خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مادران باردار علائم آنفلونزا را جدی بگیرند

خبرگزاری ایسنا نوشت: متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار گفت: یکسری از نشانه‌ها هشدار خطر است که زنان باردار در صورت مشاهده این علائم باید حتما به پزشک مراجعه کنند؛ تنگی نفس، درد و سوزش قفسه سینه، تب بیش از سه روز، خلط خونی، مشکل در بلع و خوردن، اسهال شدید از جمله این نشانه‌ها هستند.

دکتر فاطمه غنی پور متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با عوارض آنفلوانزا در بارداری بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده خطر آنفلوانزا در بارداری دو برابر است به این معنا که خطر عارضه دار شدن آنفلوانزا، بستری و حتی مرگ و میر بیشتر است.

وی  لزوم مراجعه به هنگام بیماران را مورد توجه قرار داد و گفت: در زمینه بیماری آنفولانزا نشانه‌هایی خطری وجود دارد که باید به آن توجه شود و زنان باردار در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها باید مراجعه اورژانسی به پزشک متخصص داشته باشند.

غنی پور گفت: یکسری از نشانه‌ها هشدار خطر است که فرد در صورت مشاهده این علائم باید حتما به پزشک مراجعه کند؛ تنگی نفس، درد و سوزش قفسه سینه، تب بیش از سه روز، خلط خونی، مشکل در بلع و خوردن، اسهال شدید از جمله این نشانه‌ها هستند.

وی یادآور شد: بانوان باردار را باید پایش کنیم، به عنوان مثال سطح اکسیژنی که در نظر می‌گیریم برای اینکه اکسیژن درمانی را برای آن‌ها شروع کنیم سطح بالاتری است؛ ضمن اینکه زنان باردار دارای علائم خطر باید معاینه شوند تا از سلامت مادر و جنین مطلع شویم.

غنی پور با بیان اینکه همواره واکسیناسیون با هدف پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا را در زنان باردار توصیه می‌کنیم، افزود: اگر فردی این برنامه را دارد که باردار شود و آگاهی دارد که فرآیند بارداری‌اش در فصول سرد سال قرار می‌گیرد حتما باید واکسن دریافت کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار اضافه کرد: همچنین خطر عارضه دار شدن آنفلوانزا تنها مختص بارداری نیست و حتی حدود ۲۰ روز پس از زایمان نیز مادر در خطر ابتلاء به این بیماری و عارضه دار شدن آن قرار دارد.

وی تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری منعی ندارد و به طور کلی بر اساس حساسیت به تخم مرغ یا آنتی بیوتیک و بارداری، نوع واکسن را برای افراد مشخص می‌کنیم.

تغذیه مناسب و آرامش؛ عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر

در ادامه معصومه فرشید مقدم مدیر گروه جوانی جمعیت مرکز بهداشت استان قم در خصوص مواد غذایی مفید جهت پیشگیری و درمان آنفلوانزا برای زنان باردار در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تغذیه مناسب و داشتن آرامش از عوامل مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر است.

وی ادامه داد: تغذیه مناسب دارای چهار گروه اصلی مواد غذایی؛ شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ، گروه میوه جات و سبزیجات، نان و غلات است لذا زنان باردار باید به این نکته توجه کنند که در برنامه غذایی خود از هر چهار گروه مواد غذایی استفاده کنند.

مدیر گروه جوانی جمعیت مرکز بهداشت استان قم بیان کرد: برخی مواد غذایی همچون فست فودها، سوسیس و کالباس، شیرینی‌ها، سرخ کردنی‌ها منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن مادر می‌شود.

وی اضافه کرد: در دوران بیماری مصرف کافی مایعات توصیه می‌شود، البته مصرف مایعات را مادران باردار باید همواره مدنظر قرار دهند.

فرشید مقدم بیان کرد: مصرف کافی مایعات، استفاده از غذای آب‌پز پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی، استفاده از مواد پروتئینی کافی مثل گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ منابع خوبی هستند که به بدن کمک می‌کند که زودتر بیماری آنفلوانزا را پشت‌سر بگذارد.

مدیر گروه جوانی جمعیت مرکز بهداشت استان قم تاکید کرد: مصرف سبزیجات و میوه‌جات به‌خصوص سبزیجاتی که زرد رنگ هستند و سبزیجاتی که برگ سبز دارند؛ استفاده از هویج یا کدو حلوایی در سوپ می‌تواند کمک‌کننده به بهبودی مادران بیمار باشد.

فرشید مقدم اضافه کرد: احساس آرامش و دوری از شرایط استرس زا هم از دیگر عوامل مهم در تقویت سیستم ایمنی زنان باردار است و در این زمینه اطرافیان نقش خیلی مهمی در حمایت معنوی از مادر دارند.

وی یادآور شد: زنان باردار ضمن داشتن آرامش و دوری از استرس باید توجه کنند که اگر سیر علائم بیماری آن‌ها رو به بهبود نبود و با مشاهده علائمی همچون تب بیش از دو روز، تنگی نفس، درد قفسه سینه و بی حالی فوراً باید به یکی از مراکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا