و بيراه بگويم سير نمي شوم، چرا که فکر ميکردم واقعيت روحاني همين است که مي بينيم، نمي دانستم ايشان هم همچون اسلاف خود و مانند ساير مسئولان اين مملکت بباد فنا برده شده از صدر تا به ذيل، دو رنگ و … است!! ايشان تصور که نه بلکه مطمئن است که مردم چيزي حالي شان نيست و هرچه وضعيت را بدتر بکند ، باز هم ميتواند بوسيله بازي با کلمات، مردم را گول بزند و فريب بدهد!! جناب ايشان از گراني گوشت در کشورهاي همسايه گفته اند (گراني گوشت يعني اينکه هزينه خريد گوشت بالاست) ، و اساسا” از وسيله و عاملي که باعث ميشود مردم هزينه هاي خود را پرداخت کنند (درآمد) نه تنها سخني بميان نياورده بلکه بنظر ميرسد آن را حذف کرده است!! در حاليکه قبل از هزينه ها، درآمدها قرار دارند، يعني ابتدائا” بايستي درآمدي باشد تا هزينه اي پرداخت بشود. بعبارت ديگر، درآمد مقدم بر هزينه است و در نتيجه اهميت آنهم بيشتر است و اصولا” هزينه ها تابع درآمدها هستند. جناب روحاني، بزعم شما ، مردم مي فهمند و لذا خودتان هستيد! ايتقدر به مردم و شعور آنها توهين نکنيد که لاجرم توهين خواهيد ديد!

  3. خب مشاوران ایشان گفتند که با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش می یابد خب صادرات افزایش یافت دیگه؟!؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا