خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترین اتفاقات یکسال گذشته برای دانشجویان افغانستانی

حمید انوری، خبرنگار انصاف نیوز: روز شنبه یکم اردیبهشت‌ماه دکتر «نجیب‌الله خواجه‌عمری»، وزیر تحصیلات عالی افغانستان در صدر هیاتی به ایران سفر می‌کند. به همین بهانه ویژه‌نامه‌ی یکساله‌ی از 96 تا 97 منتشر می‌شود، از مردادماه سال گذشته که انصاف نیوز به طور ویژه به اخبار مهاجران و دانشجویان افغانستانی پرداخت و پیگیری‌ کرد، اتفاق‌های خوبی در این مدت رخ داده است. خبرهای مهمی که از سال گذشته تا به امروز در این حوزه پیگیری و منتشر شده در زیر مرور می‌شود:

بهترین اتفاقات یکسال گذشته برای دانشجویان افغانستانی
دکتر «نجیب الله خواجه عمری»، وزیر تحصیلات عالی افغانستان

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، لغو مناطق ممنوعه برای دانشجویان غیرایرانی

«حدادپور» عضو امور بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه‌ها در جلسه ای که با حضور برخی فعالان دانشجویی افغانستانی برگزار شد، گزارش کوتاهی از روند مصوبات کمیته‌ی آموزش و پژوهش اتباع که ریاست آن را حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدیان»، رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بر عهده دارد، ارایه و خبر از لغو مناطق ممنوعه داد.

گزارش نشست فعالان دانشجویی افغانستانی با امور بین الملل نهاد نمایندگی رهبری
«حدادپور» عضو امور بین‌الملل نهاد رهبری در دانشگاه‌ ها

او گفت: در ۸ استان مناطق ممنوعه داریم. شاید لفظی و کلامی وزارتخانه‌ای اعلام کرده بود که لغو شده است، ما در کنکور اعمال نشد. الان چیزی که مصوب شد و رفته برای وزارت کشور احتمالاً امروز ابلاغ می‌شود؛ اینست که مناطق ممنوعه نداریم ولی با دو شرط: ۱ – مراکز استان‌ها ۲ – دانشگاه‌های دولتی

عبدالحمید علیزاداه مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم
دکتر «عبدالحمید علیزاداه»، مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، بورسیه دانشجویان غیرایرانی که رتبه‌های زیر 100 کنکور را کسب کنند

بعد از این که «مهدی جعفری»، رتبه‌ی یک کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۶ بدلیل نداشتن شهریه دانشگاه از انتخاب رشته انصراف داد این خبر به سرعت در شبکه های اجتماعی و رسانه های داخلی و خارجی منعکس شد.

همین خبر موجب شد «عبدالحمید علیزاده»، مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان اعلام کند که دانشجویان مهاجری که رتبه‌های زیر صد را در کنکور کسب کند، از سوی وزارت علوم در همه‌ی مقاطع و رشته‌ها، بورسیه می‌شوند.

او در ادامه افزود: شرایط حمایت از نخبگان خارجی در کنار حمایت از نخبگان داخلی، فراهم شده و در دستور کار قرار گرفته‌ است.

گزارش تصویری | بازدید سفیر افغانستان از انصاف نیوز
بازدید دکتر نصیر احمدنور سفیر افغانستان از انصاف نیوز

8 بهمن ۱۳۹۶، حذف گواهی تجرد برای دانشجویان دخترافغانستانی

در بازدیدی که بیست و سوم آبانماه سال گذشته، سفیر افغانستان در ایران به همراه تعدادی از مقامات سفارت از دفتر انصاف­ نیوز انجام داد، درباره دغدغه‌ی تمدید اقامت دختران افغانستانی ساکن در ایران پرسیده شد که او پاسخ داد: صدور گواهی تجرد خواست سفارت نیست!

چند هفته بعد از مطرح شدن این موضوع، «میرانور غفاری»، مستشار و مسوول امور کنسولی سفارت افغانستان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در جلسه‌ای که با رییس اداره‌ی مهاجرت و گذرنامه داشتیم، سفیر افغانستان از او خواست تا گواهی تجرد برای دختران حذف شود، اما تاکنون پاسخ رسمی از طرف اداره‌ی مهاجرت و گذرنامه نیامده است.

او در عین حال به انصاف نیوز اعلام کرد: دانشجویانی دختری که این روزها به سفارت مراجعه می‌کنند، از حذف گواهی تجرد خبر می‌دهند که اتفاق خوبی است.

گواهی تجرد، سندی است که سفارت افغانستان برای دختران مجرد صادر می‌کند؛ این گواهی برای دختران افغانستانی که دوران دانشجویی‌شان به اتمام رسیده برای تمدید اقامت از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه‌ی ایران درخواست می‌شود و هزینه‌ی صدور هر گواهی، ۵۰ دلار است.

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، تصویب آیین‌نامه ایجاد تشکل‌های دانشجویان بین‌الملل

«عبدالحمید علیزاده»، مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی این که «مجوز تشکل‌های دانشجویان غیرایرانی به کجا رسید، در حالی که قرار بود از وزارت علوم مجوز بگیرند، با گذشت بیش از یکسال چنین نشده!»، گفت: چند مورد، از این آیین‌نامه باید به نفع دانشجو به‌روز می‌شدند که آن‌ها را اصلاح کرده و برای تصویب دادیم و تا سال آینده، ابلاغ می‌شود.

حال خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که فرودین ماه امسال این آیین نامه تصویب شده و در روزهای آینده به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

28 فروردین 1397، افزایش مهلت خروج قطعی 

به گزارش انصاف نیوز دکتر «نصیر احمد نور»، سفیر افغانستان در تهران که چند روز پیش با جمعی از مسوولان تشکل های و فعالان دانشجویی افغانستانی دانشگاه‌های مختلف ایران ملاقات کرد، خبر از افزایش مهلت خروج قطعی دانشجویان به شش ماه داد.

دانشجویان افغانستانی بعد از پایان تحصیلات خود حداکثر تا یکماه فرصت دارند که کشور را ترک کنند، اما با توجه به مراحل اداری برای دریافت گواهی فارغ التحصیلی و… که زمانبر است. سفیر افغانستان با جلساتی که با پلیس مهاجرت و گذرنامه داشت از آنها خواست تا مهلت خروج از کشور برای دانشجویان افزایش یابد که مورد موافقت قرار گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا