خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اینجا وطن ماست! می‌خواهید دانشجو را فراری دهید؟!

| برخوردها با دانشجویان علوم پزشکی تبریز |

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: مهران سلیمانی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انصاف نیوز گفت‌وگویی داشته و از تعلیق، تبعید، سایر احکام دانشجویان علوم پزشکی تبریز و برخوردهایی که در این دانشگاه با دانشجویان و اساتید صورت گرفته، گفته است.

این مصاحبه پیرو لیستی از احکام دانشجویان این دانشگاه که چند روز پیش در فضای مجازی منتشر شد صورت گرفت. در این لیست دانشجویان مشمول احکام متعدد و سنگینی (تقریبا در مجموع 35 ترم محرمیت از تحصیل 6 مورد تبعید به دانشگاهی دیگر، یک مورد محرومیت از خدمات رفاهی و…) شده بودند.

وضعیت انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی تبریز

این عضو انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیش از آغاز مصاحبه در مقدمه‌ی صحبت‌هایش توضیح داد که دبیر این انجمن، دبیر سیاسی آن و مسئول روابط عمومی‌شان احکام تعلیقی و انتقالی به دانشگاه‌های دیگر گرفته‌اند.

مهران سلیمانی همچنین به حکم توقف 6ماهه‌ی همه‌ی فعالیت‌‌های این انجمن از 2 مردادماه امسال اشاره کرد. نشریه دانشجویی رادیکال که متعلق به همین انجمن است نیز توقیف شده است ومدیرمسئولش بعد از تجدیدنظر به 6 ماه ممنوعیت از مدیرمسئولی محکوم شده است. صفحه‌ی اینستاگرام این انجمن به نام رادیکال هم از 11 اردیبهشت‌ماه حکم توقف فعالیت به مدت 6 ماه گرفته است.

یکی از دلایل توقف فعالیت صفحه‌ی اینستاگرامی رادیکال طرح مسئله‌ی اخراج دو دانشجوی دانشگاه تبریز بوده که به باور رئیس این دانشگاه این موضوع کذب بوده است. کاری که صفحه‌ی رادیکال انجام داده به نوعی نقل قول و تحقیق از طریق خود دانشجویان بوده و نهایتا مشخص نشده است که حق با چه کسی بوده و با چه مستندات قابل اتکایی طرفین ادعاها را رد می‌کردند. دلایل دیگر برای این حکم توقف فعالیت مواردی از قبیل انتشار بیانیه‌ها بوده‌اند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

خبرنگار انصاف نیوز علاوه بر این مصاحبه گزارشی از سیر برخوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشجویان این دانشگاه بعد از برگزاری تجمعات اعتراضی در این دانشگاه تهیه کرده است که مفصلا احکام صادره برای دانشجویان را شرح داده است. به همین دلیل از این بخش توضیحات این دانشجو در این مصاحبه عبور کرده‌ایم.

تبعید تحصیلی

احکام صادر شده را که شرح دادند میان شهرهای تبعیدی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، چند شهر گرمسیری نام برده شد و سوال شد که همین اختلاف جغرافیایی باعث آزار دانشجویان شده است یا خیر؟! سلیمانی توضیح داد که اغلب کسانی که به شهرهای دورتر از محل تحصیلشان تبعید شده‌اند شهر مقصد به محل زندگیشان نزدیک‌تر است ولی مشکل اصلی این نوع حکم در اصل این است که شخص به سختی رتبه‌ی یک دانشگاه سطح بالاتر را کسب کرده ولی الان مجبور است در دانشگاه دیگری تحصیل کند و احتمالا مدرک خود را نیز از همان دانشگاه کسب خواهد کرد.

وزارت بهداشت تبعید می‌کند

مهران سلیمانی توضیح داد احکامی که در دانشگاه امکان صدورش وجود دارد نهایتا دو ترم تعلیق از تحصیل است و اگر بخواهند بیش از این به شخصی حکمی بدهند دانشجو را به وزارت بهداشت منتقل می کنند. در وزارت بهداشت دیگر خبری از تجدیدنظر نیست ولی با تمام این سختگیری‌ها در میان چند نفری که پرونده‌شان به وزارت بهداشت رسیده دو نفر حکمشان کمتر شده است. این عضو انجمن اضافه کرد که در حکم دادن به این دانشجویان کار ترکیبی انجام داده‌اند و به یک نوع حکم اکتفا نکرده‌اند. دانشجوی مصاحبه‌شونده‌ در پایان این قسمت از توضیحاتش اضافه کرد: البته تجدید نظری که در دانشگاه وجود دارد هم چندان تفاوتی با وجود نداشتنش ندارد. 

حکمی که با احتساب سنوات است به نوعی حکم اخراج ماست

در توضیح احکام صادره برای دانشجویان این دانشگاه این دانشجو به انصاف نیوز توضیح داد که احکام صادره بعضی با احتساب سنوات است و بعضی خیر و بعضی ترکیبی است. نکته‌ی دیگری که مصاحبه شونده به آن اشاره کرد این بود که احتساب سنوات برای بعضی از رشته‌ها به نوعی مشابه حکم اخراج آنهاست؛ چرا که سنوات مجازشان قبل از تمام شدن دوره‌ی تحصیلشان تمام می‌شود و از آن به بعد بسته به تصمیم کمیسیون‌های مربوط است که آیا اجازه‌ی ادامه‌ی تحصیل بدهند یا خیر.

دلیل محکومیت‌ها

انصاف نیوز: اصلا دلیل این محکومیت‌ها چه بوده و به چه دلیل این اتهامات متوجه دانشجوها شده است؟

آن لیستی که الان منتشر شده مربوط به حضور در تجمع اعتراضی مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه است؛ اما در طول این یک سال تجمعات و برنامه‌های مختلفی بوده که از طرف انجمن هم نبوده است جز یکی، دو مورد اول که اتفافا مجوز هم داشتند. 

احکامی که صادر شدند در مورد تجمعاتی بود که مجوز نداشتند و صرف حضور در این تجمعات هم بسیاری محکوم شدند؛ برای مثال مراسمی که دانشجویان برای مرگ خانم آیلار حقی گرفته بودند باعث صدور حکم برای بسیاری از آنها شد.

در مورد اعتراضات مسمومیت‌های سریالی، احکام سنگینی برای بعضی از ما صادر کرده بودند؛ پرسیدیم که «چرا اینقدر سنگینند؟» به ما پاسخ می‌دادند که دلیلش تکرار عمل شما بوده و محکومیت شما تشدید شده است اما تکرار زمانی مصداق دارد که ما آن حکم قبلی را دریافت کرده باشیم و مطلع باشیم. تمام این توضیحات در حالی است که تجمعات مربوطه بسیار مسالمت‌آمیز بوده و حتی یک برگ کاغذ هم در این بین پاره نشده است.

ارزیابی فرآیند رسیدگی به پرونده‌های دانشجویان

انصاف نیوز: طریقه‌ی رسیدگی به این پرونده‌های دانشجویان را چطور ارزیابی می کنید؟ چه آنها که در شورای انضباطی رسیدگی شدند و چه آن ها که در وزارت بهداشت رسیدگی شدند.

در جلساتی که اساتید و مسئولان دانشگاه حضور داشتند توضیحاتی که می‌دادیم حداقل در ظاهر قانع‌شان می‌کرد. در آن جلسات توضیح می‌دادیم که کار ما قانونی بوده؛ اعتراض حق دانشجوست؛ هیچ کار رادیکالی انجام نداده‌ایم و حتی جلوی آن را گرفته‌ایم و اعتراضات ما بیشتر جنبه‌ی نقادانه داشته است.

تمام این توضیحات را می‌دادیم و ظاهرا قانع هم می‌شدند و بعد احکامی که مطلع هستید صادر می‌شدند. برای مثال می‌نوشتند شرکت یا ایجاد بلوا و آشوب! بلوا و آشوب به لحاظ لغوی و حقوقی تعریف خاصی دارد و هیچ سنخیتی با کاری که دانشجویان انجام داده بودند نداشت.

هیچ منطقی در صدور این احکام نبود. حتی به نظر می‌آمد که این احکام از پیش تعریف شده بودند؛ بعد جلسات تفهیم اتهام یا رسیدگی را تشکیل می‌دادند چون توضیحات ما هیچ اثری نداشت. موارد معدودی موثر واقع می‌شد؛ مثلا شخصی در تجمع اصلا حضور نداشته، دوربین‌ها را چک می‌کردند و متوجه این امر می‌شدند.

توضیحات دیگر ما چه براساس قانون اساسی و چه براساس آئین نامه‌ی انضباطی هیچ تاثیری بر احکام ما نگذاشت.

هیچ کلاسی مختل نشده بود؛ هیچ جایی تخریب نشده بود و حتی هیچ شعار ساختارشکنانه‌ای داده نشده بود ولی منجر به این احکام شد. این را در مورد خودم و کسانی که می‌شناسم لااقل می‌توانم تصدیق کنم. اتفاقا تمام کسانی که حکمی گرفته‌اند را از نزدیک می‌شناسم.

تعلیق از تحصیل با اهداف خود مسئولان دانشگاه منافات دارد

این دانشجو پاسخش را اینگونه ادامه داد: جدا از این توضیحات بحث تعلیق از تحصیل وجود دارد. طرف مقابل به ما می‌گوید که اعتراض نکنید و به درس و مشقتان برسید! خب این تعلیق با خواسته‌ای که از ما دارند متناقض است.

برخورد با اساتید علوم پزشکی تبریز

انصاف نیوز: با اساتید چه برخوردهایی شد؟ 

تا آنجا که من شنیدم اساتید ما بیشتر از 200 امضا جمع‌آوری کرده بودند و از مسئولان دانشگاه درخواست کرده بودند رویه‌شان را در برخورد با دانشجویان معترض تغییر دهند. در این مورد می‌دانم که چند نفر از این اساتید را بازخواست کرده بودند که چرا چنین نامه‌ای را امضا کرده‌اید. علاوه بر این طبق شنیده‌های من اساتیدی هم که رسمی نبوده‌ و جزو امضاکنندگان بوده‌اند به دلیل همین اعتراضشان همچنان رسمی نشده‌اند و یا عده‌ای که ارتقائشان نزدیک بوده ارتقائشان هنوز ممکن نشده است.

اینجا وطن ماست! می‌خواهید دانشجو را فراری دهید؟!

انصاف نیوز: جو دانشگاه بعد از آن اعتراضات و برخوردهایی که با دانشجویان صورت گرفت چگونه شد؟

بزرگترین لطمه‌ای که این برخوردها و احکام به دانشگاه‌ها زد ناامیدی بود. این حکم‌ها مهر تاییدی بر مواضع دانشجویان و افرادی بود که همیشه به ما می‌گفتند اعتراض مسالمت‌آمیز بی‌فایده است.

پس ما چه کنیم؟! اعتراض نکنیم؟! خب اینجا وطن ماست و می‌خواهیم همین جا درس بخوانیم. مهاجرت هم که قرار نیست کنیم. خب این چه طرز برخورد است؟! می‌خواهید دانشجو را از کشور فراری دهید؟!

یک جو ناامیدی در دانشگاه به وجود آمده که کاملا قابل لمس است حتی در صحبت‌های بین بچه‌ها. این برخوردها به فلسفه‌ی وجودی دانشگاه و دانشجو آسیب می‌زند. دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با جامعه در ارتباط مستقیم است و این ناامیدی شدیدا آسیب‌زاست.

برخوردهایی از بیرون دانشگاه

انصاف نیوز: برخوردهای بیرون دانشگاه در مدت این یک سال چطور بود؟

اوایل برخوردهایی اتفاق می‌افتاد؛ پرایوت نامبر زنگ می زد یا بازداشتی داشتیم ولی خیلی کوتاه بود. البته بازداشت داخل دانشگاه اتفاق نیفتاد. بازداشتی‌هایمان مجموعا ده نفر بودند تا جایی که خاطرم است. با رئیس دانشگاه یا حراست صحبت می‌کردیم موثر واقع می‌شد و واسطه‌ی رفع سوتفاهم می‌شدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا