خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل از برنامه های نوروزی سینما و تلویزیون

اهالی سینما و تلویزیون در سالهای اخیر فرصت فراغت جامعه در ایام نوروز را غنیمت می شمارند و تلاش می کنند فاخرترین آثارشان را در این ایام ارائه کنند.
به گزارش تسنیم، اگر چه تئاتر و موسیقی آنچنان که باید فرصت نوروز را مغتنم نمی شمارند اما خانواده ایرانی برای ایام نوروز، از میان سفره‌ی هنر ایرانی، سین سینما و سیما را در سبدفرهنگی قرار می دهد. اهالی سینما و  تلویزیون در سالهای اخیر فرصت فراغت جامعه در ایام نوروز را غنیمت می دانند و تلاش می کنند فاخرترین آثارشان را در این ایام ارائه کنند.
فیلمهای اکران نوروزی
فیلم‌های سینمایی «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی، «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی، «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی و «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی از 20 اسفندماه در قالب اکران نوروزی روی پرده رفتند و «روباه» ساخته بهروز افخمی از 27 اسفندماه اکرانش را شروع کرده است.
تنوع ژانری در فیلمهای اکران نوروزی، تمام سلیقه‌ها را در نظر گرفته است. مسعود جعفری جوزانی، پس از سالها دوری از سینما به کمک بازیگران آثار کمدی تلویزیون، فیلم سینمایی «ایران برگر» را آماده نمایش کرده است. «ایران برگر» روایتی طنز از اهالی روستایی است که تعدادی از این اهالی با حرص و طمع قصد دارند قدرت را به دست بگیرند. در این فیلم علی نصیریان، محسن تنابنده، حمید گودرزی، احمد مهرانفر، میرطاهر مظلومی، فریبا متخصص، سحر جعفری جوزانی، گوهر خیراندیش، شهره لرستانی، محمدرضا هدایتی، فتح الله جعفری جوزانی و… به ایفای نقش پرداختند.
فیلم سینمایی «رخ دیوانه» برنده 5 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به سرگروهی سینما استقلال اکران شده است. ابوالحسن داوودی پس از شش سال دوری از سینما فیلمش را برای جوانان ساخته است. داستان چند جوان که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا می شوند و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند، مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برایشان رقم می‌زند. در این فیلم طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش و… به ایفای نقش پرداختند.
کمال تبریزی نوروز سال گذشته با فیلم سینمایی «طبقه حساس» فروش خوبی را نصیب گیشه های سینما کرد. تبریزی نوروز امسال با فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» به سینماهای کشور آمده است.
کمال تبریزی این فیلم را برای محیط زیست ساخته است او پیش از درباره ی ارتباط مخاطب با فیلمش گفته بود: اگر فیلم ما باعث شود قدری نسبت به محیط اطراف و فضای زندگی ما توجه بیشتری کنیم و پاکی قبلی کره زمین را به آن برگردانیم، بهترین هدیه فیلم ماست که امیدوارم تماشاگران هم آن را بپذیرند.
رضا عطاران بازیگر پرفروش سال 93 که فیلم‌هایش بالای 11 میلیاردتومان را نصیب گیشه سینما کرد، سال 94 را با حضور در فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی شروع کرد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر اجازه حضور نیافت. اقدامی که واکنش و مصاحبه تند کارگردانش را در پی داشت. در این فیلم بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، بابک حمیدیان، رضا عطاران، مجید صالحی، فریده فرامرزی و امیرشهاب رضویان ایفای نقش می‌‌کنند.
علاوه بر این 4 فیلم، فیلم سینمایی «روباه» ساخته بهروز افخمی نیز از 27 اسفند ماه با سرگروهی سینما «فرهنگ» اکران شده است. «روباه» جدیدترین ساخته‌ بهروز افخمی در جشنواره فیلم فجر امسال رونمایی شد. در فیلم «روباه» حمید گودرزی، بابک حمیدیان، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی ایفای نقش کردند.
«روباه» جدیدترین ساخته‌ بهروز افخمی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.این فیلم روایتی از تلاش‌ ناکام رژیم صهیونیستی برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی است و در فضای کسل‌کننده فیلم‌های به شدت شخصی جشنواره فجر، فیلم قابل‌توجهی به شمار می‌آمد.
اکران فیلمهای روز سینما برای شهرهای فاقد سینما
بعد از پایان ایام فاطمیه در نوروز 94 اکران جنبی فیلم‌های نوروز در طرح سینمای روشن از 4 فروردین ماه آغاز می‌شود.
ستاد اکران‌های جنبی سینمای ایران به بهانه آغاز اکران فیلم نوروزی، چراغ سینما را در شهرهای فاقد سینما روشن می‌کند. در این طرح که فیلم‌های روز سینمای ایران همزمان با اکران اصلی در سینماهای کشور برای مردم شریف شهرهای مختلف نیز به نمایش گذاشته می‌شود. این ستاد به عنوان تنها مرجع انحصاری به همت و تحت پوشش کانون پخش کنندگان سینمای ایران راه‌اندازی شده است.
گروه «هنروتجربه» و اولین اکران نوروزیش
گروه هنرو تجربه اگر چه در سال گذشته اکران موفقی بین عموم مردم نداشته است اما با تبلیغات وسیع در مدیریت جدید سینمایی توانسته است بخشی از فیلمسازان را راضی نگه دارد از این جهت که فیلمشان فرصت اکران می‌یابد.
فیلم‌های اکران نوروزی گروه «هنر و تجربه» از 23 اسفندماه در 5 سالن خانه هنرمندان، پردیس آزادی، موزه سینما، پردیس کورش و سینما هویزه مشهد، سوره اصفهان به نمایش درآمدند.
از 28 اسفند هم پردیس سینمایی پرشین مهرشهر کرج با اکران در سه سانس، به جمع سینماهای این گروه اضافه شده است. سینماهای ساحل اهواز و کاپری گرگان نیز از ابتدای فروردین همچنان فیلم‌های گروه هنر و تجربه را به‌صورت تک‌سانس همراهی می‌کنند. به‌بهانه شروع اکران فیلم‌های نوروزی گروه هنر و تجربه مروری کوتاه بر فیلم‌های سینمایی و مستند ایرانی این گروه داریم.
فیملهای مستند و تجربی چون «آتلان»، «جایی برای زندگی»، «روز مبادا»، «دختر. مادر. دختر»، «مردی که اسب شد»  و «صحنه های خارجی» از جمله آثاری هستند که در این گروه سینمایی تازه تاسیس اکران می شوند.
تلویزیون در نوروز
در سالهای اخیر پخش سریال‌های نوروز یکی از برنامه‌های اصلی رسانه ملی شده است. مهدی فخیم‌زاده کارگردان مجموعه های تلویزیونی «خواب و بیدار»، «ولایت عشق» ، «هم نفس» و … این بار سریال جنایی پلیسی «فوق سری» را برای نوروز شبکه یک سیما آماده کرده است.
در داستان سریال «فوق سری» آمده است: سرهنگ احمد نادری درکنار سرهنگ علی نصرالهی با یک باند قاچاقچی مواد مخدر درگیر می‌شوند. همچنین سرهنگ نادری (حبیب دهقان‌نسب) که یکی از فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر است با سرهنگ نصرالهی (مهدی فخیم‌زاده) دوست و همکار قدیمی هستند و رفت و آمد خانوادگی هم دارند. قصه این سریال درباره عملیات فوق سری در نیروی انتظامی است که فقط پنج نفر از آن اطلاع دارند.
«سربه راه» عنوان سریال نوروزی شبکه پنج سیما است. قصه سریال «سر به راه» درباره جوان خلافکارِ نوپایی با بازی سیاوش خیرابی است که به جای زندان، مجبور به گذراندن دوره محکومیت خود در یک مؤسسه خدمات اجتماعی می‌شود و … .
سریال «سر به راه» مضمون خانوادگی و اجتماعی دارد که در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای ساخته می‌شود. فیلمنامه این سریال را مهدی محمدنژادیان می‌نویسد.
شبکه تازه تاسیس افق هم سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج را از دوم فروردین 94 پخش می کند. این سریال در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت 18:30 و تکرار آن ساعت 24 و روز بعد ساعت 9.30 و 13.30 روی آنتن خواهد رفت. این سریال، داستان زندگی اشخاصی بی ادعاست که سفری خوش را برای مسافران هواپیما آرزو می‌کنند.
تولید «آسمان من» با حضور 75 بازیگر شناخته‌شده و فیلمبرداری در شهرهای مختلفی از جمله بندرعباس، بوشهر، اصفهان، اهواز، ارومیه، مشهد و آبادان کار ارزشمندی است. همچنین گروه سازنده، 40 روز هم در اوکراین و شهرهای گوناگون این کشور به سر بردند.
نوروز امسال به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، جدول پخش سریال‌‌ها در شبکه‌های سیما دچار تغییراتی شده و زمان آغاز پخش برخی از این سریال‌ها از 6 فروردین خواهد بود. برخی شبکه‌ها نیز مینی‌سریال‌هایی برای ایام فاطمیه تدارک دیده‌اند.
«بزم آخر» و «مهر طوبی» مینی سریالهای ایام فاطمیه
شبکه دو سیما  1 تا 4 فروردین 94 به مناسبت همزمانی نوروز با ایام فاطمیه مجموعه تلویزیونی «بزم آخر» به تهیه کنندگی جمال گلی را روی آنتن می‌فرستد. «بزم آخر» در چهار قسمت داستان زندگی رضوان با بازی الهام چرخنده دختر سیداحمد و دانشجوی تئاتر را روایت می‌کند که در حال تحقیق در مورد تعزیه است. رضوان در این راه با اتفاقات عجیب و غریبی روبرو می‌شود که همین اتفاقات باعث پی بردن او به حقایقی از گذشته پدرش منجر شده و…
آتیلا پسیانی، امید روحانی، انوشیروان ارجمند، امیرحسین رستمی، الهام چرخنده، کامران تفتی، علیرام نورایی، مهدی ماهانی، مهدی فقیه، زهره حمیدی، محمدرضا عباس نژاد و (با معرفی) شیما عباسی دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند.
این سریال از شنبه اول تا چهارشنبه پنجم فروردین هر شب ساعت 23:15 روی آنتن می‌رود و تکرار پخش آن روز بعد ساعت 1:15 بامداد و 16:15 خواهد بود.
نویسنده این سریال هومان فاضل، کارگردان سید مجید موسویان و  تهیه‌کننده حمید رحیمی نادی است و مهدی سلوکی، مهران رنجبر، آفرین عبیسی، آزاده زارعی، لیدا عباسی، تورج فرامرزیان، مختار سائقی، مرضیه صدرایی، فاطمه شکری، عرفان برزین و اسماعیل خلج نیز در این سریال بازی می‌کنند.
شبکه سه سیما نیز پیش از آغاز سریال اصلی‌اش یک مینی سریال روانه آنتن می‌کند که «مهر طوبی» نام دارد و در پنج قسمت 45 دقیقه‌ای تولید شده است. این سریال از شنبه اول تا چهارشنبه پنجم فروردین هر شب ساعت 23:15 روی آنتن می‌رود و تکرار پخش آن روز بعد ساعت 1:15 بامداد و 16:15 خواهد بود.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: عادل کیایی وصیت می‌کند پس از مرگش فرزندش محسن، زنی به نام طوبی طاهریان را پیدا کند. محسن موظف است پولی را به او برساند و پس از گرفتن رسید پول و اخذ رضایت از طوبی، به باقی ارث پدرش دست یابد. محسن که نشانه‌های روشنی از طوبی در اختیار ندارد جستجو را شروع می‌کند اما در این مسیر با واقعیت‌هایی مواجه می‌شود که…
بعد از ایام فاطمیه پای کلاه قرمزی و مهران مدیری به شبکه های دو و سه سیما باز می شود.
در سالهای اخیر عروسک دوست داشتنی «کلاه قرمزی» میهمان نوروزی تلویزیون شده است. معمولا هر سال این برنامه یکی دو چهره محبوب از جمله بازیگران یا اهالی موسیقی را نیز به عنوان مهمان در مجموعه خود دارد و تا به حال چهره‌هایی چون رامبد جوان، شهاب حسینی، باران کوثری، نگار جواهریان و… در این سریال حاضر شده‌اند. امسال نیز طبق گفته بنیامین بهادری در برنامه زنده «بعضیا»، وی به همراه دخترش بارانا یکی از مهمانان «کلاه قرمزی» خواهند بود.
حمید جبلی، محمدرضا هدایتی، دنیا فنی زاده، مرضیه محبوب، امیرسلطان احمدی، بنفشه صمدی، بهادر مالکی، محمد لقمانیان، محمد بحرانی، عیسی یوسفی پور و … از جمله صداپیشگان این مجموعه هستند.
شبکه سه سیما سرانجام پس از حواشی بسیار، مهران مدیری با «در حاشیه» به تلویزیون برخواهد گشت. این سریال از پنجشنبه ششم فروردین هر شب ساعت 23:15 روی آنتن می‌رود و تکرار آن نیز روز بعد ساعت 16:15 خواهد بود.
نکته جالب درباره «در حاشیه» این است که این سریال 90 قسمت دارد و تا ماه رمضان پخش آن از شبکه سه ادامه خواهد داشت. در خلاصه داستان «در حاشیه» آمده است: هومن صحرایی مامور می‌شود یک مرکز درمانی تعطیل شده را راه اندازی کند. اما در این مسیر با سهراب کاشف و بهروز  عشقی که سابقه کلاهبرداری و شیادی دارند همراه می‌شود. وی که فردی متعهد و آرمانگرا است به زودی به اهداف سودجویانه آنها آگاهی پیدا می‌کند و با کمک دکتر کی مرام که از اساتید معتبر دانشگاه و حوزه درمان است در جهت راه اندازی یک مرکز درمانی استاندارد و کارآمد بر می‌آید.
صدا وسیما فیلمهای سینمایی و تلویزیونی را هم آماده پخش کرده است.  فیلمهای سینمایی ایرانی چون «چ»، «معراجی‌ها»، «50 قدم آخر»، «خسته نباشید»، «گهواره‌ای برای مادر» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» هستند که برای اولین بار از شبکه‌های تلویزیونی سیما پخش می‌شوند.
فیلمهای خارجی هم که در تلویزیون پخش می شوند از فیملهای روز سینمای دنیا است. «تبدیل شوندگان4»، «اژدهای دریا»، «هابیت» تنها تعدادی از فیلم‌های نوروزی تلویزیون است.
انتهای‌پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا