خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت صریح ایران و روسیه با حمله ترکیه به شمال سوریه

وزیر خارجه ترکیه درباره موضع ترکیه در اجلاس سران کشورهای ضامن آستانه در تهران گفت: انتظارات خود از این کشورهای را در قبال مسئله شمال سوریه اعلام کردیم. روسیه و ایران صراحتاً اعلام کردند که با عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالف هستند.

به گزارش آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با شرکت در برنامه تلویزیونی شبکه خبر «تی‌آر‌تی» در ارتباط با حمله روز چهارشنبه در دهوک عراق و کشته شدن غیرنظامیان، مدعی شد: ترکیه هیچ موقع غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و جامعه جهانی از این امر مطلع است. براساس اعلام نیروهای مسلح کشورمان غیرنظامیان هدف قرار داده نشده‌اند. گروه ‌تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ/پ.ی.د در سوریه هدف ما هستند.

چاووش‌اوغلو مدعی شد: ما معتقدیم که این حمله خائنانه را گروه‌های تروریستی انجام داده، اظهارات ایراد شده علیه ترکیه پیش از شفاف شدن مساله را رد می کنیم.

چاووش‌اوغلو گفت: گروه تروریستی داعش در عراق به طور قابل ملاحظه‌ای پاکسازی شده اما گروه تروریستی پ.ک.ک موجودیت خود در این کشور را حفظ کرده است، خواستار همکاری با کشورهای همسایه در زمینه مبارزه با تروریسم هستیم. ترجیح می‌دهیم خود آن‌ کشورها تروریست‌ها را از خاک‌شان پاکسازی کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با اخبار مطرح شده درباره ورود برخی از تظاهر کنندگان عراقی به داخل سفارتخانه ترکیه در بغداد گفت: حمله‌ای به سفارت ترکیه در بغداد انجام نشده است و مقامات عراقی تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند. از آن‌ها قدردانی می‌کنیم. تنها گروه اندکی در مقابل دفاتر ارائه روادید کشورمان در عراق تجمع کردند. روز پنجشنبه نیز پرچم ترکیه در اماکن دیپلماتیک‌مان در عراق به دلیل اعلام عزای عمومی در این کشور نیمه برافراشته شد.

باید همکاری اقتصادی با ایران را گسترش دهیم

چاووش‌اوغلو در رابطه با دیدارهای دو و چند جانبه با مقامهای ایرانی و روسیه در قالب هفتمین نشست سران آستانه در تهران و همچنین در حاشیه آن گفت: در نشست دو جانبه با ایران درباره موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، گسترش مناسبات اقتصادی، مهاجرت و مسائل مشترک منطقه‌ای رایزنی کردیم. باید همکاری‌های اقتصادی با ایران را گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت که در دیدار دو جانبه رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در تهران نیز موضوعات اقتصادی، همکاری‌ها در زمینه انرژی و نیروگاه هسته‌ای، تخلیه غلات اوکراین از دریای سیاه و ایجاد صلح و آتش بس در بین روسیه و اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

مخالفت صریح روسیه و ایران با عملیات ترکیه در شمال سوریه

چاووش‌اوغلو در زمینه موضع ترکیه در اجلاس سران کشورهای ضامن آستانه در تهران گفت: انتظارات خود از این کشورهای را در قبال مسئله شمال سوریه را اعلام کردیم. روسیه و ایران صراحتا اعلام کردند که با عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالف هستند. اما مهم نظر ترکیه و رئیس جمهور است و برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه‌ نمی‌گیریم. در گذشته هم اجازه نگرفتیم.

وی افزود: عملیات ضد تروریستی در شرق فرات را به دلیل تعهدات روسیه و آمریکا مبنی بر پاکسازی تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ متوقف کردیم. هم اکنون این تعهدات عملی نشدند. حملات این تروریست‌ها به سوری‌ها، مخالفان و نظامیان‌ما و همچنین به خاک کشورمان افزایش پیدا کرده است. واکنش روسیه و آمریکا در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیتی چه می‌شد؟

چاووش‌اوغلو با تکرار سخن معروف اردوغان در مورد «حمله ناگهانی به تروریست‌ها»، از روی میز بودن گزینه اجرای «عملیات نظامی» در شرق فرات خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اختلاف نظر ترکیه با ایران و روسیه در زمینه سوریه گفت: در مسئله سوریه اختلاف نظرهایی با این کشورها داریم. 

چاووش‌اوغلو با بیان این که ترکیه در مورد ایجاد آتش‌بس بین روسیه و اوکراین و توافق بر سر خروج غلات اوکراین تلاش می‌کند، عنوان داشت: جامعه جهانی از این مساله استقبال می‌کند. آخرین نشست فنی در استانبول در مورد تخلیه غلات (اوکراین) اهمیت زیادی داشت. رایزنی‌ها ادامه دارد و در این زمینه امیدوار به انتشار اخبار مثبت هستیم.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: توافق بر سر موضوع غلات گامی مهمی در راستای ایجاد مذاکرات درباره آتش بس میان روسیه و اوکراین خواهد بود. با حل این مسئله نه تنها راه صادرات غلات اوکراین بلکه مسیر صادرات کود روسیه نیز هموار خواهد شد.

چاووش‌اوغلو در رابطه با روند خرید جنگنده‌های اف-16 از آمریکا با بیان این که دولت این کشور خواستار ارائه مدل‌های جدید این جنگنده به ترکیه است، گفت: در مجلس نمایندگان، سنا و کنگره در زمینه فروش و مدرن سازی اف-16‌ها دیدگاه‌های مثبتی وجود دارد. چون می‌دانند این موضوع برای ناتو نیز اهمیت دارد. امنیت منطقه برای تمامی کشورها مهم است. آمریکا این موضوع را برای حفظ امنیت خود نیز مهم می‌داند. مشکل اف-35 نیز از سویی به دلیل تحریم‌های کاتسا ادامه دارد. موانع پیش‌ روی باید رفع شوند. آمریکا باید این مسئله را در داخل نظام خود حل کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در انتقاد از رویکرد مجلس نمایندگان آمریکا درباره موضوع جنگنده‌ها تصریح کرد: ما برای خرید اف-16 اقدام کردیم. اما به رویکردی که بخواهد ما را بی حرکت بگذارد رای مثبت نمی‌دهیم. (برخی) ارائه این جنگنده‌ها را مشروط به عدم ورود به حریم هوایی یونان اعلام می‌کنند. یونان حریم‌هوایی برخی از جزایر بدون مالکیت را به ناحق برای خود می‌داند. دلیل این رویکرد در مورد یونان چیست؟ آمریکا از سیاست توازن خود در مورد روابط ترکیه و یونان دور شده و باید دوباره آن سیاست را در پیش بگیرد.

چاووش‌اوغلو در رابطه با روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مدعی شد: گروه‌هایی در داخل سوئد و فنلاند مخالف عضویت این دو کشور در ناتو هستند. در اصل پ.ک.ک یکی از دو تهدید بزرگ علیه ناتو است. به عبارتی روسیه و تروریسم هم اکنون دو تهدید بزرگ برای ناتو هستند. دو کشور باید به تعهداتشان عمل کنند. در غیر این صورت پروتکل عضویت این کشورها در ناتو به تصویب مجلس ترکیه نخواهد رسید.

وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با تشکیل کمیته دائمی نظارت بر اقدامات دو کشور در زمینه «مبارزه با تروریسم» گفت: در ماه آگوست نشستی با مقامات فنلاند و سوئد برگزار خواهیم کرد و روند اجرای تفاهم‌نامه سه جانبه توسط این کشورها ارزیابی خواهد شد

چاووش‌اوغلو در زمینه روابط با ارمنستان نیز تصریح کرد: ترکیه و آذربایجان خواستار برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی شامل ارمنستان هستند. پیشنهادات آذربایجان و رویکرد ما پس از پیروزی قره‌باغ واضح است. گام‌هایی در زمینه اعتمادسازی لحاظ و نماینده ویژه در این زمینه تعیین کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به رایزنی‌های آذربایجان و ارمنستان گفت: پس از جنگ روسیه و اوکراین هم اکنون کریدور میانی برای روسیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر امورخارجه ترکیه افزود: در این زمینه هماهنگ با آذربایجان گام برمی‌داریم. ما یک ملت و دو دولت هستیم. هنوز گام‌های ملموس از جانب ارمنستان دیده نشده است. گفتار در این زمینه کافی نیست. ارمنستان باید در نخست وزیری نیکول پاشینیان این گام‌ها را بردارد.

چاووش‌اوغلو همچنین در خصوص روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز گفت: گام‌های مثبتی در زمینه‌های مختلف با عربستان سعودی و امارات متحده برداشته شده و امیدواریم که این روند پایدار باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌‌‌امریکا‌وبطور‌کلی‌غرب‌‌‌کمک‌کردند
    اقلیم‌دوم‌کردستان‌را‌سوریه‌ایجاد‌شود
    ‌والبته‌روسیه‌هم‌کمک‌کرد‌ترکیه‌باید
    این‌واقعیت‌رابپذیرد‌درجنگ‌برعلیه
    کردها‌تنهاست‌وازدولتهای‌مرکزی
    عراق‌وسوریه‌بخواهد‌وحتی‌کمک
    کند‌تا‌کنترل‌مرز‌باترکیه‌رابه‌دست
    بگیرند‌وپ‌ک‌ک‌را‌ازمرز‌دورنمایند
    ‌تامقدمات‌فروپاشی‌کامل‌پ‌ک‌ک
    فراهم‌شود‌وکردها‌نیزاین‌امکان
    داده‌شود‌پیگیر‌حقوق‌فرهنگی
    واقتصادی‌خود‌از‌طریق‌مسالمت
    آمیز‌باشند‌‌‌واین‌امتیاز‌به‌آنها‌داده
    شود‌‌جنگهای‌بیحاصل‌تجزیه‌ترکیه‌را
    پیش‌میاندازد‌‌ولت‌های‌سوریه‌وعراق‌
    به‌‌شکلی‌با‌این‌تجزیه‌کنار‌آمدند‌‌رفراندم
    مسعود‌بارزانی‌باتهدید‌وزوررسمیت‌
    نیافت‌اما‌همانند‌استخوان‌لای‌زخم‌
    طرفین‌ماجرا‌باقیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا