خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی دولت از انتخابات 1400

محمود واعظی، در گفتگو با روزنامه اعتماد، درباره رابطه ایران و عربستان گفته: ايران و عربستان در گذشته روابط خوبي داشته‌اند ولي به دليل سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه امريكا همواره كشورهاي منطقه تحت فشار قرار داشته‌اند تا ميان ارتباط با همسايگان‌شان يا تامين منافع‌شان يك راه را انتخاب كنند، ولي اكنون سياست‌هاي امريكا عيان‌تر شده و كشورهاي همسايه متوجه شده‌اند كه براي آرامش منطقه و برچيده شدن بساط جنگ و تفرقه راهي جز صلح منطقه‌اي وجود ندارد و ايران پيشگام اين مهم شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور از رویکرد جدید کشورهای منطقه در قبال سیاست‌های آمریکا خبر داده و گفته: ورود نيروهاي جديد امريكايي به عربستان هم در راستاي سياست‌هاي امريكا براي تفرقه‌افكني و اعمال فشار به کشورهای منطقه است كه قطعا با رويكرد اخير كشورهاي منطقه براي گفت‌وگو پيرامون تامين امنيت منطقه، اين سياست نيز با شكست روبه‌رو خواهد شد.ما نه‌تنها به عربستان، بلكه به تمام كشورهاي منطقه پيام روشني براي ايجاد خط گفت‌وگو داديم و وزير امور خارجه‌مان نيز پيام مكتوبي را به تمامي كشورهاي منطقه براي اجرايي كردن طرح «صلح هرمز» و «ائتلاف اميد» داد كه نشان‌دهنده ابتكار و پافشاري ما براي بازگرداندن آرامش بر مبناي همگرايي و همكاري در منطقه است.

به گفته واعظی، ایران معتقد است امنيت، ثبات و تنش‌زدايي در منطقه بايد توسط كشورهاي منطقه صورت بگيرد و به ‌همين جهت آقاي روحاني در صحن سازمان ملل طرح ائتلاف اميد، صلح هرمز را مطرح كردند كه دقيقا تاييدكننده راهبرد پيشنهادي ايران براي تقويت ديپلماسي در منطقه و كاهش تنش است.

شرایط مذاکره مجدد برجامی، از زبان رئیس دفتر رئیس‌جمهور

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفتگویی مطبوعاتی، با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، گفته: گام‌هاي ما در راستاي كاهش تعهدات برجام در چارچوب حقوقي است كه در بندهاي 26 و 36 و 37 برجام به ما داده شده است.

واعظی تاکید کرده که ایران همچنان معتقد به بازگشت به برجام و كاهش گام به گام تعهدات نيز جهت ايجاد فرصت براي اعضاي برجام برای عمل به تعهدات‌شان است. او گفته: نمي‌شود ايران بر تعهد خود نسبت به برجام پابرجا بماند ولي ديگر كشورها به آن عمل نكنند. به عبارتي رويكرد ما همان است كه رييس‌جمهور گفتند: «تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض».

واعظی همچنین به شرایط مذاکره مجدد با 1+5 پرداخته و گفته: همان‌طور كه آقاي روحاني قبلا اعلام كردند ما حاضريم براي حفظ منافع ملي ايران پاي ميز مذاكره با كشورهاي 1+5 بنشينيم و در واقع «مذاكره» را ابزاري براي تقويت منافع ملي مي‌دانيم ولي هيچ‌گاه حاضر نيستيم بي‌قيد و شرط به مذاكره با كسي بپردازيم كه كمترين تعهد اخلاقي و قانوني را نسبت به توافقات ندارد. ايران اكنون در موضع اقتدار قرار دارد و تمامي كشورها به حقانيت ايران اذعان دارند و اين بيانگر شكست سياست‌ حداكثري تحميل فشار امريكا بر ايران است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این مصاحبه درباره تلاشهای فرانسه برای نجات برجام هم صحبت کرده و این طرح هنوز در دست بررسی است: اروپا براي بقاي توافقات هسته‌اي طرح‌هاي مختلفي را به‌ويژه در حوزه حمايت‌هاي اقتصادي از برجام ارايه داده است تا رضايت ايران را جلب كند. در چارچوب منافع ملي برخي طرح‌ها در مرحله بررسي يا رايزني قرار دارد كه از آن جمله پيشنهاد مكرون است.

واعظی البته تاکید کرده که نجات برجام به اجماع همه كشورهاي عضو برجام نياز دارد؛ چراكه نمي‌توانيم در حالي كه امريكا به صورت يك‌جانبه به اعمال تشديد تحريم‌ها عليه ايران مي‌پردازد ما در طرف ديگر به مذاكره و رايزني بپردازيم و شرط ما براي هرگونه همكاري و حفظ برجام برداشتن تحريم‌ها عليه ايران است.

آنچه از سفر نیویورک روحانی نشنیدید

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفتگو با روزنامه اعتماد به برخی پشت پرده‌های سفر اخیر روحانی به نیویورک اشاره کرده و گفته: امسال حضورمان در نيويورك متفاوت از سال‌هاي قبل بود. بيشترين ترافيك كاري و حجم بالايي از ملاقات‌ها را داشتيم. فضا طوری بود که باید به صورت فشرده پاسخگوي درخواست‌هاي متعددي ملاقات سران کشورها مي‌شديم. مكرون و بوريس جانسون در دو روز اول حضورمان تلاش كردند تا آقاي روحاني را براي گفت‌وگو در ارتباط با برجام راضي كنند اما طرف آمریکایی تلاش می‌کرد موضوع را طور دیگری جلوه دهد.

واعظی همچنین از حضور هیات ایرانی در نیویورک باوجود عدم صدور روادید برای بعضی اعضای هیات دفاع و تاکید کرده: حضور ما در سازمان ملل موجب شكست استراتژي امريكا براي به حاشيه راندن ايران شد. البته امريكا با عدم صدور رواديد براي برخي از اعضاي هيات ايراني و خبرسازي‌هاي متعدد سعي داشت تا ايران را از حضور در سازمان ملل منع كند وليكن تحت فشارهاي بين‌المللي اين پروژه او نيز با شكست روبه‌رو شد. به‌طور قطع اگر ما در سازمان ملل حضور نمي‌يافتيم، ميدان را به امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها داده بوديم .

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره برخی انتقادات مطرح شده درباره خنده رئیس‌جمهور در یکی از دیدارهای سازمان ملل هم گفته: موضوع خنده رييس‌جمهور يك امر حاشيه‌اي و جزيي بود كه صرفا آنهایی که از موفقيت هيات ايراني عصباني بودند، به آن پرداختند ولي رسانه‌هاي داخلي و خارجي اين صحنه را نشانه اعتماد به نفس و تسلط آقاي دكتر روحاني و اقتدار ايران در مذاكرات تلقي كردند.

پاسخ رئیس دفتر روحانی به انتقادات از عملکرد دولت در سیاست داخلی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور به انتقادات از عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی واکنش نشان داده و از اقدامات دولت دفاع کرده. واعظی با اشاره به انتقادات گفته: با رويكرد اعتدالي بارها مطرح كرده‌ايم كه همه احزاب كنار يكديگر بنشينند و براي كمك به اداره كشور راهكار عملياتي ارايه دهند، جلسات متعددي را با احزاب، گروه‌ها و نخبگان بدون لحاظ گرايش سياسي و با دعوت از طيف‌هاي مختلف برگزار كرديم و پذيراي توصيه‌ها و انتقادات بوده‌ايم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت در حوزه احزاب و سیاست داخلی گفته: در این دولت، فشارها از سوي نهادهاي مرتبط با دولت روي احزاب و گروه‌ها كاهش يافته و بستر مناسب براي حضور قانونمند احزاب فراهم شده است؛ دولت تلاش كرده تا در حد اختياراتش فضاي مناسبي را براي مشاركت تمام جريان‌هاي سياسي فراهم كند و در اين جهت سعي شد تا بستر مناسب فعاليت رسانه‌ها نيز فراهم شود و اين به معناي تلاش دولت براي بسترسازي جهت همراهي با احزاب و گروه‌هاي سياسي جهت نقش‌آفريني در اداره كشور است.

واعظی در این گفتگو از عملکرد دولت در حوزه مطبوعات و حقوق زنان هم دفاع کرده: در حوزه مطبوعات نيز ما بيشترين تلاش‌ها را براي رعايت حقوق آنها و البته تامين مساله كاغذ داشته‌ايم كه حداقل بنده خودم در اين باره جلساتي را داشته‌ام، ولي چندان‌ هم انتظار نداشته‌ايم تا همواره همه رسانه‌ها به حمايت از دولت بپردازند و به فضاي باز معتقد هستيم. در مساله حقوق زنان نيز بايد گفت كه اكنون رتبه دولت در شايسته‌سالاري بسيار افزايش يافته است و اخيرا هم كه مساله حضور زنان در ورزشگاه حل شد. اينها تنها بخشي از اقداماتي بود كه انجام شده است و صدها اقدام ديگر در سطح ملي و منطقه‌اي صورت گرفته كه مي‌توانم گزارش آنها را با ذكر آمار و ارقام در اختيار اين روزنامه قرار دهم تا منتشر كند.

پیش‌بینی دولت از انتخابات 1400

رئیس دفتر روحانی در یک گفتگوی مطبوعاتی، درباره انتخابات 1400 و گمانه‌زنی‌ها درباره دولت بعدی گفته: مردم تعيين‌كننده سرنوشت انتخابات هستند و دولت صرفا مسوول اجراي انتخابات است و رييس‌جمهور نيز طبق اصل 113 پاسدار حقوق مردم است. بنابراين در اين مدت باقيمانده تا پايان دولت تلاش دولت صرفا براي اتمام پروژه‌هاي داراي اولويتي كه نيمه تمام مانده‌اند، است و برنامه‌ريزي اين است كه كارنامه قابل قبولي را به دولت بعدي تحويل دهيم به گونه‌اي كه دولت بعد استمرار‌دهنده برنامه‌هاي اين دولت نيز باشد؛ چراكه معتقديم يكي از اشكالات نظام مديريتي در كشور ما انقطاع مديريتي است و ان‌شاءالله ما بتوانيم پيشگام اين باشيم كه دولت‌ها در امتداد يكديگر قرار گيرند، نه در تقابل با يكديگر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا