خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کیا اسپورتیج ۲۰۲۰، مدرن‌تر و لوکس‌تر

رپورتاژآگهی

کیا در اواخر ۲۰۱۹ ميلادی نسخه‌ای از اسپورتیج را در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش گذاشت که از فرط تغییرات می‌توانست نسل جدیدی از این خودرو باشد تا فیس‌لیفت آن. اسپورتیج که تقریباً محبوب‌ترین اس‌یووی کیا شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و تاکنون 4 نسل از آن به جهان معرفی شده است. به نظر می‌رسد کیا تغییرات اعمال شده در این فیس‌لیفت را همسو با تحول سبک طراحی خودروها در جهان انجام داده است. البته که همچنان چهره این خودرو با این سبک فاصله زیادی دارد، ولی حامل ماهیت و اصالت کیاست که همواره سعی دارد به روزترین امکانات را در اختیار علاقمندان خود قرار دهد.

شباهت‌های فنی

تغییرات ظاهری کیا بیشتر در نمای روبه‌رو دیده می‌شود. در این نما، شاهد تغییر توری جلوپنجره که به نوعی نقش امضای طراحی‌های کیا را بازی می‌کند، هستیم. این طوری برجسته‌تر و بزرگتر شده است. دی‌لایت‌های اضافه‌شده به کاسه چراغ‌های اصلی نکته بعدی است که می‌بینیم. قطعات کرومی در این نما، در میانه سپر جلو دیده می‌شوند. همچنین فرم طراحی مه‌شکن‌ها نیز به روزتر و جذاب‌تر شده است. قطعه کرومی یاد شده در میانه سپر تا روی مه‌شکن‌ها ادامه می‌یابد و به خودرو طرحی نو می‌دهد. در بخش عقب نیز طراحی سپر، چراغ‌ها و اگزوزها تغییر کرده است. همچنین رینگ‌های استیل خاکستری با طراحی جدید از دیگر تغییرات اعمال شده در این فیس‌لیفت هستند. اما در داخل کابین نیز تغییراتی دیده می‌شود. این تغییرات بیشتر خودرو را به سمت لوکس شدن هدایت می‌کند. نمایشگر ۵ اینچی جای خود را به یک صفحه نمایش ۸اینچی داده و اندروید کار و اپل کار پلی روی آن نصب است. جنس روکش چرم‌ها تغییر کرده و حس بهتری منتقل می‌کند. غربیلک فرمان ظاهری لوکس‌تر به خود گرفته است. شارژر بی‌سیم نیز از امکاناتی است که به اسپورتیج جدید اضافه شده است. این خودروی به روز شده از تجهیزات ایمنی جدید نیز بی‌بهره نمانده است. کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت، سیستم هشدار خروج از خطوط، سیستم تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ‌ها، سیستم هشدار تصادف از جلو با قابلیت تشخیص مانع ثابت و متحرک و سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده از جمله این تجهیزات به روز هستند. در بخش فنی اما این خودرو هیچ تغییری را متوجه نبوده و با همان موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو هم برای این نمونه از اسپورتیج در نظر گرفته شده است. همچنین سیستم 2 دیفرانسیل در این خودرو مانند قبل قابل سفارش است و خودرو به طور استاندارد دیفرانسیل جلو تولید می‌شود. نسل چهارم خودروی کیا اسپورتیج در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد و تاکنون دو بار فیس‌لیفت شده است. این خودرو که با کد QL شناخته می‌شود، حتی در طول عمر کوتاه ۵ ساله تولیدش به نعمت این فیس‌لیفت‌ها از تکنولوژی‌های روز دنیا بازنمانده است.

کیا اسپورتیج در ایران

آخرین نمونه از اسپورتیج وارد شده به ایران، نسل چهارم یا همان نسخهQL است که در سال ۹۷ یعنی قبل از فیس‌لیفت ارائه شد. اسپورتیج QL در آن دسته خودروهای وارداتی بود که توقف واردات گریبانش را گرفت و مانع از عرضه گسترده‌اش در کشور شد. همین امر منجر به بازار داغ اسپورتیج در بازار خرید و فروش ماشین دست دوم شد. به خصوص که علاوه بر ورود تعداد محدود از این خودروی محبوب و اعمال تحریم‌ها مشکلی در خدمات پس از فروش از اطلس خودرو ایجاد نکرده است و تأمین قطعات و تعمیر خودرو به کاری غیر ممکن تبدیل نشده است. ناگفته نماند توقف واردات باعث شد قیمت اسپورتیج به طرزی غیر معقول بالا برود. این خودرو که در جهان جایگاه یک اس‌یووی نه چندان گران برای خانواده‌های متوسط را بازی می‌کند در ایران تبدیل به خودروی لوکس مختص افراد متمول شده است و خرید و فروش آن تنها بین افرادی از همین قشر صورت می‌گیرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا