خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازیِ انتخاباتی فرزندان مصباح‌یزدی در قم

/ پس‌لرزه‌های لیست جنجالی /

آیت الله خبرآنلاین نوشت: لیست انتخاباتی قم درحالی با حضور دو چهره عضو جبهه پایداری و یک کاندیدای استقراضی یعنی زاکانی بسته شده است که اعضای جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم که این لیست به نام آنها منتشر شده از چند و چون بسته شدن آن مطلع نیستند.

شوک های پایداری ها به بدنه اصولگرایی یکی بعد از دیگری وارد می شود، فرزندان معنوی آیت الله مصباح که ورودی نرم به مباحث انتخاباتی داشتند و حتی از همراهی با تحرکات وحدت گرایانه دیگر طیف های اصولگرا سخن می گفتند طی چند هفته اخیر از مواضع انتخاباتی خود رونمایی کردند، مواضعی که به موجب آن هم احتمال ارائه لیستی مستقل از لیست اصولگرایان از سوی آنها جدی تر از قبل شده است، هم ضمن خط و نشان کشیدن برای ائتلاف اصولگرایان، حملات خود به بزرگان و پیران اصولگرا را بعد از مدتی سکوت دوباره از سر گرفته اند. آنچنان که مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه، صراحتا جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان را متهم به رفتارهای پدرسالارانه در جریان اصولگرا کرد.

لیست قم با حضور دو پایداری و یک کاندیدای استقراضی بسته شد

اما شوک اصلی به جریان اصولگرا همان روزی وارد شد که مهدی امیرآبادی، نماینده قم و از اعضای باقیمانده این جبهه در پارلمان از لیستی رونمایی کرد که بنا به گفته او لیست جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم برای انتخابات مجلس بود. لیستی که نام خودش، ذوالنوری و از همه جالبتر علیرضا زاکانی در آن گنجانده شده بود.

به ادعای او جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم که با حضور شش حزب اصولگرای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشکیل شده این سه فرد را به عنوان نامزدهای اصولگرایان برای انتخابات مجلس معرفی کرده است.

فارغ از آنکه لیست ۳ نفره قم با حضور دو چهره عضو جبهه پایداری بسته شده و خبری از اصولگرایان میانه رو در این لیست نیست، اما این لیست آنجا بحث برانگیز شد که علیرضا زاکانی که تا پیش از این در انتخابات مجالس قبلی از تهران کاندیدا می شد به یکباره به سمت قم چرخید تا از این شهر به سوی بهارستان خیز بردارد. تصمیمی که نه فقط با انتقاد اصولگرایان که با مخالفت جدی چهره های شاخصی از جامعه مدرسین روبرو شد.

پس لرزه های یک لیست جنجالی

آیت الله مسعودی خمینی از اعضای شاخص این تشکل روحانی با انتقاد از سکوت جامعه مدرسین، به کنایه نسبت به لیست منتشر شده و حضور زاکانی در آن، گفت:«یک‌نفر از آن طرف دنیا بلند می‌شود و می‌آید اینجا و می‌شود کاندیدای قم. درحالی که نماینده قم را باید قمی‌ها بشناسند  و علمای قم بر آن صحه بگذارند.»

پس لرزه های این لیست سه نفره اما پایان نیافته و همچنان ادامه دارد، آنچنان که روز گذشته محمد عرب، دبیرکل حزب موتلفه استان قم با انتقاد صریح از این لیست، از زدوبندهای سیاسی برای بستن این لیست خبر داد، لیستی که بنا به گفته او با چهره هایی از یک جبهه که مصداق «همه با من» هستند نه «همه با هم» بسته شده است. او در اینباره گفت«لیستی که به نام اصولگرایان قم از سوی یکی از نمایندگان قم(امیرآبادی عضو جبهه پایداری» در رسانه‌ها اعلام شده، حاصل جمع بندی جبهه‌ متعلق به وی و نه نظر جمع نیروهای انقلاب اسلامی استان قم می‌داند؛ زیرا که هنوز ائتلافی جامع از نیروهای انقلابی در قم شکل نگرفته است.»

این عضو موتلفه همچنین با کنایه نسبت به حضور زاکانی در لیست قم، او را کاندیدای استقراضی خوانده و گفته است؛« حزب موتلفه اسلامی معتقد است شهر مقدس قم و اهل قم به اندازه کافی نیروی انقلابی متعهد و متخصص برای ورود به مجلس دارد که نیازی به استقراض شخصیت از سایر شهرها نباشد؛ بنابراین دعوت برخی گروه‌های سیاسی از بعضی برادران اهل و متولد سایر شهرها به کاندیدا شدن از قم را اهانت به مردم و اهالی شریف قم و مایه سرخوردگی جوانان مستعد و انقلابی این شهر دانسته و آن را مخالف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌داند.»

دیگر اعضای شورای وحدت نیز این لیست را خروجی این شورا نمی دانند و تاکید دارند که جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم بدون هماهنگی با آنها اقدام به تهیه لیست کرده است.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز که طی دو روز گذشته رسما از عدم ورود مصداقی به انتخابات مجلس خبر داده بود علنا نقش داشتن در بستن این لیست را رد کرده است.

بی خبری اعضای یک جبهه اصولگرا که لیست قم به نام آنها منتشر شد

اما آنگونه که امیرآبادی فراهانی مدعی شده بود، لیست سه نفره با حمایت جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم تهیه و منتشر شده است. جبهه ای که متشکل از  شش تشکل اصولگرای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است.

اما آیا این جبهه واقعا در جریان بستن این لیست بوده است یا پایداری ها با سوءاستفاده از جایگاه و وجهه این جبهه نام آن را پشتوانه اعتباری لیست خود کرده اند؟

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان در گفتگو با خبرآنلاین هرگونه اطلاع رسانی به تشکل‌های اصولگرایی در رابطه با لیست مذکور در قم را تکذیب کرد و گفت:«من اطلاعی در این‌باره ندارم و هماهنگی با ما در این‌باره انجام نشد. ممکن است نام‌ تشکل‌های اصولگرایی تنها برای کسب اعتبار این لیست مطرح شده باشد.» وی درباره چرایی قرار گرفتن نام زاکانی در لیست انتخاباتی قم نیز ابراز بی اطلاعی کرد.

در ادامه پیگیری‌های خبرآنلاین از شخصیت‌ها و چهره‌ای سیاسی عضو در تشکل‌هایی که امیرآبادی مدعی است این لیست با نظر موافق و آگاهی آن‌ها بسته شده است، علی مروی، نماینده ادوار مجلس و عضو جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی هم از لیست انتخاباتی اعلام شده در قم اظهار بی‌اطلاعی کرد. لطف الله فروزنده، عضو جمعیت ایثارگران را هم باید به جمع بی‌خبران از لیست انتخاباتی منتسب به جبهه پایداری و فرزندان آیت‌الله مصباح در قم اضافه کرد.

امیررضا واعظ آشتیانی، عضو سابق شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و جمعیت آبادگران نیز به خبرنگار خبرآنلاین گفت که او نیز تنها با استناد به شنیده‌ها از لیست قم خبردار شده است و در این‌باره اطلاع‌رسانی انجام نشده است.

بازی تکراری پایداری ها در قم

انتقادات مطرح شده به لیست سه نفره قم از یک سو و بی اطلاعی جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم از سوی دیگر حکایت از بازی انتخاباتی و البته تکراری پایداری ها دارد. پایداری ها در انتخابات قبلی مجلس نیز در شهر قم ، بر سرلیستی که قرار بود از این شهر اعلام شود جنجال زیادی را به راه انداختند آنچنان که در نهایت علی لاریجانی فضای قم را مناسب برای همراه شدن با دیگر اصولگرایان ندید و مستقلا اعلام کاندیداتوری کرد. کاندیداتوری که البته با حمایت مراجع و علمای قم نیز همراه بود.

اما پایداری ها که در آن انتخابات هم تنها با حمایت آیت الله مصباح و بدون مشورت با بزرگان و علمای قم لیست خود را بسته بودند اینبار هم همان مسیر را دنبال می کنند و در فاصله باقیمانده تا انتخابات لیستی را با حضور صددرصدی چهره های نزدیک به خود بسته اند که نه اعضای جامعه مدرسین  و معتدلین اصولگرا در جریان بسته شدن آن بوده اند و نه حتی اعضای جبهه ای که لیست به نام آنها منتشر شده از چند و چون آن مطلعند. لیستی که به نظر می رسد قرار نیست تنها لیست انتخاباتی شهر قم باشد و آنگونه که زمزمه ها حکایت می کنند احتمال بیرون آمدن چند لیست از این شهر وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    فقط دروغ میگید
    لیست قم هیچ ربطی به جبهه پایداری نداره و همه و اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان این لیست را بستند
    و آقایان امیرآبادی و زاکانی حجت الاسلام ذوالنور هیج کدام عضو جبهه پایداری نیستند
    و اتفاقا جبهه پایداری تا به حال در هیچ انتخاباتی در قم به احترام جامعه مدرسین و شورای هماهنگی اصولگرایان، لیست نداده است
    کسانی که منتقد این لیست هستند جوانان انقلابی شهر قم میباشند که اتفاقا منتقد اصولگرایان هستند نه جبهه پایداری
    و این بحث چه ربطی به شما دارد که صد انقلاب هستید خدا میداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا