خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح دانشگاه تهران و ادعای دانشجویی که تحصن کرد

چند روز پس از آنکه معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرده ادعای دانشجوی معترض برای عدم پذیرش به دلیل فعالیت‌های سیاسی او کاملا غیر واقعی است، این دانشجو در توییتر ادعاهایی را در این باره مطرح کرده است.

متن توییت‌های سها مرتضایی که حاوی ادعاهای غیر قابل رد و تایید توسط انصاف نیوز است، در پی می‌آید:

«با گذشت بالغ بر یک هفته از مصاحبه سرسنگی – معاونت فرهنگی دانشگاه – با ایسنا، این خبرگزاری دیروز اطلاع داد که با توجه به عدم امکان انتشار متنی مرتبط با «دبیرخانه گزینش دانشجو» و «وزارت اطلاعات»، از وظیفه‌ی قانونی انتشار جوابیه‌ی من به این مصاحبه امتناع می‌کنند.

متن جوابیه‌ی من به مصاحبه:

نوشتن جوابیه‌ به مصاحبه‌ی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران – شخصی که جایگاهی در میدان ستاره‌دارشدن من نداشته اما در راستای منافع موضوعه دست به مصاحبه‌ای سراپا دروغ می‌زند – برای شخص من فاقد موضوعیت است، اما به جهت روشن نمودن اذهان به اجمال به بخش‌هایی از آن اشاره می‌نمایم.

اولین مورد صحبت کذب ایشان در مورد ستاره‌دار نبودن اینجانب و ارائه شدن کارنامه به بنده است. لازم به ذکر است که در کارنامه‌ی نهایی صادر شده از جانب سازمان سنجش (که پیش از این اقدام به انتشار آن کرده‌ام) «نقص در پرونده و مراجعه به سازمان سنجش» درج شده است.

همچنین تا کنون دبیرخانه‌ی گزینش دانشجو به درخواست من مبنی بر صدور کارنامه‌ی نهایی کنکور دکتری پاسخ منفی داده است و آن را منوط به اجازه‌ی وزارت اطلاعات نموده.

علاوه بر این طی مراجعه‌ی بنده به دبیرخانه‌ی گزینش دانشجوی وزارت علوم در خصوص پیگیری نقص در پرونده، دو نامه یکی از جانب وزارت اطلاعات – مبنی بر مخالفت با ادامه‌ی تحصیل من در مقطع دکتری – و دیگری نامه‌ای از جانب حراست دانشگاه تهران – مبنی بر مخالفت با پذیرش من در دانشگاه تهران – به بنده نشان داده شد و ثبت نام من در مقطع دکتری را منوط به تغییر رای وزارت اطلاعات کردند.

لذا آقای سرسنگی با این اوصاف چگونه ذکر می‌کنند که «مساله‌ی این دانشجو به هیچ عنوان سیاسی نیست»؟

در خصوص مقایسه‌ای که ایشان در مورد من با دیگر دانشجویان دارای سوابق فعالیت سیاسی و … می‌کنند بسیار قابل تامل است.

صحبت ایشان در این خصوص صحه‌ای است بر آنکه در برهه‌ی کنونی فعالین صنفی در زیر شدیدترین سرکوب‌ها قرار گرفته‌اند؛ چنانچه علاوه بر احکام حبس طویل‌المدت، حق بدیهی تحصیل را نیز از فعالین صنفی سلب می‌کنند.

در اینجا پیشنهاد می‌کنم آقای سرسنگی انگشت اتهام خویش را به سمت مسوولین دانشگاه، سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم بگیرند که با عدم حمایت خود از فعالین صنفی زمینه‌ساز این درجه از سرکوب شده‌اند.

در آخر لازم به ذکر است که در تماس تلفنی دکتر سرسنگی در روز دوم تحصن، مشخصاً ذکر کردم که درخواست کنونی من رفع ستاره‌داری و ثبت‌نام در دانشگاه علامه است و اقدام غیرقانونی دانشگاه تهران در خصوص نمره‌ی مصاحبه‌ام را متعاقباً از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری خواهم کرد. لذا باید توجه داشت که دکتر سرسنگی با علم به خواسته‌ی من و با غرض‌ورزی مذموم، اکاذیب مذکور را مطرح کردند.»


روایت معاون دانشگاه تهران از ماجرا

متن مصاحبه‌ی مجید سرسنگی، معاون دانشگاه تهران با ایسنا در تاریخ ۱۳ آبان ماه که با تیتر «جزییات تحصن دو هفته‌ای یک دانشجو در محوطه دانشگاه تهران» منتشر شده است در پی می‌آید:

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ادعای دانشجوی معترض برای عدم پذیرش به دلیل فعالیت‌های سیاسی او کاملا غیر واقعی است، گفت: این فرد دچار نوعی خودشیفتگی شده است و تصور می‌کند نظام تلاش می‌کند که مانع حضور او در دانشگاه شود در حالیکه اگر بحث ستاره‌دار شدن واقعیت داشت چرا ما باید امسال دانشجویانی که سابقه سال‌ها حضور در زندان را داشتند را در دانشگاه پذیرش می‌کردیم؟

دکتر مجید سرسنگی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب در خصوص علت تحصن دو هفته‌ای یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به نتیجه مصاحبه آزمون دکتری اظهار کرد: مسئله این دانشجو به هیچ عنوان سیاسی نیست. در واقع او ادعا می‌کند علی رغم کسب نمره قبولی در دوره دکتری رشته حقوق دانشگاه تهران نام او را به عنوان پذیرفته نهایی اعلام نشده است که البته این ادعا دروغی بیش نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رتبه دانشجویان در آزمون کتبی دوره دکتری تنها معیار پذیرش محسوب نمی‌شود، گفت: دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها علاوه بر آزمون کتبی در دوره دکتری باید در مصاحبه عملی نیز شرکت کنند. دانشجویی که نتوانند رتبه قابل قبولی در دوره مصاحبه کسب کند. اگرچه رتبه کتبی آنها خوب باشد اما نمی توانند به دانشگاه ورود کنند. همچنانکه امسال رتبه یک کنکور به دلیل عدم کسب حد نصاب لازم در مصاحبه در رشته تئاتر نیز پذیرفته نشده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نمره و کارنامه مصاحبه دانشجوی معترض به وی ارائه شده، خاطرنشان کرد: این دانشجو مدعی بود که اساتید نمره و حد نصاب لازم را برای پذیرش او در دانشگاه اعلام کرده‌اند اما دانشگاه به دلیل فعالیت‌های سیاسی او مانع پذیرش شده است. در صورتیکه این ادعا واقعیت ندارد. من حتی کارنامه مصاحبه او با اساتید و نمره‌ای که اساتید اعلام کرده‌اند را به خود دانشجو ارائه دادم.

دکتر سرسنگی در خصوص این ادعا که دانشجوی مورد نظر به دلیل ستاره دار شدن از پذیرش در دوره دکتری دانشگاه تهران منع شده است نیز گفت: به یقین این دانشجو نمره قبولی را برای پذیرش در دوره دکتری دانشگاه تهران کسب نکرده و ادعای رد پذیرش او به دلیل ستاره دار شدن واقعیت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بحث ستاره دار شدن حقیقت داشت، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران که سابقه طولانی در انجام فعالیت‌های سیاسی دارد طبیعتا باید این دانشجو نیز از پذیرش در دانشگاه‌ها به دلیل ستاره دار شدن منع می‌شد. این در حالیست که امسال این دانشجو علی رغم سابقه سیاسی در مقطع ارشد دانشگاه تهران پذیرفته شد و سر کلاس‌های درس حضور دارد. بنابراین اینکه دانشجویی با به دست گرفتن تابلویی گروهی از دانشجویان را دور خود جمع کند و با احساسات آنها بازی کند درست نیست.

دکتر سرسنگی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران که چندین برابر دانشجوی مدعی، فعالیت سیاسی انجام داده و حتی هفت سال نیز سابقه زندانی شدن را دارد، نیز از تحصیل محروم نشده و امسال در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پذیرفته شد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان این دانشگاه مسائل علمی را با مسائل صنفی و سیاسی درگیر نمی‌کند، افزود: دانشجوی مدعی به دلیل مسائل سال 96 در دادگاه بدوی به 6 سال زندان محکوم شد که البته این حکم در دادگاه تجدید نظر در حال بررسی است. به همین جهت این دانشجو مدعی است که به دلیل فعالیت‌های سیاسی ستاره دار شده در حالیکه ما همین امسال دانشجویانی را پذیرش کردیم که سال‌ها به دلیل فعالیت‌های سیاسی در زندان حضور داشتند.

دکتر سرسنگی خاطرنشان کرد: روند اعتراض دانشجویان به مسائل آموزشی باید به این شکل باشد که آنها نامه‌ اعتراضی خود را به واحد مربوطه ارسال کنند. من حتی به این دانشجو تاکید کردم که وقت ملاقاتی با رئیس دانشگاه هماهنگ کنند که البته او این پیشنهاد را نپذیرفت و جای تعجب دارد فردی که خواسته آموزشی دارد چرا باید این ملاقات را نپذیرد. در واقع مسئله این فرد به هیچ عنوان آموزشی نیست و دنبال ایجاد فضایی است که بر اساس آن تلقین کند که دانشگاه با دانشجویان برخورد مناسبی ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشجوی معترض باید به این موضوع بیندیشد که چه ویژگی‌های از فعالیت سیاسی دارد که نظام و مجموعه دانشگاه برای تعلیق یا ستاره دار شدن اون اقدام کنند، متاسفانه این فرد خود را مبارز اصلی ایران تصور می‌کند در حالیکه اصلا همچین تصوری درست نیست و این دانشجو دچار نوعی خودشیفتگی شده است و با ادامه این نوع اقدامات نمی‌تواند دانشگاه را برای پذیرش در دوره دکتری تحت فشار قرار بدهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا