خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت وگو با پزشکان مخالف و موافق سریال «در حاشیه»

به گزارش انصاف نیوز، شفقنا نوشت: کارشناسان علوم رفتاری، روانشناسی و جامعه شناس شادی و نشاط اجتماعی در یک جامعه را از نشانه‌های یک جامعه سالم عنوان می کنند و معتقد هستند؛ وقتی نشاط و شادی در جامعه ای کم رنگ شود به مراتب انواع آسیب های روانی و اجتماعی مانند افسردگی، انفعال، بی انگیزگی، پرخاشگری، خشونت، انحرافات مختلف فردی، جمعی و غیره نیز در آن جامعه افزایش می یابد. در واقع مساله شادی و نشاط ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی، عدالت اجتماعی، افزایش مشارکت مدنی، سیاسی و همچنین بهبود سبک زندگی جامعه دارد. بنابراین ضروری است از تمامی کانال هایی که نشات را در جامعه ما تزریق می کند استقبال کرد.
ساخت فیلم های طنز یکی از موثرترین ابزار شادمانی و نشاط در جامعه است، فیلمی که در پشت پرده خنده، بسیاری از آسیب ها و مشکلات واقعی مردم را مطرح می کند. اما به نظر می رسد ما هنوز نتوانستیم در ساخت موثرتری ابزار شادی آور و انتقاد جامعه موفق عمل کنیم. در واقع ساخت فیلم طنز در ایران همواره با بایدها و نبایدهایی مواجه می شود، اعتراض و انتقاد از ساخت فیلم و سریال به ویژه آثار طنز محدود به سال های اخیر نمی شود بلکه بارها دیده شد پس از ساخت اثری طنز، اعضای صنف یا حرفه خاصی به سرعت واکنش نشان داده و نسبت به آن اعتراض می کنند و در نهایت به تغییر محتوا یا بایگانی کردن فیلم منجر  می شود. یکی از این موارد، اعتراض به فیلم در حال پخش ” در حاشیه” است که حاشیه های آن از قبل از اکران فیلم آغاز و با واکنش های مختلفی از سوی جامعه پزشکان مواجه شد.
خبرنگار شفقنا به سراغ برخی از پزشکان و اساتید دانشگاه رفته تا نظر موافق و مخالف آنها در خصوص این فیلم جویا شود.
/نمایش بسیاری از واقعیات پنهان و آشکار پزشکی در فیلم ” در حاشیه”/
مقدس بودن مختص پزشکی نیست دین اسلام همه حرفه ها را می ستاید
دکتر جلال رضایی رییس سابق بیمارستان امیر اعلم، پخش برنامه های طنزآمیز از صدا و سیما را برای شادابی و نشاط روحی جامعه ضروری دانست و اظهار کرد: متاسفانه قشرهای بسیاری از جمله روشنفکران در جامعه ما انتقاد پذیر نیستند و فیلم های طنز که طبیعت انتقادآمیز دارد در خصوص هر صنفی که ساخته می شود واکنش تند و غیرمنطقی آنها را به دنبال دارد.  در این میان اعتراض گروهی از پزشکانه به فیلم ” درحاشیه” که این روزها در حال پخش است نیز نوعی رفتار غیرمنطقی، تعصبانه و احساسی به  ساخت برنامه های طنزآمیز در جامعه است.
وی در ادامه با بیان اینکه فیلم طنز “در حاشیه” توانسته بسیاری از واقعیات پنهان و آشکار جامعه پزشکی را به تصویر می کشد گفت: فساد مالی و اخلاقی در جامعه پزشکی ایران اگر چه کم است اما وجود دارد و نمی توان این واقعیت را انکار کرد، خوشبختانه کارشناس فیلم “در حاشیه” به خوبی به چالش های امروز پزشکان مسلط بوده است و با بزرگ نمایی این واقعیتها که این نیز ماهیت طنز است بیان انتقادی خود را به خوبی مطرح کرده است.
این متخصص گوش، حلق و بینی، با اشاره بر اینکه تقدس گرایی حرفه پزشکی با قانون و بخش نامه محفوظ نمی ماند افزود: هر شغلی در جایگاه خود مقدس و قابل احترام است، در دین مقدس اسلام معلمی شغل انبیا محسوب می شود، دستان کارگر بوسیده می شود و طبیبی که یک بیمار را نجات می دهد یک جامعه را نجات داده است، بنابراین هر شغلی از پزشکی گرفته تا کارگری در اسلام منزلت و تقدس خود را دارد، بنابراین پزشکان باید با عملکرد خود بتوانند این مقدس بودن را حفظ کنند، با بخش نامه، قانون و سانسور فیلم تقدس حرفه پزشکی محفوظ نمی ماند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه اعتماد و  احترام پزشک با یک پخش فیلم طنز خدشه دار نمی شود تصریح کرد: متاسفانه گروهی از پزشکان کاهش اعتماد و منزلت پزشکی را بهانه ای برای اعتراض های خود به پخش فیلم ” درحاشیه” کرده اند، در حالی که این روابط مالی و مادی گرانه برخی پزشکان است که می تواند دیدگاه مقدس طبابت در جامعه را تضعیف کند، و مردم ایرانی مردمی با شعورو فهمی بسیار بالا هستند خودشان بهتر می توانند قضاوت کنند که این فیلم چه اندازه با واقعیت های موجود هم خوانی دارد.
به گفته این استاد دانشگاه، متاسفانه امروزه پررنگ شدن دید مادی گرایانه بخصوص در بیمارستان های خصوصی موجب شده است که یک ارتباط انسانی سالم که ضرورت کار پزشکی است، بین بیمار و طبیب شکل نگیرد.
دکتر رضایی خاطر نشان کرد: بسیاری از پزشکان بخصوص افراد جوان جامعه ما خودشان را نخبگان جامعه فرض می کنند و این روحیه آنها را دچار غرور کاذب کرده است به همین دلیل به ندرت ما پزشکانی رامی بینیم که می توانند با بیمار خود یک رابطه صحیح و انسانی برقرار کنند. البته باید متذکر شد که در گذشته پزشکانی مثل دکتر قریب همواره نمونه یک طبیب واقعی و اخلاق مدارانه بوده است احساس و عاطفه را از ملزومات کار پزشکی قرار می دادند.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است روحیه انتقادی در جامعه ایران افزایش یابد اظهار کرد: ساخت و پخش فیلم های طنز نباید در جامعه قطع شود، به هر حال باید فرهنگ انتقاد و انتقادپذیری از جایی باید شروع شود. بنابراین بهتر است پزشکان که ادعای روشنفکری در بین آنها بسیار است در این زمینه استقبال کنند تا این فرهنگ دربین قشرهای دیگر نیز نهادینه شود.
چرا تنها پزشکان سوژه طنز قرار می گیرند؟
در ادامه دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه پزشکان با طنز مشکلی ندارند بلکه تبعیض در انتخاب سوژه های طنز اعتراض برانگیز است گفت: موضوع طنز نوعی بیان مسائل و مشکلات اجتماعی مردم است، به نظرم من پزشکان با آن مشکلی ندارند، علت اینکه برخی همکاران به پخش فیلم طنز ” درحاشیه” اعتراض دارند و حساسیت خود را بیان کردند این است که چرا وقتی بین اقشار جامعه که شرایط یکسان دارند، تنها یکی از آنها سوژه ی اغراق آمیز طنز قرار می گیرد و نسبت به برخی دیگر ملاحظاتی اعمال می شود، بنابراین این نوع تبعیض ها حساسیت برانگیز خواهد بود.
وی در ادامه تصریح کرد: قشرهایی از جمله پزشکان، روحانیون و قضات، ماهیت حرفه ای و کاری آنها به یکدیگر شباهت دارد، اما اگر ما بخواهیم در خصوص یکی از این قشرها طنز بسازیم و دور مابقی را خط قرمز بکشیم مطمئنا واکنش برانگیز خواهد بود. به نظر من بیشتر حساسیت هم به این نوع نگاه و تبعیض است نه طنز و محتوای آن، یعنی اگر مشابه همین طنز را برای مشاغل ذکر شده بسازند مشکلی ایجاد نمی شود.
فیلم طنز ” در حاشیه” مسائل پزشکی را تک بعدی نگاه می کند
در ادامه دکتر مرتضی پورمندی استاد بخش جراحی داخلی بیمارستان امام خمینی، تک بعدی بودن فیلم ” درحاشیه” را مهم ترین ایراد این طنز دانست و گفت: متاسفانه در فیلم یاد شده کارشناس یا کارگردان به مسائل پزشکی و شرایط اشراف ندارد و بصورت تک بعدی، غیرمنطقی و غیرمنصفانه، تنها مشکلات بیماران را کاملا اغراق آمیز وغیرواقع گرایانه نمایش می دهد و مشکلات پزشکان نظیر خستگی، شیفت های طولانی مدت، استرس، سختی کار و غیره در این فیلم از نگاه کارگردان دور مانده است.
وی درادامه با بیان اینکه انتقاد باید کارشناسانه باشد یادآور شد: بهتر بود کارشناس فیلم ” درحاشیه” قبل از ساخت چنین مجموعه ای، مدتی را برای آشنایی با نوع کارپزشک، خواسته بیماران، نیازهای پزشکان و برخی مسائل دیگر در محیط بیمارستان می گذراند و با دید واقع بینانه اقدام به ساخت یک اثر هنری می نمود.
دکتر پورمندی با اشاره به اینکه مخاطبان بهترین نظارت‌کنندگان و قضاوت کنندگان هستند، گفت: نیت اصلی سازمان صداوسیما ایجاد فضای شادی و نشاط است. اما باید در نظر گرفت که این نیت باید در راستای نشان دادن نقطه ضعف های واقعی برای رفع و بهبود آن باشد. چرا که لودگی و مسخره گی بی مورد تنها به جامعه آسیب می زند، بنابراین بهتر است مردم از طریق نظرسنجی در خصوص ادامه پخش این سریال تصمیم بگیرند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران،اخیرا پزشکان جامعه به روش های محتلف نظیر مال اندوزی و مادی گرایانه تخریب می شوند و ساخت این سریال ها نیز می تواند این روند را تشدید کند، اظهار کرد: برای ایجاد اعتماد در بین مردم زمان طولانی لازم است، اما طنز “درجاشیه” در یک زمان کوتاه می تواند این اعتماد را از بین برد. این در حالی است که پزشکان ایران دارای استعداد، هوش و مهارت های زیادی هستند، در برخی از موارد توانسته اند با کمترین تجهیزات جان بسیاری از افراد را نجات دهند و دنیا را شگفت زده کنند.
ساخت فیلم طنز نمی تواند اعتماد جامعه پزشکی را زیر سوال ببرد
دکتر محمد ایمانی، با اشاره به اینکه ساخت فیلم طنز نمی تواند اعتماد جامعه پزشکی را زیر سوال ببرد اظهار کرد: این روزها فیلم طنزی با عنوان “در حاشیه” از صدا و سیما در حال پخش است که موجب خشم و انتقاد بسیاری از همکاران جامعه پزشکی شده است و بسیاری بر این باور هستند که این فیلم جایگاه پزشکان را در بین مردم تخریب و موجب بی اعتمادی آنها به پزشکان خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: پزشکی در جامعه ما همواره قداست و جایگاه بسیار با ارزشی دارد و نباید با پخش یک فیلم طنزآمیز که خود موجب مسررت مردم می شود، نگران از دست رفتن اعتماد بیماران به پزشکان شد، چرا که اعتماد تنها زمانی از دست می رود که رابطه معنوی و انسانی پزشک و بیمار تبدیل به یک رابطه مالی و پولی شود.
این رزیدنت در پایان یادآور شد: متاسفانه برخی سازمان و مسوولان حوزه بهداشت و سلامت تلاش می کنند با حاشیه سازی و تحریک اعضای جامعه پزشکی هدف و نفس فیلم را به نوعی جهت دهی منفی دهند و برای هر حرکت هنری نوعی حاشیه سازی می کنند بنابراین توصیه می شود این سازمان ها و خود پزشکان برای حفظ قداست کار خود تلاش کنند چراکه با جوسازی بی مورد نمی توان به جایگاه جامعه پزشکی کمک کرد.
جامعه امروز ایران بیش از هر زمان دیگری به طنز احتیاج دارد
دکتر مجید ابهری جامعه شناس، با بیان اینکه از نگاه رفتار شناس اجتماعی طنز یکی از ابزارهای لازم برای افزایش نشاط اجتماعی است، اظهار کرد: در حال حاضر که اخبار تلخ بین المللی و برخی از حوادث داخلی باعث کاهش روحیه و نشاط جامعه شده است؛ جای خالی طنز در قالب فیلم، سریال، قصه و داستان بیش از هر زمان دیگر احساس می شود، اما باید به این نکته توجه کرد که طنز به معنای “با هم خندیدن است نه بر یکدیگر خندیدن”  و برنامه های طنز آمیز باید با دقت و ظرافت ویژه ای ساخته شود تا موجب آزردگی قشری نباشد.
وی با اظهار به اینکه ساختار ضعیف و محتوای سست سریال “در حاشیه” از نظر هنری پیش از هر چیزی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: درست است که تولیدات طنز در کشور ما کم و محدود است و از دیدگاه رفتار شناسی نیز این موضوع مورد پذیرش است که در هر صنف و شغلی افراد نادرست وجود دارند اما نباید به این دلیل هر سوژه و طنز سیاهی برای مردم جامعه در قالب فیلم به نمایش گذاشته شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا