خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت کانون زندانیان سیاسی با پروژه انتقال آب خزر

کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب درباره‌ی پروژه انتقال آب دریاچه خزر به کویر سمنان در بیانیه‌ای آن را «مخاطره آمیز» خواند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

به نام هستی آفرین
جناب آقای روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام.

استحضار دارید که کشور ما در یکی از اقلیم های خشک سیاره زمین قرار دارد. قدمت طولانی تاریخ این سرزمین، نشان از هوشمندی مردمی را دارد که در طی هزاران سال از فراز و فرود تنش های خشکی به سلامت گذر کرده اند. مردمی که از قلب کویر، خون زندگی با قناعت در قنات ها جاری ساخته و با تمامی جلوه های حیات بردبارانه همزیستی نمودند. افسوس که نزدیک به یک قرن است که فوران نفت بر خرمن این بردباری آتش غفلت، بر تدبیر دولتمردان، رنگی از شتاب و بر توسعه کشور، سرانجامی از ناپایداری زده است.

بر اساس قوانین اکولوژی، ظرفیت بهره گیری از هر اکوسیستم متناسب با کمترین مولفه موثر در آن است. بر این مبنا کمترین و البته حیاتی ترین عامل در اکوسیستم پهناور ایران، منابع ناچیز آب و عرصه های زراعی و طبیعی منتج از این منابع است. بیش از پنج دهه است که در سایه درآمد های تجدید ناپذیر و مصرف نامتناسب، برشتاب برداشت بی جبران از منابع و بستر حیات سرزمین ما افزوده شده است. در این مدت اقلام کلانی از آسیب، از قبیل تغییر کاربری دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی، تخریب حدود بیست میلیون هکتارعرصه های جنگل و مرتع، فرسایش سالانه دو میلیارد تن خاک، کاهش 70 درصد منابع استراتژیک آب زیر زمینی و …..چشم اندازی نگران کننده را برای آیندگان این سرزمین رقم می زند. اگر تنها مقایسه ای گذرا از خطه زمردین خزر در گذشته با شرایط حال حاضر آن داشته باشیم به جفایی که بر این سفره کرامت آفریدگارمان نموده ایم پی خواهیم برد.

هنگامی که در اواخر دولت دهم از کلنگ زنی برای انتقال آب دریاچه رنجور خزر به کویر سمنان شنیدیم عمدتا به مثابه یک شوخی رسانه ای تلقی شد. اما اکنون ناباورانه شاهد عزمی بهت آمیز برای این کلنگ تخریب بر پیکر نحیف دامنه های شمالی البرز هستیم. شگفتی آنگاه افزون می شود که مقصد چنین آب پر هزینه ای، استان سمنان و در حقیقت زادگاه حضرتعالی باشد. گرچه که براین باوریم آنکه برکرسی مسئولیت اجرایی می نشیند دغدغه هایش برای تمامی کشور خواهد بود.

ما اعضای “کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب” بمثابه تاریخ زنده ای از مبارزات ضد استبدادی ایام ستم شاهی، سالیانی است که روند برگشت ناپذیر آسیب های بستر حیات کشورمان را با نگرانی نظاره می نماییم. اگر که در آن ایام از اسارت، شرمسار زجرهای نسل قبل از خود بودیم اما همواره چشم امید به آینده، از درد تازیانه ها و ازغلظت آن شرم ما می کاست. متاسفانه اندوه کنونی برای آنچه که بر سر منابع و بستر حیات کشور آورده ایم این بار ما را در شرمی بی پایان نسبت به نسل های آینده فرو برده است. بررسی های کارشناسی کمیته محیط زیست این کانون در خصوص برنامه انتقال آب خزر به استان سمنان نشان می دهد که اجرای چنین پروژه ای موجب بروز صدمات جبران ناپذیری بر اقلیم آسیب دیده حاشیه خزر و از جمله نابودی 700 هکنار جنگل و مرتع، انباشت سالانه میلیون ها تن نمک ، رقابت فزاینده در برداشت آب توسط کشورهای حوزه خزر، افزایش کاذب منابع مصرف بیش از توان اکولوژیکی منطقه مقصد، ایجاد تنش و واکنش های اجتماعی در منطقه مبدا و….. خواهد شد. البته بر انبوه پیامد های مخرب زیست محیطی، بایستی تحمیل هزینه سنگین بر منابع محدود مالی کشور را جهت استخراج چنین آب گران قیمتی هم افزود.

از جنابعالی و تمامی دست اندرکارانی که قرار است درعرصه این طبیعت مظلوم، شایستگی خودرا بیازمایند مصرانه درخواست می کنیم برای اجرای پروژه سبز ستیز “انتقال آب دریاچه خزر به کویر سمنان” درنگ و تامل صورت بگیرد. اجازه بدهید سرنوشت چنین برنامه پرخطری با مشارکت تمامی صاحبنظران کشور تعیین شود. مبادا از پس این سودای شتاب آلود، آیندگان ما از دولت شما آنگونه یاد کنند که برای جرعه ای آب ، دریایی از کرامت را خشکانیدند.

محمدرضا علی حسینی
دبیرکل کانون و
نماینده ادوار مجلس

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا