خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل سردبیر رای‌الیوم از سخنرانی تازه سیدحسن نصرالله

به نوشته‌ی رای‌الیوم پیگیری سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان برای اطلاع یافتن و تحلیل اوضاع منطقه لازم است نه به این دلیل که دربرگیرنده اطلاعات و تحلیل‌های دقیق است بلکه به دلیل اینکه دربرگیرنده تحولات و پیش‌بینی‌هایی درباره آینده است. مبالغه نمی‌کنیم اگر بگوییم که سید حسن نصرالله سخنگوی رسمی محور جدیدی است که جبهه‌هایش درحال گسترش است و شامل کشورها و شاخه‌های مقاومت خاورمیانه‌ای است و رقیب سرسختی برای پروژه سلطه‌جوی آمریکا و اسرائیل است.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی درباره سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت پیروزی جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ نوشت: سید حسن نصرالله در این سخنرانی که به مناسبت سیزدهمین سالگرد پیروزی بزرگ در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ ایراد شد بر چند نکته مهم متمرکز شد که باید قبل از رسیدن به نتیجه و تحلیل مورد نظر به آن‌ها پرداخت.

اول، اینکه جنگ ژوئیه (تموز) جنگی آمریکایی بود و اسرائیل ابزار اجرای آن برای ایجاد خاورمیانه جدید و از بین بردن مقاومت لبنان و فلسطین و تغییر نظام سوریه و دامن زدن به اشغال عراق توسط آمریکا و نابودی پروژه ایران بود.

دوم، اسرائیل طرفی بود که جنگ را متوقف کرد نه مقاومت لبنان. چراکه قادر به ادامه آن نبود و از جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل که اول با درخواست‌های عربی برای آتش‌بس مخالفت کرده بود خواست برای توقف جنگ گام بردارد چراکه ادامه آن به فاجعه بزرگی منجر می‌شد.

سوم، فرق بزرگی بین قدرت نظامی مقاومت لبنان در آن زمان با زمان کنونی وجود دارد. این واقعیت که کسی نمی‌تواند درمورد آن بحث کند و ژنرال‌های اسرائیلی به آن اذعان می‌کنند نوعی سپر استراتژیک را به وجود آورده که مانع این می‌شود که ارتش اسرائیل یک گلوله به سمت لبنان شلیک کند طوری که جنوب لبنان جزو امن‌ترین مناطق خاورمیانه و لبنان است.

چهارم، رهبری اسرائیل همچنان در طول ۱۳ سال تلاش کرده که اعتماد به ارتشش را بازسازی کند اما جز نتایج بسیار محدود به چیزی نرسیده است. اسرائیل هم از نظر زمینی و هم هوایی از انجام عملیات نظامی بزرگی نه فقط در لبنان بلکه در نوار غزه هم ناتوان است.

پنجم، محور مقاومت استراتژی واضحی دارد و آن این است که در اختیار داشتن قدرت نه به خاطر جنگ‌ها بلکه به خاطر ممانعت از آن است و این نظریه جدیدی است. قدرت این محور و قدرت آن به پاسخگویی و سرنگون کردن پهپاد آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی موجب شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از نظر نظامی دنبال اقدام نباشد و آنطور که وعده می‌دهد پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بمباران نکند.

ششم، جنگ با ایران به معنای جنگ با تمامی کشورها و شاخه‌های محور مقاومت است و چیزی که می‌توان از این موضوع فهمید این است که معادلات قدیمی به طور کلی دگرگون شده‌اند و هرگونه تجاوزی به هر کشور یا سازمانی در این محور تجاوز به همگان است و به شکل جمعی به آن پاسخ داده خواهد شد.

با توجه به این نکات می‌توان گفت که اسرائیل از هر جنگ آتی علیه لبنان پیروز بیرون نخواهد آمد بلکه هدف بزرگتر برای هر جنگی که ممکن است در منطقه خلیج فارس رخ دهد، خواهد بود چراکه هزینه این دو جنگ بسیار سنگین خواهد بود همانطور که توقف هر کدام براساس شروط یا خواسته‌های آمریکا و اسرائیل مساله دشواری خواهد بود چراکه محور مقاومت همان محوری است که دست بالا را دارد و تصمیم‌گیرنده نهایی است.

اشاره سید حسن نصرالله به بازگشت مقاومت به کرانه باختری با این مثال که جوانان نسل جدیدی که سنشان از ۱۴ سال بیشتر نیست و یک سرباز اسرائیلی را در قدس مضروب کردند قبل از اینکه یکی از آن‌ها به شهادت برسد و همچنین تلاش برای ربودن یک سرباز و کشتنش در نزدیکی شهرک غوش عتصیون نشان می‌دهد که هدف محور مقاومت متمرکز شدن بر کرانه باختری و اکتفا نکردن به نوار غزه است. نسل آینده پرچم مقاومت را حمل خواهد کرد.

بله هزینه‌های پایداری و مقاومت بسیار ارزانتر از هزینه‌های تسلیم در برابر دشمنی است که سست‌تر از خانه عنکبوت است. اینکه وزارت خارجه آمریکا فورا به صورت غیرمستقیم به این اظهارات اعتراض کند و درباره تبعات خطرناک آن صحبت کند این نشان دهنده میزان دردناک بودن و ترس اسرائیلی‌ها نیز هست و این مساله‌ای است که موجب خرسندی بسیاری در جهان اسلام می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا