خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازسازی ناوگان حمل‌ونقل پس از برجام

وزیر راه و شهرسازی از طرح قراردادی با چین با همکاری شرکت مپنا که بزرگ‌ترین شرکت تولید نیروگاهی در ایران است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در گفت‌وگوی خبری برنامه تلویزیونی متن و حاشیه گفت: بعد از فضای پسابرجام برنامه‌هایی برای بازسازی تمام حوزه‌های حمل‌ونقلی داریم و یک قرارداد با چینی‌ها برای ارتقای سرعت تهران به مشهد که پرترافیک‌ترین مسیر با 16 میلیون مسافر است و شاید پرترافیک‌ترین مسیر جهانی باشد، هماهنگ کردیم و تصمیم گرفتیم مسیر رفت‌وآمد را برقی کنیم و سرعت طراحی را به 250 درصد افزایش و سرعت عملیات آن را به 200 کیلومتر افزایش دهیم تا ظرفیت انتقال به 35 میلیون مسافر افزایش یابد.

وی در مورد صنعت هواپیمایی افزود: اکنون 256 هواپیما داریم که فقط 150 فروند آن قدرت عملیات دارد و 40 درصد آن غیرعملیاتی است. اولین کار در صنعت هواپیمایی نوسازی آن است که با اعلام برجام مذاکرات 6 ماه اخیر به نتیجه رسید و در سفری که به فرانسه داریم قرارداد خرید 114 هواپیما امضا خواهد شد.

آخوندی گفت: خرید هواپیما بستگی به توانمندی دولت یا سابقه شرکت‌های هواپیمایی دارد ولی تعداد شرکت‌های هواپیمایی که بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، کم است.

او خاطرنشان کرد: در دنیا شرکت‌هایی وجود دارد که به صورت لیزینگی هواپیما خریداری کرده و بعد در اختیار سایر شرکت‌ها قرار می‌دهند اما برخی کشورها هم مثل ایران صنعت هواپیمایی‌اش بیشتر در اختیار دولت است.

وی از خرید 114 هواپیمای ایرباس خبر داد و اظهار داشت: صنعت هواپیمایی در ایران بیشتر دست ایران‌ایر و دولتی است. یکی از شاهکارهایی که باید در این صنعت برای تامین وضعیت مالی پروژه انجام دهیم با اتکا عملیات پروازی تمام دنیا را تامین مالی می‌کنیم. اقدام دیگر که انجام می‌دهیم از تمام شرکت‌های موجود که می خواهند کار لیزینگی بکنند حمایت می‌کنیم چه از طریق صنعت توسعه و چه از سیستم دولتی.

او تصریح کرد: شرکتی که اعلام کند در کار هواپیمایی چه در سطح ایران و چه در سطح بین المللی توانایی پرواز را دارد باید دارای حداقل نیروی انسانی و توانایی مالی و تجهیزات هواپیمایی و سایر تجهیزات باشد و ما نیز سرمایه‌ای که نیاز است در این بخش را برآورد می‌کنیم و شرکت‌های هواپیمایی را وارد بازی می‌کنیم تا بتوانند در سطح بین‌المللی هم فعالیت و هم رقابت کنند.

آخوندی به صراحت گفت: تمام قراردادهایی که با تمام شرکت‌های هواپیمایی دنیا خواهیم بست چندین برابر می‌شود.

وی ایرباس و بویینگ را دو غول هواپیمایی دانست و افزود: ما با بویینگ به دلیل مشکلات با آمریکا امکان مذاکره نداشتیم البته مذاکرات با بویینگ را آغاز خواهیم کرد ولی با ایرباس برای خرید به طور غیرمستقیم قبل از برجام و به صورت مستقیم پس از برجام مذاکرات انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در ظرف 8 سال آینده نیاز ما به هواپیمایی تامین خواهد شد.

آخوندی گفت: صنعتی که این همه مشکل داشته، مشکل آن یک شبه حل نمی‌شود و حداقل در سیستم ناوبری به 250 میلیون دلار سرمایه احتیاج خواهیم داشت.

وی وضعیت و ظرفیت فرودگاه‌ها را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: اکنون 67 فرودگاه داریم که 9 فرودگاه آن فعال و حدود 58 تای آن فعالیت بسیار کمی دارند. فرودگاه‌های ما دچار عقب‌ماندگی‌اند. به طور مثال ظرفیت فرودگاه امام قرار بوده 90 میلیون نفر باشد که عملا ظرفیت آن 5.5 میلیون نفر است اما این مشکل خیلی حاد نیست و قابل حل است. بسیاری از فرودگاه‌های ما از جهت عملیات نظامی محاصره‌اند یا اینکه می‌توانیم از سایر فضاهای فرودگاه‌ها نیز برای آشیانه هواپیما استفاده کنیم.

وی افزود: 9 فرودگاه بین‌المللی را می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم و همچنین ظرفیت فرودگاه امام را به 45 میلیون نفر می‌رسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخناش از آزادسازی قیمت بلیت‌های هواپیما سخن گفت: آثار آزادسازی قیمت‌ها بعد از دی ماه 94 عملا آثار خود را برجای گذاشته است که در این آزادسازی دو اتفاق مهم می‌افتد. اول این که شرکت‌های هواپیمایی باید با هم رقابت کنند و در نتیجه به نفع مردم است و بعد این که اگر قیمت‌گذاری کنیم ظرفیت استفاده از ناوگان کاهش می‌یابد.

وی گفت: قبل از آزادسازی قیمت بلیت‌ تهران- مشهد 172 هزار تومان بوده ولی بعد از آزادسازی در مواقع پیک (بیشترین تقاضا برای یک مسیر) قیمت به 208 هزار تومان با 36 هزار تومان افزایش و در مواقع غیر پیک قیمت به 89 هزار تومان و با 83 هزار تومان کاهش می‌رسد.

وی مداخله دولت در قیمت‌گذاری را بی‌ربط دانست و گفت: اگر مداخله دولت اعمال شود یک عده زیاد به خاطر نفع عده محدودی ضرر می‌کنند.

او همچنین از آزادسازی بلیت قطارها سخن گفت و اظهار داشت: نهاد قیمت‌گذاری در واقع موجب عدم کارایی و کاهش بهره‌وری است. در نتیجه برای افزایش بهره‌وری بلیت قطارها نیز آزادسازی شده است.

آخوندی اعلام کرد: پروژه آزادراه تهران-‌شمال پروژه‌ فعالی است و ان‌شاءالله اوایل سال 96 مردم می توانند از قطعه اول آن عبور کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اجرای برجام تاثیری در روند تسریع این آزادراه داشته است، گفت: با شروع حسن ارتباط و مذاکرات با دنیا موفق شدیم که تمام قراردادهای قطعه اول را تجدیدنظر کنیم و می‌توان دید که از تهران تا شهرستانک تمام این منطقه کارگاه است. در حال حاضر بالای 50 درصد از پروژه انجام شده است. عمده کار این پروژه تونل‌ها هستند که تماما اجرا شده‌ است. سپس بتن ریزی اطراف تونل‌هاست که با سرعت زیادی در حال انجام شدن است و یک پل بزرگی که 50 درصد پیشرفت کار دارد.

وی همچنین افزود: قرارداد قطار سریع السیر تهران-‌اصفهان امضا شده است و کارگاه‌های آن کاملا فعال هستند.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه اتفاقات جدید در حضور کشتیرانی بعد از برجام گفت: حوزه دریا لطمه زیادی خورده است. توسعه این حوزه در جنوب خلیج فارس بیشتر ناشی از این بود که ما در شمال خلیج فارس امکان پهلودهی کشتی‌ها را نداشتیم و خوشبختانه در مدت کوتاهی اتفاقات بسیار خوبی افتاده است. در حال حاضر 18 خطوط کشتیرانی دنیا مستقیما در بنادر ایران پهلوگیری می‌کنند و حتی بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی دنیا برنامه مستقل و مستقیمی برای پهلوگیری در بندرعباس دارند.

وی افزود: همزمان با مذاکرات برجام ما هم در حال مذاکره با خطوط کشتیرانی و خطوط هواپیمایی و ریلی بودیم و بیش از 10 ماه است که در حال مذاکره هستیم.

آخوندی همچنین از ورود اولین هواپیماهای خریداری شده پس از برجام، قبل از پایان سال خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی ارتباط میان برجام و خارج شدن مسکن از رکود و تورم را ارتباطی غیرمستقیم دانست و افزود: برجام می‌تواند باعث توسعه و رونق اقتصادی شود و این امر باعث افزایش درآمد مردم می‌شود و قاعدتا با افزایش درآمد مردم، مردم اقدامات به خرید مسکن می‌کنند. مسکن یک بازار محلی است و مانند صنایع دیگر در بازارهای بین المللی تبادل نمی‌شود.

وی افزود: به نظر من اتفاق بدی که در مسکن رخ داده است مداخله فوق‌العاده دولت بود. این مداخله که به ظاهر اقدامی مردمی بود، باعث شد در طی 8 سال گذشته قیمت آپارتمان 9 برابر افزایش پیدا کند که نشان می‌داد مسکن به شدت متورم یا اصطلاحا دچار حباب شده است اما در این دو سال و نیم نه تنها افزایش قیمت نداشتیم بلکه کاهش صورت گرفته است. اقدامی که باید انجام دهیم و ما پیشنهاد کرده‌ایم این است که هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم به پس انداز متکی باشد. اگر ما بتوانیم یک رژیم پس‌اندازی را برای خانوار پیشنهاد کنیم که خانوار یک پس انداز مختصری داشته باشد و با این پس انداز بانک به صورت متعهدانه نه دلخواه، متعهد به پرداخت تسهیلات به آنها باشد این امر می‌تواند روند باثباتی را در بخش مسکن ایجاد کند. پرداخت تسهیلات هم به این صورت است که به ازای هر 6 ماه یک برابر تسهیلات تعلق می‌گیرد. برای مثال اگر 20 میلیون تومان پس انداز کنیم بعد از یک سال 40 میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر 560 میلیارد تومان پس انداز جمع کرده‌ایم و سیستم در برابر افرادی که پس اندازه کرده‌اند متعهد است.

آخوندی با اشاره به رشد 11 درصدی نرخ معاملات مسکن گفت: در آبان ماه سال 94 فقط در تهران حدود 12 هزار واحد مسکونی فروش رفته است که این آمارها خبر خارج شدن مسکن از رکود را می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تهران تراکم جمعیتی بسیار بالایی دارد. در شهرهای ساحلی 4.8 نفر در کیلومتر مربع ساکن هستند. در دنیا شهرهای ساحلی پرتراکم‌ترین مناطق‌اند اما شهرهای ساحلی ما تقریبا خالی از سکنه هستند. راه‌حل بنیادی این است که باید این جمعیت را به صورت متعادل در سراسر کشور توزیع کنیم.

آخوندی در ادامه صحبت‌هایش گفت: پروژه مسکن مهر یک پروژه نیست. مسکن مهر تعداد زیادی پروژه در شهرهای مختلف است. در مسکن مهر از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی بیش از یک میلیون و 600 هزار واحد تحویل داده شده است و 600 هزار واحد باقیمانده میانگین پیشرفت‌شان بالای 87 درصد بوده است.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: بلندمرتبه سازی غیر اصولی در تهران و سایر کلا‌ن‌شهرها همواره مورد مخالفت وزارتخانه ما بوده است؛ زیرا که این ساختمان‌های بلند بادهای سطحی را متوقف می‌کنند و به دلیل کندکردن بادهای سطحی آلودگی در سطح شهر باقی می‌ماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا