خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مکرون: ناتو در حالت مرگ مغزی است

«امانوئل مکرون»، رییس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی اکونومیست عنوان کرد که پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی موسوم به “ناتو” در وضعیت مرگ مغزی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در سال گذشته از “تشکیل یک ارتش اروپایی” سخن به میان آورده بود، از وضعیت پیمان دفاعی با روزنامه انگلیسی صحبت کرد.

ماکرون گفت: “آنچه که ما می‌بینیم، مرگ مغزی ناتو است”. وی در توجیه سخنانش به عدم تعهد آمریکا نسبت به همپیمانانش در ناتو و رفتار ترکیه اشاره کرده و گفت: باید اهداف استراتژیک این پیمان مشخص شوند.

او هشدار داد که کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند بر آمریکا جهت دفاع از ناتو متکی باشند. “آمریکا به پروژه اروپایی پشت کرده زمان آن است که بیدار شویم. هیچ هماهنگی در تصمیم استراتژیک آمریکا با شرکای ناتو نبوده است و ما شاهد تجاوز یک شریک ناتو آن هم به عرصه‌ای هستیم که منافع ما در آن است آن هم بدون هماهنگی.باید اهداف استراتژیک ناتو روشن و مشخص و همزمان باید از ایده تقویت دفاعی اروپا نیز حمایت شود.”

رئیس جمهوری فرانسه از آینده بند ۵ این پیمان در همبستگی نظامی اعضا در مقابل حمله علیه یکی از اعضا گفت: آینده بند ۵ چه می‌شود؟ اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تصمیم به جواب دادن به حمله ترکیه بگیرد، آیا ما درگیر خواهیم شد؟ این سئوال واقعی است. ما متعهد به مبارزه با داعش هستیم. تضاد اینجا است که تصمیم آمریکا و حمله ترکیه هر دو یک نتیجه دارند و آن هم قربانی کردن شرکای ما که با داعش جنگیده‌اند همان نیروهای دموکراتیک سوریه.

رئیس کاخ الیزه ادامه داد: دونالد ترامپ ناتو را به عنوان یک پروژه تجاری و یک انحصار تجاری می‌بیند، بهانه‌ای برای خرید اجناس آمریکایی. فرانسه چنین چیزی را امضا نکرده است.

در اواخر ماه اکتبر، بعد از عقب نشینی آمریکا از شمال شرق سوریه، مسئولین فرانسوی کم شدن اعتبار آمریکا و ناتو را متذکر شده بودند. امانوئل ماکرون و ژان ایو لودریان، رئیس جمهوری فرانسه و وزیر خارجه فرانسه نگرانی خود را نسبت به باز شدن راه حمله ترکیه به کردها را پنهان نکرده بودند.

ماکرون با دلخوری اضافه کرد: متوجه شدم که عضو ناتو هستیم،  فهمیدم که ترکیه و آمریکا عضو ناتو هستند و در توئیتی متوجه شدم که آمریکا تصمیم به خارج کردن نیروهایش از منطقه کرده است، مثل همه. آن اتفاقی که در چند روز اخیر رخ داده یک اشتباه سنگین برای غرب و ناتو است و باعث از دست رفتن اعتبارمان برای به دست آوردن همپیمانانی می‌شود که برایمان می‌جنگند و فکرمی‌کنند که مورد حمایت با دوام قرار دارند.

وی همچنین نسبت به ضعیف شدن جدی اروپا هشدار داد و گفت: اگر اروپا همانند یک قدرت جهانی عمل نکند، از بین خواهد رفت.

ماکرون بارها خواستار تسریع حرکت به سمت استقلال استراتژیک شده که به اروپا این امکان را می دهد تا بطور جدی وابستگی نظامی به آمریکا را خاتمه داده و دوباره معماری امنیتی پس از جنگ سرد و خاتمه جنگ جهانی دوم را بدست آورد.

ماکرون در ادامه سخنانش تاکید کرد ناتو “تنها زمانی کارآمد خواهد بود که ضامن آخرین راه‌حل” باشد. او گفت “استدلال می‌کنم که ما باید واقعیت آنچه ناتو در سایه تعهد آمریکا هست، مجدداً ارزیابی کنیم”.  به اعتقاد او آمریکا علائمی از “پشت‌ کردن به ما” نشان داده است و این ماه گذشته در خروج غیر منتظره نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه و رها کردن متحدین کرد نمایان شد.

ماکرون می‌گوید، در دوران دونالد ترامپ اروپا برای اولین بار با رئیس‌جمهوری در آمریکا روبروست که “ایده ما از پروژه اروپایی” را درک نمی‌کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که اروپا با رشد چین و حاکمیت‌های خودکامه در روسیه و ترکیه مواجه است. علاوه بر این، اروپا از درون با بریگزیت و بی‌ثباتی سیاسی تضعیف می‌شود.

رئیس‌جمهوری جوان فرانسه می‌گوید، این ترکیب سمی پنج سال پیش “غیر قابل تصور” بود. او افزود: اگر بیدار نشویم، خطر قابل توجهی وجود دارد که در بلندمدت ما را به لحاظ ژئوپولتیکی محو می‌کند یا دست‌کم دیگر اختیار سرنوشتمان در دستمان نخواهد بود. عمیقا به این باور دارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا