خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدی: با حکم حکومتی مساله‌ای حل نمی‌شود

فرارو نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مسئله ردصلاحیت ها در انتخابات مجلس دهم گفت: «معتقد نیستم با استفاده از حکم حکومتی و این جور شیوه‌ها مساله‌ای حل می‌شود. عوارض ناشی از مساله به تاخیر خواهد افتاد، ولی حل نخواهد شد. باید طرفین به تفاهم پایدار برسند. مشکل حقوقی نیست، مشکل سیاسی است و راه حل سیاسی دارد. راه‌ حل سیاسی هم روشن است. یا ستیز در ابعاد گوناگونش یا گفتگو و تفاهم و یا انفعال و انزوا؟»

بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس توسط هیات های نظارت، برخی جریان های سیاسی از ردصلاحیت گسترده نامزدهای خود خبر دادند. حسین مرعشی از چهره های فعال اصلاح طلب عنوان کرده در مجموع کل کشور از 3000 اصلاح طلبی که ثبت نام کرده بودند تنها 30 نفر تایید شده اند. بعد از این اعتراضات حسن روحانی عنوان کرد از اختیارات خود برای موضوع ردصلاحیت ها استفاده خواهد کرد. در این باره محمد اشرفی اصفهانی در گفتگو با روزنامه اعتماد اعلام کرده آقای روحانی فهرستي از برخي اسامي را خدمت مقام معظم رهبري برده‌اند تا حكم حكومتي بگيرند و اين مساله را حل كنند. البته اشرفی اصفهانی عصر سه شنبه این اظهارات را تکذیب کرد. همچنین یکی از نمایندگان مجلس از رایزنی علی لاریجانی درباره موضوع ردصلاحیت ها خبر داده است.

آیا رئیس جمهور آنطورکه عنوان کردند دارای اختیاراتی برای مسئله ردصلاحیت ها هستند؟

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: «واقعیت این است که این موضوع چندان ربطی به قانون ندارد که گمان کنیم رییس جمهور یا هر کس دیگری اختیارات دارد یا نه.»

وی ادامه داد: «مگر شورای نگهبان چقدر قادر است که از منظر حقوقی از کار خود دفاع کند؟ پیشنهاد می کنم یک مناظره میان حقوق‌دانان شورای نگهبان و نه حتی فقهایش با حقوق‌دانان مستقل برگزار شود تا ببینید که اقدامات شورای نگهبان از منظر همین قانون موجود نیز قابل دفاع نیست.»

وی افزود: «بنابراین مساله سیاسی است و نه حقوقی. رییس جمهور هم جایگاه سیاسی رفیعی دارد و می‌تواند و حتی باید در این باره ابتکار عمل داشته باشد.»

عبدی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از رایزنی لاریجانی برای مسئله ردصلاحیت ها چیست و آیا وی صرفا درباره کاندیداهای رهروان ولایت که ردصلاحیت شده اند رایزنی خواهد کرد، یا هماهنگی هایی میان ایشان و آقای روحانی وجود دارد؟، گفت: «اگر بخواهم بر اساس اطلاعات نظر دهم باید سکوت کنم چون هیچ اطلاعی ندارم. ولی بر اساس شواهد و قرائن می‌توان گفت که آقای لاریجانی نه تنها این حد از رد صلاحیت‌ها را به نفع ثبات و قدرت کشور نمی‌داند، بلکه پیروزی برای ایشان و نیز سایر نامزدهای موجود در چنین فضای غیررقابتی سابقه خوبی نخواهد بود، بویژه نامزدی که فکر می‌کند قادر به رقابت و پیروزی هست.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد با توجه به اقداماتی که صورت خواهد گرفت شاهد تایید صلاحیت برخی چهره های اصولگرا همچون مطهری و نیز اصلاح طلبان باشیم؟، گفت: «برداشت اولیه من این است که مقام رهبری علاقه و اعتقاد قطعی به مشارکت مطلوب و بی‌دغدغه دارند و آن را برای شرایط پس از برجام و کشور ضروری‌تر از گذشته می‌دانند و این که مخالفان نظام و خودشان را هم به شرکت دعوت نمودند مستلزم پذیرایی مناسب از این دعوت هست و شورای نگهبان به نسبت دیگران برای تحقق این خواست رهبری اولی است و در نتیجه اجازه داده نخواهد شد که الزامات تحقق این خواست از سوی دست‌اندرکاران اجرایی نادیده گرفته شود.»

وی افزود: «همه می‌دانند قدرت ایران پس از خرداد 92 بود که بصورت جهشی افزایش یافت. امروز قدرت نرم حرف اول را می‌زند و نه موشک و هواپیما. رکن مهم قدرت نرم نیز در انتخابات آزاد و با مشارکت بالاست.»

عبدی در پاسخ به این سوال که اگر ردصلاحیت های صورت گرفته پایدار بماند به نفع کدام جریان یا گروه سیاسی تمام می شود؟، گفت: «در بلند مدت به نفع هیچکس نیست. به نفع دشمنان این ملت و کشور است. البته من نمی‌خواهم همه تقصیرات را به گردن طرف ردصلاحیت کننده بیندازم چه بسا به طرف مقابل هم انتقادات جدی دارم. آنان پیش از ثبت نام و حضور باید این راه را باز یا هموار می‌کردند نه این که همینطوری و بدون حل مشکلات قبلی و بطور مشخص بحران 88 راه بیفتند بیایند در انتخابات به این خیال که حتما تایید هم خواهند شد.»

وی افزود: «امروز هم معتقد نیستم با استفاده از حکم حکومتی و این جور شیوه‌ها مساله‌ای حل می‌شود. عوارض ناشی از مساله به تاخیر خواهد افتاد، ولی حل نخواهد شد. باید طرفین به تفاهم پایدار برسند. مشکل حقوقی نیست، مشکل سیاسی است و راه حل سیاسی دارد. راه‌ حل سیاسی هم روشن است. یا ستیز در ابعاد گوناگونش یا گفتگو و تفاهم و یا انفعال و انزوا؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با کسی که منطق ندارد و جز افکار تند و منافع خود چیز دیگری نمی شناسد چطور می خواهید به تفاهم برسید ؟

  2. صاحبان افکار تند ،صاحبان قدرت ، همیشه در طول تاریخ با زور کنار رفته اند . حالا ما در موقعیت فعلی امید به اصلاح و منطق داریم و باید برای چندمین بار این راه رفته را تکرار کنیم و این که “آزموده را آزمودن خطاست” از گوشمان بیرون کنیم ، چون راه حل دیگر بسیار هزینه بر دار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا