خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش تحقیقاتی پنتاگون از پیشرفت موشکی ایران

دویچه وله آلمان نوشت:‌

نتایج یک تحقیق پنتاگون می‌گوید ایران در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای برنامه نظامی‌اش هزینه کرده است. بر اساس این تحقیق، تحریم‌های چند ده ساله تاثیری بر توسعه برنامه موشکی ایران نداشته است.

تحقیقات پنتاگون نشان می‌دهد که به‌رغم چندین دهه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور موفق به توسعه زرادخانه موشکی شده است که در میان کشورهای خاورمیانه، از جمله [رژیم] اسرائیل، بزرگترین زرادخانه موشکی به شمار می‌رود.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفته است: «ایران به‌رغم تلاش‌های چندین دهه برای جلوگیری از گسترش برنامه موشکی‌اش، از یک برنامه فشرده برای توسعه زرادخانه موشک‌هایش و افزایش اندازه و پیچیدگی آنها برخوردار است.»

تحقیقات پنتاگون که روز سه‌شنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) انتشار یافته است، می‌گوید ایران در نظر دارد برنامه موشکی‌‌اش را به عنوان یک ضرورت استراتژیک برای جبران محدودیت‌های نیروی هوایی‌اش توسعه دهد. نیروی هوایی ایران همچنان جنگنده‌هایی آمریکایی را در اختیار دارد که پیش از انقلاب در زمان محمدرضا شاه خریداری شده بودند.

گزارش پنتاگون می‌افزاید: «به دلیل فقدان یک نیروی هوایی مدرن، ایران برنامه موشک‌های بالستیک را به عنوان یک توانمندی تهاجمی درازمدت در پیش گرفته است تا جلوی تصمیم مخالفانش در منطقه، از جمله ایالات متحده، اسرائيل و عربستان سعودی، برای حمله به ایران را بگیرد.»

رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر، ۲۰۱۷

بر اساس این گزارش ایران یک سری از موشک‌هایی را تولید کرده که می‌توانند فاصله دو هزار کیلومتری را طی کنند و اسرائيل یا عربستان سعودی را هدف قرار دهند.

ایران در سال ۲۰۱۷ موشک “خرمشهر” را به نمایش گذارد که از یک برد دوهزار کیلومتری برخوردار است و می‌تواند حامل چندین کلاهک باشد. تحقیق پنتاگون در انطباق با توییتی که از دونالد ترامپ در همان زمان منتشر شد، می‌گوید که ظاهرا برای ساخت این موشک از تکنولوژی کره شمالی استفاده شده است.

در عین حال مطالعات پنتاگون می‌گوید که ایران نزدیک به ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای برنامه نظامی‌اش در سال ۲۰۱۷ هزینه کرده است.

از زمانی که ترامپ از توافق اتمی خارج و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را مجددا برقرار کرد، اقتصاد ایران زیر فشاری فزاینده قرار گرفته است.

یک کارشناس در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به نام کریستیان ساندرز نسبت به برداشتن تحریم تسلیحاتی ایران در سال آینده هشدار داده و گفته است: «لغو این محدویت‌ها [تحریم تسلیحاتی علیه ایران] در سال ۲۰۲۰ به تهران این فرصت را می‌دهد تا برخی از توانایی‌های‌ خود را که در اثر این تحریم‌ها بلوکه شده بود، توسعه دهد.»

تحریم تسلیحاتی ایران از سال ۲۰۰۶ آغاز شد و شامل ممنوعیت صادرات اسلحه به ایران می‌شود اما این تحریم‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که پنج سال پس از توافق اتمی خود به خود لغو می‌شوند. توافق اتمی کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه با ایران در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت.

یک مقام رسمی اطلاعاتی آمریکا گفته انتظار دارد ایران برای تهیه جت‌های جنگی و جنگ‌افزارهای دیگر روی تسلیحات روسیه و چین که مهم‌ترین حامیان جمهوری اسلامی هستند، تمرکز کند.

ایران همواره گفته که تنها متمرکز بر سیستم دفاعی است و می‌خواهد این سیستم را تقویت کند. استدلال جمهوری اسلامی نیز این است که در طول هشت سال جنگ ایران و عراق، کشورهای غربی از صدام حسین حمایت کردند. جمهوری اسلامی همچنین به برنامه پنهانی اتمی اسرائیل اشاره می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا