خرید تور تابستان ایران بوم گردی

با این بودجه پیشنهادی،نظام سلامت کشور به خاک سیاه خواهد نشست!

لایحه بودجه دولت با تاخیر قرار است که فردا در صحن علنی محلس بررسی شود. ادعا میشود بودجه وزارت بهداشت افزایش 50 درصدی داشته است ،بودجه ای که در آن آموزش و تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی برای سال آینده صفر و در آن وعده استخدام 40 هزار پرسنل بدون افزایش بودجه در نظر گرفته شده است.بدهی بالای دانشگاه های علوم پزشکی برای اجرای طرح دارویار و اینکه هیچ منبعی برای پرداخت بدهی های وزارت بهداشت دیده نشده است هم از عجایب بودجه دولت است. 

با این بودجه پیشنهادی،نظام سلامت کشور به خاک سیاه خواهد نشست!

به گزارش سلامت نیوز، کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ بررسی و گویا بزرگتر از سال قبل شده و قرار است فردا این بودجه در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.

بودجهٔ برنامهٔ مالی دولت است که برای یک سال مالی توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین می‌شود. لایحهٔ بودجه پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس ارائه و پس از تصویب و تأیید شورای نگهبان از مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود.

طبق قانون محاسبات عمومی «این بودجه حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاست‌ها و هدف‌های قانونی می‌شود» است.

حالا جدای از هشدار کارشناسان مبنی بر تورم زا بودن این بودجه نکات ویژه ای در نظام سلامت وجود دارد که با گفته ها و شعارهای رئیس جمهور همخوانی ندارد. مثلا بودجه دانشگاه های علوم پزشکی تنها کفاف پرداخت حقوق کارکنان را خواهد داد و بودجه ای برای آموزش و پژوهش باقی نخواهد ماند.این در حالیست که قرار است 30 تا 40 هزار پرسنل جدید هم به وزارت بهداشت افزوده شود.

یا با هزینه های کمر شکن دارو و درمان نه تنها فقر ریشه کن نشد بلکه بسیاری از مردم تنها بابت بیمار شدن زیر خط فقر سقوط کردند.مشخصا با این مدل اختصاص بودجه نظام سلامت کشور به گل خواهد نشست و اوضاع خصوصا در حوزه دارو و درمان بحرانی تر خواهد شد.بحرانی که دولت از همین حالا باید به فکر پاسخ دادن به چالش ها و نارضایتی هایی که در پی خواهد داشت باشد.

دکتر بهروز قنبری، معاون مرکز بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره وضعیت بودجه سلامت در لایحه بودجه1402 گفت:«اگر بخواهیم لایحه بودجه سال 1402 را در چند حوزه مختلف نظام سلامت مقایسه کنیم یک بحث مربوط به بودجه دانشگاه های علوم پزشکی است. بودجه مصوب سال گذشته برای دانشگاه های علوم پزشکی نزدیک به 76 هزار میلیارد بود که این عدد امسال به 108 هزار میلیارد رسیده است یعنی حدود 42 درصد افزایش بودجه داشتیم اما تحلیل این افزایش 42 درصدی نشان می دهد این بودجه فقط کفاف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی را در سال آینده می دهد.»


وی در توضیح بیشتر گفت:« سال گذشته حقوق کارکنان دوبار ده درصد افزایش پیدا کرد. امسال نیز دولت حقوق کارکنان دولت را 20 درصد افزایش داده است لذا در سال آینده در دانشگاه های علوم پزشکی عملا افزایش بودجه ما فقط برابر افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی است.»

بودجه آموزش،پژوهش و دانشجویی برای سال آینده صفر شد!

وی در ادامه گفت:« وظایف دانشگاه های علوم پزشکی فقط در حوزه درمان نیست ما بحث آموزش پزشکی، پژوهش و بحث دانشجویی را هم داریم که با بودجه 108 هزار میلیارد تومانی برای دانشگاه های علوم پزشکی، در سال آینده در این سه حوزه هیچ عددی به ما نداده اند و بودجه ما در سال آینده در این سه حوزه عملا صفر است. یادمان باشد نزدیک به 240 هزار دانشجوی علوم پزشکی در سطح کشور تحصیل می کنند که فقط عدد تغذیه آنها عددی بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال می باشد بنابر این فکر می کنم با عددی که ما سال آینده داریم فقط می توانیم با آن حقوق کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی را پرداخت کنیم.»

هیچ بودجه ای برای پرسنل جدید وزارت بهداشت دیده نشده است

در حالیکه طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای حقوق کارکنان افزایش حدودا 20 درصدی را پیش‌بینی کرده دکتر قنبری به سلامت نیوز میگوید : « یادمان هم باشد که حقوق 30 تا 40 هزار پرسنلی که قرار است در سال آینده استخدام شوند نیز در بودجه دیده نشده است. یعنی 30 تا 40 هزار استخدام برای سال 1402 پیش بینی شده است که اگر آزمون آنها در اسفند ماه برگزار شود و سال آینده این افراد جذب شوند عملا هیچ بودجه ای برای این تعداد پرسنل پیش بینی نشده است.»

منابع باید از طریق وزارت بهداشت توزیع شود

دکتر قنبری در مورد اجرای سراسری پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال آینده گفت:« دولت اصرار فراوان بر اجرای سراسری پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال آینده دارد، پیش بینی وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه حدود 65 تا 67 هزار میلیاردتومان است اما عددی که در بودجه برای این موضوع پیش بینی شده است نزدیک به 48 هزار میلیاردتومان است که بخشی از این بودجه در اختیار بیمه ها قرار می گیرد و بخشی از آن را هم در اختیار وزارت بهداشت می گذارند اما یادمان باشد وقتی تولیت نظام سلامت بر عهده وزارت بهداشت است اگر قرار است اتفاقی در حوزه نظام ارجاع و پزشک خانواده بیفتد این منابع باید از طریق وزارت بهداشت به سازمان های ذی ربط توزیع شود.»

وی تاکید کرد:« اینکه بخشی از بودجه پزشک خانواده و نظام ارجاع به بیمه برود و از آن طریق توزیع شود به نظرم مشکل ساز خواهد بود علتش این است که وزارت بهداشت باید پاسخگوی نظام ارجاع باشد ولی قسمتی از منابع آن را به بیمه سلامت داده اند بنابراین باید تغییر محل منابع اتفاق بیفتد. علیرغم اینکه رقم اختصاص یافته برای اجرای این برنامه، عدد کمی است این مشکل هم وجود دارد که منابع در جایی که باید، توزیع نمی شود.»

مالیات بر سیگار امسال پرداخت نشد، سال بعد هم خبری از آن در بودجه نیست!

در حالیکه بر اساس لایحه بودجه، از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار بین 50 تا 100 تومان مالیات تعیین شده دکتر قنبری میگوید که در سال گذشته عملا هیچ مبلغی بابت این بند به وزارت بهداشت تعلق نگرفته است .

وی با انتقاد از عدم اختصاص منابع کالاهای آسیب رسان سلامت به وزارت بهداشت، گفت:« سالیان سال است که ردیف بودجه ای از محل درآمدهای حاصل از کالاهای آسیب رسان سلامت برای وزارت بهدشت پیش بینی می کنند که در حوزه پیشگیری هزینه شود.در سال 1401 عملا این عدد صفر بود و هیچ بودجه ای در این زمینه به وزارت بهداشت اختصاص پیدا نکرد. برای سال 1402 نیز پیش بینی ما این است که مالیات بر سیگار چیزی حدود 20 هزار میلیاردتومان باشد که حداقل 10 هزار میلیارد تومان آن سهم حوزه سلامت است اما متاسفانه هیچ ردیفی در جدول بودجه سلامت 1402 به عنوان مالیات بر سیگار ندیدیم که به وزارت بهداشت اختصاص دهند.»

هیچ بودجه ای از محل هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت اختصاص نیافت

دکتر قنبری گفت:« امسال بودجه طرح تحول سلامت و بیماران خاص از محل هدفمندی یارانه‌ها علیرغم اینکه عدد پیش بینی شده نزدیک به 5 هزار میلیاردتومان بود، عدد قابل توجهی اختصاص نیافته است و برای سال آینده نیز عملا هیچ بودجه ای دیده نشده است این در حالی است که اختصاص بودجه از هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت جزو قانون است و سهم سلامت باید به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند اما عملا این را در جدول لایحه بودجه 1402نمی بینیم.»

واقعا بودجه وزارت بهداشت افزایش 50 درصدی داشته است؟

وی خاطرنشان کرد:« موضوع مهم این است وقتی نگاه کلی به لایحه بودجه 1402 می کنیم به نظر می رسد بودجه حوزه سلامت حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است(طبق گفته سازمان برنامه و بودجه) بله از نگاه کلی با سهمی که به سازمان بیمه سلامت اختصاص یافته، بودجه چیزی حدود 50 درصد افزایش داشته است ولی ما سال های گذشته وقتی ارز دارو ترجیحی بود، عدد ارز ترجیحی اصلا در منابع بودجه دیده نمیشد چون به صورت دلاری بود اما امسال این عدد که 65 هزار میلیارد تومان است و ارز تبدیل به ارز نیمایی شده است این ارز را آمده اند در جدول بودجه سلامت آورده اند یعنی این 65 هزار میلیاردتومان را که به عنوان ما به التفاوت عدد ارز ترجیحی است را به جدول بودجه سلامت اضافه کرده اند که این کار جزو وظایف وزارت بهداشت نبوده است.»
وی افزود:«در گذشته ارز دارو را به شرکت های دارویی می دادند اما امسال آن را در منابع وزارت بهداشت برای اجرای طرح دارویار دیده اند که این افزایش بودجه نیست و فقط بودجه به دست وزارت بهداشت توزیع می شود. بنابراین در نگاه کلی ممکن است تصور شود بودجه سلامت افزایش داشته است در حالی که وظایف خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشته اند لذا به نظر می رسد بودجه وزارت بهداشت افزایش 50 درصدی داشته است.»

بدهی بالای دانشگاه های علوم پزشکی برای اجرای طرح دارویار

زمانی که سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد یکی از شعارهایش تشدید برخورد با سوداگران و مافیای حوزه دارو و درمان و کاهش ۵۰٪ از هزینه‌های درمان بود که عملا با اجرای طرح دارویار این مهم نه تنها میسر نشد بلکه بدهی بالایی هم بابت آن برای دانشگاههای علوم پزشکی ببار آورد.

حالا دکتر قنبری در پاسخ به اینکه آیا در لایحه بودجه 1402 منابعی برای پرداخت بدهی های وزارت بهداشت دیده شده است، میگوید :« خیر. بدهی دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل اجرای طرح دارویار عدد بالایی است. پیش بینی این عدد بیش از 30 تا 40 هزار میلیارد تومان است ولی بحث مهمی که الان است اگر سال آینده با همین وضعیت لایحه بخواهیم جلو برویم در بخش اجرای طرح دارویار دچار مشکل می شویم. پیش بینی ما این است سال اینده برای اجرای کامل طرح دارویار 105 هزار میلیاردتومان منابع نیاز است دولت برای این کار 69 هزار میلیاردتومان در بودجه 1402 دیده است که ممکن است در سال آینده برای تامین منابع دارویی و مسائل متفرقه دچار چالش شویم.»

برداشت 3 درصد از منابع مراکز بهداشت مناطق محروم!

وی در پایان گفت:« ما یک عددی است به نام توازن داریم که از کل درآمد اختصاصی هر منبعی که در کل کشور توزیع می شود از جمله بیمارستان ها، 3 درصد آن را دولت برای کمک به مناطق محروم برداشت می کند. واقعیت این است که سهم وزارت بهداشت و بیمارستان ها باید از این امر مستثنی شود، وزارت بهداشت عملا یک سازمان خدمت دهنده است و دلیلی ندارد از منابع آن پولی برداشت شود ما سودی نمی کنیم که 3 درصد از محل منابع ما برداشت شود. مراکز بهداشتی بسیاری در مناطق صعب العبور در سیستان و بلوچستان، خوزستان،کردستان،لرستان و کرمانشاه داریم که به دور از انصاف است از 3 درصد از منابعشان برداشت شود و اگر قرار است برداشت شود به کجا قرار است کمک شود؟ اصلا چرا از منابع این مناطق برداشت می شود؟ از نمایندگان مجلس خواهش می کنم به این مسئله توجه داشته باشند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا