خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حجتی کرمانی: باید «آشتی ملی» اتفاق بیفتد | مردم حق اعتراض دارند

هیچ راهکاری برای برون‌رفت از وضع فعلی متصور نیستم، اما باور دارم که مردم حق اعتراض دارند و این کار را انجام می‌دهند. حال اینکه یک عده فاسد از اعتراضات سوءاستفاده می‌کنند، در همه جای دنیا امری عادی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی از مبارزین برجسته پیش از انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص نحوه مواجهه مسوولین با اعتراضات اخیرگفت: مسوولین نظام بدانند که علاج واقعه را باید قبل از وقوع کنند. اما متاسفانه برخی‌ها مر تکب هر کار اشتباهی می‌شوند و تازه بعد از آن به فکر می افتند که چطور می توان از چاله‌ای که خود کنده اند،خارج شوند.

وی گفت: متاسفانه برخی‌ها کار دست دولت می دهند و مردم را دچار گرفتاری می‌کنند. دست کم در این مقطع، راه چاره ای به نظرم نمی رسد و مسوولان باید به پای تصمیمات اشتباه خود بسوزند و بسازند.

همانطور که نمی‌توان قیمت کالاها را با دستور کنترل کرد، نمی‌توان اعتراضات را نیز از اغتشاشات تفکیک کرد

حجتی کرمانی ادامه داد: متاسفانه عقلانیتی در برخی تصمیم گیری‌ها وجود ندارد و مشکل اصلی در همین است. اگر ما به صورت کامل به دین عمل می‌کردیم، این چنین نمی شد. وااسفا که نام دین را یدک می کشیم، اما دینی عمل نمی کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه می‌بینیم که برخی دستور می دهند «نباید قیمت ها بالا رود» مگر کنترل قیمت کالاها به دستور آنهاست؟ بی تردید، همانطور که نمی توان قیمت کالاها را با دستور کنترل کرد، نمی توان اعتراضات را نیز از اغتشاشات تفکیک کرد.

حجتی کرمانی گفت: اگر کشور با قانون اداره می شد هیچ گاه وضع به اینجا نمی رسید. این روزها، رفتار آقایان باعث عصبانیت همه دلسوزان می شود. به شخصه هیچ راهکاری برای برون رفت از وضع فعلی متصور نیستم اما باور دارم که مردم حق اعتراض دارند و این کار را انجام می دهند. حال اینکه یک عده فاسد نیز از اعتراضات سوءاستفاده می کنند متاسفانه در همه جای دنیا هست.

مسوولین همه اقشار مردم را در تصمیم گیری خود شریک بدانند

وی افزود: اگر حرف‌های ما تاثیرگذار بود وضع این گونه نمی شد. 40 سال است می‌گوییم که بزرگان قوم بنشینند و با هم صحبت کنند. چرا که بدون شک زمانی که اختلاف از بالا وجود داشته باشد، همین می شود. منتها آقایان وقتی اوضاع خراب می‌شود به فکر اصلاح می افتند و امیدوارم همانطور که اشاره کرده‌اند محل‌هایی برای شنیدن اعتراض مردم پیش‌بینی کنند.

حجتی کرمانی در پایان گفت: به عنوان راهکار می توانم بگویم که مسوولین باید به اشتباهاتی که مرتکب شده اند، اعتراف کرده و از همه عقلای قوم دعوت کنند تا «آشتی ملی» چنانچه پیشتر نیز گفته‌ام، اتفاق بیفتد. و همانند ابتدای انقلاب که همه گروه‌ها و جریان ها در آن حضور داشتند از همه دعوت کنند. بعد بگویند که می‌خواهند همه اقشار مردم را در تصمیم گیری خود شریک بدانند.

جماران: شامگاه پنجشنبه 23 آبان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ایران اعلام کرد که از آغاز روز جمعه 24 آبان سهمیه‌بندی بنزین آغاز شده و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3 هزار تومان است. در پی این تصمیم، اعتراضاتی در گوشه و کنار جامعه اتفاق افتاد که حوادث تلخی برای کشور رقم زد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب آقای کرمانی . سخن از دل ما میگویی. اما نوش داروی بعداز مرگ سهراب است. … با کی باید آشتی کند؟ با کسانی که آنها را با غناسه زده است؟ یا خانواده های آنها را به صرف شام دعوت کند. روحانی 6 سال در صدد است اماکنی را برای بیان اعتراضات مردم تعیین کند. بر فرض اینکه چنین مکانی را هم تعیین کنند. مثلا کجای تهران . جاده قم – تهران یا بیابانهای اطراف کویر یزد را؟ در کجای تهران شما مکانی را سراغ دارید که بتوان 50 هزار نفر را در آن جمع کرد. و در فردای روز دیگر تصویر همه مخالفین را رصد نکرد. شما چگونه تضمین میکنی همانهایی که امروز آتش به اختیار عمل می‌کنند در اجتماعات قانونی مردم آشوب بپا نکنند و با ترکاندن یک ترقه محملی برای سرکوب مردم فراهم نکنند. یک حزب یا جبهه ای میل دارد در استادیوم آزادی تجمع کند . از اول شما سنگ بنای مخالفت را گذاشته ای. من (دولت ) بشما میگویم کجا بروید. جایی با گنجایش 1000 نفر. نه آقای کرمانی .این راهی که شما پیشنهاد میکنی راه به ترکستان است. هیچ آدم عاقلی با پای مخالفش راه نمیرود چه رسد که در چهار دیواری محصور هم باشد. مشکل جای دیگری است . که به این سادگی ها علاج نمیشود مگر….

  2. دقیقا. بلکه حتی در نظرات بنیانگذار انقلاب (امام راحل) حق دارند اگر نظامی را نخواستند آن را نپذیرند و کنار بگذارند و گذشتگان حق تعیین نظام و حکومت ایندگان را ندارند، با هیچ توجیهی و اگر کسانی سد راه خواست مردمند آنها ضد امام و ضد انقلابند که بر خلاف وصیت ایشان که انقلاب دست نااهلان و نامحرم نیفتد، آن را به دست گرفته اند

  3. آن بزرگواری که شما مشاورشون بودید ، گفتند قهری نداریم که آشتی کنیم . کاش هنوز مشاورشون بودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا