خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق عربستان با جدایی طلبان جنوب یمن؟

«جنگ قدرت در یمن سابقه ای دیرینه دارد. جنگی که در سال های اخیر یکی از خونین ترین جنگها و فجایع انسانی قرن حاضر را به بار آورده است. به نظر می رسد اما این جنگ در حال رسیدن به نتایجی منطقی تر و معقول تر است.»

به گزارش شفقنا از رویترز؛ منابع مطلع درباره اوضاع یمن خبر می دهند که توافق اولیه میان دولت تحت حمایت عربستان سعودی و جدایی طلبان جنوبی برای پایان بخشیدن به جنگ قدرت در یمن حاصل آمده است.

طبق این توافقنامه که در عدن منعقد شده، جدایی طلبان نیز در کابینه جدید تکنوکرات یمن نقشی بر عهده خواهند داشت و از سوی دیگر هم نیروهای هر دو طرف تحت کنترل دولت خواهند بود.

رویترز که به نسخه ای از این توافق که در حقیقت میتوان آن را آرایش دولت یمن به سلیقه عربستان سعودی نامید، دست یافته است، گزارش می دهد که انتظار می رود طی روزهای آینده در مراسمی در ریاض با حضور عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از این توافق رونمایی و جزئیات آن اعلام شود.

در شرایطی که شورای انتقالی جنوب یا همان جدایی طلبان خواهان خودمختاری تحت حمایت امارات متحده عربی از رقبای دولت هادی است، اما در آرایشی عجیب هر دوی این رقبا بخشی از ائتلاف تحت حمایت غربی ها هستند که در سال ۲۰۱۵ پس از خیزش جنبش حوثی ها که حمایت جمهوری اسلامی ایران را پشت سر دارند، در مقابل این گروه شیعه ایستادند. دو طرف در ماه آگوست بعد از این که جدایی طلبان عدن را به تصرف خود درآوردند و سعی کردند به اهدافی خاص در جنوب دست یابند، با هم برخورد و درگیری پیدا کردند. اتفاقی که جبهه جدیدی را در جنگ چند جانبه یمن گشود و تلاشهای موجود در راه دستیابی به صلح در یمن را با پیچیدگیهایی روبرو کرد.

حالا طبق این توافق نامه و به گفته یک مقام سعودی که روز جمعه این موضوع را با خبرنگاران در میان گذاشت، کابینه جدید متشکل از ۱۲ وزیر از شمال و جنوب خواهد بود و هر دو طرف در آن حضور خواهند داشت.

یک منبع مطلع از این توافق نامه که از دیپلماتهای خارجی حاضر در یمن است، میگوید: جدایی طلبان جنوبی حالا برای اولین بار برخی از کرسیهای کابینه را در اختیار خواهند داشت، اما هیچ سبد مشخصی رزرو نشده و این نشان می دهد که جزئیات کلیدی هنوز مشخص نشده اند و در روند کار تعیین خواهند شد.

در بخش دیگری از این توافقنامه نیز آمده که کلیه نیروهایی که پس از اول اوت وارد عدن ، ابیان و شبوه شده اند ، طی ۱۵ روز باید به مکانهای تعیین شده توسط ائتلاف بازگردند. سلاح های متوسط و سنگین نیز قرار است در اردوگاه نظامی تحت کنترل ائتلاف قرار بگیرد. نیروهای امنیتی طرفین تحت کنترل وزارت دفاع داخلی و نیروهای نظامی نیز تحت نظر وزارت دفاع قرار خواهند گرفت. همچنین پلیس و سازمان امنیت عمومی کنترل عدن را به دست خواهند گرفت. در توافق آمده که ائتلاف عربستان اجرای این توافقنامه را نظارت خواهد کرد.

در شرایطی که رسانه های غربی و سعودی این توافق را گامی به سوی صلح یمن خوانده اند، اما به نظر میرسد این توافق تا حد زیادی برای ایجاد اتحاد در میان نیروها علیه حوثی ها تنظیم شده باشد. قراردادی که پس از امضای اولیه در جلسه ای خصوصی ، نزار هیثم سخنگوی جدایی طلبان جنوبی آن را گامی استراتژیک به سوی استقلال خواند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا