خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تدوین سند پیوست پدافند سایبری شبکه‌ی ملی اطلاعات

رئیس پژوهشکده‌ی امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: پژوهشکده‌ی امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری کمیته‌ی پدافند وزارت متبوع، پیوست پدافند سایبری شبکه‌ی ملی اطلاعات را تدوین و به کارفرمای پروژه ارائه کرد.

عرب سرخی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، اظهار داشت: شبکه‌ی ملی اطلاعات یکی از طرح‌های توسعه‌ی زیرساختی کشور و بستر فضای سایبری جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی، وزارت ICT متولی پیشبرد این طرح کلان ملی بر اساس الزامات مصوب در این شورا است. یکی از الزامات شورا تدوین پیوست پدافند غیرعامل برای شبکه‌ی ملی اطلاعات است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و ارتباط پدافند سایبری، کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت ICT، تدوین این پیوست را به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات محول نمود. تدوین این سند از آذرماه سال 1397 آغاز شد و پس از انجام مطالعات تطبیقی و شناسایی چارچوب‌های کاربردپذیر، با اخذ نظرات خبرگان نهایی شد و در مهرماه 1398 به کارفرمای پروژه ارائه شد.

عرب سرخی خاطرنشان کرد: این سند علاوه بر تبیین مدل کلان پدافند سایبری در شبکه‌ی ملی اطلاعات، چارچوب اصولی و الزامات توسعه‌ی نهادینه و ذاتی پدافند سایبری در نظام توسعه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات را تبیین کرده و در نهایت یک مدل ارزیابی وضعیت و سطح بلوغ پدافند سایبری را در این شبکه و در حیطه‌ی فنی و نهادی بازیگران مختلف توسعه آن، ارائه نمود. یک سند پشتیبان شامل مطالعات تطبیقی و راهنماها و به روش های جهانی برای ارتقای سطح پایداری خدمات زیرساخت‌های ارتباطی نیز به پیوست این سند تدوین و ارائه شده است.

وی ادامه داد: این سند علاوه بر اینکه مبانی طراحی و توسعه‌ی نخستین سامانه‌ی بومی ارزیابی پدافند سایبری زیرساخت های سایبری کشور را فراهم آورده است، چارچوب تدوین طرح های پدافند سایبری زیرقلمروهای وزارت ICT و همچنین طرح کلان پدافندی شبکه‌ی ملی اطلاعات را که از فعالیت‌های آتی است، فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا آغاز یک برنامه‌ی منظم آموزشی و مهارت افزایی و همچنین ترویج دانش ایجاد شده در حوزه‌ی پدافند سایبری زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی یکی دیگر از اقدامات مهم و اولویت دار برای اجرایی کردن این سند است.

عرب سرخی در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا تاکید کرد: در ادامه اجرایی کردن سند، شناسایی تهدیدات کشورهای متخاصم و گروه های تروریستی به عنوان تهدیدات موضوعه پدافند سایبری و آسیب پذیری های متناظر آنها در شبکه‌ی ملی اطلاعات بسیار مهم است. برای این مهم یک کارگروه خبرگی متشکل از ذینفعان و بازیگران حوزه‌ی وزارت ICT و سازمان پدافند غیرعامل و یک کمیته عالی تصمیم گیری بنا بر تمهیدات ستاد کل نیروهای مسلح در این وزارت تشکیل شده و کار را به صورت منسجم ادامه خواهند داد.

وی افزود: لازم به ذکر است که چرخه‌ی پیشنهادی برای ارتقای پدافند سایبری به عنوان دفاع فعال سایبری غیرنظامی، مبتنی بر ادبیات تاب‌آوری سایبری است که گام های آمادگی پیش‌نگرانه، استقامت و پایداری، احیا و بازیابی و تطابق و تکامل را به عنوان اهداف کلان ارائه کرده و راهبردهای اصولی و رویکردهای تحقق این اهداف را بیان نموده است. همچنین شاخص های بلوغ فنی، انسانی، نهادی و همکاری های فرانهادی در 10 محور و در قالب 167 اقدام اساسی به همراه استانداردهای متناظر ارائه شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا