خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پدیده آبان ماه ۹۸ | یادداشت عطاالله مهاجرانی

سيّدعطاءالله مهاجرانى وزیر ارشاد دولت اصلاحات در بخش نخست سلسه یادداشتی با عنوان «پدیده آبان ماه ۹۸» در وبلاگ خود نوشت:

به موضوع؟ مساله؟ واقعه یا ماجرا؟ بحران؟ خیزش؟ اعتراض؟ و یا آشوب آبان ماه، چگونه بایست نگریست و تفسیر کرد؟ بدیهی است که هر جمعیتی، از زاویه دید خود این پدیده را که هفت عنوان برایش نوشتم، می‌بیند، و جز همان چیزی که می‌جوید ندید! و بر اساس زاویه دید و یا نظرگاه خود تفسیر و تحلیل و داوری می کند، مثلا رادیو بی بی سی فارسی، از آغاز تا پایان از واژه‌های اعتراض، معترضان استفاده کرد، مطلقا از تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک‌ها و پمپ بنزین و آمبولانس‌ها، فروشگاه های مواد غذایی و … از واژه تخریب یا آشوب استفاده نکرد. مفسران سیاسی اپوزسیون که معمولا در شبکه های فارسی زبان خارج از ایران سخن می گویند، از اصطلاح «خیزش یا انقلاب» استفاده کردند. من در مطالب کوتاهی که در صفحه تویترم یا صفحه تلگرام مکتوب نوشتم از واژه « آشوب » استفاده کردم.

استاد استادان زبان و ادبیات فارسی، بدیع الزمان فروزانفر، اصطلاح ویژه‌ای را در پژوهش‌های ادبی به شاگردان خود یاد داده بود. نگاه منشوری! این نگاه مثل یک منشور پدیده را فرا می‌گیرد. ضمن این که این نگاه یک کانون مشخصی دارد اما به تمام جوانب پدیده روشنایی می‌تاباند. به شکل تجربی هم، این نکته ناب را از اصغر علمی ناشر توانا و خدمتگذار بزرگ فرهنگ و ادب ایران آموختم. ایشان لطف کردند و به دفترم آمدند و یک دوره از چاپ نخست فرهنگ سخن را برایم آوردند. دعوت کردند که در مراسم رونمایی از کتاب شرکت کنم. با تاسف این مراسم همزمان شد با عمل قلب مرحوم پدرم که می‌بایست آن روز و ساعات در بیمارستان قلب بوده باشم.

آقای علمی این نکته را در باره موفقیت در امر نشر بیان کردند. گفتند: «نشر یک مقوله چند جانبه است. دانش و تجربه و تکنیک و هنر و بیزنس!»
به اصطلاح پنج ضلعی است، این درس را برای همیشه از آقای علمی آموختم که نبایست تک ساحتی بود و معادله یک مجهولی حل کرد.

ببینیم از این تعاریف سه گانه که با داوری همراه هستند، «اعتراض»، «خیزش» و «آشوب» کدامیک دقیقتر و رساتر است. برای این که از پیشداوری پرهیز کنم. از واژه «پدیده» استفاده می‌کنم. در نهایت این بررسی، خواهیم دید از این سه تعبیر کدامیک مناسب‌تر است. این نکته را هم بایست توجه داشت، که پدیده‌های انسانی و اجتماعی مرکب و پیچیده و چند بعدی هستند. ممکن است در یک حرکت بتوان هر سه بعد، اعتراض، خیزش و آشوب را با هم و در هم یا در کنار هم دید.

با توجه به این مقدمه، مساله یا… همان تعابیر هفتگانه یا سه گانه که گفتم، پدیده آبان ماه را چگونه تفسیر کنیم؟

انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، در چهل و یکمین سال عمر خویش با طرح‌های مختلفی از سوی رقیب، آمریکا، اسرائیل، برخی کشورهای عربی منطقه و نیز برخی کشورهای اروپایی رویارو بوده است. قدر مشترک تمامی طرح‌ها سقوط نظام حمهوری اسلامی و به اصطلاح «تغییر رژیم» بوده است. سناریوی دوم «تجزیه ایران» به عنوان یک کشور بزرگ و تجزیه ملت ایران به عنوان یک ملت بزرگ در منطقه خاورمیانه است. البته این طرح را برای ترکیه و عراق و سوریه و حتی عربستان نیز داشته‌اند.

گاهی طرح براندازی جمهوری اسلامی در حدی بوده است، که تمامی بازیگران به ناگزیر در صحنه حاضر می‌شده‌اند. مثل دوران هشت ساله جنگ عراق با ایران. در این جنگ نه تنها آمریکا و کشورهای اروپایی و شوروی آن روزگار و کشورهای عربی مثل عربستان و مصر و امارات و کویت در کنار صدام بودند. بلکه سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های مسلح کردی و حتی سیاستمداران به ظاهر ملی مثل شاپور بختیار در جبهه براندازی جمهوری اسلامی که فرمانده حاضر در صحنه‌اش، صدام بود بودند. جنگ عراق به اهدافی که می‌خواستند نرسید، و صحنه سیاسی معکوس شد. در گزارش همیلتون، بیکر، که پس از اشغال عراق توسط کمیسیون دوحزبی در امریکا تهیه شد و به جرج بوش پسر تقدیم شد، از حضور عمیق و گسترده ایران در عراق سخن گفته شده است. در آن گزارش این جمله غریب آمده است: «در عراق در پشت هر سنگی و پشت هر درختی ایرانیان حضور دارند!»


حواشی موضع‌گیری‌های مهاجرانی

روز گذشته عطاالله مهاجرانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

«سايت گويا، نسبت به اينجانب توجه هفتگى دارد. هيچگاه در صدد پاسخ گويي نبوده و نيستم. اما تركيب بسيجى پناهنده، قابل تامل است!
افتخار بزرگى ست كه بسيجى تلقى شوم چنان كه برادر شهيدم محسن اين افتخار را براى خود و خانواده ما داشت كه پاسدار انقلاب بود. اما بسيجى و اينجانب پناهنده نميشود! در مهرماه ١٣٨٣، اكتبر ٢٠٠٤ كه به لندن آمديم. به دلايل شرايطى كه داشتيم. تقاضاى ويزاى HSMP كرديم. همسرم دكتر جميله كديور و اينجانب حداكثر امتيازات دريافت اين ويزا را به اعتبار:
سابقه مديريت ارشد
دكترا
كتاب‌هاى منتشر شده،
احراز كرديم، من پناهنده نبوده و نيستم، اهانت و افتراست».


جمیله کدیور، همسر مهاجرانی نیز در واکنش به مطلبی دیگر در اینستاگرام خود نوشت:

«جوابي كوتاه به آقای علی نظری سردبير روزنامه غيرمستقل مستقل: نمي‌دانم مقاله‌ی سفارشي امروزتان كه با ادبيات امدنيوز مملو از دروغ و تهمت نوشته شده با هزينه و دستور چه كسي نوشته‌ايد. با هراسي پيدا براي پنهان كردن موضوعي، با دروغ پراكني و به نحوي غيرحرفه‌اي در صدد كسب خواننده براي نشريه‌تان هستيد، ولي ظاهرًا سوراخ دعا را گم كرده‌ايد. بدانيد كه پاسخ ندادن به أمثال شما و منبع گمنام شما به منزله‌ی پاسخ نداشتن نيست. به‌قول سعدي شاعر بزرگ و پرآوازه:
آن است جوابش كه جوابش ندهي.
توصيه مي‌كنم قدري تقوا پيشه كنيد.»

مردم چگونه باید حسابشان را از تخریبگران جدا کنند؟

گزارش انصاف نیوز از حوادث بنزینی چند روزه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اعتراض را هم منشوری ببینید . وقتی گوش شنوایی باشد زبانی است و وقتی گوشهای کر (ختم الله علی … سمعهم) ، تکانی
    موفق و صادق باشید بویژه با خود . عدالت در انقلاب ما تنها خواسته عمومی و همگانی بود

    2
    1
  2. آقای مهاجرانی ، درباره به قول شما آشوبهای یمن منجر به شکل گیری حکومت فعلی متحد ایران هم ما را از نظرات خود برخوردار بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا