خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌پردهٔ دنیای فردا با حکومت دانلد ترامپ‌ها

به گزارش انصاف نیوز، رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل در صفحه‌ی شخصی خود نوشت:

جریان‌های سیاسی قدرتمندی در اروپا در پی بستن مرز‌های داخلی و بیرونی «اتحادیه» هستند. رو‌به‌رشد‌ترین و پراقبال‌ترین احزاب این قاره هم احزابی هستند که با وعده‌ٔ تصفیهٔ دموگرافیک و «اولویت ملی» (ولو به بهای اِعمال تبعیض‌‌های غیرقانونی و ایجاد شهروندان درجه دو) در انتخابات حضور پیدا می‌کنند.

در آمریکا نیز گفتمان سیاسی، و حتی قوانین جاری، به سمت و سوی بیگانه‌ستیزی و درون‌گرایی پیش می‌رود. امروز در ایالات متحده – که روزگاری بر اثر شوک ناشی از سیطرهٔ نازیسم و جنگ دوم جهانی، به مهد جنبش حقوق شهروندی (Civil Rights Movement) و سرزمین فرصت‌ها «برای همه» تبدیل شده بود – دوباره به راحتی از «جمع‌آوری و اخراج ۱۱ میلیون خارجی»، ساختن دیوار مرزی، بستن در به روی دو میلیارد مسلمان، و ایجاد محله‌های مسکونی مختص به مسلمانان (مانند گتوهای یهودیان در زمان آلمان نازی) صحبت می‌شود.

در هر دو قاره، بلوک‌های قدرتمندی در پارلمان‌ها و قوای مقننه – با حداقل مقاومت مدنی – به وضع قوانینی روی آورده‌اند که از هر نظر یادآور قوانین و سیاست‌های دههٔ ۱۹۳۰ و فضای سنگین آن دوران است. بخش عظیمی از قشر «روشن‌فکر» هم به بهانهٔ مبارزه با «اسلام سیاسی» و «جنگ با تروریسم»، با این قبیل سیاست‌ها همسو و همدل شده است.

امروز در کنگرهٔ آمریکا بحث از این است که شهروندان شش کشور ایران، عراق، لیبی، سودان، سوریه و یمن مقیم آمریکا که برای بستگان‌شان تقاضای ویزا می‌کنند، برای اثبات خویشاوندی با مهمان خود، ملزم به انجام آزمایش DNA شوند. ضمن اینکه در روند تایید ویزا، سوابق فعالیت‌‌های اینترنتی متقاضی و مهمان – از جمله کیفیت فعالیت‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر – نیز مورد بررسی وزارت امنیت داخلی آمریکا قرار گیرد.

این روند قانونگذاری و این جنس سیاست‌ها را نباید دست‌کم گرفت. اینها پیش‌پردهٔ دنیای فردا و جهانی است که در آن دانلد ترامپ‌ها حکومت می‌کنند. دل بستن به «ساختارهای دموکراتیک» غرب برای جلوگیری از این جریان هم خوش‌‌خیالی است.

ما ایرانیان نیز باید بدانیم که خانه اول و آخر و یگانه سرپناه‌مان در دنیای فردا «ایران»‌مان است؛ و چاره‌ای جز ماندن، ساختن آن و حفاظت از آن نخواهیم داشت.

شاید رسیدن به این هشیاری، بهترین اتفاق برای نسل جوان ایران باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا