خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرصت طلایی استقلال برای عبور از پرسپولیس

استقلال بعد از مدت ها این فرصت را دارد تا با پیروزی برابر نساجی مازندران در رتبه ای بالاتر از رقیب سنتی خود قرار بگیرد.

به گزارش “ورزش سه”، پرسپولیس در ادامه روند سینوسی خود امروز از نفت مسجدسلیمان سختکوش در ورزشگاه آزادی شکست خورد تا چهارمین شکست فصل خود و البته دومین شکست در ورزشگاه آزادی را تجربه کند.

حالا استقلال اوج گرفته با استراماچونی که قبل از تعطیلی لیگ برتر 8 برد پشت سر هم در لیگ برتر و جام حذفی ثبت کرده بود، این فرصت را دارد تا بعد از مدت ها در رتبه ای بالاتر از پرسپولیس قرار بگیرد، اتفاقی که آبی ها سال ها است انتظار آن را می کشیدند.

آخرین باری که استقلال در رتبه بهتر از پرسپولیس قرار گرفته است، به لیگ پانزدهم برمی گردد، جایی که استقلالی ها بعد از شکست 4 بر 2 برابر پرسپولیس و از دست دادن صدر جدول، با دو پیروزی پشت سر هم برابر فولاد و سایپا توانستند از شکست پرسپولیس برابر نفت تهران نهایت استفاده را کنند و در رتبه ای بالاتر از رقیب سنتی خود قرار بگیرند.

از پیروزی استقلال برابر سایپا تا کنون چیزی حدود 1300 روز می گذرد و حالا استقلالی ها این فرصت را دارند تا با شکست دادن یا تساوی برابر تیم نساجی بعد از سال ها بالاتر از رقیب دیرینه خود قرار بگیرند، اتفاقی که با توجه به فرم این روزهای استقلال دور از دسترس نیست.

البته استقلال در لیگ شانزدهم و هفدهم که هدایت آن را شفر و منصوریان برعهده داشتند هرگز فرصت رسیدن به رتبه ای بهتر از پرسپولیس را نداشتند اما در لیگ هجدهم آبی ها در دو مقطع می توانستند در رتبه ای بهتر از حریف سنتی خود قرار بگیرند، اگر استقلال در دربی برگشت در هفته بیست و سوم لیگ برتر پرسپولیس را شکست می داد که البته با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و یک بار هم در بازی برگشت برابر شهر خودرو در هفته بیست و هفتم لیگ برتر که آبی ها بازهم با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند تا دست شان از رسیدن به رتبه ای بهتر از پرسپولیس کوتاه بماند.

حالا استقلال می تواند در صورت کسب نتیجه پیروزی یا حتی تساوی در رتبه ای بهتر از پرسپولیس قرار بگیرد، اتفاقی که با توجه به فرم ایده آل این روزهای آبی ها دور از ذهن نیست.

در این بین نباید فراموش کرد که استقلال برای اینکه بتواند در کورس مدعیان قهرمانی قرار بگیرد نیاز به پیروزی برابر نساجی دارد و کسب یک نتیجه تساوی تنها آبی ها را در پایان هفته یازدهم لیگ برتر در رتبه ای بهتر از پرسپولیس قرار می دهد و اتفاق مهم دیگری برای این تیم نخواهد افتاد.


سوشا و دستانی که دوباره امن شد

دروازه بان سابق پرسپولیس در بازی امروز در ورزشگاه آزادی دروازه تیمش را بسته نگه داشت تا نفت مسجد سلیمان به سه امتیاز با ارزش دست پیدا کند.

به گزارش” ورزش سه”، سوشا مکانی در بازگشت به ورزشگاه آزادی عملکرد خوبی مقابل هوادارانی داشت که زمانی نامش را روی سکوها فریاد می زدند. او از لیگ چهاردهم و به مدت دو فصل دروازه بان تیم پرسپولیس بود هر چند روزهای پرفراز و نشیبی در لباس این تیم داشت. او در لیگ پانزدهم دروازه بان یکی از بهترین تیم های پرسپولیس در دهه های اخیر بود هر چند در پایان این تیم به مقام نایب قهرمانی رسید. در دو سال حضور سوشا در پرسپولیس او چند بار محروم شد و در چند بازی گل های عجیبی خورد. مثل بازی با فولاد در ورزشگاه آزادی که در محاسباتش اشتباه کرد و توپ به شکل عجیبی وارد دروازه اش شد.

با این وجود سوشا از آن دسته بازیکنانی است که همیشه رابطه نزدیکی با سکوها داشته و امروز هم در ابتدای بازی مورد تشویق هواداران پرسپولیس قرار گرفت اما هر چه از زمان بازی گذشت، با بسته نگه داشتن دروازه اش ، شرایط تغییر کرد. مکانی با چند سیو خوب امروز اجازه نداد پرسپولیسی ها گل بزنند و همین موضوع خوشایند هوادارانی نبود که بی تاب گل زدن تیمشان بودند.

” من همیشه انگیزه دارم.” او بعد از کلین شیت برابر پرسپولیس وقتی خبرنگاران از شعارهایی که هر چه بازی به دقایق پایانی نزدیک تر می شد رنگ و بوی تندتری ضد سوشا می گرفت، پرسیدند گفت:” پرسپولیسی هستم و تا آخر هم پرسپولیسی می مانم. با این حال با تمام وجود برای تیمی که با آن قرارداد دارم بازی کردم و خوشحالم که هواداران نفت مسجد سلیمان که با این تیم زندگی می کنند از این برد خوشحال هستند. هواداران خیلی من را دوست دارند و قبل از بازی برایم سنگ تمام گذاشتند. پرسپولیسی هستم و رابطه خوبی با هواداران دارم.”

سوشا مکانی امروز دست کم در سه مورد دروازه اش را در برابر مهاجمان پرسپولیس نجات داد. او یک ضربه سر از فاصله نزدیک را از سیدجلال حسینی و یک ضربه سر در دقایق پایانی را هم از مهدی عبدی گرفت. البته که امروز شانس هم در بعضی صحنه ها همراه بود مثل آن صحنه ای که ضربه ترابی در شرایط تک به تک به تیر دروازه برخورد کرد. با این وجود بازگشت سوشا به آزادی از او تصویر دروازه بانی با دستان امن را به ثبت رساند؛ تصویری که می تواند باب اسفنجی و هزاران حاشیه را از اذهان پاک کند.


گابریل کالدرون در موقعیت مارک ویلموتس

دو چشم بیرون زده از شال بلندی که سرمربی پرسپولیس دور گردنش پیچیده بود، نشانه ای از وضعیتی است که سرمربی آرژانتینی در سرمای تهران گرفتار آن شده است.

به گزارش “ورزش سه”، او امروز در جایی دورتر از کنار خط، نشسته روی سکوها کنار مدیرعامل تیم مسابقه پرسپولیس را تماشا می کرد در حالی که به نظر نمی رسید گرمای چندانی بین این دو باشد که هر یک بتوانند به آن دل ببندند. محمدحسن انصاری فرد مدیرعاملی است آمیخته با شعارهای هواداری و طبعا شعارهای جسته و گریخته امروز در ذهنش نقش بسته است. در عین حال کالدرون که یک سرمربی قدیمی و کارکشته محسوب می شود و با این روزها ناآشنا نیست، دوران مربی گری طولانی او آمیخته با این پستی ها و بلندی هاست اما شاید این یکی خیلی متفاوت با قبلی ها. جایی که به نظر آرام آرام شایستگی های فنی این سرمربی باتجربه در منطقه خلیج فارس آرام آرام زیر سوال می رود.

بیایید کمی درباره بازی امروز صحبت کنیم:

* به طور کلی مدعیان قهرمانی لیگ در کشورهای مختلف پس از فیفا دی و اردوهای تیم ملی آسیب پذیرتر از باشگاه های دیگر هستند. به این دلیل ساده که چند بازیکن خود را در اردوی تیم ملی داشتند. پرسپولیس هم در میان تیم های ایرانی، بیشترین تعداد ملی پوش را در اردوی اخیر داشت و در این شرایط افت عملکرد فنی پرسپولیس، تا حدی طبیعی بود.

* هرچند از تاثیر اردوهای تیم ملی گفتیم، آنچه پرسپولیس کالدرون را به یک تیم متزلزل تبدیل کرده جابجایی های زیاد و متناوب در جریان بازی و از یک بازی تا بازی بعدی است. برای نمونه محمد نادری که در ترکیب تیم ملی هم مقابل عراق به عنوان مدافع چپ به میدان آمد در طول نود دقیقه بازی امروز در سه پست بازی کرد؛ ابتدا هافبک راست، سپس دقایقی به عنوان هافبک چپ و دقایق پایانی تازه به پست تخصصی خود یعنی دفاع چپ برگشت.

* تغییرات زیاد در خط دفاع پرسپولیس پایه این تیم را از استحکام سابق دور کرده است. کالدرون علاقه دارد که در جریان بازی حداقل یک تعویض در خط دفاع خود داشته باشد، همان طور که امروز دیدیم انصاری در نیمه دوم زمین را ترک کرد و نادری به جای او در دفاع چپ قرار گرفت. همین حالا یکی از مهمترین چالش های کالدرون، پیدا کردن پست برای بازی شجاع خلیل زاده است. این میزان تغییرات در خط دفاع، آن هم برای تیمی که مدعی قهرمانی لیگ است یک نکته منفی به حساب می آید.

* پرسپولیس قطعا از نظر کمی و کیفی طوری بسته شده که یکی از غنی ترین تیم های این فصل است. اما به وضوح تعداد بازیکنانی که در تیم کالدرون، رشد فنی داشته اند زیاد نیستند و برعکس می توان به چندین بازیکن اشاره کرد که در پروسه صعود پرسپولیس به فینال آسیا، نقشی کلیدی داشتند اما حالا در تیم کالدرون بسیار کم رنگ و کم تاثیر شدند.

* پرسپولیس فرصت های زیادی برای گلزنی داشت اما به وضوح مشخص است که سطح اعتماد به نفس تیمی پرسپولیس نسبت به چند فصل گذشته افت کرده و تغییر این شرایط از وظایف شخص سرمربی این تیم، گابریل کالدرون است.

شباهت های پرسپولیس و تیم ملی

شاید شبیه ترین فرد به گابریل کالدرون در فوتبال ایران، مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران است. چهره هایی که دو رل مهم در فوتبال ایران را برداشته اما موفق به جلب سرمایه اجتماعی لازم برای ادامه کار در این دو شغل پراهمیت نشده اند. این دو آشکارا تحت تاثیر کاریزما و موفقیت مربیانی هستند که پیش از این در مدتی طولانی هدایت پرسپولیس و تیم ملی را در دست داشتند. دو مربی که ذره ذره و با زحمت و تلاش و نبوغ و کاریزما، اعتبار فوق العاده ای در فوتبال ایران کسب کردند و هواداران متعصبی برای خود ساختند.

سوال مهم اما اینجاست؛ دو سرمربی جدید، ویلموتس و کالدرون چند هوادار صددرصدی و بی قید و شرط در فوتبال ایران دارند.

ذکر این نکته هم جالب است که حتی این دو مربی موفق در فوتبال ایران (برانکو و کی روش) در تیم های جدید با مشکل محبوبیت و سرمایه اجتماعی مواجه بوده اند . برانکو که با مخالفت هواداران از الاهلی اخراج شد و کی روش هم به مرور سایه سنگین پکرمن را کنار می زند. به همین دلایل است که مربی در سطح بالا شغلی دشوار، پردرآمد و پر سر و صداست. شغلی که ناگهان ممکن است مناسب آن نباشید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا