خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح دلایل کارشناسی دولت برای گران‌کردن بنزین

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد دلایل کارشناسی دولت برای گران‌کردن بنزین را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: به‌طور متوسط روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق 10 میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ 5 هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود 4 میلیارد تومان و در 10 روز 40 میلیارد تومان و سالانه 14 هزار میلیارد ریال درآمد حاصل می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوانند نرخ 5 هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت پذیرد.

دهقان تصریح کرد: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان 6200 تومان، در امارات 6400 تومان، در افغانستان 7 هزار تومان، پاکستان 8 هزار تومان، ترکیه 13200 تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد 20 هزار تومان، در ترکمنستان حدود 5 هزار تومان به‌پول ما فروخته می‌شود.

وی سهم بنزین در سبد خانوار را به‌طور متوسط 2.5 درصد عنوان کرد و افزود: این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط 2.5 درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: افزایش نرخ بنزین به‌معنای گرانی سایر خدمات نیست.

محمدعلی دهقان دهنوی اضافه کرد: اگر نرخ بنزین 50 درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل‌ونقل جاده هم 50 درصد افزایش می‌یابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

او تصریح کرد: کمی قبل‌تر، بنزین 5هزارتومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم حال می‌خواهیم تفاوت 4هزارتومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم “سود بازتوزیع درآمد” می‌گویند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آن‌ها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، ولی کم‌درآمد‌ها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه‌شده دولت، هر خانوار 4نفره ماهانه 172 هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد البته 60 لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودرو‌های ارزان ترغیب می‌شوند و خودروساز‌ها هم در صدد ارتقاء سطح خط تولید خود برمی‌آیند تا خودرو‌های کم‌مصرف تولید کنند به این ترتیب سوخت کمتری مصرف می‌شود و هوا کمتر آلوده خواهد شد.

دهقان دهنوی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست 20 درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا