تحلیل سعید حجاریان از خطر تجزیه‌ی ایران

در شعارهای سر داده شده در بازی تراکتور-استقلال و همچنین پایین کشیدن پرچم ایران در اهواز، نشانه‌هایی از رفتارها و نمادهای تجزیه‌طلبانه‌ای وجود داشت که واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داد. سعید حجاریان در گفت‌وگوی تیرماه خود با انصاف نیوز به جدی بودن خطر تجزیه‌ی ایران، برنامه‌ها برای آن از سوی کشورهای دیگر و ارائه‌ی راهکار برای جلوگیری از آن پرداخته بود؛ باتوجه به شرایط کنونی و اتفاقات رخ داده در هفته‌های اخیر این گفت‌وگو در ادامه بازنشر می‌شود:

سعید حجاریان درباره‌ی اینکه چقدر خطر تجزیه را جدی و قابل تامل می‌داند به انصاف نیوز گفت: «زمانیکه امریکا می‌گوید همه‌ی گزینه‌ها روی میز است، باید به این نکته توجه کرد که یکی از گزینه‌های او و به‌خصوص هم‌پیمان‌های منطقه‌ای‌اش تجزیه‌ی ایران است. چندی پیش، جان بولتون از لفظ مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد و بعید نیست، دست‌اندرکاران دولت فعلی امریکا در هم‌آوایی با کشورهای خلیج فارس ادعاهایی درباره‌ی جزایر سه‌گانه مطرح کنند و احیانا در یک درگیری محدود این جزایر را تصرف کنند. در صورت وقوع چنین رخدادی، باید با نیروی دریایی و موشک آن جزایر را پس گرفت که امری است به غایت دشوار. چون آن‌ها در جنگ دریایی دست بالا را دارند و می‌دانیم این همه ناو بی‌جهت در خلیج فارس حضور پیدا نکرده‌اند. البته کسانی که در میان اپوزیسیون آریایی ادعای تمامیت‌ ارضی می‌کنند، معلوم خواهند کرد فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان/ آنگه شود پدید که از ما دو مرد کیست!

از طرف دیگر، سناریوی عراقیزاسیون ایران نزد برخی ایران‌ستیزان مطرح است. اگر امریکا بخواهد سناریوی عراق را درباره‌ی ما اجرا کند، قطعا دو نیروی سیاسی مستقل در دو منطقه‌ی ایران به راه خواهد انداخت البته با پول سعودی. در این صورت، دیگر به شعار «بزن و دررو» قناعت نخواهند کرد و به «بزن و بایست» روی خواهند آورد؛ بدین معنا که دو منطقه را پرواز ممنوع اعلام خواهند کرد تا نیروی اپوزیسیون بتواند جایگاه لجستیکی خود را محکم کند و به پیش‌روی ادامه دهد. اگر وقایع عراق را فراموش نکرده باشید، هم در شمال و هم در جنوب، و نیز اهواز، منطقه‌ی پرواز ممنوع اعلام کردند. در شمال، کردها، دولتی نیمه خودمختار تشکیل دادند و برای خود پیش‌‌مرگه داشتند و حتی به تجارت نفت روی آوردند. در جنوب نیز گروه‌هایی به‌وجود آمدند و دردسرهای زیادی برای نیروهای صدام پدید آوردند و حتی تا زمان سقوط وی در آنجا ماندند.»

او درباره‌ی یکپارچه نگاه داشتن خاک ایران با ذکر مثال‌هایی گفت: «شاید بتوان به ضرب و زور خاک را یکپارچه نگه داشت اما قوت یا ضعف یک کشور را باید در عنصر همبستگی اجتماعی جست. بالکان، یکپارچه بود اما همبستگی نداشت و به‌محض وارد شدن قوه زور، روند بالکانیزاسیون رخ داد. در مقابل، هند کشوری است که دین‌ها و زبان‌های بسیاری را در خود جای داده است، تا حدی که بعضا طرفین کشور زبان و دین دیگر را نمی‌شناسند؛ اما به‌واسطه‌ی دموکراسی، همبستگی اجتماعی وجود دارد. پس باید تعریف کنیم، ایران بناست مانند یوگسلاوی یکپارچه شود یا هند. به‌ اعتقاد من، مردم همبسته‌ای که باور دارند در این ملک سهم دارند، مقابل تجزیه خواهند ایستاد و نیروی مقاومت تشکیل می‌دهند.»

حجاریان درباره‌‌ی گروه‌ها و افراد اپوزیسیون ایران و مواجهه‌شان با موضوع تجزیه‌ی ایران گفت: «من معتقدم بسیاری از نیروهای اپوزیسیون وطن‌خواه هستند اما در نیت بعضی از آن‌ها شک دارم. آنان به‌دنبال تحریم و جنگ هستند تا صرفا تکه‌ای از وطن را که هرگز بویی از آن نبرده‌اند، به‌دست آوردند؛ این‌ها دو دسته‌اند یا بی‌وطن‌اند یا وطن‌فروش. و من توصیه می‌کنم آنها در همان خارج کشور با یکدیگر معامله کنند و بی‌وطن‌ها از وطن‌فروشان وطن بخرند!

آن دسته از اپوزیسیون که به‌دنبال وحدت سرزمینی است، در گام اول باید به‌دنبال رفع سایه‌ی جنگ و تحریم از سر ایران باشند تا نشان دهند در مدعای خود صادق‌ است. بعد از آن می‌توان به کمپین‌های مشترک با آنها فکر کرد.»

این فعال سیاسی در توضیح راهکار پیشنهادی‌اش برای مقابله با این خطر گفت: «یگانه راه مقابله با تجزیه، پذیرش مقوله‌ی شهروندی برای همه‌ی ایرانیان فارغ از قوم و نژاد و زبان و مذهب و دین و آیین است. با پذیرش این نکته، همگان در برابر قانون مساوی خواهند بود و از مواهب و نعمات این سرزمین مشترک به یکسان بهره‌مند خواهد شد. آنگاه احساس علقه به سرزمین پدید می‌آید و چشم‌ها از دست و عمل یگانه برداشته خواهد شد.»

حجاریان در پاسخ به این پرسش پایانی که «یکی از راهکارهای پیشنهادی برخی تحلیلگران تقویت حس ملی‌گرایی در میان مردم و گروه‌های مختلف است؛ در تاریخ ایران چهره‌هایی کاریزماتیک برای ایجاد این حس در جامعه‌ی ایرانی وجود داشتند، آیا امروز چنین چهره‌هایی داریم؟» گفت: «به اعتقاد من نخست باید پروژه‌ای ملی وجود داشته باشد که مردم حول آن گردهم آیند؛ زمانی مشروطه‌خواهی و زمانی ملی‌ شدن صنعت نفت پروژه‌ی ملی محسوب می‌شدند و حول آن ادبیات ملی به‌وجود می‌آید. اما در چشم‌انداز ما، پروژه‌ی ملی وجود ندارد؛ نه الگوی دقیقی از توسعه‌ی ملی تعریف شده است و نه دین و مذهب می‌توانند چنین نقشی ایفا کند. از سوی دیگر باید تأکید کرد، چهره‌‌ی کاریزماتیک حول یک گفتمان شکل می‌گیرد و در خلاء نمی‌توان چنین انتظاری داشت. امام، در مقابل شاه چنین وجهی پیدا کرد و آقای خاتمی در مقابل گفتمان انسدادطلبی.»

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی ملی گرایی مساوی کفر می شود معلوم است که قومیت گرایان مجال عرض اندام می یابند . وقتی مصدق نخست وزیر ملی را از دایره اسلام خارج می دانیم نویت به ناصر پورپیرار و محمد تقی زهتابی می رسد . وقتی صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی کوروش را که به تصریح ابوالکلام آزاد هندی و علامه طباطبایی ایرانی و عبدالمنعم النمر مصری همان ذوالقرنین قرآن است به رسمیت نمی شناسیم مشخص است که کار به کجا می انجامد . تازه این اول ماجراست مطمئن باشید پان قوم ها به ویژه پان ترکها برنامه های مفصلی برای تجزیه و یا استحاله و ترکیزه کردن کشور در سر دارند .
    خدایا نگه دار این مهر شهر
    از اهریمنان وز آسیب دهر

    7
    6
  2. خانم فارابی فکر می کنید نسخه کورش برای همه ایرانیان شفا بخش است؟ ملی گرایی شما حتما فارس گرایی است! پس تا زمانی که طرح برای تنوع زبانی، فرهنگی و ملی در ایران ندارید نسخه شما خواستار ایجاد نمونه یوگسلاوی است نه نمونه هند! من کوروش را قبول ندارم و برایم مهم هم نیست که ذوالقرنین است یا نیست، من دنبال اسطوره های تاریخی نیستم بلکه به دنبال یک دمکراسی مدرن هستم که همه را با یک چشم بنگرد. این قدر همان پان پان نکنید پیش از نیمی از جمعیت ایران غیر فارس هستند و هویت طلبی حق آنهاست، این انگ چسباندنها یکی از عوامل متعدد از هم پاشی ایران را فراهم می آورد. بیدار شوید و مساله را گردن ناصرپورپیرار نیدازید.

    9
    2
    1. خانم فارابی فکر می کنید نسخه کورش برای همه ایرانیان شفا بخش است؟ ملی گرایی شما حتما فارس گرایی است! پس تا زمانی که طرح برای تنوع زبانی، فرهنگی و ملی در ایران ندارید نسخه شما خواستار ایجاد نمونه یوگسلاوی است نه نمونه هند! من کوروش را قبول ندارم و برایم مهم هم نیست که ذوالقرنین است یا نیست، من دنبال اسطوره های تاریخی نیستم بلکه به دنبال یک دمکراسی مدرن هستم که همه را با یک چشم بنگرد. این قدر همان پان پان نکنید پیش از نیمی از جمعیت ایران غیر فارس هستند و هویت طلبی حق آنهاست، این انگ چسباندنها یکی از عوامل متعدد از هم پاشی ایران را فراهم می آورد. بیدار شوید و مساله را گردن ناصرپورپیرار نیدازید. طبق فطرت الهی(انچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسندید) يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
      علت اصلی همه این اتفاقات به خاطر بی عدالتی و نژاد پرستی مرکز نشینان هست. خداوند متعال حضرت محمد ودیگر پیامبران رو الگو معرفی می کند اینها چسبیده ان به کروش و داریوش و غیره ایران مساوی فارس نیست ایران مساوی همه اقوامی است که در داخل ان زندگی می کنند. فطرتا همه انسانها عدالت طلب هستند زنده باشید

  3. سلام-علامه استاد کامبوزیای سیستانی کتابی در دوره رضاخان در مورد ذوالقرنین به رشته تحریر در آورده که ثابت می کند ذوالقرنین همان پادشاه چین است که دیوار بزرگ چین را بنیاد نهاده (این استاد فارس زبان است) و پابت کرده یاجوج وماجوج همان منچوریها و مغولها هستند در کتاب خود به اسیناد ومنابع که به استناد آنها نوشته قید کرده او این کتاب را درپاسخ کسروی تبریز تورک زبان که شدیدا ضد ترکها بوده و مدعی بود ذوالقرنینی که در قرآن به آن اشاره شده وجود خارجی در تاریخ نداشته -حال بیچاره علامه طباطبائی کجا کتابی نوشته وتحقیقی کرده گفته شاید کوروش ذوالقرنین باشد) کتاب مذکور توسط انتشارات شرکت سهامی انتشار قبلا منتشر شده اکنون دیگر نمی شود چرا نمی دانم -من از یک دستفروش در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران پنجاه تومان اتفاقی کتاب راخریدم ودارم

  4. سلام-کی می خواهد کشور را تجزیه کند اینها توهم است -زمانی که برنامه های اجباری پاکسازی زبانی وسیاست جنگ جمعیتی…در آذربایجان نبود و…دهها شاعر بزرگ از آذربایجان به زبان فارسی دیوانهای سترگی خلق کردند که کم از دیوان سعدی وحافظ و فردوسی و…نیستند مانند قطران صائب خاقانی نظامی و….الان چه که سالهاست فارسی آ«وزش داده می شود در تلوزیون غیر فارسی نیست وتقریبا همه آذریهای ترک فارسی را بلد هستند قضیه اینست که ظللم وستم واجبار در مورد انسان در همه جای جهان نتیجه عکس می دهد از قضا سکنجبین صفراء فزود روغن بادام تلخی می نمود چون ونفخت و فیه من روحی …قضیه این است-مند یکنفر همزبان خودم را در طول عمرم ندیدم که با زبان فارسی و فارس های محترم به دلیل زبان آنها و نژاد آنها بدی بگوید خود تان هم شک ندارم در تاریخ هم سراغ ندارید چون نبوده اگر یک سلطان ترکی از ماورالنهر آمده اگر در کرمان برعلیه وی شوریدند کشتار کرده اگر در تبریز هم شوریدند کشتار کرده سلطان فارس هم همینطور و….-سعی کنید متوجه بشوید و آنچه را برخود می پسندید بردیگران نیز بپسندید انسانها علی رغم تفاوت ن›ادی وزبانی احساساتشان نسبت به هویتشان و…تفاوتی ندارد

  5. تا زمانی که اجازه صحبت کردن ندید و هر وقت خواستند صحبت کنند برچسب “پان یا تجزیه طلب بزنید “این مشکلات وجود دارد ، اگر این روزنامه یا تلوزیون داخلی یا خارج از کشور به حرف این مردم گوش و جواب ندهند همین مردم مجبور به بیان و جستجوی جواب در خارج از ایران میگردند .پس بهتر است خودمان را کنار نکشیم ما هم مقصر بودیم بجای تقویت “ما”ملی دنبال محکوم کردن و برخورد و ملی گرایی تک بعدی هستیم ….یادمان نرود که حکومت های دمکرات حکومتهایی هستند که دارای سیستمی قابل رشد و تغییر و تحول و جوابگو هستند .

  6. دموکراسی مدرن برای ایران سهم مهلک است آنهم به دلیل وجود کسانی که درک درستی از آن ندارند و اصلا جنبه دموکراسی ندارند . دموکراسی به درد اسکاتلندی می خورد که مردمش در انتخابات آزاد به ماندن همراه انگلیس رای می دهند . ایران باید مانند چین دنبال یک مدل بومی برای خودش باشد که دموکراسی نیست ولی از صد تا دموکراسی کارآمدتر است . خطری که امروز ایران را از جانب پان قومیتها تهدید می کند از خطر اسکندر و تیمور و چنگیز بدتر است . ایکاش شما پان قومها در کشورهایی هم که اکثریت دارید کمی فهم دموکراسی داشتید . مثلا ترکیه خیلی حقوق کردها را رعایت می کند ؟! یا مصر خیلی به حقوق قبطی ها که ساکنان اصلی مصرند نه اعرابی که از جای دیگر آمده اند خیلی احترام می گذارد ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن