خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنگ قدرت در والیبال!

ایرنا نوشت: یک هفته دیگر انتخابات فدراسیون والیبال برگزار می‌شود اما این فدراسیون در یک سال گذشته گرفتار بی‌قانونی شده است؛ شرایطی که همچنان ادامه دارد.

جمعه ۱۶ آذر بود که افشین داوری سرپرست فدراسیون والیبال شد. پیش از آن احمد ضیایی ریاست فدراسیون را بر عهده داشت و باید بر اساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان، کنار می‌رفت. با این وجود ضیایی حاضر به استعفا نشد و در حالی که هنوز رییس فدراسیون کنار نرفته بود،‌ سرپرست جدید منصوب شد. ۲ روز بعد در ۱۸ آذر مراسم معارفه داوری برگزار شد، آن هم بدون حضور ضیایی. خیلی زود مقدمات برگزاری مجمع سالیانه فدراسیون در روز ۲۹ آذر فراهم شد تا حضور داوری در فدراسیون والیبال، به تصویب اعضای مجمع برسد و شکل قانونی بگیرد و خطر محرومیت یا تعلیق والیبال ایران از سوی فدراسیون بین‌المللی برطرف شود.

داوری در مصاحبه‌های خود پس از حضور در فدراسیون مدعی می‌شد که قصد شرکت در انتخابات را ندارد ولی از همان زمان به نظر می‌رسید که او برای ماندن به والیبال آمده است. در اساس‌نامه فدراسیون‌های ورزشی آمده است که دوران حضور سرپرست در فدراسیون، حداکثر ۶ ماه است و سرپرست باید در این مدت زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند. اگرچه ۶ ماه زمانی کافی برای برگزاری انتخابات به نظر می‌رسد ولی در آن مدت هیچ اقدامی برای آغاز مراحل برگزاری انتخابات انجام نشد. این در حالی بود که در همان مدت، مراحل مختلف برگزاری انتخابات چند فدراسیون دیگر از ثبت نام نامزدها و احراز صلاحیت‌ها تا برگزاری انتخابات انجام شد و مشخص نبود چرا هیچ کاری برای انتخابات والیبال انجام نمی‌شود.

برگزاری انتخابات آنقدر به تعویق افتاد که تیم ملی برای شرکت در لیگ ملت‌ها وارد اردو شد و مسئولین هم به این بهانه که شرایط تیم ملی حساس است، تصمیم گرفتند که انتخابات را به پس از پایان لیگ ملت‌ها موکول کنند. در همین مدت دوران ۶ ماهه قانونی حضور داوری هم در فدراسیون به پایان رسید و او باید والیبال را ترک می‌کرد اما نه تنها این کار را انجام نداد بلکه بارها در مصاحبه‌هایش، متن صریح قانون را انکار کرد.

پس از پایان لیگ ملت‌ها، زمان آغاز ثبت نام از نامزدهای شرکت در انتخابات فدراسیون والیبال اعلام شد اما ناگهان این کار به تعویق افتاد. علت تعویق برگزاری انتخابات، به هم نخوردن تمرکز تیم‌ملی بزرگسالان نزدیک مسابقات انتخابی المپیک و تیم نوجوانان در آستانه رقابت‌های قهرمانی جهان بود، آن هم در حالی‌که بیش از یک ماه تا آغاز هر ۲ تورنمنت باقی مانده بود. در همین مدت دومین مجمع سالیانه فدراسیون والیبال، در فاصله حدود ۶ ماه با مجمع قبلی برگزار شد، آن هم در شرایطی که همه منتظر روشن شدن تکلیف فدراسیون بودند.

پس از پایان مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، زمان جدید ثبت نام از نامزدهای شرکت در انتخابات اعلام شد؛ ۹ شهریور. و در فاصله کمتر از ۲ هفته مانده به مسابقات قهرمانی آسیا که قرار بود به میزبانی تهران برگزار شود. ۲۴ شهریور آخرین روز ثبت نام از نامزدها، اتفاقاتی رخ داد که سوالات زیادی پیش آورد که هنوز پاسخ بسیاری از آنها روشن نیست. محمدرضا داورزنی رییس پیشین فدراسیون که در آن زمان معاون وزیر ورزش بود، در انتخابات ثبت نام کرد. سپس در آخرین دقایق زمان قانونی، افشین داوری سرپرست فدراسیون هم ثبت نام کرد. هم داورزنی و هم داوری با این کار،‌ برخی از حرف‌های قبلی خود را نقض کردند.

داورزنی در روز ۲۳ مرداد گفته بود: «برای حضور در انتخابات فدراسیون والیبال برنامه‌ای ندارم اما اگر شرکت کنم ابتدا از سمتم در وزارت ورزش استعفا می‌دهم.» با این وجود بدون استعفا وارد گود انتخابات شد. البته وزارت ورزش خیلی زود اعلام کرد که این کار داورزنی خللی در مسئولیتش به عنوان معاون وزیر ورزش ایجاد نمی‌کند. البته داورزنی سرانجام از معاونت وزارت ورزش کناره‌گیری کرد اما این کار را پس از اعلام شدن نام نامزدهای احراز صلاحیت‌شده انجام داد. اما مسئله اینجاست که معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش،‌ رییس کمیسیون احراز شرایط داوطلبین شرکت در انتخابات فدراسیون‌ها نیز محسوب می‌شود. یعنی داورزنی خودش به عنوان رییس کمیسیون، صلاحیت خود را احراز کرده و پس از پایان کار، استعفا داده است.

اعلام شدن نام افشین داوری هم به عنوان یکی از نامزدهایِ تاییدِ صلاحیت‌ شده، بسیار عجیب بود. داوری در اوایل حضورش در فدراسیون والیبال می‌گفت قصد ندارد در انتخابات شرکت کند اما بعدها نظرش را تغییر داد ولی گفت که اگر داورزنی وارد انتخابات شود، او ثبت نام نخواهد کرد. با این وجود تنها چند دقیقه پس از اینکه داورزنی کارهای مربوط به ثبت نام خود را انجام داد، داوری هم وارد گود انتخابات شد. پیش از ثبت نام، داوری از سرپرستی فدراسیون استعفا داد، آن هم در روز برگزاری مسابقه تیم ملی ایران با استرالیا در رقابت‌های قهرمانی آسیا. در واقع در ماه‌های گذشته چند بار روند برگزاری انتخابات به این بهانه به تعویق افتاد که تمرکز تیم‌های ملی به هم نخورد ولی در روز یک مسابقه حساس آن هم در میانه مسابقاتی که ایران از آن میزبانی می‌کرد، سرپرست فدراسیون، کار را رها کرد تا در انتخابات شرکت کند. البته وزیر ورزش و جوانان با این استعفا مخالفت کرد و  داوری هم به صورت رسمی گفت که با این شرایط، از حضور در انتخابات کنار می‌کشد؛ موضوعی که در تارنمای فدراسیون والیبال نیز منتشر شد. داوری که از این شرایط بسیار دلخور بود، در میانه مسابقات، فدراسیون را رها کرد و راهی سفر شد. حتی وقتی به تهران بازگشت هم چندان دل به کار نمی‌داد و وقتی مراسم جشن قهرمانی و اهدای جام مسابقات برگزار می‌شد، از سالن آزادی بیرون رفت. پس از پایان مسابقات و درست در روزی که تیم ملی ایران باید نخستین بازی خود در جام جهانی را انجام می‌داد، علی فتاحی به عنوان سرپرست جدید فدراسیون منصوب شد. به نظر می‌رسید داستان داوری و والیبال به پایان رسیده است که ناگهان نام او به عنوان یکی نامزدهایِ تاییدِ صلاحیت‌ شده اعلام شد.

داورزنی درحالی برای شرکت در انتخابات فدراسیون والیبال،‌ از سمت خود به عنوان معاون وزیر ورزش کناره‌گیری کرد که داوری به عنوان مدیرکل دفتر توسعه ورزش حرفه‌ای و امور باشگاه‌ها و احمد سعادتمند مدیرکل دفتر توسعه آموزش‌های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش، همچنان در سمت‌های خود باقی مانده‌اند و همزمان نامزد شرکت در انتخابات هم هستند.

انتخابات فدراسیون والیبال باید یک هفته دیگر برگزار شود و علی فتاحی همه وظایف فدراسیون از جمله دبیری مجمع را بر عهده دارد. فدراسیون این روزها نایب رییس، دبیر، اعضای هیات رییسه، مسئولین کمیته داوران، سازمان ساحلی، کمیته آموزش و چند کمیته دیگر را ندارد و می‌تواند گفت فدراسیون به صورت انفرادی حل می‌شود.

۱۹ آبان فدراسیون والیبال اعلام کرد که «تاکنون» محمود افشاردوست، محمدرضا داورزنی، افشین داوری، محمدرضا رشیدی، احمد سعادتمند و امیرحسین منظمی برای حضور در انتخابات مورد تأیید قرار گرفته‌اند. در ادامه این خبر آمده بود که اسامی سایر نامزدها در صورت اعلام مراجع ذی‌صلاح «متعاقباً» به لیست اضافه خواهد شد. این در حالی است که در بند ۹ ماده ۴ آیین‌نامه برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به صراحت آمده است که فهرست داوطلبین واجد شرایط، باید حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری انتخابات در تارنمای فدراسیون منتشر شود. به این ترتیب اگر در روزهای آینده فرد جدیدی به لیست نامزدهای احراز صلاحیت‌شده اضافه شود، باید انتخابات تا ۱۰ روز پس از اعلام نام او به تعویق بیفتد.

سعید معروف کاپیتان تیم ملی ۲۹ شهریور، در میانه مسابقات قهرمانی آسیا فدراسیون والیبال را «بی در و پیکر» نامید و گفت «جنگ بر سر صندلی ریاست و مقام است.» داورزنی هم در مجمع سالیانه ۲۹ آذر خاطره‌ای نقل کرده بود. به گفته داورزنی، مقام معظم رهبری که نگران شرایط والیبال ایران بودند، پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا خطاب به او گفته بودند که «حواستان به والیبال است؟» ولی به نظر می‌رسد این روزها حواس هیچکس به والیبال و اجرای قانون نیست و جنگ بر سر صندلی ریاست و مقام، از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا