خرید تور تابستان ایران بوم گردی

4 خاصیت ویژه آیت الکرسی

رپورتاژآگهی سلام نو

قرآن کریم کتاب حکمت، معرفت و آرامش است و آیه به آیه درخشان است، اما در این میان برخی از آیات از شهرت بیشتری برخوردار هستند و به آیات نامدار مشهورند. آیات نامدار به آیاتی که بر آن‌ها نامی خاص نهاده باشد می‌گویند. این آیات عموماً در بین مردم به ثواب زیاد و کرامات متفاوت شناخته می‌شوند.

به گزارش سلام نو، یکی از نامدارترین این آیات نامدار، آیت الکرسی است. امام صادق(ع) در مورد شأن نزول آیت الکرسی می‌فرماید: یهود معتقد بودند وقتی خدای توانا آسمان‌‌ها و زمین را آفرید‌، در حالی‌که بر فراز کرسی نشسته بود که روی دو زانوی خود تکیه کرده بود و بدین وسیله رفع خستگی نمود؛ لذا آیت الکرسی بر ردّ اعتقاد آنان نازل شد.

در مورد حدود آیت الکرسی حرف و نظر بسیاری است. برخی آن را تنها آیه 255 سوره بقره می‌دانند و برخی دیگر معتقدند دو آیه دیگر نیز شامل آیت الکرسی می‌شود. در تأیید تک آیه بودن آیت الکرسی دلایل هم وجود دارد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیت الکرسی است، در آن پنجاه کلمه است و در هر کلمه‌ای پنجاه برکت است. این حدیث منطبق بر آیه 255 است.

اضافه شدن آیه به کرسی نیز یک دلیل محکم دیگر است؛ زیرا آیه‌ای که شامل لفظ «کرسی» است، آیه 255 سوره بقره است و در آیات بعدی ذکری از کرسی نشده است. تمام مفسران شیعی و سنی نیز فضائل و خواص آیت الکرسی را ذیل آیه 255 مورد اشاره قرار می‌دهند.

با این وجود بسیاری علاوه بر سفارش به خواندن آیت الکرسی، به خواندن دو آیه بعد از آن هم سفارش شده است، ولی نه به عنوان آیت الکرسی؛ در نتیجه بسیاری به عادت هر سه آیه را به عنوان آیت الکرسی می‌شناسند.

آیت الکرسی کلید رفع گرفتاری

در کتاب امالی از شیخ صدوق نقل شده است که علی (ع) فرمود: اگر بدانید آیت الکرسی چه اندازه با اهمیت و با ارزش است در هیچ حالی آن را ترک نمی‌کنید. برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیت الکرسی پناه ببرید، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید، اگر بیمارید، اگر تمام درهای این عالم به روی شما بسته شده است چرا از آیت الکرسی غافلید. با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید کما اینکه خواندن و نتیجه گرفتند.

آیت الکرسی و تقویت حافظه

 

در کتاب خواص الایات از قول حضرت سلمان فارسی نقل شده است که پیامبر اکرم (ص)  فرمود: هرکس آیت الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آن را بمکد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او آمرزش خواهند کرد.

آیت الکرسی برای در امان ماندن مال

یکی از مشهورترین خواص آیت الکرسی حفظ مال است. در کتاب بحارالانوار از قول حضرت علی (ع) نقل شده است که هرکس قبل از طلوع خورشید یازده مرتبه سوره توحید، سوره قدر، و آیت الکرسی را بخواند خداوند مالش را از هر زیان و خطری حفظ می‌کند.

نورانیت در قبر

یکی دیگر از مواردی که آیت الکرسی بسیار در آن صفارش شده است، خواندن آن و هدیه کردن به روح اموات است. امام صادق (ع) فرمودند: وقتی مؤمنی، ثواب قرائت آیة الکرسی را به اهل قبور هدیه کند، خداوند برای هر حرفی از این آیه، فرشته‎ای قرار می‎دهد که خداوند را برای قاری آن، تا روز قیامت تسبیح کند و به وی پاداش شصت پیامبر را دهد و خدا در هر قبری از شرق تا غرب، چهل شمع از نور قرار می‎دهد و قبرهای آنها را وسعت دهد.

برای درک بهتر جایگاه والای آیت الکرسی کافی است حدیث مشهور رسول‌الله را به خاطر بیاوریم. ایشان درباره‌ی فضیلت و منزلت این آیه گفته‌اند.

آیت الکرسی سید آیه‌ها و برترین آیه قرآن است و همة خیرهای دنیا و آخرت را در بر‌دارد و نزد ساق عرش، خداوند را تقدیس می‌کند و از گنجینه‌ی رحمت در زیر عرش الهی نازل و به پیامبر اعطا شده است. البته به جز آیت الکرسی و آیات و دعاهای مشهور سفارش شده دیگری مثل دعای توسل نیز بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار دارد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا