خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلیل مبتلا شدن به پروستات چیست؟علائم خطرناک پروستات چیست؟

وبلاگ سایت پذیرش 24 نوشت:

بیماری پروستات، از بیماری های ارثی و اکتسابی است، که ممکن است در هر سنی در مردان رخ دهد. البته این بیماری در مردان مسن شایع تر است و افراد جوان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

یکی از اندام های جنسی در مرد ها پروستات است که به شکل گردو می باشد و آلت تناسلی مرد و همچنین بیضه ها را هم در بر میگیرد. کار این اندام تولید یک مایع است که با مایع منی (ترکیبی از مایع منی و مایع پروستات) ترکیب می شود. این مایع از عوامل مهم برای فرزند دار شدن محسوب می شود.

این اندام، در زیر مثانه و جلوی راست روده واقع شده که غده مجرای ادرار را در ابتدای مثانه در بر گرفته است. ابتدای مثانه که گردن مثانه نیز گفته می شود، در این ناحیه مجاری ادراری به مثانه وصل می شود. می توانید با متخصص غدد و متابولیسم گفت و گو کنید .

مجاری ادراری لوله ای است که وظیفه خارج کردن ادرار از بدن فرد را بر عهده دارد. در مردان مجاری ادراری وظیفه خارج کردن ماده منی از طریق آلت تناسلی را نیز بر عهده دارد. همچنین مثانه و مجاری ادرار جز قسمت های دستگاه ادراری زیرین یا تحتانی به شمار می آیند.

چه کسانی به بیماری های پروستات مبتلا می شوند ؟

تمام مردان می توانند در معرض مشکلات پروستات قرار بگیرند و نمی توان سن خاصی را برای این مسائل در نظر گرفت.

و آیا در سن خاصی این مشکلات به وجود می آیند؟

ولی طبق مشاهدات و تحقیقات به دست آمده از بیماری پروستاتیت در مردانی با سن کمتر از ۵۰ سال بسیار شایع است و همچنین، رایج ترین مشکلات مربوط به پروستات در مردانی با سن بیشتر از ۵۰ سال، BPH می باشد.

از مهمترین مسائلی که در رابطه با پروستات رایج است؟

در واقع رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای پروستات اتفاق بیفتد عبارتند از:

  • پروستاتیت
  • تورم یا التهاب پروستات
  • سرطان پروستات
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات
  • و بزرگ شدن پروستات به دلایلی غیر از سرطان پروستات که BPH نامیده می شود. 

پروستاتیت

دو نوع بیماری پروستاتیت شناسایی شده است، و در صورتی که فرد مبتلا به عفونت ادراری باشد، این احتمال وجود دارد که به پروستاتیت باکتریایی هم مبتلا شود. نقص های عصبی در دستگاه ادراری زیرین یا تحتانی و همچنین مشکلات عاطفی، از عوامل ایجاد کننده پروستاتیت مزمن به شمار می روند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

این بیماری در مردانی با سن کمتر از چهل سال بسیار نادر است ولی از بیماری های شایع در مردانی با سن بالاتر از ۵۰ سال می باشد، همچنین با افزایش سن، امکان مبتلا شدن افزایش می یابد. این بیماری زمینه ارثی هم می تواند داشته باشد. عواملی از جمله: سبک زندگی کردن افراد و همچنین عوامل پزشکی می توانند مبتلا شدن به این نوع مشکل پروستات را افزایش دهند.نوشته های مشابه

پروستات نرمال و بزرگ شده

سرطان پروستات

این نوع سرطان به راحتی می تواند مثانه را درگیر نماید، همچنین از طریق گردش خون وارد تمام بدن شود. اگر از طریق خون به استخوان ها سرایت کند باعث شکستگی استخوان می شود. این بیماری غدد لنفاوی را هم درگیر می کند، پس باید هر چه سریعتر تحت نظر پزشک درمان آن آغاز شود.

علائم پروستات

از مهمترین علائمی که در بیماری پروستات مشاهده می شود، عبارتند از:

  • درد های مثانه و عدم کنترل آن در خروج ادرار و مشکلات ادراری که ممکن است فرد دچار تکرر ادرار شود و توانایی کنترل خروج ادرار خود را نداشته باشد.
  • این افراد همیشه احساس می کنند مثانه آنها از ادرار پر است ولی هنگام ادرار، یا حجم کمی ادرار دارند یا کلا ادرار ندارند.
  • ادرار آنها به آهستگی خروج می کند.
  • ممکن است به صورت مرتب به دستشویی مراجعه کنند.
  • در افرادی که به پروستاتیت مبتلا هستند این علائم با درد های طولانی همراه هستند.
  • این درد ها در آلت تناسلی مرد، کیسه بیضه، ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد این افراد، داخل شکم و همچنین کمر احساس می شود.
  • علائمی از جمله تب و لرز، بدن درد و همچنین ناتوانی در تخلیه مثانه، از علائم پروستاتیت باکتریایی به شمار می روند، این علائم ممکن است در سریع ترین زمان ممکن بروز نمایند یا اینکه در دیرترین زمان و با مدت طولانی ظاهر شوند.

بیماری پروستات چه مشکلاتی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد؟

از جمله مشکلات به وجود آمده برای فرد مبتلا به پروستات: UTI، مشکلاتی در رابطه جنسی فرد، استرس ناشی از درد مزمن، التهاب و تورم در نواحی نزدیک به پروستات، نارسایی های کلیوی و ایجاد سنگ مثانه، می باشد.

با توجه به نوع بیماری ایجاد شده برای پروستات، این مشکلات متفاوت است، همچنین این مسائل از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. در صورت داشتن علائم و مشکلات در رابطه پروستات، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید راه درمانی درست را در پیش بگیرید.

تشخیص پروستات توسط پزشک

از راه های زیر پزشک از بیماری شما مطلع می شود:

معاینه فیزیکی رکتال، سوابق ارثی و خانوادگی، آزمایش های ادراری، آزمایش خون، نمونه برداری از پروستات، سونوگرافی و معاینه بدنی فرد مبتلا و همچنین بررسی غدد لنفاوی کشاله ران، جز معاینات پزشکی برای تشخیص بیماری پروستات هستند.

درمان پروستات

نوع درمانی که باید برای فرد مبتلا به بیماری پروستات صورت بگیرد، بستگی به نوع بیماری و همچنین وضعیت فرد مبتلا دارد. که پزشک متخصص غدد با توجه به تشخیصی که می دهد بهترین مشاوره و راهنمایی را برای درمان به بیمار ارائه می دهد.

درمان پروستاتیت

درمان پروستاتیت مزمن: افرادی که به این نوع بیماری مبتلا هستند، در صورت مراجعه به پزشک داروی آلفا بلاکر، در جهت کاهش التهاب و درد برای آنها تجویز می شود که می تواند درد های مثانه و عضلات پروستات را نیز کاهش دهد. دو داروی مسدود کننده آلفا از جمله: تامسولوسین و سیلودوزین نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از فیزیوتراپی و همچنین ورزش های آرام در بهبود این بیماری بسیار کمک کننده است.

درمان پروستاتیت باکتریایی: این بیماری به دلیل عفونتی که باکتری ها ایجاد کرده اند به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک، از بین می رود. استفاده از مایعات و نوشیدنی های مایع از توصیه های پزشکان به افراد مبتلا به این بیماری است. علاوه بر این پزشک ممکن است تغییر در رژیم غذایی شما را مفید بداند.

پیشگیری از پروستات

مطالعات فراوانی برای پیدا کردن راه حل هایی در جهت پیشگیری از پروستات انجام شده است که نتایجی از آنها به دست نیامده و عملا راهی برای پیشگیری از بیماری پروستات وجود ندارد. تنها راه پیشگیری این است که در هنگامی که علائم پروستات را در مجاری ادراری خود احساس کردید برای معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید از پیشروی بیماری و مشکلات بعدی آن جلوگیری نمایید.

رعایت رژیم غذایی مناسب به شما کمک می کند تا از مبتلا شدن زود هنگام به بیماری های پروستات جلوگیری کنید، پس همیشه تغذیه سالم را اولویت قرار دهید.

عوارض برداشتن پروستات

از مهمترین عوارضی که ممکن است در اثر جراحی و برداشت پروستات برای افراد رخ دهد، عدم توانایی در کنترل ادرار و ناتوانی های جنسی، اختلالات نعوظ و مشکلات در کنترل نعوظ می باشد. این مشکلات همچنین از عوارض درمان بیماری سرطان پروستات نیز به شمار می آیند.

افرادی که جراحی پروستات انجام داده اند ممکن است قدرت کنترل کردن ادرار خود را نداشته باشند و دچار بی اختیاری ادرار شوند. این بی اختیاری از لحاظ روحی فرد را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. در این رابطه امکان دارد با عطسه یا سرفه کردن و یا حتی بلند خندیدن دچار بی اختیاری ادرار شوند.

بی اختیاری ادراری در افرادی که جراحی انجام داده اند در اثر مشکلات دریچه ادرار است که باعث می شود ادرار در اسفنکتر مثانه گیر بیفتد. آسیب به دریچه ادراری در اثر درمان های صورت گرفته برای سرطان پروستات رخ می دهد.

افرادی که از بی اختیاری رنج می برند معمولا هنگام تخلیه مثانه خود رنج می برند، زیرا ممکن است مثانه آنها به آهستگی ادرار را تخلیه کند و این کار زمان زیادی لازم دارد. به دلیل ایجاد بافت های اسکار در ناحیه مجاری مثانه، باریکی یا انسداد مجاری ادراری رخ می دهد.

با انجام جراحی برداشتن پروستات یا جراحی برای سرطان پروستات، امکان برگشت کنترل مثانه وجود دارد که ممکن است چند هفته و حتی چند ماه طول بکشد، ولی در طول زمان بهبودی حاصل می شود.

هیچ پزشکی نمی تواند به طور دقیق این مسئله را تشخیص دهد که کدام مردان بعد از جراحی ممکن است به بی اختیاری در ادرار دچار شوند. مشاهدات نشان می دهد که این مسئله در مردان مسن بیشتر به چشم میخورد تا افراد جوان.

اگر برای این جراحی ها به جراح های با تجربه مراجعه نمایید، این امکان وجود دارد که بسیاری از عوارض برای شما رخ ندهد، زیرا دکتر متخصص غدد که تجربه این جراحی ها را دارد، بهتر می تواند درمان شما را مدیریت کند. همچنین می توانید در مورد سوابق و جراحی های انجام آنها پرس و جو کنید تا با اطمینان بیشتری به آنها مراجعه نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که این بی اختیاری ادراری بعد از انجام جراحی قابل درمان است، حتی اگر به طور صد در صد بهبود پیدا نکند ولی تا حدودی می تواند کاهش پیدا کند.

پروستات در پیری

آیا مصرف داروهای پروستات، دارای عوارض است:

تمام داروهای مصرفی برای درمان بیماری ها ممکن است که دارای عوارضی باشند، که داروهای پروستات نیز این قاعده مستثنی نیستند.

در صورت استفاده از داروها برای درمان این بیماری مصرف، ممکن است دچار حالت ناخوشایندی شوید که بهتر است در صورت مشاهده این حالت در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید.

انجام دادن جراحی BPH، باعث اختلال در رابطه جنسی افراد می شود که موقتی است و بعد از گذشت یک سال برطرف می گردد. البته این مدت زمان در همه افراد یکسان نیست و ممکن است خیلی کمتر طول بکشد. بی اختیاری ادراری و عدم توانایی در کنترل مثانه، از عوارض دیگری است که در این افراد ممکن است ایجاد شود.

در هر صورت، درمان هه و جراحی هایی که برای از بین بردن مسائل و مشکلات مختلف پروستات استفاده می شود با عوارضی همراه است که علاوه بر وضعیت جسمانی، روحیه فرد را هم تحت تاثیر قرار می دهد. برای مقابله کردن با این عوارض و درمان آنها، تنها پزشک متخصص غدد شما می تواند یک عنصر کمک کننده باشد و به شما مشاوره و راه حل ارائه دهد.

پروستات در نوجوانان

این بیماری در نوجوانان بسیار نادر است، مثلا می تواند از صد هزار نفر، دو نفر مبتلا باشد. طبق تحقیقاتی که در کشور آمریکا انجام شده است امروزه این بیماری در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی بسیار شایع شده است. ولی مردانی با سن کمتر از ۳۵ سالگی بسیار کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

چه مواردی می تواند در افزایش مبتلا شدن به پروستات تاثیر داشته باشد؟

  • رژیم های غذایی که سرشار از گوشت قرمز هستند از جمله فرآورده های گوشتی برای بیماری پروستات مضر می باشند و آن را تشدید می کنند.
  • مصرف مقدار زیاد لبنیات نیز در تشدید این بیماری تاثیر دارد.
  • استفاده از چربی های جامد خوراکی نیز باعث تشدید این بیماری می شود.
  • مصرف الکل و مشتقات آن، باعث آسیب بیشتر به فرد می شود.

پروستاتیت و رابطه آن با یبوست

سوال بیمار:

میخاستم بپرسم آیا یبوست با پروستاتیت یا التهاب پروستات رابطه داره؟

پاسخ دکتر زهرا بهرامی کارشناس ارشد مامایی:

سلام، پروستاتیت معمولا روی مثانه اثر کرده و  مشکل ادراری ایجاد میکنه اما روی روده ها تاثیری نداره، شاید علت یبوست موارد دیگری باشه، آب زیاد بخورین در طول روز

چه ورزشی می تواند به بهبود افراد بعد از انجام عمل جراحی پروستات کمک کند؟

از جمله ورزش های مفید برای بهبود این وضعیت ورزش کگل است که باعث تقویت ناحیه لگن می شود. این ورزش از موثرترین ورزش ها برای کنترل دفع ادرار محسوب می شود و چون آسان است افراد تمایل دارند که آن را انجام دهند.

بیماری پروستات، از بیماری های ارثی و اکتسابی است، که ممکن است در هر سنی در مردان رخ دهد. البته این بیماری در مردان مسن شایع تر است و افراد جوان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود راه های درمان آن آسانتر می باشد ولی اگر بیماری از نوع سرطانی آن باشد ممکن است نیاز به جراحی پیدا کند. از مهمترین عوارض درمان این بیماری، عدم توانایی در کنترل مثانه و بی اختیاری ادراری می باشد که مشکلات فراوانی را برای این افراد به دنبال دارد، که البته به مرور زمان بهبود پیدا می کند و قابل درمان است. مراجعه به پزشک آنلاین متخصص غدد در جهت تشخیص و درمان این بیماری از عوامل مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا