خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشکل کارگران هفت تپه چیست؟

وبسایت «الف» نوشت: به نظر می‌رسد قوه قضائیه در دوره جدید برخورد دوگانه‌ای با مطالبات کارگران دارد. از یک سو حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «فردی که در کار تولیدات است و حقوقش عقب افتاده اگر اعتراض می کند، قطعا مشکل دارد و اخلالگر نیست» و از سویی دیگر سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت کارگران، با استناد به سخنان مدیر کارخانه، کارگران را شایسته بازداشت می‌داند.

روز سه‌شنبه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با دستگیری تعدادی از کارگران هفت تپه قبل از دیدار با نمایندگان مجلس، با تکذیب بازداشت در بین راه تهران گفت: ادعای سفر نیمه تمام کذب است و این افراد شاکی داشتند و مجموعه مدیریتی علیه آن‌ها شکایت کرده بودند. آن‌ها مدافع حقوق کارگر نبوده‌اند بلکه جلوی خط تولید را گرفتند و خط تولید را به تعطیلی کشاندند و به همین جهت مدیران شرکت علیه آن‌ها شکایت کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه ما بررسی کردیم که آیا همه این‌ها حقوق‌شان را گرفته‌اند، گفت: بررسی‌های ما نشان داد که همه آن‌ها حقوق‌شان را گرفته‌اند و حتی مدیران شرکت گفتند آن‌هایی که درون زندان هستند ماه به ماه حقوق‌شان را می‌گرفتند.

در تاریخ ۱۹ مهرماه هم گزارشی در خبرگزاری فارس با همین مضامین منتشر شد که مدعی بود کارگران بازداشت‌شده به‌دلیل ممانعت از کار با شکایت مالکین کارخانه بازداشت شده‌اند. ظاهرا عده‌ای تلاش دارند این انگاره را به افکارعمومی بقبولانند که اعتراض این کارگران، تخلف بوده و دستگاه قضایی هم با جرم مقابله کرده است؛ حال‌آنکه اینچنین نیست.

در این زمینه باید از سخنگوی قوه قضائیه پرسید به راستی یک کارگر اگر حقوق خود را گرفته باشد اعتراض می‌کند؟ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این کارگران حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. در همان هفته‌ای که این کارگران بازداشت شدند، یعنی اواسط مهرماه، کریم یاوری مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار اظهار داشت: «حقوق مرداد ماه کارگران هفت تپه تا پایان  هفته  پرداخت می‌شود.»

این اظهارنظر رسمی نشان می‌دهد کارگران هفت‌تپه حقوق مردادماه خود را تا اواسط مهر دریافت نکرده بودند. سخنگوی محترم قوه قضائیه هم ، به سخنان مدیران کارخانه استناد می‌کند که طبیعتا قابل استناد نیست چون مدیران کارخانه طرف دعوا هستند.

عقل، شرع و تجربه بشری حکم می‌کند فردی که حقوقش رعایت نشود حق دارد اعتراض کند. خداوند کریم در قرآن، ناسزاگویی را از مظلوم نه‌تنها پذیرفتنی، بلکه دوست‌داشتنی می‌‌داند و می‌فرماید: لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ. (خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد. سوره نساء آیه ۱۴۸)

اگر ماجرا هفت‌تپه را از ابتدا مرور کنیم، آیا نباید جای شاکی و متشاکی در این پرونده عوض شود؟ آیا قوه قضائیه نباید به‌جای کارگران، مدیران و مالکان نالایق و متخلف را که حقوق کارگران راپرداخت نمی‌کنند بازداشت کند؟ قوه قضائیه نباید حق و حقوق کارگران را از کارخانه مطالبه کند؟

همه اینها فارغ از تخلفات در واگذاری این کارخانه و تخلفات دیگر مالکین هفت‌تپه است. رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی به‌دلیل تخلفات در خصوصی‌سازی‌ها در بازداشت است و ممکن است هفت‌تپه هم یکی از علل بازداشتش باشد.

درباره تخلفات دیگر مالکین این کارخانه هم دادستان سابق تهران یک سال پیش گفته بود: «فردی در خوزستان شرکتی را خریداری کرده و از سال ۹۴ تا ۹۶، ‌۸۰۰ میلیون دلار گرفته است و تاکنون تعهدات ارزی خود را انجام نداده و در حال حاضر نیز متواری است.» بهتر است قوه قضائیه ابتدا به این پرونده‌ها رسیدگی کند، سپس به سراغ کارگران برود، حتی اگر به نظر ایشان این کارگران تخلف کرده باشند.

از سویی دیگر مسئله حساسیت افکار عمومی به کارگران هم شایسته تقدیر است. البته که بهتر است افکار عمومی به انتقال صحیح مطالب هم حساس باشد اما خودِ حساسیت به ظلم نسبت به کارگران شایسته تقدیر و تحسین است.

امیدواریم تحول در قوه قضائیه به تحول رویکردها و نگاه‌ها به مقوله اعتراضات کارگری همراه شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا