خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصمیم دلار۴۲۰۰ تومانی از کجا آمد؟

تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار در افکارعمومی به نام اسحاق جهانگیری سند خورده اما با رصد دقیق فضای رسانه‌ای در فروردین پارسال، به یک «اسحاق» دیگر برخورد می‌شود؛ حالا که این روزها دوباره بحث دلار 4200 تومانی در افکار عمومی داغ شده، مرور خبرها نشان می‌دهد که پیش از تعیین نرخ رسمی از سوی دولت برای دلار، اولین بار یحیی آل اسحاق، از اعضای حزب موتلفه اسلامی و عضو سابق اتاق بازرگانی، پیشنهاد تعیین نرخ۴۲۰۰ تومان برای دلار را مطرح کرده بود.

یحیی آل اسحاق درست صبح همان روزی که در شامگاهش قرار بود دولت تصمیم جدید ارزی را اعلام کند، در مصاحبه‌ای با ایسنا، از افزایش نرخ دلار انتقاد و تاکید کرد: «نرخ واقعی دلار نهایتا ۴۲۰۰ تومان است و نرخ ۵۶۰۰ تومانی موجود در بازار اصلا واقعی نیست». این در حالی است که چند ساعت بعد، جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز برگزار و در ساعات پایانی شب، نتیجه جلسه از سوی اسحاق جهانگیری اعلام شد.

این مساله از آن جهت اهمیت دارد که بعضی رسانه‌های اصولگرا در روزهای گذشته با انتشار روایت‌هایی از جلسه‌ی ستاد اقتصادی دولت، تلاش کردند تعیین نرخ 4200 تومانی را تصمیمی فردی از سوی روحانی یا جهانگیری وانمود کنند. در حالی که با توجه شرایط و واقعیت‌های آن مقطع، اجماع سیاسیون و اقتصاددان‌ها بر این تصمیم بوده است. به طوری که اصلا ایده اولیه دلار ۴۲۰۰ تومانی نه از سوی چهره‌های دولتی که از طرف یکی از فعالان اقتصادی عضو حزب موتلفه اسلامی مطرح شده است.

اما خبرگزاری فارس که این روزها بشدت منتقد دلار 4200 تومانی است، فردای اعلام نرخ دلار دولتی، با تئوریسین اولیه‌ی این پیشنهاد، یعنی آل اسحاق مصاحبه و از تصمیم دولت دفاع کرده است. آل اسحاق در مصاحبه‌ی روز۲۲ فروردین با خبرگزاری فارس در توضیح چگونگی رسیدن به فرمول نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته: «نرخ 4200 تومان از نظر عوامل اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا برای دلار نرخ درستی است،عوامل غیراقتصادی موثر بر قیمت ارز شامل تقاضای ارز برای قاچاق، تقاضای ارز برای خروج سرمایه، فضای روانی بازیگران حوزه ارز و سوداگران است که باید این حوزه ها را به تعادل درآورد.استفاده از این فرمول ما را به ارز 4200 تومان می رساند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا