خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شخصی که در افشاگری‌های بانک سرمایه نامش به میان آمد: حاضرم مناظره کنم

/ گلایه‌ی یک کارخانه‌دار از افشاگری‌ها در آوانت /

کتایون آزاد، انصاف نیوز: شرکت امیر تجارت هرمس، یکی از شرکت‌هایی است که در رابطه با پرونده‌ی بانک سرمایه دچار مشکل شده است. سجاد کاشف، مدیر عامل این شرکت پیش‌تر از این در گفت‌وگو با انصاف نیوز از نداشتن ارتباط این شرکت با ریخته گران صحبت کرده بود و ادعاهای مجموعه‌ی اینترنتی شهرداد در آوانت به تهیه‌کنندگی میلاد گودرزی، که زیر مجموعه نسیم آنلاین است را رد کرده بود. (لینک)

میثم شوشتری، رییس سابق هیات مدیره‌ی  شرکت توسعه تجارت پایدار قشم، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه‌ی بانک سرمایه  با حضور در برنامه استوا در شبکه سه از افشاگری گفته بود که در مورد فسادی، انجام داده بود و همین افشاگری را عاملی برای پیدا نکردن شغل جدید خود دانست. او در این برنامه که سه شنبه شب، 11 آبان ماه پخش شد، از پرونده وام 250 میلیاردی شرکت امیر تجارت هرمس صحبت کرد و برخورد با این پرونده را بر اساس روند قانونی و با تساهل و پادرمیانی دانست در حالی که سجاد کاشف، مدیر عامل شرکت امیر تجارت از برخوردی دیگر با این پرونده صحبت می‌کند. کاشف در گفت‌وگو با انصاف نیوز از شکایت از مجموعه آوانت و میلاد گودرزی، سردبیر این مجموعه و میثم شوشتری خبر داد و از حمایت صدا و سیما از این فرد گله کرد.

روز سه شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، 30 مهرماه نیز برنامه‌ی پایش در شبکه‌ی یک، ویدیویی در گفت‌وگو با میثم شوشتری پخش کرد و در ادامه‌ی این برنامه توضیحاتی در مورد افشاگری و پرونده‌های مربوط به مساله بانک سرمایه دادند.

سجاد کاشف در پاسخ به صحبت‌های میثم شوشتری می‌گوید: «من دفعه‎ی اولی که بازداشت شدم، آقای شوشتری تازه مدیر این شرکت شده بود و از روند پرونده‌ها اطلاع نداشت. با ما از طرف این شرکت تماس گرفتند و گفتند شما دچار تخلف شدید.

 

بعد از اینکه من با مدیر عامل این شرکت صحبت کردم، گفتند که گویا اشتباهی صورت گرفته و ما فکر می‌کردیم که شما پول را دزدیدی و رفتید اما بر طبق قرارداد ما تخلف کردیم. به همین خاطر ما گفتیم که با هم یک جلسه بگذاریم تا کار به شکایت نکشد. در این جلسه آقای شوشتری به ما گفتند که شما پول معلم‌ها را دزدیدید درحالی که این حرف بسیار زشتی است، ما با تسهیلاتی که از بانک گرفته‌ایم کار می‌کنیم، این ادبیات درست نیست.

من با این پول کار می‌کنم و این مقوله با دزدی کاملا فرق دارد. این دیدگاه که هر کسی که پول و تسهیلات از بانک گرفته است دزد است، برای یک مدیر بانک دیدگاه درستی نیست. نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که این قضایا زمانی پیش آمد که ما هنوز به زمان سررسید پول نرسیده بودیم. ما یک سال مهلت برای سررسید و بازگشت پول داشتیم، اما بعد از سه ماه این قضایا پیش آمد. بعد از این جلسه ما دیگر نتوانستیم به این افراد دسترسی پیدا کنیم تا زمانی که من بازداشت شدم.

صبح روزی که بازداشت شدم پیش آقای شوشتری و تاج بخش رفتم و سند ملکی در خیابان ایران زمین و ملک دیگری در رودهن که در حدود 600 میلیارد تومان ارزش داشت به این افراد دادم و درخواست کردم که یا این ملک را بردارند یا به من مهلت سه ماهه بدهند تا بتوانم بدهی را بازگردانم، اما آن‌ها قبول نکردند، پول نقد از من می‌خواستند. در طول مدت زمانی که من در زندان بودم، به همسر من پیام می‌دادند که سند زمین‌ها را بیاورید که ما رضایت بدهیم. بعد از شش ماه که من آزاد شدم، زمین پروژه توسط پیمانکار با ارزش 190 میلیارد تومان به ازای بدهی به این شرکت داده شد در صورتی که حداقل ارزش این زمین بیشتر از این است. با این حال باز من را هفت ماه به زندان انداختند.»

کاشف همچنین می‌گوید: «شوشتری در برنامه پایش گفته بود که ما برای اولین بار اسم متهمان را کامل گفته‌ایم که باز هم این کار غیرقانونی است و نباید انجام شود. این آقا در هر دو برنامه می‌گوید که تهدید شده‌ است و سه شرخر آمده‌اند او را تهدید کرده‌اند، خب چرا مستندی از این تهدید ارائه نمی‌کند؟ شرکتی که این آقا در آن مشغول به کار بود دوربین داشت و صدا و تصویر و متن تمام جلسات ما به پلیس داده شد است پس چرا برای این ادعاها مستندی ارائه نمی‌دهند. من تهدید شده‌ام و چاقو خورده‌ام و می‌توانم سند ارائه دهم. آقای شوشتری می‌گوید «حقوق من را از 12 میلیون به 8 میلیون و بعد به یک میلیون رساندند»؛ مگر اینجا چقدر منفعت برای شما دارد که با یک میلیون حاضرید فعالیت کنید؟»

کاشف درباره‌ی ادعای مجموعه اینترنتی شهرداد گفت: «این تلویزیون برنامه‌ای درست کرد که در آن ما را منتسب به ریخته‌گران، حتی یکی از شرکت‌های ریخته‌گران معرفی می‌کردند. همینطور گفته بودند که من و شریکم دو جوان کارتن‌‌خواب بودیم که از بانک سرمایه وام گرفته‌ایم و به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت می‌کنیم. در این برنامه گفته شده بود که پول وام به حساب شریک من که داماد ریخته‌گران بوده ریخته شده است و از آنجا به حساب یک صرافی و بعد به خارج از کشور رفته است. در پرونده‌ی ما این موضوع بررسی و حسابرسی شد و مشخص شد که از کل آن 250 میلیارد حتی یک ریال هم از کشور خارج نشده است. مسایل مختلفی را بیان کرده‌اند و تهمت‌های بسیاری زده‌اند که بسیاری از آنها دروغ بوده است.

ما ارتباط با ریخته گران را کتمان نمی‌کنیم اما این ارتباط ربطی به این تسهیلات ندارد. ما فقط برای تسهیل در گرفتن وام از اسم ریخته‌گران استفاده کرده‌ایم که زودتر و راحت‌تر وام بگیریم. ما از رانت استفاده کرده‌ایم اما کار غیرقانونی نکرده‌ایم فقط کار غیرعادی انجام داده‌ایم. این مساله در جای خود بررسی شده است و درحال بررسی است.»

کاشف درباره‌ی پرونده خود می‌گوید: «ما برای این تهمت‌ها شکایت کردیم و در دادسرا این موضوع برای بازپرس تایید شده است. دادگاه ما 26 آبان ماه است. سه یا چهار روز بعد از ابلاغیه‌ای که برای ما آمد، برنامه‌ای در شبکه یک پخش شد که در آن برنامه میثم شوشتری می‌گوید به او پیشنهاد رشوه‌ی دومیلیاردی شده است. شوشتری در این برنامه می‌گوید این پیشنهاد را با رسانه آوانت تی وی و میلاد گودرزی درمیان گذاشته است. او برای اثبات این ادعا به ویدیوهایی که میلاد گودرزی چند وقت پیش از آن منتشر کرده بود استناد می‌کند.»

کاشف همچنین درباره‌ی مستند‌های مجموعه آوانت گفت: «آقای گودرزی می‌گویند که من افشاگری کردم و توانستم عاملان را به زندان بیاندازم درحالی که در روند این اتفاقات یک موجی درست شد که این آدم سوار بر این موج شد. این مستنداتی که درست کردند بعد از بازداشت شش ماهه و هفت ماهه من و شریکم بود درحالی که می‌گوید من افشاگری کردم تا توانستم این افراد را به دام بیاندازم. آقای شوشتری درباره‌ی منافع بانک در مصاحبه‌اش می‌گوید درحالی که من می‌خواستم اصل و سود پول را سه ماه بعد تسویه کنم که آقای شوشتری گفتند خیر باید پول نقد بدهید. شش ماه بعد شرکت پایدار قشم زمین پروژه را به جای پول نقد گرفت که این هم نتیجه مدیریت آقای شوشتری بود درحالی که تبدیل زمین به پول خودش فرآیند طولانی است.

من به عنوان یکی از اعضای اصلی این پرونده می‌گویم اتفاقات و مصالحه‌ای هم که تا به حال انجام شده به همت بازپرس پرونده بوده است نه میلاد گودرزی. بازپرس پرونده 200 میلیارد پول را برای بانک سرمایه زنده کرد نه میلاد گودرزی و میثم شوشتری که الان ادعای آن را دارند.

این افراد در این جریان به دنبال منفعتی برای خود هستند اما با ترفند و دروغ می‌خواهند آن را به دست آورند. بعد از همه‌ی این مسایل با نزدیک شدن به موعد دادگاه این افراد باز جریانی راه انداخته‌اند. میلاد گودرزی این روش را در جریان دادگاه خانم نعمت زاده هم پی گرفت و بعد از اینکه حکمش آمد شروع به سر وصدا کرد که آی مردم این نتیجه‌ی افشاگری است. درحقیقت این فرد همیشه قبل از هر دادگاهشان دروغ‌هایی را می‌گوید اگر در دادگاه موفق شوند که می‌گویند دیدید ما درست گفتیم و اگر هم که در دادگاه موفق نشوند می‌گویند که تاوان افشاگری این است.

تا این جا مساله چون در رسانه خودشان پخش کردند می‌شد گفت طبیعی است اما چرا باید برای این فرد در دو برنامه پر بیننده و در ساعات پیک تماشاچی رسانه‌ی ملی رپورتاژ آگهی پخش شود و تبدیل به قهرمان ملی، شهید راه افشاگری، از جان گذشته، از خود گذشته شود؟ مگر می‌شود که زمانی که ابلاغ یک متهم آمده و تا دادگاه چند روز مهلت دارد، برنامه‌ای برایش ساخته شود؟ اگر صدا و سیما را به این افراد می‌فروشند، من هم می‌توانم بخرم و 24 ساعت برنامه برای من پخش کند.»

او همچنین در ادامه افزود: «میلاد گودرزی در برنامه جهان‌آرا در شبکه افق صحبت‌هایی را مطرح کرد که بیشتر شائبه انتخاباتی داشت مانند اینکه جوانانی مانند فلان و فلان که این افشاگری‌ها را کردند، جایشان در مجلس است. به نظر من این افراد با صفاتی مانند جوانان انقلابی و سوت زن و افشاگر به دنبال این مدارج سیاسی بالاتری هستند و برداشت من از این صحبت‌ها این است که پایان این راه مجلس باشد.»

یکی از نکات مهمی که برای من عجیب بود این بود که مهدی فلاحتی، مجری برنامه روی خط هیچ کدام از اعضای جمهوری اسلامی را به اسم کامل و درست صدا نمی‌کند و معمولا اسامی را با تمسخر یا با لقب نام می‌برد اما تمام ویدیو‌های این آقا را بکار می‌برد و با اسم جناب آقای گودرزی اسم می‌برد. این مساله را در آمد نیوز هم دیده بودم که تمام ویدیو‌های این فرد را چند دقیقه بعد از انتشار با تفسیر و توضیح منتشر می‌کردند.

حتی اگر این مسایل را در نظر نگیریم چرا باید در هر برنامه‌ای که افرادی مانند سید حسین حسینی در آن دخیل است از این فرد حمایت شود؟ برای مثال در برنامه‌ی صبح بخیر سید حسین حسینی، همکار میلاد گودرزی، وحید اشتری را به عنوان مهمان می‌آورند که می‌گوید: «امروز جای میلاد خالی است و دادگاه دارد. چه حیف که نتیجه افشاگری باید این باشد.»

چرا باید در صدا و سیمایی که با پول مالیات من و امثال من و نفت مردم می‌چرخد، از یک متهم در کشور دفاع می‌شود. اگر این نقد را بکنی جواب می‌دهند که متهم است و اتهامش هنوز ثابت نشده است، پس چرا بعد از اثبات اتهام دوباره از این آدم حمایت می‌شود؟  صدا و سیما در موارد دیگر که دادگاه‌ها را نشان می‌دهد به راحتی به متهمان عنوان کلاهبردار یا دزد نسبت می‌دهد؟ اگر گفتن این عنوان‌ها بدون اثبات جرم درست است پس چرا به متهمان دیگر عنوان قهرمان می‌دهند و اجازه‌ی دفاع به آنها می‌دهند؟»

کاشف در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: «اگر صداوسیما و آقای شوشتری و گودرزی به دنبال افشای فساد هستند و پرونده‌ی مرتبط با ما را شفاف سازی می‌دانند، من حاضر هستم در هر شرایطی درباره‌ی پرونده‌ی خودم و عملکرد آنها مناظره کنم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا