خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تالاب بین‌المللی قوری گل غرق در «چالش مدیریتی»

قوری گول به عنوان تنها تالاب بین المللی آذربایجان شرقی که در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، با وجود تمام ظرفیت‌ها و زیبایی ها، به لحاظ مدیریتی با چالش هایی مواجه است که رفع آنها نیازمند همگرایی و هم افزایی دستگاه های مختلف است.

شیرین محمدیان در سایت هاناخبر (آذربایجان غربی) نوشت: تالاب بین المللی قوری گل از نوع دریاچه ای با وسعتی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هکتار و بستر اصلی تالاب به مساحت ۲۰۱ هکتار در فاصله ۲۵ کیلومتری تبریز و ۱۵ کیلومتری شهرستان بستان آباد واقع شده است و در مجموع با وسعتی افزون بر سه هزار هکتار جزو حوضه های آبریز دریاچه ارومیه به شمار می رود که بر اساس مصوبات سازمان حفاظت محیط زیست، ۴۹۳ هکتار آن جزو مناطق حفاظت شده این سازمان ثبت و رسمی شده است.

تامین حق آبه و اجرای چند طرح مهم برای انتقال آب از اطراف تالاب به بستر آن یکی از چالش های مهم و اصلی پویایی و احیای همیشگی آن است که طی سال های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی های متعدد، تراز آبی آن روز به روز تقلیل یافته و در پاره ای از زمان‌ها با بی آبی مواجه شده است.

هرچند حفاظت و مراقبت از بستر تالاب ها جزو وظایف و ماموریت های اصلی و ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود، اما تامین حق آبه آنها تنها از عهده این مجموعه خارج است و سازمان هایی همچون جهاد کشاورزی، شرکت های آب منطقه ای و فرمانداری ها و جوامع محلی در این زمینه مسئولیت دارند و نمی توانند نسبت به آنچه که قوانین بر عهده آنها نهاده است، شانه خالی کنند.

با توجه به اینکه قوری گل از جمله تالاب هایی است که آب آن از طریق باران و برف و آب های روان تامین می شود، بنابراین نقش جوامع محلی و روستاهای بالادست و اجرای طرح های مربوط به انتقال آب بدون هدررفت، اهمیت بالا و اثرگذاری در ثابت ماندن وضعیت این تالاب دارد.

برخورداری از ۲۸۰ گونه گیاهی شناساسی و ثبت شده، ۹۲ گونه پرنده بسیار نادر و کمیاب و ده ها پستاندار، خزنده و موجودات دو زیست از جمله مزیت ها، ظرفیت ها و امکانات طبیعی و خدادادی تالاب قوری گل است که هر گونه تعلل و غفلت دستگاه های مسئول در احیای آن جبران ناپذیر بوده و می تواند زمینی سوخته را تحویل نسل های آینده دهد که این امر شاید با هزینه های بسیار هنگفت نیز قابل برگشت نباشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وقتی در روستاهای بالا دستی اجازه نمی دهند آب به تالاب بریزد با کم آب رو برو هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا