خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهرداری و سمن‌ها زمستان کارتن‌خواب‌ها را گرم می‌کنند

/گفت وگو با مدیر عامل دو سازمان مردم نهاد/

بیشتر وقت‌ها روی یکی از نیمکت‌‌های زیر پل حافظ در حال چرت زدن است و همیشه خودش را روی تکه‌ای کارتون مچاله می‌کند و به خوابی عمیق فرو می‌رود، هر از گاهی هم تکه‌ای کارتن را زیر بغلش می‌گیرد و لخ لخ کنان از خیایان انقلاب دور می‌شود. با شروع بادهای پاییزی جلیقه‌ای مندرس به لباس‌های دیگر تنش اضافه شده است اما حرکات دستش گواه آن است که تن نحیفش مقاومتی در برابر این سرما ندارد.

حدود 15 هزار کارتن خواب و بی‌خانمان در شهر تهران وجود دارد که هر سال، شروع فصل سرما، شرایط زندگی را برای آنها سخت‌تر از فصل‌های دیگر می‌کند. در این شرایط فعالان این حوزه و سازمان‌های دولتی باید برنامه‌ی جدی‌تری را پیش بگیرند و حتی ‌شهرداری تهران ماه گذشته از سازمان‌های مردم نهاد برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها دعوت به همکاری کرده است. مدیر عامل «بی‌نشان‌ها» به انصاف نیوز از ساخت چند مرکز جدید برای بی‌خانمان‌ها در فصل زمستان خبر داد و مدیر عامل «پایان کارتن خوابی» هم ضمن اعلام آمادگی بری ساماندهی کارتن خواب‌ها بر این باور بود که شهرداری با ما همکاری خوبی دارد اما نوع رفتار نیروی انتظامی گاه برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

اکبر رجبی: ما در حال ساخت مراکز جدید هستیم

اکبر رجبی مدیر عامل طلوع بی‌نشان‌ها در مورد برنامه کاری خود در فصل جدید به انصاف نیوز گفت: «ما در حال آماده‌سازی مکانی برای ترنس‌های بی‌خانمان و دختران بی‌خانمان 13 تا 17 سال هستیم. مرکز دیگر هم مربوط به افرادی است که در خیابان هستند اما حاضر نیستند به گرم‌خانه‌ها بروند، البته برای تاسیس این مرکز، شهرداری به ما قول همکاری داده و با این وجود این مراکز در زمستان پیش رو دایر خواهند شد.

مرکز زنان و مردان در مناطق چهارده و نوزده تاسیس می‌شود، همچنین برای پسر بچه‌ها در «سرای نور» منطقه شانزده مکانی وجود دارد، اما مرکز افراد ترنس را به دلیل اعتماد و امنیت اعلام نمی‌کنیم چون این بچه‌ها دچار مشکلات زیادی می‌شوند؛ مثلا دیروز سه نفرشان برای گرفتن خدمات از ما آمده بودند و موقع برگشت ارازل آنها را به دلیل ظاهری که دارند کتک زده بودند.

زمستانی که در پیش است تمام این پروژه‌هایی که عنوان کردم قابل استفاده خواهد بود، البته ما هفت مرکز دیگر در مناطق شانزده، چهارده و ده  داریم که مختص زنان کارتن خواب است و همه‌ی این مراکز زیر مجموعه‌ی «جمعیت طلوع بینش»، نهادی کاملا مردمی مدیریت می‌شود، در حال حاضر حدود 300 نفر در مراکز ما زندگی می‌کنند.»

رجبی در مورد وضعیت مالی مجموعه گفت: «با توجه به تاسیس مراکز جدید، ما در حال ساخت و ساز هم هستیم و بنابراین تنها نیاز ما خوراک و پوشاک این افراد نیست، بلکه به سیمان و آجر هم نیاز داریم.

در سال‌ قبل برای هر ماه 200 میلیون تومان هزینه‌ی فعالیت‌های ما می‌شد اما امسال ماهی 400 میلیون تومان هزینه‌ می‌شود و باید ما ان‌جی‌اوها کنار هم باشیم زیرا اگر همدیگر را طرد نکنیم کارتون‌خواب‌ها را هم ترک نمی‌کنیم»

 «شهرداری با ما همکاری خوبی دارد، اما نیروی انتظامی …»

محمدحسین مدیری عضو هیات مدیره و مدیر عامل «پایان کارتن خوابی» در مورد روند کاری خود گفت: «برای حمایت از کارتن خواب‌ها در فصل زمستان و سرما حتما برنامه خواهیم داشت، در سال‌های گذشته هم به تنهایی یا با سازمان‌های زیر مجموعه‌ی شهرداری و نیروی انتظامی همکاری داشتیم اما همیشه یکسری موانع وجود داشته، به طور مثال بر اساس ارتباطی که ما با این بیماران داریم، اعتمادی به ما پیدا کرده‌اند اما نوع رفتار نیروی انتظامی گاه باعث ایجاد مشکل و از بین رفتن اعتماد آنها به ما می‌شود.»

مدیر عامل انجمن «پایان کارتن خوابی» ادامه داد: «مثلا از معتادان خواسته بودیم تا به گرم‌خانه‌هایی که شهرداری در اختیار ما گذاشته بود بیایند و صبح‌ها بیرون بروند تا هر کار که خواستند انجام دهند ولی شب‌ها به دلیل سرمای هوا در گرم‌خانه حضور داشته باشند، ولی نوع رفتار نیروی انتظامی باعث شد تا معتادان بترسند که مبادا ما قصد بازداشت اینها را داشته باشیم و فرار کردند. مثلا به میدان شوش می‌رفتیم و با پیش‌بینی وضع هوا که مثلا منفی هشت درجه است به گرم‌خانه دعوتشان می‌کردیم اما با توجه به سابقه‌ی رفتار نیروی انتظامی که زوری این بیماران را سوار مبنی‌بوس می‌کردند از ما هم می‌ترسیدند و روند کاری ما درست پیش نمی‌رفت.»

مدیری در پایان گفت: «شهرداری در این موارد با ما همکاری خوبی دارد و امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهد ولی  یک ریال هم پولی پرداخت نمی‌کند و هزینه‌ها کامل با خود ما است اما باز هم همکاری گره‌گشایی با ما دارد.

عمده‌ی فعالیت ما در منطقه 12 و 16 است، شهرداری یک مرکز در خاوران در اختیار ما قرار داده که مدت‌ها مریض آنجا می‌بردیم و خود شهرداری بیشتر کارها را انجام می‌داد و ما فقط مایحتاج غذایی و لباس به آنها می‌دادیم، منتها جمع آوری بیماران معتاد با ما بود.

اما در حال حاضر حجم کارمان به دلایلی که بخشی از آن را گفتم کم‌تر شده است و حتی به دلیل انتقاد از ما همچون سیاه نمایی و خوراک دادن به رسانه‌های بیگانه با احتیاط‌تر از قبل پیش می‌رویم اما همچنان چهارشنبه شب‌ها حداقل 400 یا 500 نفر را غذا می‌دهیم و ده مریض هم برای بستری انتقال می‌دهیم به همین دلیل بیشتر از هزینه، ما سعی می‌کنیم منابع جذب کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا