خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی یک شایعه: بازداشت علینقی خاموشی صحت دارد؟

معصومه رشیدیان، انصاف نیوز: در ادامه‌ی سریال برخورد با مفاسد اقتصادی و پرونده‌هایی که هرروز دادگاه یکی از آنها منتشر می‌شود، خبر پرونده‌ی پتروشیمی و نامه‌ی جنجالی علیرضا زاکانی به رییس قوه قضاییه که از علینقی خاموشی نیز به عنوان یکی از موثران این پرونده نام برده بود، جنجالی جدید آفرید. موضوعی که سال‌‌ها پیش از نامه‌ی زاکانی –سال 91- نیز در خبرها بوده است و بنظر موضوع جدیدی نیست.

علینقی خاموشی، مردی است سرمایه‌دار، نزدیک به حزب موتلفه که زمانی عضو آن نیز بوده است، رییس سابق اتاق بازرگانی و بنیاد مستضعفان که امروز برخی شنیده‌ها حکایت از بازداشت او از مدتی قبل دارد، موضوعی که پیگیری صحت و سقم آن گزارش پیش‌رو را شکل داد و به زودی دادگاه رسیدگی به این پرونده شروع خواهد شد.

خاموشی علاوه بر سابقه‌ی عضویت در حزب موتلفه، رییس سابق هیات مدیره‌ی شرکت سرمایه‌گذاری ایران نیز بوده است؛ اما امروز هم برخی اعضای موتلفه عضویت و اصلا آشنایی با «علینقیِ خاموشی» نامی را نفی می‌کنند و هم شرکت مذکور می‌گوید که چندماهی است او سمت ریاست هیات مدیره‌ی این شرکت را ندارد. این درحالی است که هنوز هم در بخشی از وبسایت این شرکت با عنوان «پیام رییس هیات مدیره» می‌توانید یادداشت خاموشی را ببینید و بنظر می‌رسد که این تغییر اخیرا در شرکت رخ داده باشد. شرکتی که در همان گزارش‌های سال 91 هم نام آن را می‌توان در ماجرای ماجرای پتروشیمی و همین پرونده‌ای که اکنون دادگاهش برگزار می‌شود یافت. هم نام شرکت سرمایه گذاری ایران در گزارش سایتی به نام «بازتاب» آمده بوده است و هم نام علینقی خاموشی.

البته مشخص نیست که چرا در آن مقطع اصولگرایانی چون آقای زاکانی نامه‌نگاری نکرده و امروز، بعد از گذشت بیش از 7 سال پیگیر موضوع شده‌اند؛ پیگیری‌هایی که سوالی جدی را به ذهن می‌آورد: چرا حالا؟ آیا نفعی سیاسی در میان است؟

برای پیگیری صحت و سقم خبر بازداشت علینقی خاموشی، علاوه بر تماس با شرکت سرمایه‌گذاری ایران، با برخی از اعضا و کارکنان حزب موتلفه و همچنین با فواد صادقی، مدیر وقت سایت بازتاب، که گزارش آن درباره‌ی واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی به شرکت سرمایه‌گذاری ایران به ریاست علینقی خاموشی -که در آن مقطع عضو حزب موتلفه خوانده شده بود- واکنش حزب موتلفه را در پی داشت، گفت‌وگویی انجام شده است.

اظهار نظرهای اعضای حزب جالب توجه است، برخی اصلا عضویت او در حزب را بطور کلی رد می‌کنند و برخی دیگر از رابطه‌ی دوستانه‌ی او با اعضا -حتی بعد از اینکه دیگر عضو نبوده- می‌گویند. از سوی دیگر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری ایران نیز مدعی است که خاموشی تنها سمت تشریفاتی رییس هیات مدیره را داشته که آن هم چند ماهی است ندارد. البته تمامی افرادی که با آنها تماس گرفته شد از صحت و سقم خبر بازداشت علینقی خاموشی اظهار بی‌اطلاعی کردند.

این شرکت به نامه‌ی زاکانی نیز واکنش نشان داده است و در پاسخی که به اتهامات مطرح شده در نامه‌ی زاکانی داده است طرح این موضوع در مقاطع مختلف را سیاسی دانسته و با ارائه‌ی توضیحاتی نوشته است: «چه در مراجع اداری و دولتی ذیربط و چه در مراجع قضایی ذیصلاح ادعاهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیدگی شده و پرونده آن با احراز و اثبات حقانیت شرکت سرمایه گذاری ایران به عنوان سهامدار بخش خصوصی بسته شده است و شوربختانه، اهل غوغا به نتیجه دادرسی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان فصل الخطاب قانونی تمکین نکرده و هراز گاهی با انگیزه های شناخته شده سعی در مشوش کردن اذهان مردم شریف ایران را دارند. و در پاسخ به این مطلب که سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی در سازمان بورس عرضه نشده، اعلام می دارد آقای علیرضا زاکانی اگر اندکی به قوانین وضع شده در مجلس اشراف داشتند، می دانستند که سرمایه شرکت بازرگانی پتروشیمی در زمان دولتی بودن استعداد عرضه آن در بورس را نداشته است.

در پایان با ذکر این مطلب که نوشته حاضر پاسخی بسیار مختصر به هیاهوی رسانه ای در هفته‌های اخیر و به ویژه مفاد نامه بی پایه و اساس آقای علیرضا زاکانی به ریاست محترم قوه قضاییه و پیوند نا میمون و ناراست وقایع گذشته و امروز است، امید می دهد که در آینده، علت غایی و چرایی طرح شکایت از شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیران آن البته پس از تغییر دولت را با توصیف انتظارات غیر قانونی و با ارجاع به نامه ها و چندین هزار برگ از اسناد مالی و مجوزات و دستور العمل های صادره از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، به پیشگاه شریف مردم ایران بازگو خواهد شد.»

خاموشی اسفندماه سال 97 در گفت‌گویی با تسنیم که در آن به تکذیب نقش مرجان شیخ الاسلامی در مجموعه بازرگانی پتروشیمی پرداخته است، در سمت ریاست هیات مدیره‌ی شرکت سرمایه‌گذاری ایران به توضیحاتی در مورد ماجرای واگذاری و اخبار مطرح شده در آن مقطع درباره‌ی فساد در صنعت پتروشیمی و رابطه این پرونده با شرکت سرمایه گذاری ایران پرداخته است. او در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «در آذر ۸۸، ۵۵ درصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی توسط سازمان خصوصی سازی به مزایده گذاشته شد. شرکت سرمایه گذاری ایران نیز مانند سایر شرکت کنندگان در این مزایده پیشنهاد خود را مطرح کرد و از آنجایی که بالاترین رقم پیشنهادی مربوط به شرکت سرمایه گذاری ایران بود سازمان خصوصی سازی ۵۵ درصد سهام را به این شرکت واگذار کرد اما انتقال سهام تا بهمن ۸۸ به طول انجامید.»

گزارش انصاف نیوز در گفت‌وگو با کاظم انبارلویی، یکی از کارکنان حزب موتلفه اسلامی، دفتر مصطفی میرسلیم، روابط عمومی شرکت سرمایه‌‌گذاری ایران و همچنین فواد صادقی را در ادامه بخوانید:

از صحت و سقم بازداشت خاموشی بی‌خبریم

بنایی، مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری ایران، درباره‌ صحت و سقم خبر بازداشت علینقی خاموشی به انصاف نیوز گفت: «آقای خاموشی دیگر عضو هیات مدیره‌ی اینجا نیستند و هیچ سمتی ندارند. من نمی‌دانم خبر صحیح است یا خیر؛ اما چندین ماه است که آقای خاموشی سمتی در شرکت ندارند. رییس هیئت مدیره یک پست تشریفاتی است.»

او در پاسخ به اینکه این تغییر در چه پروسه‌ای رخ داده و دلیل آن چه بوده است، گفت: «آن بخش کلان را خود هیات مدیره در جریان است و من اطلاع چندانی ندارم.»

دفتر میرسلیم: تمایلی به اظهار نظر در این مورد ندارند

مصطفی میرسلیم

برای پیگیری موضوع با مصطفی میرسلیم تماس گرفته شد؛ مدیر دفتر آقای میرسلیم پس از درمیان گذاشتن سوال انصاف نیوز مبنی بر اینکه «آیا آقای خاموشی بازداشت شده است یا خیر؟» مشورتی کرده و خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب و گفت: «آقای میرسلیم خیلی تمایلی به اینکه در این خصوص گفت‌وگویی کنند ندارند و ما اطلاعی هم در این مورد نداریم؛ بنظرم شما با دوستان حزب تماسی داشته باشید بهتر است».

اما یکی از کارکنان حزب موتلفه در پاسخ به شائبه‌ی بازداشت خاموشی، ضمن تکذیب اولیه‌ی خبر گفت: «آقای خاموشی عضو موتلفه نیست که من بخواهم صحت و سقمش را بگویم.»

او در پاسخ به اینکه چه مدت است که آقای خاموشی عضو موتلفه نیستند، گفت: «دقیقش را نمی‌دانم، البته ایشان هنوز به‌عنوان طرفدار روابط دوستانه دارد؛ یعنی اینکه زمانی عضو رسمی بوده و اکنون دیگر عضو رسمی نیست، اما هنوز ارتباطش با دوستانش برقرار است».

انبارلویی: یک خاموشی داشتیم که 10-15 سال پیش فوت کرد

این درحالی است که محمدکاظم انبارلویی –عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی- با اشاره به اینکه خبری از صحت سقم موضوع ندارد و ماجرا را برای نخستین بار است که می‌شنود، گفت: «مگر آقای خاموشی عضو موتلفه است؟ آن خاموشی که موسس موتلفه بوده فوت کرده است و آقای علینقی خاموشی نه عضو موتلفه است و نه ارتباطی دارد. ما یک خاموشی داشتیم که تقریبا 10-15 سال پیش فوت کرده است و پدر همین خاموشی‌ است که در اوقاف است.

من 30 سال است که عضو موتلفه هستم و چنین عضوی نداریم. اصلا نمی‌دانم بازداشت شده یا نشده، اما این را می‌دانم که عضو موتلفه نیست.»

تقریبا هیچ ردپایی –جز در ویکیپدیای علینقی خاموشی- از عضویت او در حزب موتلفه نیست؛ اما پس از گشت و گذاری در اینترنت خبری مربوط به سال 91 بدست آمد. ایلنا در تاریخ هشتم اسفندماه 91 اطلاعیه‌ای از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی را منتشر کرد. در این اطلاعیه نیز روابط عمومی حزب به اتهاماتی در مورد ماجرای پتروشیمی و نقش علینقی خاموشی که اکنون هم مطرح است پاسخ داده است و نوشته «پایگاه خبری فیلتر شده بازتاب در گزارشی با عنوان «آقای احمدی‌نژاد، اگر جرات دارید، پا روی دم موتلفه بگذارید! » منتشر کرد که در آن حزب موتلفه اسلامی را متهم به فساد اقتصادی در موضوع پتروشیمی کرده بود. مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، هیچ ارتباط اقتصادی با حزب موتلفه اسلامی نداشته و ندارد. جناب آقای مهندس علینقی خاموشی در یک دوره عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بوده‌اند و در حال حاضر هیچ سمت تشکیلاتی در حزب ندارند.»

فواد صادقی: طرح موضوع بعد از گذشت این زمان حتما همراه با انگیزه‌هایی سیاسی است

فواد صادقی -از مسوولان وقت سایت بازتاب – درباره‌ی مسایلی که سال 91، یعنی 7 سال پیش از این، طرح کرده بودند و تحلیلش از تکرار بخشی از آن مسایل در نامه‌ی اخیر علیرضا زاکانی به انصاف نیوز گفت: «این انتقادی است که به بخشی از دوستان اصولگرا وارد است که مبارزه با مفاسد اقتصادی را بر اساس منافع خود انجام می‌دهند؛ آن زمان که ما موضوع را طرح کردیم اتفاق در حال رخ دادن بود؛ یعنی شرکت بازرگانی پتروشیمی، به دوستان آقای خاموشی واگذار شده بود و در این واگذاری تخلفات سنگینی شده بود و میلیاردها دلار ارز کشور توسط این جریان سوء استفاده شد. ولی چون دوستان می‌خواستند از آقای احمدی نژاد به هرقیمتی حمایت کنند، آقای زاکانی و دوستانشان بر فساد سرپوش گذاشتند و نه تنها این فساد را پیگیری نکردند، بلکه از برخورد با کسانی که منتقد بودند و به‌دنبال مبارزه با فساد بودند حمایت کردند و الان بعد از 7-8 سال که موضوع تمام شده است و دیگر کار فروش غیرمستقیم محصولات پتروشیمی از طریق این شرکت مطرح نیست، دارند از موضوع استفاده می‌کنند و بحث را مطرح می‌کنند؛ البته با عدد و رقم‌‌هایی که باز هم صحیح نیست. فکر می‌کنند می‌توانند به این طریق افکار عمومی را جذب کنند، کمااینکه این اتفاق در گذشته هم نیفتاد و نتوانستند با این روش‌ها به پیروزی برسند.

البته نکته‌ای که اینجا هست این است که آقایان همچنان نقش شرکای اقتصادی و سیاسی‌‌شان را در این موضوع انکار می‌کنند و الان هم بعد از 7-8 سال که موضوع را مطرح می‌کنند باز هم حاضر نیستند که به اصل موضوع بپردازند؛ مثل ده‌ها پرونده‌ی دیگری که در حوزه‌ی مفاسد اقتصادی طرح می‌شود ولی واقعیت مساله به آن شکلی که هست گفته نمی‌شود.»

صادقی درباره‌ی جوابیه‌ی حزب موتلفه در سال 91 درباره‌ی عدم عضویت خاموشی در این حزب گفت: «حزب موتلفه می‌تواند بگوید که به این موضوع ارتباطی ندارد، کمااینکه اصلاح طلبان هم می‌توانند ادعا کنند با گروه عظام و آقای ایروانی هیچ ارتباط تشکیلاتی ندارند، ولی واقعیت‌ها همیشه روی کاغذ نمی‌آیند و همانطور که چهره‌های اصلاح طلب با عظام ارتباط داشتند، حزب موتلفه هم با آقای خاموشی که از موسسان و اسپانسرهای مهم موتلفه بوده و از چهره‌ها و جریانات این حزب استفاده‌ی سیاسی و حتی امنیتی کرده است، ارتباط داشته؛ ایشان در مقاطعی توانست بوسیله‌ی ابزارهای امنیتی و قضایی کسانی که با او مخالف بودند –مثلا برخی مدیران پتروشیمی- را حذف کند.»

او در توضیح پرونده‌ی پتروشیمی گفت: «آقای خاموشی شرکت بازرگانی پتروشیمی را که ده‌ها میلیارد دلار ارزش داشت را به قیمت ناچیزی –حدود 10 میلیارد تومان- یعنی حدود یک هزارم قیمت واقعی، از دولت خریداری کرد. درحالی که خودِ دولت هم مخالف بود و با فشاری که آوردند توانستند آن شرکت را تصاحب کنند؛ مدیرانی که در وزارت نفت و پتروشیمی با اینکه محصولات پتروشیمی به این شرکت واگذار شود، مخالف بودند، مورد برخورد امنیتی و قضایی قرار گرفتند. من نمی‌گویم تخلفاتی نداشتند، اما اینکه شما در پرونده‌ای که میلیاردها دلار ارزش آن هست، با مدیری مخالف بخاطر چند میلیون یورو برخورد کنید و از میلیاردها دلار تخلف بگذرید، این موضوع شائبه‌ی سیاسی بودن پرونده را در آن زمان مطرح می‌کرد.

الان هم فکر نمی‌کنم که کسی در کشور بتواند با این تخلفات در این سطح برخورد کند و معمولا در حد همان چند میلیون یورو مطرح می‌شود و شاید به نتیجه برسد و شاید هم نرسد.»

صادقی در پاسخ به اینکه «تحلیل‌تان از طرح اسم آقای خاموشی بعد از این همه سال چیست؟ و آیا فکر می‌کنید که ممکن است هدف حزب موتلفه باشد؟» گفت: «بله؛ قاعدتا اینها مسایلی سیاسی است؛ وقتی شما در زمان خودش با مسایل برخورد نمی‌کنید، طرح آن بعد از گذشت این زمان حتما همراه با انگیزه‌هایی سیاسی است و انگیزه‌های مبارزه با فساد و عدالت طلبی را نمی‌توان در آن پیدا کرد. ما ده‌ها پرونده‌ی پتروشیمی داریم که همین آقایانی که الان اینها را مطرح می‌کنند آن زمان در مصدر کار بودند و آن موقع سرپوش گذاشتند؛ یا از آن منتفع شدند و یا از متخلفان حمایت کردند. طبیعتا نمی‌شود گفت که شب قبل خواب دیده‌اند و متنبه شده‌اند. اینها شاید یک منفعت طلبی دیگر است که شاید حتی از اصل فساد هم بدتر باشد. بازی کردن با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی از خود فساد بدتر است.

البته موتلفه بنظرم یک حزب مرده‌ی سیاسی است و دیگر به آن معنا اثرگذار نیست؛ بیشتر باید به دنبال افرادی رفت که هم آن روز و هم امروز پشت صحنه‌ی این ماجرا هستند و کسی با آنها برخورد نمی‌کند. موتلفه همان زمان هم در حوزه‌ی سیاست شانسی نداشت، کمااینکه در انتخابات پیش رو هم شانسی نخواهد داشت؛ کسان دیگری هستند که از ویترین این افراد استفاده می‌کنند که به اهداف خودشان برسند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام و احترام ، فقط این را می توانم بگویم که از نظر بنده پاک تر و سالم تر از شخص آقای احمدی نژاد از لحاظ مسائل مالی در بین مسئولین محترم اجرایی وجود ندارد و همه ی شما نیز می دانید . البته که ایشان نیز اشتباهاتی را داشته اند و کسی هم نمی تواند منکر آن شود ولی بی شک خدمات فراوانی را به ملت شریف ایران ارائه نمودند . یادمان باشد که تمامی ما یک ملت واحد هستیم و معتقد به خداوند یکتا پس بترسیم از روزی که باید پاسخگوی تک تک سخنانمان باشیم .

    5
    4
  2. تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی رانتی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد ،رشوه خوار و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و هر مسئول فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و آرمان ها و ارزشهای والای شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان ، پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و اصولگرای اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.خود را پشت سر مشکلات معیشتی مردم، ناشی از سوء مدیریت خودشان پنهان نموده ،،فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در غرب خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند، و علارغم بی میلی ظاهری مترصد فرصتی-معجزه تکرار- بواسطه مذاکره با غرب یا تهدید به تحریم نظام و باج خواهی با آشوب و …جهت حفظ منافع شخصی خود و خانواده در داخل و خارج از کشورند، محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.

  3. ایشون که چند ساله بازداشته
    اما جالب تر مرتبطین به ایشون هستند که از یک طرف به پدرزن آقای عراقچی میرسیم از اون طرف به موتلفه.
    حالا بهتر میشه فهمید وقت برجام داشتند در مورد چی فکر می‌کردند که تهش این از آب درآمده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا