خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی نطق سالانه ترامپ [+متن سخنرانی]

ایسنا نوشت: سخنرانی سالانه دونالد ترامپ نمایشی شوکه‌کننده از شکاف‌های موجود در جامعه سیاسی آمریکا بود.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا پس از سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا موسوم به “سخنرانی وضعیت کشور”، نسخه کپی شده متن سخنرانی این رییس جمهور را که در اختیارش قرار داده شده بود، پاره کرد و  آن را یک “سخنرانی متقلبانه” خواند.

او پس از این سخنرانی به خبرنگاران گفت: پاره‌اش کردم. با در نظرگرفتن گزینه‌های دیگر این مودبانه ترین کاری بود که انجام شد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ پیش از آغاز سخنرانی‌اش با پلوسی که دستش را برای دست دادن به سمت ترامپ دراز کرده بود، دست نداد.

پلوسی همچنین در واکنش به این رفتار ترامپ هنگام معرفی او فقط گفت: خانم‌ها و آقایان، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا. این درحالیست که رسم بر این است که رئیس مجلس نمایندگان این طور رئیس جمهوری ایالات متحده را به حضار معرفی کند: اعضای کنگره، مفتخرم که رئیس جمهوری ایالات متحده را معرفی کنم.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است: در حالی که سخنرانی وضعیت کشور به طور مرسوم لحظه‌ای سالانه برای آتش‌بس سیاسی بوده، مراسم امسال نشانگر جنگی سیاسی بود که در آستانه انتخابات ماه نوامبر، سراسر این کشور را فرا گرفته است.

هنگامی که دونالد ترامپ در سخنرانی خود “بازگشت آمریکای بزرگ” را اعلام کرد، دموکرات‌ها با عدم تشویق ایستاده او بر خلاف جمهوری‌خواهان، “هو کردن” و خروج از مراسم سخنرانی  به این اظهارات واکنش نشان دادند.

دموکرات‌ها طی ماه‌های اخیر به دنبال استیضاح دونالد ترامپ بر سر مکالمه تلفنی‌اش در ماه ژوئیه با رییس جمهور اوکراین بوده‌اند و رسیدگی سنا به استیضاح او امروز، چهارشنبه با اعلام تصمیم این شاخه از کنگره به اوج خود خواهد رسید؛ البته سنا با اکثریت جمهوری‌خواه به دونالد ترامپ اطمینان داده است از اتهاماتی که علیه او مطرح شده، تبرئه خواهد شد.

این مساله ظاهرا به ترامپ اعتماد به نفس بیشتری داده، به طوری که در سخنرانی او حتی یک بار هم از کلمه “استیضاح” استفاده نشد.

اما اخبار خوب برای ترامپ به اینجا محدود نمی‌شود و نتایج نظرسنجی گالوپ روز سه‌شنبه نشان داد که میزان تایید عملکرد او به عنوان رییس‌جمهور به بالاترین میزان، یعنی ۴۹ درصد رسیده است.

با این حال دموکرات‌ها با دعوت مهمانانی به مراسم سخنرانی ترامپ که نشانگر عدم موفقیت او در حل مشکلات درمانی جامعه بودند- حدود ۸۰ پزشک، بیمار و شخصیت‌های دیگر- مخالفت خود را با عملکرد او در جایگاه ریاست جمهوری نشان دادند.


دونالد ترامپ شامگاه سه‌شنبه به وقت واشنگتن دی‌سی و هم‌زمان با سال چهارم دوره اول ریاست جمهوری‌اش، سخنرانی سالانه (State of Union) خود را ایراد کرد. ترامپ در این نطق که یک ساعت و ۱۸ دقیقه طول کشید، از عملکرد دولت خود در عرصه‌های اقتصادی، مهاجرتی و امنیت ملی دفاع کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا سعی کرد تا از این سخنرانی برای جلب نظر رای دهندگان آمریکایی و برای انتخاب مجددش در انتخابات ماه نوامبر استفاده کند.

او در ابتدای سخنان خود گفت: سه سال پیش بازگشت بزرگ آمریکا را آغاز کردیم. امروز در برابر شما ایستاده‌ام تا نتایج باور نکردنی آن را به اشتراک بگذارم. اشتغال افزایش یافته، درآمدها بالا رفته، فقر کمتر شده، جرایم کاهش یافته، اعتماد قدرت گرفته و کشور ما بار دیگر به شدت قابل احترام شده است. سال‌های فروپاشی اقتصادی به پایان رسیده است. روزهایی که کشور ما توسط سایر ملت‌ها مورد استفاده، بهره‌جویی و حتی اهانت قرار می‌گرفت، مدت‌هاست پشت سر گذاشته شده است. وعده‌های عمل‌نشده، احیای بدون اشتغال، اظهارات کلیشه‌ای و بهانه‌های بی‌پایان برای کاهش ثروت، قدرت و حیثیت آمریکا به پایان رسیده است.

رئیس جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود در کنگره، در لفاظی‌های جدید علیه حکومت ایران، از به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع کرد. ترامپ پیشتر در این سخنرانی همچنین از خط مشی خود در برابر ایران از جمله تشدید تحریم‌های اقتصادی دفاع کرد.

او در نطق سالانه موسوم به “وضعیت کشور” درباره سردار قاسم سلیمانی یاوه‌گویی‌هایی را مطرح کرد و گفت: “او حمله ماه دسامبر علیه نیروهای آمریکایی را در عراق هدایت کرده بود و همچنان مشغول برنامه ریزی بود. برای همین ایالات متحده دست به عملیاتی دقیق زد که سلیمانی را کشت و به رعب افکنی شیطانی او برای همیشه پایان داد.”

رئیس‌جمهوری آمریکا باز هم در لفاظی‌هایش علیه ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: “رژیم ایران باید تلاش خود برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کند، از گسترش ترور، کشتار و نابودی دست بکشد و شروع به اقدام در راستای منافع مردم خود کند. به دلیل تحریم‌های قوی ما، اقتصاد ایران بسیار ضعیف عمل می‌کند. ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا در یک دوره زمانی کوتاه، اقتصادشان را بسیار خوب کنند اما شاید آنها برای درخواست چنین کمکی، بیش از حد مغرور باشند. ما اینجا هستیم. بگذارید ببینیم کدام مسیر را انتخاب می‌کنند. کاملاً دست خودشان است.”

ترامپ در نطق سالانه‌اش در کنگره از عملکرد دولت خود در عرصه‌های اقتصادی، مهاجرتی و امنیت ملی نیز دفاع کرد. او گفت روند احیای عظمت آمریکا سه سال پیش و پس از ورود او به کاخ سفید آغاز شد و ادامه خواهد یافت.

ترامپ اضافه کرد: “ما هرگز اجازه نخواهیم داد که سوسیالیسم، نظام درمانی آمریکا را نابود کند.”

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با تاکید بر اینکه “من به وعده‌هایم عمل می‌کنم” یادآور شد که شش روز پیش پیمان تجاری تازه‌ای را به جای پیمان تجاری آمریکا شمالی – نفتا – امضا کرده است.

او ادعا کرد که کاهش نرخ بیکاری در آمریکا به کمترین سطح در نیم قرن گذشته رسیده است و افزود: “روزهای زوال اقتصادی به سر آمده است.”

به گزارش بی‌بی‌سی، در جریان این سخنرانی جمهوری‌خواهان به دفعات برای او کف زدند اما دموکرات‌ها بدون هیچ واکنشی به نطق گوش می‌کردند.

هفت نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از جمله اوکازیو کورتز این نطق را بایکوت کرده و از حضور در کنگره خودداری کردند تا به آن چه عادی سازی قانون شکنی‌های ترامپ خواندند، کمک نکنند.

از مهمانان او زن و فرزند یک سرباز آمریکایی بودند که توسط یک بمب کنار جاده‌ای کشته شده‌اند.

خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، هم یکی از مهمانان ویژه رئیس جمهوری آمریکا بود.

ترامپ در مورد جنگ افغانستان هم گفت که “به دلیل شجاعت نیروهای آمریکایی پیشرفت‌های زیادی انجام شده است و مذاکرات صلح ادامه دارد.”

او این گونه ادامه داد: “من در پی آن نیستم که صدها هزار نفر از مردم افغانستان که خیلی از آنها بیگناه هستند را بکشم. این همچنین کار ما نیست که به عنوان نیروی پلیس کشورهای دیگر عمل کنیم. در افغانستان، عزم و شجاعت نیروهای ما به ما این امکان را داده است که پیشرفت چشمگیر داشته باشیم و مذاکرات صلح در حال انجام است. ما در تلاش هستیم تا سرانجام به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهیم و نیروهای خود را به خانه برگردانیم.”

او ادعا کرد: “سربازان آمریکایی در دنیا بهترین هستند و می‌خواهند در جنگ پیروز شوند یا اصلا نجنگند. ما تلاش می‌کنیم که سرانجام طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به پایان برسانیم و نیروهای‌مان را از خاورمیانه به خانه برگردانیم.”

در لحظه‌ای خبرساز در مراسم امشب زمانی که ترامپ پیش از شروع سخنرانی متن آن را تحویل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، می‌داد از دست دادن با او خودداری کرد.

ترامپ همچنین در این سخنرانی خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که در این مراسم شرکت داشت را ستود و پیش از آنکه نامی از وی ببرد گفت:‌ در اینجا یک مرد بسیار شجاع حضور دارد که با خودش آرزوها، امیدها و اشتیاق تمام ونزوئلایی‌ها را آورده است.

ترامپ سپس به گوآیدو به عنوان “رئیس جمهوری برحق و مشروع” ونزوئلا اشاره کرد و نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور آمریکای لاتین را “حاکم نامشروع و مستبد” خواند که به مردمش صدمه می‌زند در حالیکه “استبداد وی می‌شکند و از بین می‌رود.”

ترامپ پیش از ادامه دادن صحبت‌هایش خطاب به گوآیدو گفت:‌ لطفا این پیام را اعلام کنید که تمامی آمریکایی‌ها با مردم ونزوئلا در تلاش برای آزادی متحد هستند.

پلوسی متن سخنان ترامپ را پاره کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در آغاز سخنرانی سالانه خود از دست دادن با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امتناع کرد.

ترامپ همزمان با پا گذاشتن به محل سخنرانی یک کپی از متن سخنرانی خود را به مایک پنس، معاونش و یکی دیگر را به پلوسی داد؛ پلوسی دستش را دراز کرده بود تا با ترامپ دست بدهد اما رئیس جمهوری از این کار امتناع کرد.

نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این کار ترامپ در برابر چشم رسانه‌های داخلی و خارجی کپی متن سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا را که قبل از شروع سخنرانی به او داده بود، پاره کرد.

پلوسی همچنین در واکنش به این رفتار ترامپ فقط گفت: خانم‌ها و آقایان، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا.

این درحالیست که رسم بر این است که رئیس مجلس نمایندگان این طور رئیس جمهوری ایالات متحده را به حضار معرفی کند: اعضای کنگره، مفتخرم که رئیس جمهوری ایالات متحده را معرفی کنم.

واکنش دموکرات‌ها

واکنش دموکرات‌ها را “گرچن ویتمر” فرماندار میشیگان قرائت کرد.

او گفت که برای رد سخنان امشب ترامپ “به خیلی بیش از ده دقیقه وقت نیاز دارد.”

خانم ویتمر گفت: “کارگران آمریکایی گرفتارند. دستمزدها راکد مانده درحالی که حقوق مدیر عامل‌ها سرسام آور است” و افزود که شرکت‌های بزرگ “پاداش برنامه کاهش مالیاتی که به آن نیاز ندارند را درو می‌کنند.”

دموکرات‌ها پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ را به عنوان یکی از مسائل عمده انتخابات ۲۰۲۰ مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا