خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زنگ خطر بحران آب در جنوب کرمان!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: زنگ خطر بحران آب در جنوب کرمان به صدا در آمد بر همین اساس مسئولان باید در این زمینه هرچه سریع‎تر تدبیر اساسی بیندیشند و چاره‎اندیشی کنند.

به گزارش ایسنا، «سیدیعقوب موسوی» در جمع خبرنگاران شهرستان جیرفت اظهار کرد: بر اساس گزارش‎های منتشر شده از سوی سازمان ملل بحران آب در ایران بسیار جدی است به‌ویژه در استان کرمان بعلت عدم توازن منابع و مصارف آب و بیلان منفی بین این دو ضرورت تشکیل شورا و تصمیم‎های فنی، علمی و آموزشی قابل اجرا بیش از پیش احساس می‎شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: زنگ خطر بحران آب در جنوب کرمان به صدا در آمده است و بر همین اساس مسئولان باید در این زمینه هرچه سریع‎تر تدبیر اساسی بیندیشند و چاره‎اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‎شود، افزود: بر همین اساس توجه‌ی ویژه به مدیریت این منابع و افزایش کارآیی مصرف آب از محل منبع تا مصرف با جدیت مد نظر قرار گرفته است.

موسوی خاطرنشان کرد: بر همین اساس اقدام عملیاتی و ضربتی در این زمینه توسط استاندار کرمان به‎هنگام‎سازی آمار مربوط به بخش آب در بخش‎های کشاورزی، شرب و صنعت و شناخت بهره‎برداران و مصرف‎کنندگان آب در این بخش بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: با بررسی‎های کارشناسی و تشکیل جلسه‎های متعدد در شمال و جنوب استان آمار اولیه تهیه و تصمیم‎هایی در این زمینه اتخاذ شده که به دو بخش مجزا تقسیم می‎شود.

وی ادامه داد: عزم جدی، همت عمومی و مشارکت فعال آحاد مردم به‌ویژه کشاورزان در مدیریت مصرف آب و پیشگام بودن در همکاری با دولت بمنظور استفاده‌ی بهینه از آب بعنوان یک منبع ارزشمند و محدود مانند برقی کردن چاه‎ها، نصب کنتورهای حجمی، خاموشی موتورپمپ‎ها و الکتروموتورها در زمان پیک «اوج» مصرف آب و برق و حفظ منابع آب بخش نخست این تصمیم‎ها بوده است.

موسوی افزود: هم‌چنین در این برنامه بر حذف یا کاهش سطوح زیرکشت گیاهان پرمصرف آب، کاهش تبخیر از سطح خاک و تعریق از سطح گیاه، توسعه‌ی روش‎های مدیریت ‎به ‎زراعی و به‎ نژادی شامل کاشت ارقام زودرس و میان‎رس به جای ارقام دیررس و فراری دادن گیاه از تنش‎های گرما و خشکی‎های آخر فصل تأکید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کاربرد مواد سوپرجاذب و ضدتعرق، توصیه ارقام خشکی‎پسند، اصلاح روش‎های کاشت و رعایت تناوب و تقویم زراعی نیز در این برنامه گنجانده شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: تکیه بر روش‎های خاک‎ورزی حفاظتی، کاهش ضایعات در کنار توجه به انواع روش‎های ذخیره نزولات جوی از طریق عملیات آبخوان‎داری و آبخیزداری و رعایت دیگر رو‎ش‎های بهینه مصرف آب بمنظور افزایش کارآیی مصرف آن و ارتقا راندمان آبیاری از دیگر موارد مورد توجه است.

وی رکن اساسی اجرای برنامه‌ی پنج ساله را اعتقاد کشاورزان به کارآیی این روش‎ها در بهینه‎سازی مصرف آب دانست و گفت: از سیاست‎های کلان وزارت جهاد کشاورزی اتکا به روش‎های نوین آبیاری با عنوان روش‎های آبیاری تحت فشار شامل انواع روش‎های قطره‎ای و بارانی، آبیاری کم‎فشار و انتقال آب از طریق لوله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: به نظر می‎رسد، چنانچه مشارکت جدی کشاورزان و تلاش مضاعف دولت با همدلی و همیاری این قشر میسر نشود، آثار، تبعات و عواقب آن زندگی را در منطقه‌ی جنوب کرمان، به بحران دچار می‎کند.

موسوی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بعنوان متولی بخش کشاورزی خود را موظف می‎داند در چارچوب سیاست‎های ابلاغی وزارت متبوع و تأکیدهای فراوان استاندار نهایت کوشش خود را در این‌باره به‌کار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه به‌ویژه صدا و سیمای مرکز کرمان، نشریات و جراید و رسانه‎های منطقه‌ی جنوب کرمان انتظار می‎رود که دولت را در این امر خطیر یاری کنند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا