خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نبض بازار کتاب همچنان در دست داعش

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران در چهارمین و آخرین هفته‌ی دی ماه، چندان کتاب‌های جدیدی را در لیست پرفروش‌ها نمی‌بیند و بسیاری از آثار پرمخاطب هفته‌های اخیر همچنان در لیست پرفروش‌های واپسین روزهای دی‌ماه نیز تکرار می‌شوند. کتاب‌هایی مثل «لذتی که حرفش بود» از پیمان هوشمندزاده، «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» نوشته‌ی یورگن تودن‌هوفر و «جنون هوشیاری» به قلم داریوش شایگان برخی از این نام‌های تکراری در فهرست مذکور هستند. البته تعدادی کتاب جدید از جمله «غرب غم‌زده» نوشته‌ی مارتین مک‌دونا با ترجمه‌ی بهرنگ رجبی و مجموعه‌ای از شعرهای هوشنگ ‌آزادی‌ور  به نام «هر قلبی که می‌تپد عاشق نیست شاید فقط پمپ خون باشد» که 44 سال پس از اولین و تنها مجموعه شعرش منتشر شده است، در لیست پرفروش‌ها به چشم می‌خورند.

اثری درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری خشونت و گروه‌های خشونت‌طلب  با نام «داعش (خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی)» از بختیار علی و «شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایران» نوشته‌ی رضا ضرغامی (پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا) و با ترجمه‌ی عباس مخبر که به تاریخ ایران باستان پرداخته است هم دیگر آثار داستانی تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در چهارمین هفته‌ی دی‌ماه هستند. البته کتاب‌هایی مثل «مردم در سیاست ایران» از یرواند آبراهامیان به همراه سه‌ رمان «شکستن دماغ استالین» یوجین یلچین، «جزء از کل» استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار و «کمی قبل از خوشبختی» نوشته‌ی انیس لودیگ هم مدتی طولانی است که در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند و ظاهرا هنوز خیال تکان خوردن ندارند.

 همچنین کتاب‌های «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری» از پیتر هیودیس، «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین( هردو با ترجمه‌ی حسن مرتضوی و «گفتاری درباره‌ی اقتصاد سیاسی» ژان ژاک روسو هم آثار فلسفی-اقتصادی تازه‌وارد به فهرست دو، سه هفته‌ی اخیر کتاب‌های پرفروش هستند.

علاوه بر این‌ها کتاب‌ »اسپینوزا، رساله‌ی سیاسی (با مؤخره آنتونیو نگری)» که توسط پیمان غلامی و ایمان گنجی ترجمه‌ شده در کنار مجموعه‌ی دوجلدی «تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی» از میشل لالمان هم آثار تازه وارد با حال و هوای اجتماعی- سیاسی هستند که در این فهرست دیده می‌شوند.

ناشرانی چون مرکز، ثالث، روزبهان و هرمس بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 26 دی‌ماه تا 1بهمن‌ماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی نشر بیدگل: استقبال مراجعان این فروشگاه از نگاه دارویش شایگان به اشعار بودلر یا همان «جنون هوشیاری» و «مردم در سیاست ایران» همچنان ادامه دارد و این دو اثر را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است. نمایشنامه‌ی «غرب غم‌زده» از مارتین مک‌دونا و «شناخت عوامل نمایش» نوشته‌ی ابراهیم مکی که کتابی آکادمیک برای دانشجویان هنرهای نمایشی به حساب می‌آید نیز در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند. همچنین مجموعه شعر «هر قلبی که می‌تپد عاشق نیست شاید فقط پمپ خون باشد» سروده‌ی نیز دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی نشر بیدگل در حوزه‌ی ادبیات و شعر معرفی شد.

کتابفروشی نشر روزبهان: دو کتاب‌ «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری» از پیتر هیودیس و «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) هردو با ترجمه‌ی حسن مرتضوی این هفته هم در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر روزبهان ایستاده‌اند. «گفتاری درباره‌ی اقتصاد سیاسی» ژان ژاک روسو با ترجمه‌ی سیدمهدی یوسفی هم اثر دیگری در حوزه‌ی فلسفه‌ی اقتصاد است که رده‌ها‌ی ابتدایی لیست فروش این کتابفروشی را در چهارمین هفته‌ی دی‌ماه مجددا از آن خود کرد. علاوه بر این‌ها خاطره‌ها و زندگی‌نامه‌ی عبدالرحیم جعفری (بنیانگذار فقید انتشارات امیرکبیر) تحت عنوان «در جستجوی صبح» در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارد و ازجمله آثار مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی آخر دی‌ماه معرفی شد.

کتابفروشی نشر مرکز: داستان‌های «نوبت سگ‌ها»ی سروش چیت‌ساز و «شکسپیر وشرکاء» نوشته‌ی جرمی مرسر با ترجمه‌ی پوپه میثاقی در جایگاه‌ها ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز ایستاده‌اند و اثری درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری خشونت و گروه‌های خشونت‌طلب با نام «داعش (خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی)» از بختیار علی رده سوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته رتبه‌ی اول فروش در کتابفروشی مرکز از آن اثری درباره‌ی تاریخ ایران باستان  با نام «شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایران» نوشته‌ی رضا ضرغامی (پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا) و با ترجمه‌ی عباس مخبر است. همچنین جلد دوم از «تاریخ اندیشه‌های دینی» در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارد.

کتابفروشی نشر مروارید: همچون چند هفته‌‌ی گذشته داستان انیس لودویگ که در سال 2013 برنده‌ی جایزه‌ی خانه مطبوعات فرانسه شد با نام «کمی قبل از خوشبختی» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی مروارید ایستاده و جدیدترین روایت داستانی زندگی در شوروی استالینی از زبان کودکی ده ساله به نام ساشا زایچیک که پسر یک پلیس مخفی شوروی است یا همان، «شکستن دماغ استالین» رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته فروش دو اثر روان‌شناسی مثبت «خنده بهترین دارو، )نیروی شفابخش شادی و شوخ‌طبعی(» از رابرت هولدن و «آخرین سخنرانی» رندی پاش هم درخور توجه بوده و این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها‌ی آخرین هفته‌‌ی دی رتبه‌های خوبی دارند. همچنین اولین اثر منتقدانه‌ی کورت ونه‌گات درباره‌ی جامعه‌ی آمریکا با ترجمه‌ی زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده، یعنی «مرد بی‌وطن» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که که در این روزهای سرد زمستانی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

شهرکتاب بهشتی (بخارست): در این فروشگاه لیست پرفروش‌ها تغییر چندانی نسبت به هفته‌های گذشته نداشته است و آثاری همچون «مردم در سیاست ایران» یرواند آبراهامیان، «جستاری‌هایی در باب عشق» از آلن دوباتن و با ترجمه‌ی گلی امامی و شش تک‌نگاری پیمان هوشمندزاده یا «لذتی که حرفش بود» که تنها دو هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید، هنوز هم رتبه‌ی ابتدایی فروش را در اختیار دارند. البته اثر برت فراگنر درباره‌ی قلمرو، هویت و رابطه زبانی فارسی در تاریخ آسیا با نام «فارسی زبانی» با توجه به برگزاری نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور احمد سمیعی گیلانی و سعید فیروزآبادی (مترجم اثر) در پله‌ی اول فروش‌ شهرکتاب بهشتی در هفته‌ی چهارم دی‌ماه، ایستاده است. همچنین کتاب «نشانه در آستانه»‌ی امیرعلی نجومیان هم در لیست پرفروش‌های بخارست دیده می‌شود و رتبه‌ی‌ی خوبی در جذب مخاطب را به خود اختصاص داده‌ است.

شهرکتاب خرمشهر: روایتی تکان‌دهنده از سفر ده روزه‌ی نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آلمانی به دل داعش، تحت عنوان «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» این هفته هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شهرکتاب خرمشهر بود.  «نافرمانی مدنی» هنری دیوید ثورو که مقاله‌ای طولانی و کلاسیک در اندیشه و فلسفه‌ی سیاسی و درعین حال شرحی بر علت اعتراض اخلاقی ـ عملی نویسنده به بی‌عدالتی آمریکا به حساب می‌آید، هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بود و جایگاه دوم لیست پرفروش‌ها را از آن خود کرد. ترجمه‌ی صالح حسینی از داستان معروف «موبی دیک (نهانگ بحر)» هرمان ملویل نیز رتبه‌‌ی سوم فروش هفته‌ی چهارم دی این فروشگاه را از آن خود کرد. «نئو گلستان» نوشته‌ی پدرام ابراهیمی که پای ثابت پرفرو‌ش‌های کتاب‌های طنز در بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها است نیز اینجا در جایگاه چهارم ایستاده و در میان پرفروش‌ها دیده می‌شود. کتاب «سمینار یونگ درباره‌ی زرتشت نیچه» هم پنچمین کتاب در لیست پرفروش‌های شهرکتاب خرمشهر بود.

شهرکتاب فرهنگ: ترجمه‌ی پیمان خاکسار از رمان «جزء از کل» استیو هاوکینز که یکی از پرفروشترین کتاب‌های داستانی امسال لقب گرفته در شهرکتاب فرهنگ هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های چهارمین هفته‌ی دی‌ماه بود. دو اثر در حوزه‌ی علوم انسانی با نام‌های «پرتو خرد» نوشته‌ی غلامحسین ابراهیمی‌دینانی و «تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی» از میشل لا‌لمان هم از دیگر کتاب‌های پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. علاوه بر این‌؛ اثر منتقدانه‌ی «ما ایرانیان» نوشته‌ی مقصود فراستخواه که مجموعه مباحث او در بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان است که طی سلسله بحث‌هایی درباره خلقیات ایرانی مطرح شده بود؛ هم جایگاه خوبی را در پرفروش‌های فرهنگ داشته و چهارمین کتاب پرفروش این کتابفروشی شناخته شد. «اثر مرکب (آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد)» از دارن هاردی که با نوشتار و مقدمه‌ای از آنتونی رابینز همراه است هم پنجمین کتاب پرفروش این کتابفروشی در چهارمین هفته‌ی دی بود.

شهرکتاب مرکزی: مثل خیلی از هفته‌های گذشته در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه دو کتاب «لذتی که حرفش بود» از پیمان هوشمندزاده و «شازده کوچولو» دیده می‌شوند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، داستان‌های ایرانی «تو لک‌لکی یا دارکوب» ژوزه ساراماگو و «دختر شینا» که روایتی از هشت سال دفاع مقدس و دوران جتگ است نیز رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند. جستارهای طنز «بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم» نوشته‌ی دیوید سداریس هم در روزهای سرد زمستانی خواهان داشته‌ و خوب فروش رفته‌ است.

کتاب‌های پرفروش پایان دی‌ماه

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 غرب غم‌زده مارتین مک‌دونا/ بهرنگ رجبی بیدگل 9000 یک نمایشنامه از میان سه نمایشنامه‌ای که به «سه‌گانه‌ی لی نین» معروف شدند.
2 هر قلبی که می‌تپد عاشق نیست شاید فقط پمپ خون باشد هوشنگ آزادی‌ور رشدیه 7800 مجموعه شعر
3 داعش (خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی) بختیار علی مرکز 11500 تحلیلی بر شکل‌گیری خشونت و خشونت‌طلبی
4 شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایران رضا ضرغامی مرکز 59800 روایتی از تاریخ ایران باستان
5 گفتاری درباره‌ی اقتصاد سیاسی ژان ژاک روسو/ مهدی یوسفی روزبهان 9500 آخرین گفتار از سه گفتار روسو درباره تمدن و اولین متن روسو درباره سیاست و فلسفه سیاسی
6 اسپینوزا، رساله‌ی سیاسی (با مؤخره آنتونیو نگری) بندیکتوس دو اسپینوزا/ یمان گنجی،پیمان غلامی روزبهان 10900 اولین رساله‌ی سیاسی اسپینوزا
7 تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی میشل لالمان/

عبدالحسین نیک گهر

هرمس 48000 کتابی درسی برای آموزش نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی
8 درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری پیتر هیودیس/ فریدا آفاری و حسن مرتضوی روزبهان 32500 نگاهی به نظریات مارکس درباره‌ی سرمایه‌داری
9 دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین)/ حسن مرتضوی روزبهان 37500 عمده‌ترین بخش «دفترهای فلسفی» لنین را یادداشت‌های وی در باره منطق هگل تشکیل می‌دهد
10 شکستن دماغ استالین یوجین یلچین/ شهاب‌الدین عباسی مروارید 11000 داستانی از زندگی در دوره‌ی استالین

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا