خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا مرز 38 کیلومتری ارمنستان و ایران برای هر دو طرف بسیار مهم است؟

سه دهه از درگیری‌های باکو و ایروان می‌گذرد و اخیرا این تنش‌ها به مالکیت منطقه «زنگه‌زور» کشیده شده که مرز ایران و ارمنستان را تعریف می‌کند، مرزی که جمهوری اسلامی به شدت روی آن حساس است.

به گزارش خبرگزاری اصولگرای مهر، «همسایگی» سرفصل مهمی از سیاست خارجی هر حکومت است که اهمیتی بالاتر و بیشتر از برقراری روابط و همکاری‌های دوجانبه دارد. اگرچه ایران در مدت ۸ سال ریاست جمهوری حسن روحانی به واسطه تمرکز دولت بر توافقات هسته‌ای و گفتگو با غرب، تا حدی از «سیاست همسایگی» غافل شده بود؛ اما حفظ رابطه با کشورهای همجوار به ویژه همسایگان مبتنی بر حفظ صلح و ثبات در منطقه، موضع همیشگی جمهوری اسلامی بوده است.

علیرغم حُسن توجه ایران نسبت به همسایگان در بازه‌های مختلف زمانی و حمایت‌های تهران از آنها در تهدیدهای متفاوت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، چند سالی است در پی تنش‌های ناحیه شمالغرب، مرز مشترک کشور با جمهوری ارمنستان به حاشیه ناامنی کشیده شده است.

ادامه دار شدن اما و اگرها درباره مرز ۳۸ کیلومتری ایران و ارمنستان موجب شد، بعد از کارشناسان و مقامات مختلف، بار دیگر رهبری در این باره موضع صریح خود را اعلام کنند. ایشان در دیدار اخیر با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تأکید کردند: «جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.»

سرمنزل دعوای قره‌باغ

سرآغاز این درگیری‌ها به سال ۱۹۹۴ میلادی و جنگ اول «قره‌باغ» برمی‌گردد، منطقه‌ای که ارمنستان و آذربایجان بر سر مالکیت آن تنش‌های زیادی را تجربه کرده و هزینه‌های دیپلماتیک، سیاسی، انسانی، نظامی و لجستیکی قابل توجهی را متحمل شده‌اند. این جنگ بدون تغییر مرزهای جغرافیایی بعد از چهار سال به حالت «آتش بس» درآمد.

از آنجا که «آتش بس» برای دو کشور با مرز زمینی مشترک وضع مطلوبی نبود، کشورهای ثالث از جمله آمریکا و فرانسه و روسیه تلاش خود را برای تغییر اوضاع حاکم به شرایط «صلح» ادامه دادند، اما علیرغم کشمکش‌های طولانی مدت، نه تنها این تلاش‌ها به صلح نینجامید بلکه دو دهه بعد، این منطقه برای بار دوم شاهد درگیری مسلحانه میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان بود.

نهایتاً بعد از جنگی ۴۴ روزه، باز هم توافق بر سر آتش‌بس میان دو کشور این بار با وساطت روسیه و ایران موجب شد، آتش جنگ به صورت موقتی خاموش شود؛ البته این بار هم خبری از توافقی برای صلح به میان نیامد.

درگیری ایروان و باکو در سال ۲۰۲۰، تحول مهمی در وضعیت مرزهای جمهوری آذربایجان با ایران و ارمنستان ایجاد کرد، آنچنان که با کنار رفتن جمهوری قره‌باغ و پیوستن دوباره آن به حاکمیت جمهوری آذربایجان، پس از سه دهه نوارهای مرزی در منطقه شمال غرب رسمیت یافت.

رهبری در پی تغییرات مذکور، نسبت به بازگشت منطقه قره‌باغ به آذربایجان ابراز خرسندی کردند و در سرمنزل این پیشامد، با صراحت کلام خطرات احتمالی را متذکر شدند و گفتند: «البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.»

آذربایجان مرز ایران و ارمنستان را می‌خواهد

سوال این است که در میان درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان، چه چیزی باعث شده مرز مشترک ایران و ارمنستان به خطر بیفتد؟ ماجرا به یکی از بندهای موافقتنامه‌ای برمی‌گردد که برای آتش‌بس در جنگ قره‌باغ دوم میان باکو و ایروان امضا شد.

در حقیقت دعوا بر سر «کریدور نخجوان به جمهوری آذربایجان» است. این کریدور که با نام «دالان زنگه‌زور» در نقشه‌های جغرافیایی مشخص می‌شود، دقیقاً همان مرز ۳۸ کیلومتری مشترک ایران و ارمنستان است؛ همان نوار جنوب خاک ارمنستان که می‌تواند آذربایجان را به نخجوان وصل کند.

اگرچه ارمنستان قائل به واگذاری «زنگه‌زور» به آذربایجان یا هر کشور دیگری نیست، اما نکته قابل توجه آن است که تصمیم‌گیری بر سر این منطقه موضوعی میان حاکمیت ایروان و باکو نیست. ایران به عنوان کشور ثالثی که به صورت مستقیم تحت تأثیر این تصمیم قرار خواهد گرفت، از آغاز ماجرا، موضع خود را به صراحت اعلام کرده است. «سعدالله زارعی» کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است: «به هیچ وجه نباید به جمهوری آذربایجان اجازه داد، این تحولات غیرطبیعی و توطئه‌محور را با واژه توافق فی‌مابین دو دولت تفسیر کند».

همانطور که پیش از این بدان اشاره شد، حفظ، تقویت و گسترش سیاست همسایگی در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار دارد و مقامات و کارشناسان ایران بارها تاکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد درگیری‌های دو کشور منجر به از دست رفتن مرز ایران و ارمنستان شود.

حساسیت تهران روی منطقه «زنگه‌زور»

اگرچه تهران در جریان درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ(آرتساخ) با باکو همراه بود و از بازگشتن این منطقه به جمهوری آذربایجان که توسط ارمنستان اشغال شده بود استقبال کرد، اما نقل «دالان زنگه‌زود»، نقل دیگری است.

حذف خط مرزی ایران با منطقه ارمنستان و تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز، تبادلات تجاری در این منطقه را دچار مشکل می‌کند و روشن است که نادیده گرفتن و بی‌توجهی به تحولات شمالغرب، در آینده خسارت زیادی را متوجه روابط تهران و ایروان خواهد کرد. علاوه بر این منطقه‌ای که باکو برای تصاحب آن قد علم کرده است، اگرچه به لحاظ طولی رقم بزرگی ندارد اما همین نوار کوچک، همسایگی و همجواری ایران با یکی از همسایگانش را تعریف می‌کند.

به علاوه، این بار در درگیری میان ایروان و باکو، پای از دست دادن یکی از همسایگان ایران به میان آمده که همچون همسایگان دیگر، به جهات مختلف برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی حائز اهمیت است.

نقش جدی و محوری همکاری‌ها با ارمنستان و برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت ایران در توسعه مناسبات ریلی، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و مرزی بین تهران و ایروان و سایر کشورهای قفقاز جنوبی دلیل محکمی برای آن است که جمهوری اسلامی از هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک پیشگیری کند.

پای صهیونیست در میان است

حساسیت حفظ مرز ایران و ارمنستان وقتی بیشتر می‌شود که ردپای دسیسه‌های آمریکایی- اسرائیلی در این ماجرا روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. دخالت‌ها و حمایت‌های رژیم صهیونیستی از جنگ و تنش در این منطقه نشان می‌دهد منفعت آنها در ادامه درگیری‌ها است؛ آنچنان که در جریان جنگ ۴۴ روزه دو کشور، در شرایطی که ایران و روسیه می‌کوشیدند صلح یا دست کم آتش بس را برقرار کنند، اسرائیل با فروش جنگ افزار و تسلیحات به جمهوری آذربایجان به آتش این جنگ هیزم می‌ریخت.

کارشناسان معتقدند هر چقدر از نقش مخرب مداخله‌جویان فرامنطقه‌ای کاسته شود، همان میزان می‌توان به برقراری صلح و ثبات در منطقه امیدوار بود.

عقل سلیم به ارمنستان چه می‌گوید؟

همه این موارد در حالی است که تحلیلگران مکرراً هشدار می‌دهند هر دولتی در جمهوری ارمنستان، دالان و کریدور «زنگه‌زود» را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد، سقوط خود را رقم زده است؛ چرا که این تصمیم قطعاً باعث فروپاشی جمهوری ارمنستان خواهد شد. زارعی در این باره با تأکید بر اینکه مرز ایران و ارمنستان برای ایروان اهمیتی فراتر از تبادلات تجاری دارد، می‌گوید: «ارمنستان در این معامله، همسایگی با ایران که می‌تواند از آن در شرایط مورد تهدید واقع‌شدن از سوی ترکیه یا آذربایجان و یا گرجستان استفاده کند را از دست می‌دهد».

وی همچین درباره از دست رفتن بخش قابل توجهی از مناسبات تجاری دو کشور، بیان می‌کند: «ارمنستان یک استان حساس که جنبه ترانزیتی دارد را به دشمن خود واگذار می‌کند؛ در حالی که این خسارت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی با هیچ وعده اقتصادی و یا سیاسی قابل جبران نیست؛ جمهوری ارمنستان به‌طور قطع با حمله باکو به قره‌باغ شمالی مواجه می‌شود و این بخش ارمنی‌نشین را هم به سادگی از دست می‌دهد و در جغرافیای مخالفان خود محصور خواهد شد».

این نکته حائز اهمیت است که نیاز جمهوری آذربایجان برای ارتباط مستقیم زمینی به نخجوان قابل درک است؛ اما به طور قطع چنین خواسته‌ای با اقدام نظامی نه از سوی ارمنستان، نه از سوی ایران و نه حتی سایر کشورهای منطقه قابل پذیرش نبوده و نخواهد بود. آنچه در سیاست منطقه‌ای روشن است، این است که هنگامی که یک همسایگی به پایان می‌رسد خطر درگیری و جنگ، افزایش پیدا کرده و ناامنی هم برای خود رقم می‌زند و هم به کشورهای اطراف می‌کشاند.

از آنجا که ایران با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان اشتراکات زیادی دارد، در طول سال‌های طولانی اساس سیاست خود را مبتنی بر احترام متقابل و برقراری صلح بنا کرده است، از این روی جنگ و درگیری میان آنها برای ایران قابل پذیرش نیست؛ اما به نظر می‌رسد بعد از چیزی حدود سه دهه درگیری، ایروان و باکو باید با نگاه ویژه به برقراری امنیت در منطقه، به این دعوا خاتمه دهند و بدانند مرز ایران و ارمنستان خط قرمز جمهوری اسلامی در رابطه با پرونده مناقشات شمالغرب است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینا همش اراجیف هستن که از ذهن نویسنده پرت شده کلا سیاست ایران مبارزه بی وقفه با ترک و فرهنگ ترک هست وگرنه بقیه مهملات هست

    131
    120
    1. زنده باد ارمنستان و ان شاءالله شکست آذربایجان و پیوستن آن به ایران . محض اطلاعاتت بیشتر حکومت ایران آذری هستن . ایران مخالف آذری ها نیست یا علی

      48
      42
      1. چجوری که پیام تو اول مونده تکون نمیخوره پس معلوم اراجیف می میگه ایران یا ترکیه آذربایجان اونموقع که رهبر از آذربایجان دفاع کرد گفت قره باغ باید به آذربایجان برگرده اراجیف نبود ولی الان که نمیصرفه اراجیف

        19
        17
      2. الله به کمرت بزنه که بجای حمایت از مسلمان مظلوم از ارمنستان متجاوز و غاصب حمایت میکنی . در ضمن ایران آذری نداره ما تورکیم .اما شما همه افغانی هستی .
        چه دلتان بخواهد چه نخواهد انشالله تمامی مناطق اشغالی آذربایجان را از دست کفتارهای ارمنی و افغانی خواهیم گرفت .

        27
        51
    2. همین اردوغان تو کودتا سوار هواپیما داشت فرار میکرد ایران برگردوندش مطالعه کنید متوجه میشد بعدش این مرزها قبلن جدا شدن اگه بخوان به قرارداد قبل برگردن آذربایجان کلش مال ایران بوده همین پدر علی اف ایران حمایت کرد ریس جمهور شد حالا اردوغان علی اف میخوان کلک کنند برای ایران همون اردوغان که هروز رنگ عوض می‌کنه با رژیم صهیونیستی رابطه داره همین علی اف … هست هی مردم ایران به جدایی طلبی دعوت می‌کنه ترکیه آذربایجان هیچ غلطی نمی‌تواند بکنند تازه ایران از آذربایجان موقع قره باغ دفاع کرد ولی این یکی آرزو بگور می‌بره بعدشم رهبر ماام ترک نصف جمعیت ایران ترک هستند ایرانی یعنی تمامی اقوام وسلام

      25
      22
      1. محظ اطلاع آذربایجان مال ایران نبود و ایران طی هزار سال گذشته مطعلق به آذربایجانی ها بود و همین آذربایجانی ها که اینهمه از این خاک و فرهنگ دفاع کردن حتی نمیتونند یک نامه بزبان مادریشون بنویسند ..

        10
        19
        1. کل آذربایجان مگه چقدر بوده که ایران جزو آذربایجان بوده باشه ، حتی اگر کشور خارجی یا قوم و یا …مدتی در کشوری حکومت کنن دلیل بر این نمیشه که کشور برای اونها بوده ! هر استان ایران قسمتی از ایران هست نه اینکه ایران قسمتی از استان باشه

          10
          5
    3. اینا همش نقشه رژیم صهیونیستی بعدش همین پدر علی اف ایران حمایت کرد ریس جمهور رسید هی مردم ایران به جدایی تحریک می‌کنه اون اردوغان موقع فرار بخاطر کودتا ایران ازش حمایت کرد وگرنه باهواپیما داشت فرار میکرد علی اف چجوری شد که عزاداری امام حسین ممنوع کرد بعد رژه همجنس بازی تو کشورش انجام میدن اینا همش پدرسوخته بازی که ایران می‌دونه پدر جد اردوغان علی اف هیچ کاری نمی‌تواند بکنند ایران تازه در موزع قره باغ طرف آذربایجان گرفت چون حق باهاش بود ولی تو این موضوع نه کردهای ترکیه میخوان جدا بشن چرا اردوغان بمب باران می‌کنه اردوغان با اسرائیل باهم این نقشه کشیدن ولی ایران از ارمنستان حمایت می‌کنه حالا علی اف هی بره تسلیحات نظامی از اسرائیل وارد کنه ایران سرزمین قومیت هاست کرد لر عرب عجم زنده باد ایران ایرانی واقتدارش اینا مگه برن تو توهمات بابک خرمدین به اسطوره خودشون تبدیل کنند ایران پر اسطوره است

      16
      16
  2. اولاشماها هیچوقت حقیقت رانگفتین،وتاابدم نخواهیدگفت، دوماآخه دروغ به این تابلویی رابرای چی نشرمیدهید، آخه مگه مردم حالوو هستن!؟درجنگ دوم قره باغ، دنیابه وضوح دیدهم روسها، هم ایران بطورآشکاربه ارمنستان تجهیزات میرسوندن،صدهاکامیون نظامی وشخصی که ازجلفاتامرز نوردوزصف میکشیدن،تابرای ارمنی هاتجهیزات برسونن، پس اوناچی بودن؟ یاشماهاکورهستین اینجورواقعیتهارانمیبینید

    111
    50
    1. اگر ایران و روسیه به شکل قوی تر کمک می کردند که الان قره باغ هنوز دست ارمنستان می ماند . برای منافع ایران هم که شده ما طرفدار ارمنستان هستیم و از جمهوری جعلی باکو صهیونیست بیذار هستیم

      30
      26
    2. در روابط بین الملل قوم و زبان منافع رو تعیین نمی کند
      مگر هیمن ترکهای عثمانی در زمان صفویه و بعد از آن با اینکه مردم استان آذربایجان ترک بودن و حکومت ایران هم دست ترکان بود بع آذربایجان حمله نمی کرد و به نوامیس مردم هم زبان و هم قوم خود تجاوز نمی کرد و مورد کشتار قرار نمی داد . چون منافع براش مهم بود نه زبان وقوم شما
      الان هم از حربه زبان و قوم ونژاد دارد استفاده می‌کند چون با جنگ و زور نتوانست حریف شود
      آنقدر که ترکان عثمانی در آذربایجان کشتار کردن هیچ قوم وقبیله ای اینکار رو نکرد
      گذشته رابخوانید
      نگذارید ابزار ترکان عثمانی جدید شوید چون بعد از اینکه کارشان با شما تمام شد مثل آشغال شما رو پرت می‌کنند و می گویند شما که ترک نیستین

      30
      25
    3. مگه تو همون جنگ رهبر ایران از آذربایجان دفاع نکرد گفت قره باغ برای آذربایجان وبلید پس گرفته بشه این حرف زد چون واقعن حقش بود اون ندیدی نشنیدی تجهیزات نظامی دیدی اگه ایران میخواست میتونست یه کاری کنه همون برنگرده بهش رهبری ترسی از آذربایجان ترکیه نداشت اون حرف زد چون حق آذربایجان بود همین پدر علی اف با کمک ایران ریس جمهور شد برو بخوان ببین بعدش وقتی ترکیه داعش از سوریه آورد برای آذربایجان جنگ کنه میخواستی ایران تجهیزات نده به ارمنستان چرا اسرائیل تجهیزات نظامی به آذربایجان داده سوال نشده برات

      13
      13
  3. این متن دشمنی عمیق و واقعی فارس را با ملت مسلمان ازربایجان ثابت میکند..جایی که میگوید واگزاری زنگه زور یعنی فروپاشی عرمنستان..یعنی عیران عرمنستان را سرپا نگه داسته وحامی کفار غیر مسلمان هست…

    96
    77
    1. اولاً که ماها آذربایجانی ها ترک نیستیم و آذری زبان هستیم ،، دوماً بیشعور خان لطفاً اسم ایران رو درست بنویس ،، شماها پان‌ترکیسم های زبون نفهم که در اقلیت هستید از جانب خود صحبت کنید و ملت آذربایجان ایران وکیل و وصی نمی خواد ،، من خودم یک اردبیلی آذری زبان هستم و هنوز هم کشورک جعلی آذربایجان رو‌ یکی از استانهای ایران می دونم ،، در ضمن زیاد هم دلخوش عردوغان نباش چراکه دستان جنایتکار ترکان عثمانی در جنگ چالدران آغشته به خون هزاران شهید آذری زبان ایرانی است ،، مقام معظم رهبری بارها به طورکیه و عردوغان در مورد همسو شدن با آمریکا و اسرائیل هشدار داده بودند ‌‌‌‌‌ولیکن عثمانی جماعت پندپذیر نیستند…..(( یاشاسین ایرانین آذربایجانی..))

      88
      62
    2. زنگه زور موقع امضای اتش بس واگذار شد دیگه کار از کار گذشته . و پشت این جریان انگلستان ایستاده میخواهند گاز آسیای میانه رو به اروپا انتقال بدن و روسیه هم با این کار موافق ، با واگذاری این منطقه ایران هیچ موقع صادرات گاز نخودهد داشت .

      29
      9
    3. برادر عزیز شما که اینقدر مسلمون و کفار می کنید ؛ توجه داشته باشید که این گنده ….. ها مال حکومت خودفروخته ی آذربایجان هست نه مردم مسلمان و شریف آذربایجان .

      9
      12
  4. زنگه زور و ایروان خاک غصب شده آذربایجان تاریخی می باشد و دیر یا زود به تمامیت آذربایجان خواهد پیوست

    98
    57
  5. آذربایحان خودش جزو خاک ایران بوده و ما فرزندان پارسی روزی خاک مادری را پس میگیریم.ایران نباید از آذربایجان اسراییل حمایت میکرد.

    66
    76
    1. چه زمانی آذربایجان خاک ایران بوده؟ آن زمانیکه فکر می کنید آذربایجان مال ایران بوده، در حقیقت ایران مال آذربایجان بوده نه آذربایجان مال ایران، چرا که در آن زمان تورکان حاکمیت ایران را در دست داشتند.

      52
      58
    2. هخامنشی و ساسانی و صفاری و زندیه پارس بودند بقیه حکومت‌ها به غیر از اعراب و یونانیها تورک بودن

      1
      4
  6. بنده به عنوان یک آذری خواستار حمله نظامی به آذربایجان جعلی و بازگرداندن خاک از دست رفته هستیم
    دست کم نخجوان رو پس بگیرید
    یاشاسین گوزل ایرانیم

    72
    73
    1. خیلی بی شعور هستی که نمی‌دانی نخجوان زیرقومیت ترکیه است یعنی اگر کسی به نخجوان حمله کند ترکیه آن کشور را مثل سوسک له میکند

      38
      52
      1. برو عمو یونان رو نمی تونی سوسک کنی تا ایران بزرگ رو
        دیگه مثل اجداد عثنمانی ات قمپز در نکن

        22
        17
    2. در صورت حمله ایران به آذربایجان ایران با واکنش سریع نظامی تورکیه ی قدرتمند و شورش ۴۰ میلیون تورک در داخل ایران و در نهایت تجزیه ی خاک خودش و تشکیل چند کشور جدید مثل آذربایجان جنوبی و کردستان و اهواز و بلوچستان و ترکمنستان و … مواجه خواهد شد . پس بهتره ایران بشینه سر جاش و خطا نکند .

      46
      67
      1. کل دنیا ترکن، اون 40 میلیون ترک هم راس امور هستند که تصمیم به حمله بگیرن یا نه، تفرقه ننداز، کلامت بوی اسراییل میده،فقط ایران واحد

        31
        17
    3. ساغولاسان منیم گوزل همشهریم ، یاشیاسان ،،،،،
      این جماعت اقلیتی پان‌ترکیسم های خائن بسیار بسیار بسیار پر رو تشریف دارند و اینا می خوان همچون پان کردها و پان عرب ها ایران بزرگ تجزیه و نابود بشه وگرنه همه این‌ها بهانه است ،،. جمهوری جعلی آذربایجان بدنبال حسنه کردن روابط با طورکیه ی عثمانی و اسرائیل هستند و هدف باکو از نزدیکی به طورکیه ی عثمانی بستن راه استراتژیک و راهبردی و مهم جمهوری ارمنستان و ایران است و به مشکل انداختن ترانزیت و صادرات کالاهای غیرنفتی است و عملاً دست ایران را از تجارت دور می کند………..

      44
      41
  7. نه تنها در جنگ دوم و چهل و چهار روزه قره باغ ایران حامی ارمنستان بوده، بلکه در طول سی سال اشغال بیست درصد خاک آذربایجان توسط ارمنستان اشغالگر، ایران رابطه بسیار دوستانه نه تنها با ارمنستان، بلکه با غصب کنندگان غیر قانونی قره باغ و سران این جمهوری خود خوانده داشت و به عنوان یک کشور مستقل، غرفه به این اشغالگران در نمایشگاه کتاب تهران داده بود و در مسابقات ورزشی از آنها هم دعوت به شرکت در این مسابقات میکرد، در حالی که هیچ کشوری، حتی خود ارمنستان آن را به رسمیت نشاخته بود

    40
    24
  8. ما آذربایجانی ها از این همه دروغ منجر شدیم به اسلام در کنار دشمنان اسلام قرار دارید، اگر کسی تاکنون نفهمیده باشه شما با ترکها و مسلمانان مشکل دارید واقعاً انسان کم هوشی هست، بابا رژیم در قره‌باغ کنار کفار ارمنی و روس بود، ای ترکها بیدار بشوید.

    38
    28
  9. وقتی توی ایران ترک و کرد و لر و بلوچ و عرب و فارس و شمالی و جنوبی و … همه و همه با هم دارن مسالمت آمیز ، زندگی میکنن، یاوه گویی درباره‌ی تفرقه و جدایی و تجزیه طلبی کاری احمقانه و از روی عناد و کینه‌ورزی و بدخواهی است. هر ایرانی وطن‌پرست میدونه که ایران با همه‌ی اقوامش ایرانه لذا به تمام دشمنان این سرزمین باید گفت ایران تا ابد پاینده باد تا کور شود هر آنکس که نتواند دید

    44
    20
  10. زنگه زور خاک تاریخی و اصیل آذربیجان بوده و خواهد شد اینکه حکومت فارس ایران از بازگشت زنگه زور به سرزمین اصلی خود یعنی آذربیجان وحشت دارد طبیعی است چون ایران یکی از بزرگترین دشمنان آذربیجان هست که در حال حاضر هم قسمت جنوب آذربیجان را در اشغال خود دارد

    28
    37
  11. اون رضا شاه … یه تیکه رو به ترکیه نمی‌داد که وصل شه به قره باغ الان از اونجام ایران به ارمنستان وصل بود دوتا راه حیاط داشت …باید اونو از ترکیه بگیریم

    30
    19
      1. آذربايجان مال ايران بوده وباید به ایران برگرده من خودم آذری اردبیلم و باکو رو دوست ایران نمیدونم بلکه دشمن میدونم این چه جور کشور مسلمانی است که با اسرائیلی که یهودیست و تروریست و دشمن اسلام است هم سو شده زنده باد ایران مرگ بر دشمن ایران

        28
        19
  12. شما به عنوان فارس حق داری از جانب فارسها و افغان ها حرف بزنی نه از طرف ملت آذربیجان و ملت را احمق حساب نکنی

    15
    26
  13. چقدر دشمنی ونفاق بین اقوام ایرانی پخش شده…کسانی که میخواهند سر به تن همدیگر نباشد…یکی اونور دنیا جنگ میکنه یکی اینطرف به واسطه مشکل با حکومت با بیگانه دست دوستی دراز میکنه و توهم بیگانه پرستی داره…خدایا ما را چه شده…دوست من اگر حکومت مشکل داره در همه جا مشکل داره مربوط به ترک ولر وگیلک ویا عرب ووو…. نداره لطفا کمی به نظراتی که میدید دقت کنید …به خدا ترک های ترکیه میخواهند که سر به تن ایرانی ها نباشه هر جا میرید صحبت ازجنگ چالدران و شکست ایرانیان میکنند ….لطفا بپرسید

    15
    12
  14. لعنت به فتحعلی شاه قاجار
    به امید بازگشت سرزمین های جدا شده
    از بدخشان تا نخجوان
    از مرز چین تا مدیترانه
    جانم فدای ایران بزرگ با تمام اقوامش

    17
    9
  15. چطور ممکنه یک کشور دو پارچه بشه (نخجوان و اذربایجان) با کدوم منطق. در گذشته آذربایجان و نخجوان با زنگزور بهم وصل بودن این راه تاریخی باید باز بشه تامام

    12
    16
  16. استالین لعین جهت خوش خدمتی به ارامنه که نقش ستون پنجم در جنگ با عثمانی داشتند منطقه زنگه زور به ارمنستان واگذار کرد ارتباط زمینی جمهوری آذربایجان با نخجوان تنها از مسیر ریلی مسیر بود بعد از جنگ اول قره باغ تمام مسیر ارتباطی تخریب شد جمهوری آذربایجان از طریق مسیر ایران به نخجوان مایحتاج می فرستاد در جنگ دوم قره با غ معروف به جنگ چهل وچهار روزه اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان از دست ارامنه … آزاد شد در تفاهم‌نامه سه جانبه صلح قرار شد تردد ارامنه ساکن در خان کندی ازطریق کریدور لاچین به ارمنستان برقرار شود در مقابل ارمنستان متعهد شد راه ارتباطی سابق را در اختیار آذربایجان هم قرار بدهد بعد از بد عهدی ارمنستان ونقض آتش بس تیر اندازی به طرف سربازان آذربایجان مجبور شدند مقابله به مثل کنند والا یه عده از کشورها آتش بیار معرکه شدند منافع خود را در جنگ بین دو کشور می بینند انصاف حکم می کند آذربایجان هم از راه ارتباطی زنگه زور استفاده کند جمهوری آذربایجان بارها اعلام کرده است به تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان احترام می گذارد یه عده از کشور ها دایه مهربان تر از مادر برای ارمنستان شدند نظرات ثبت شده در مورد آذربایجان دور از انصاف است جمهوری آذربایجان همیشه مظلوم واقع شده است ولی ارمنستان غاصب مظلوم نمایی می کند

    13
    9
  17. تام جان

    چند گرفتی ؟
    والله به این مدلی تو حرف میزنی یا پولی گرفتی زیاد بوده که وطن فروشی میکنی یا جنسی زدی خیلی خوبه

    ایران ایرانه
    اردوغان که هیچی بزرگترازاون هم بیاد یه لگد از ترک میخوره دوتا از کرد 3تا ازفارس 5تا از اهوازیا و 1پس گردنی هم از کسی بخاد اینا رو ازهم جدا بگه
    خواستی روشنگری کنی فقط بگو ایران و ایرانیها
    اسمی از ترک وفارس و ….نیار ببینم یه کلمه جواب داری؟
    دوستان شرط گذاشتم مرد باشه عمل کنه
    نامرد باشه ادامه بده
    هرچی بگه فقط بگه ایران قومیت هاشون کارنداشته باشه

    11
    8
  18. درود،همانگونه که برای اعدادترتیب استواری حکم فرماست درهرسرزمینی براساس اسنادوبرجای مانده آثارتاریخی گویای این امرست که سلسله مراتب چگونه است درایران ابتداپارسی هایندکه دنیاانهاراپرشین می نامندودومین قومیت رامامردمان مادداریم زبان مادی شامل زبان خوانساری دلیجانی خمینی شهری همدانی وسمنانی می باشد،واماسومین قومیت رااکرادکه درواقع کشورابااجدادیشان درغصب ترکیه قرارگرفته شاملندوچهارمین قومیت مردمان شمالی ایراننداعم ازکادوسی وتپوروتالش ومازرونیهاوپنجمین قومیت شامل سکاهای ساکن درتمامی نواحی اززابل تامرکزایران وگرگان وشمالغربی مملکت حضوری گسترده داشته ودارند،دوستان زبان مبین قومیت ونژادنیست،انچه ماازان هابعنوان قومیت نام می بریم درواقع شاخه های ازیک درخت ویک نژادمی باشندحتی اعراب زبانان ایرانی واتراک زبانان ایرانی ازین جمله محسوبند،اگربدون هیچ غرض ومرضی نگاهی به جنگ هشتساله اندازیم سلحشوران ایرانی انهاکه دشمنانراتاامروزدروحشت فروبرداندپیداترازافتاب میان روزست.

    6
    8
  19. تقسیم مردم بر اساس نژاد و زبان یک تفکر قدیمی و از رده خارج شده است و در دنیای مدرن امروزی جایگاهی ندارد
    هرچه کشوری بزرگ تر و قدرتمند تر باشد مردم آن امنیت بیشتر خواهند داشت.

    7
    5
  20. ایروان یک ولایت مسلمان نشین بود زنگه زور خاک تاریخی آذربایجان است. قره باغ خاک اسلام است

    7
    11
  21. زنگه زور خاک اجدادی ترکها می باشد ما ترکهای داخل در مورد آذربایجان نمی تونیم بی تفاوت باشیم

    6
    10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا