خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه: چطور کسانی با 10 درصد آرا، نماینده‌ی مردم باشند؟

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست پیگیری شورای نگهبان و قوای مجریه و مققنه درباره‌ی ردصلاحیت‌های گسترده‌ی کاندیداهای انتخابات آتی مجلس در هیات‌های نظارت بر انتخابات، تاکید کرد: امیدواریم تمامی دست اندرکاران انتخابات پیش رو اجازه دهند تا همه‌ی آحاد جامعه فرصت داشتن کاندیدایی مطلوب رأی و نظرشان را داشته باشند، کما اینکه تمامی اصول مردم سالاری دینی هم مؤید همین درخواست است.

متن کامل این بیانیه که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می‌آید:

بسمه تعالی

“گاهی دیده می‌شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که موجب وهن شورای نگهبان است. فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی  که مورد درگیری هست وارد بشوند… بحث بر سر خوبی و بدی نمایندگان وسایر افراد نیست، بحث بر سر گناه و کج رفتن است. همه باید توجه کنیم که آلت دست بازیگران سیاسی نشویم.”

امام خمینی (ره)، صحیفه امام، ج 21: ص 612

 

متأسفانه ساعاتی از خبر رهایی یافتن ملت شریف ایران از حصر تحریم‌های ظالمانه‌ی بین المللی نگذشته بود که خبر رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، کام خیل عظیمی از مردمان مظلوم و محنت دیده را مجدداً تلخ نمود. یأس ناشی از بر باد رفتن امیدها به آینده‌ای بهتر در سایه‌ی تصمیمات بر آمده از تعقل و تفکر در مجلس آینده، اینک دیدگان را حزن آلود و گام‌های رو به جلو را سست و لرزان کرده است. امید به حضور نمایندگانی شایسته و متعهد که طنین صدایشان در صحن خانه‌ی ملت غریو همه‌ی اقشار جامعه است، اکنون زیر خروارها اندوه و یأس و ناامیدی در حال مدفون شدن است.

در مقطع کنونی و شرایط حال حاضر منطقه، ارتقای جایگاه کشور اسلامی عزیزمان در صحنه‌های بین المللی مرهون حمایت‌های حداکثری ملت شریف ایران از گفتمان تعقل و تدبر است که نمایندگان این گفتمان، سایه‌ی شوم نابخردی‌ها و حرکات ناسنجیده‌ی هشت ساله‌ی بحران‌سازِ خانمان‌سوز را به دست فراموشی سپرده‌اند؛ تا بدانجا که نه تنها در میان سخنرانی‌های نماینده منتخب ملت ایران در عرصه‌های بین المللی حضار یکی پس از دیگری میدان هم اندیشی و گفتگو را به صورت تحقیر آمیز ترک نمی‌کنند، بلکه در بحران‌های بین المللی و منطقه‌ای نیز نمایندگان کشورمان دعوت به هم اندیشی و رایزنی می‌شوند.

 

با بهره مندی از همین تجربه موفق و برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ی نخبگان کشوری در عرصه‌ی قانون گذاری نیز نیازمند مجلسی هستیم که نه به صورت ظاهری بلکه به صورت تمام و کمال در رأس امور باشد؛ مجلسی برآمده از آرای واقعی مردم که 290 کارشناس منتخب همه‌ی آحاد کشور بر کرسی‌های سبز آن جلوس دارند؛ نمایندگانی که در عین پایبندی به ارزش‌های والای انقلاب و جمهوری اسلامی، واقف به مسائل فنی و تخصصی قانون گذاری در حوزه‌های مختلف هستند و به خانه‌ی ملت احساس تعهد و وظیفه می‌کنند. چنین مجلسی بر آمده از آرای تمامی طیف‌ها و گروه‌های جامعه خواهد بود و نه صرفاً وابستگان به جناحی خاص که کمال خواسته‌هایشان بر آمدن یک صدای مشخص از خانه‌ی ملت است. مگر نه اینکه مجلس شورای اسلامی باید محل تضارب آرای مختلف و متفاوت باشد تا نص صریح قرآن کریم که می‌فرماید «وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم» محقق شود.

 

در عین ناباوری، رد صلاحیت‌های اخیر این شائبه را به وجود می‌آورد که بر خلاف رأی و نظر بنیان گذاران جمهوری اسلامی، ملت ایران در تصمیم گیری‌های خود نیاز به قیم و راهنما دارند و حق الناس بودن آرای مردم فقط در دایره‌ای خاص و محدود از گزینه‌های موجود تعریف می‌شود. یادمان نرود که انقلاب اسلامی در کدام فضا و در چه شرایطی و با چه آرمان‌هایی شکل گرفت. مگر نه اینکه مردم مجلس فرمایشی، تحت قیومیت رژیم سابق را نماینده‌ی خود نمی‌دانستند؟ پس چگونه امروز می‌توانند قبول کنند نمایندگانی که کمتر از ده درصد از آرای حوزه‌های انتخابی خود را کسب کنند می‌توانند نمایندگان آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی باشند. اگر اجازه دهیم تا مردم با استقلال نظر و آزادی در انتخاب، نمایندگانشان را در بوته‌ی آزمایش بگذارند و نتیجه‌ی انتخاب خویش را ـ که ممکن است متفاوت با نظر مسوولان باشد ـ با تمام وجود لمس نمایند، قطعاً به مرور زمان و طی انتخابات آتی شاهد بروز بلوغ سیاسی و درایت بیشتر در گزینش‌های ایشان خواهیم بود.

 

مگر می‌توان باور کرد که در آستانه‌ی خجسته سالروز انقلاب اسلامی ایران چیزی کمتر از نیمی از فرزاندان شریف این انقلاب و دلسوزان آن برای حضور در خانه‌ی خود احراز صلاحیت می‌شوند؟ آیا این برخوردهای هیأت های نظارت، در راستای بیانات مقام معظم رهبری است که خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات هستند؟

 

از رد صلاحیت‌های اخیر این طور دریافت می‌شود که عده‌ای خواستار استفاده‌ی ابزاری از آرای مردم جهت مشروعیت بخشیدن به رأی و سلیقه‌ی خویش هستند؛ اما فراموش نکنیم که ملاک قرار دادن نزدیکی و قرابت رأی و نظر نمایندگان مردم به سلیقه‌ای خاص در آن هشت ساله‌ی کابوس وار، کشور را در معرض چه بحران‌هایی قرار داد.

 

ما دانشجویان انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز از شورای محترم نگهبان و همچنین روسای محترم قوای مجریه و مقننه درخواست داریم در دفاع از حیثیت نظام بیش از پیش اهتمام ورزند و از تمامی توان خود در ایفای سهم خویش در تحقق آزادی‌های مشروع و قانونی، که یکی از بزرگترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است، کوشا باشند و نگذارند که شایبه‌ی فرمایشی بودن انتخابات بر باور دلسوزان این نظام سایه افکند. امیدواریم تمامی دست اندرکاران انتخابات پیش رو اجازه دهند تا همه‌ی آحاد جامعه فرصت داشتن کاندیدایی مطلوب رأی و نظرشان را داشته باشند، کما اینکه تمامی اصول مردم سالاری دینی هم مؤید همین درخواست است.

 

قطعاً ملت شریف ایران اسلامی همانطور که در تمامی 37 سال اخیر نشان داده‌اند، خود را فرزندان این انقلاب و نظام مردم سالار می‌دانند و به قوانین جمهوری اسلامی تمکین خواهند کرد. اما آیا مجلسی که بر آمده از مشارکت و آرای حداکثری مردم نباشد، می‌تواند در انجام وظیفه‌ی ذاتی خود که قانون گذاری است، مصلحت و صلاح تمامی اقشار و گروه‌ها با طرز فکرهای مختلف را لحاظ نماید؟ شاید انتظاری غیر منطقی و نامعقول از نهاد ناظر بر انتخابات نباشد که در حیطه‌ی اختیارات خود صرفاً قانون را مبنای تصمیم گیری قرار دهد و به استعلام‌های صورت گرفته از مراجع معتبر قانونی اعتماد نماید و اجازه ندهد گمان غیر قانونی بودن قسمتی از فرایند انتخابات و عملکرد سلیقه‌ای نهاد نظارتی، بر تمامی این فرایند سایه افکند و مشروعیت و مقبولیت مصوبات مجلس آینده را زیر سؤال برد.

 

و السلام علی من یخدم الحق لذات الحق

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز

5/11/94

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. پیامبر هم علیه کفار قریش با کمک دولت مسیحی حبشه قیام کرد و کفار قریش تهمت وابسته بودن به او میزدند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا