خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی مطهری: جمهوریت به تدریج محدود شده است

موسس حزب جمهوریت: تشکیل حزب واجب شرعی است

اولین کنگره حزب جمهوریت عصر روز نهم آبانماه ۹۸ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و نمایندگان مجلس افتتاح شد، از جمله علی مطهری، فرشاد مومنی، محمود صادقی، جواد امام، احمد مازنی، الهه کولایی، مهرعلیزاده، هادی غفاری، ابوالفضل شکوری، محسن رهامی و غلامحسین کرباسچی.

رسول منتجب نیابه گزارش انصاف نیوز،‌ حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، موسس حزب جمهوریت در اولین کنگره‌ی این حزب که پنجشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد، گفت: مساله تحزب مساله‌ای است که امروز به عنوان پیشرفته‌ترین و مترقی‌ترین نظام در جهان معاصر مطرح است؛ عقلای عالم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند کشور را به بهترین شکل اداره کرده و از دیکتاتوری پیشگیری کنند راهی به جز نظام حزبی ندارند.

وی با بیان اینکه نظام حزبی به هیچ وجه با نظام ولایی و احکام الهی مغایرت ندارد بلکه مکمل هم هستند، گفت: برخی فکر می‌کنند که حزب ساخته‌ی غرب است و از آنجا به ما رسیده این تفکر غلط است چرا که ۱۹ بار از نام حزب در قرآن استفاده شده است.

رییس هیات موسس حزب جمهوریت ادامه داد: از زوایای گوناگون به مجالس، همفکری و هم اندیشی تاکید فراوان شده است، بنابراین ریشه در آیات و روایات دارد و می‌تواند دارای نتایج و ثمرات فراوانی باشد.

منتجب نیا ثمرات حزب را اینگونه بیان کرد: تبدیل منیت‌ها و فردیت‌ها به جمع گرایی، تبدیل خردفردی‌ به خرد جمعی، پیشگیری از استبداد و دیکتاتوری، جذب و رشد نیروهای مستعد نسل جوان، تقویت فرهنگ پرسشگری که می‌تواند حکومت را پاسخگو کند. تولید فکر و اندیشه و مدیریت بهینه کشور، پیشگیری از تفرقه و پراکندگی نیروها و ایجاد انسجام نیروها از دیگر فواید تحزب است.

وی گفت: بر خلاف بعضی‌ها که فکر می‌کنند حزب باعث جدایی است، جمعیت‌ها می‌تواند تشکیلات منسجم را ایجاد کنند و نبود حزب باعث تفرقه و ایجاد پوپولیسم می‌شود. حزب به معنای یک عنصر و ضرورت جامعه بشری است و برخی از علما وجود و تشکیل حزب را واجب می‌دانند. یکی از مقدمات امر به معروف تشکیل حزب است و به فتوای چندین فقیه واجب شرعی است. 

منتجب‌نیا با تشریح تشکیل حزب جمهوریت گفت: در میان احزاب کشور که هر کدام در جایگاه و منزلت خوبی قرار دارند حزب جمهوریت با حضور جمعی از دوستان که سابقه حزبی داشتند در سال گذشته با هیات موسس ۲۶ نفره تشکیل شد.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم که این حزب فراگیر باشد و ترکیبی از ۶ جوان فعال و ۴ نفر از بانوان و همچنین قومیت‌های مختلف فارس، عرب، کرد، لر، بلوچ و نیز مذهب شیعه و اهل تسنن که به صورت موقت یعنی تا اولین کنگره فعالیت کرده است. پیام این تنوع این است که حزب جمهوریت فراگیر و متعلق به همه باشد. امروز هم برای انتخابات شورای مرکزی وقتی لیست ثبت نام را دیدم از قومیت و جنسیت مختلف و جوانان در وجود داشت.

منتجب‌نیا گفت: یکی از دغدغه‌های ما تبدیل شعار جوانگرایی، تکثر، حضور قومیت‌ها و بانوان را تبدیل به عمل کنیم بود. تاکید بر این داریم که در حزب کادر سازی و تولید فکر اندیشه و برنامه هر چه قوی‌تر باشد.

 

علی مطهری: قبول کنیم که دموکراسی در جمهوری اسلامی یک دموکراسی مطلق نیست

علی مطهریعلی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نیز در کنگره‌ی حزب جمهوریت، ضمن تبریک تشکیل این حزب گفت: از حسن انتخاب نام حزب هم تقدیر می‌کنم؛ نام با مسمایی است، یکی از کاستی‌های جمهوری اسلامی کم توجهی به جمهوریت است.

مطهری با بیان اینکه صحبت درباره تحزب زیاد است، گفت: تحزب برای حکومت‌های دموکرات می‌تواند تربیت کادر داشته باشد و از طرفی نیز از حضور افراد فرصت جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تحزب آفتی هم دارد، گفت: ممکن است حزب آفاتی هم داشته باشد که باید از آن برحذر باشیم و آن آفت حزب پرستی، تعصب حزبی و از بین رفتن استقلال فکری اعضا است به این صورت که عضو حزب را به عنوان یک بت تلقی می‌کند و احیاناً استقلال فکری خود را از دست بدهد.

فرزند شهید مطهری با تاکید بر این که همیشه کسانی که حزبی را تشکیل می‌دهند باید مراقب این آفت باشند، گفت: در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی ایران این مطلب مطرح بود که تعبیر جمهوری اسلامی یک تعبیر متناقض است و می‌گفتند جمهوری بودن با اصل اسلامی بودن همساز نیست، جمهوری بودن یعنی خواست مردم و اسلامی بودن یعنی توجه به احکام اسلامی. اما شهید مطهری به آن پاسخ دادند و گفتند که جمهوری اسلامی برای یک کشور غیر مسلمان تعبیر متناقض است اما برای کشوری که ۹۸ درصد آن مسلمان هستند تعبیر درستی است و التزام به اسلام برای یک ملت منافاتی با جمهوریت آن ندارد.

وی اضافه کرد: قبول کنیم که دموکراسی در جمهوری اسلامی یک دموکراسی مطلق نیست؛ به هر حال ما مقید به اسلام و احکام آن هستیم. 

مطهری با اشاره به جایگاه مجلس در قانون اساسی گفت: در قانون اساسی ما مجلس مظهر جمهوریت و یکی از ارکان دموکراسی است. مجلس در قانون اساسی قدرت خوبی دارد اما در عمل اینطور نیست، مشکلی که برای ما به وجود آمده این بوده که مساله‌ی جمهوریت به تدریج محدود شده است.

وی تصریح کرد تاسیس برخی شوراهایی که در قانون اساسی وجود ندارد مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی باعث می‌شود که آنها کارهایی که وظایف مجلس و قوه قضاییه است را انجام دهند. مثل شورای عالی امنیت ملی که کاری که قوه قضاییه باید انجام دهد را می‌کند.

نماینده دوره دهم مجلس اظهار کرد: حدود قوه قضاییه در جاهایی که قانون وجود دارد یعنی در جایی که جرم مشاهده می‌شود دادستان‌ها باید ورود کنند. به طور مثال وقتی هیات نظارت بر مطبوعات که یک هیات کارشناسی و هفت عضو کارشناس از حوزه علمیه، وزارت ارشاد، مجلس، قوه قضاییه، وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی دارد تصمیمی در مورد مطبوعات می‌گیرد و می‌بینیم که دفتر دادستان وارد می‌شود و کار خودش را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: اینها همه محدود کردن مساله جمهوریت است. یا کارگروه مصادیق جرایم رایانه‌ای که کارگروه تخصصی است وقتی تصمیماتی می‌گیرد بعد می‌بینیم که دادستان در مقابل آن تصمیم یک تصمیم دیگر می‌گیرد اینها نکاتی است که جمهوریت ما را محدود می‌کند.

مطهری با اشاره به نظارت استصوابی گفت: مساله‌ی نظارت استصوابی به شکلی که اجرا می‌شود کاملاً مساله‌ی جمهوریت را محدود می‌کند. انشاالله که این حرکت (تحزب) در این مسیر و رفع این کاستی‌ها تلاش می‌کند.

وی در پایان با توصیه برای حضور در انتخابات گفت: اهمیت شرکت در انتخابات آثاری در سطح دنیا خواهد داشت و کمک بسیاری برای وضعیت فعلی ما خواهد بود. اگر مردم ما در انتخابات آینده مشارکت بالا داشته باشند به حل مشکلات داخلی و اقتصادی ما بسیار کمک خواهد کرد و کسانی که معتقدند شرکت نکنیم اشتباه می‌کنند. به هر حال باید شرکت کنیم چرا که آثار داخلی و خارجی دارد. ما هیچ وقت نباید دست از تلاش برداریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا