خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش سه برابری بارش برف در کشور

وزیر نیرو با بیان این که خوشبختانه امسال بارش برف نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است، گفت: سطح پوشش برف نسبت به سال گذشته سه برابر شده است که نوید بخش ذخیره منابع زیرزمینی است.
به گزارش ایرنا، «حمید چیت چیان» عصر سه شنبه در حاشیه نخستین اجلاس استانداران دولت تدبیر و امید در جمع خبرنگاران افزود: تا پانزدهم دیماه جاری بارش در کشور 76 میلی متر بوده که در مقایسه با بارش سال گذشته 26 درصد کاهش و در مقایسه با متوسط 46 سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه برنامه ای برای رفع معضلات دریاچه های ارومیه، هامون و کارون دارید، اظهار داشت: هم اکنون 290 دشت از مجموع 609 دشت کشور با بیلان منفی آبهای زیرزمینی روبرو هستند.
وزیر نیرو گفت این اتفاق ها به سبب خشکسالی پیاپی و نحوه عملکرد دستگاه های اجرایی و مردم بوده است.
وی افزود: در سالهای اخیر زمین های زیر کشت گسترش یافته و مصرف آب نیز در بخش کشاورزی افزایش یافته است.
چیت چیان ادامه داد همچنین به سبب توسعه صنعت، نیاز به آب افزایش یافته است و این در حالی است که منابع آب کشور با محدودیت مواجه است.
به گفته وزیر نیرو، اجرای فعالیت سازه ای را دراین شرایط ضروری خواند و گفت: عمده این کارها انجام شده و پس از آن تنها راه عبور از این وضع، مدیریت مصرف آب است و اگر این موضوع تحقق پیدا نکند مشکلات بخش آب حاد تر از وضع موجود خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی صحیح بتوانیم بدون آن که شاهد کاهش درآمد کشاورزان باشیم، با اصلاح الگوی کشت و نحوه آبیاری به شرایطی برسیم که کمبود آب مدیریت شود.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به قیمت آب و برق گفت: قیمت آب و برق بر خلاف آنچه در قانون هدفمندی یارانه ها مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود بنابود به تدریج و با یک نحوه منطقی به قیمت های واقعی برسد که این امر عملی نشد و قیمت آب و برق در سطح سال 89 باقی مانده است.
چیت چیان اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه ها، تجهیزاتی که در حوزه آب و برق نیز از سوی شرکت های خریداری می شود افزایش قیمت داشته است و شرکت ها را با معضلات بزرگی روبرو کرده است.
وی گفت: در فضای جدید کشور و با مبانی کارشناسی این موضوع در دولت در دست بررسی است که امیدواریم تصمیمات درستی اتخاذ شود.
وزیر نیرو همچنین با اشاره نشست خود با استانداران کشور گفت: مسایل این وزارتخانه حساسیت بالایی در توسعه و کیفیت زندگی مردم دارد و در این نشست سیاست گذاری مرتبط با این حوزه را به استانداران منتقل کردیم.
وی افزود: محدودیت های منابع آب نیازند مدیریت منابع آب در بخش های صنعتی، کشاورزی و خانگی است.
به گفته وی، در جمع استانداران در خصوص راه های دستیابی به منابع جدید آب و نحوه استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش آب و برق سخنانی مطرح شد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا