خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات تند پمپئو علیه چین

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی تند علیه دولت چین، خواستار رویارویی مستقیم واشنگتن با چالش‌هایی ایجاد شده از سوی پکن شد.

به گزارش ایسنا، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در جریان دریافت جایزه‌ای موسوم به جایزه “هرمان کان ۲۰۱۹” از سوی انستیتوی هادسون در شهر نیویورک اظهار کرد: زمان آن رسیده که واقعا میزان بالای خصومت چین با آمریکا و ارزش‌های کشور ما را درک کنیم و از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خاطر کمک به برجسته شدن این مساله تشکر کنیم.

او در ادامه گفت: رهبران حزب کمونیست چین صراحتا گفته‌اند که به دنبال برتری‌جویی در جهان هستند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: آنها در جستجوی این برتری از شیوه‌هایی استفاده کرده‌اند که باعث به وجود آمدن چالش‌هایی برای آمریکا و جهان شده است. ما نیاز داریم که به صورت دسته جمعی مستقیما با این چالش‌های ایجاد شده از سوی چین از هر جنبه‌ای مقابله کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این دیگر واقع‌بینانه نیست که چشم‌مان را به روی اختلافات بنیادین موجود در نظام‌های دو کشور و تاثیری که این اختلافات ممکن است بر آمریکا داشته باشد، ببندیم.

پامپئو بعد از مطرح کردن یک شوخی درباره اینکه چطور با این اظهارات آتشینش علیه چین در سیاست خارجی آمریکا سنت شکنی کرده، ادامه داد: ما واقعا در مشاهده خطری که چین متوجه امنیت ملی آمریکا می‌کند کُند بوده‌ایم زیرا از اول به دنبال دوستی با جمهوری خلق بودیم و ما همچنان به این دوستی امید داریم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: با این حال ما در تلاش‌هایمان برای دستیابی به این هدف، برای چند دهه ظهور چین به عنوان یک قدرت را حتی به قیمت چشم‌پوشی از ارزش‌های آمریکایی و امنیت و مصلحت آمریکا تشویق کرده و پذیرفتیم.

وی افزود: ما هر کاری که می‌توانستیم برای کنار آمدن با ظهور چین انجام دادیم به این امید که چین کمونیست آزادتر و به بازار نزدیکتر و نهایتا دموکراتیک‌تر شود. ما این کار را برای مدتی طولانی انجام دادیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های خود چین را به ارتکاب “اقدامات اقتصادی ناعادلانه و چپاولگرانه” متهم و از انعقاد یک توافق تجاری جدید میان این کشور کمونیست و آمریکا حمایت کرد.

او در خاتمه سخنرانی خود تصریح کرد، آمریکایی‌ها باید خواستار موفقیت و پویایی چین باشند اما به شکلی عادلانه.

پامپئو ادامه داد: ما آمریکایی‌ها باید فراتر از هر چیز با چین همانطور که هست تعامل کنیم نه آن طور که ما دوست داریم باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا